Album.tjedna




albumi.tjedna

prijašnji albumi


Glazba

Glazba home

Recenzije

Mlado Meso

Nikad čuo

MP3 singl

Monitor

Monitor home
Forum
Softwarez
Belle de Jour
Info Technology
Hrvatski Web
500 linkova
Link dana
Odigo
Nikad Čuo
Monitor u Vjesniku

e-mail

monitor@monitor.hr

 

 
FIONA APPLE: 'EXTRAORDINARY MACHINE'

(Clean Slate/BMG/Menart; 2005.)



Sudbina 'Extraordinary Machine' doista je neobična. Album je dosta davno procurio na Internet u verziji producenta Jona Briona s kojim je Fiona Apple već surađivala na prethodnom 'When Pawn…'. Međutim ta verzija nije izgleda oduševila ljude iz Sonyja koji su u nju uložili 800.000 dolara, a ni samu Fionu, ako je vjerovati press materijalu. U međuvremenu album je na netu stekao kultni status, slično kao i 'Yankee Hotel Foxtrot' Wilco par godina prije, a skupljana je i peticija na siteu FreeFiona.com. Rješenje je na kraju stiglo u formi kompromisa pa je posao dovršio Mike Elizondo, pouzdani studijski muzičar i desna ruka Dr. Drea. Elizondova verzija je objavljena, ušminkanija je, manje klasicistička i nešto lošija od Brionove, no ono što je bitno je da su u pitanju zbilja dobre pjesme.

Proglašavana čudom od djeteta Fiona Apple je vrlo rano počela pisati pjesme. Prvi album 'Tidal' objavila je s 19 godina, prodala ga u trostruko platinastoj nakladi i umjesto da postane globalna zvijezda odabrala je drugi put, objavila 'When the Pawn Hits the Conflicts He Thinks Like a King What He Knows Throws the Blows When He Goes to the Fight and He'll Win the Whole Thing 'Fore He Enters the Ring There's No Body to Batter When Your Mind Is Your Might So When You Go Solo, You Hold Your Own Hand and Remember That Depth Is the Greatest of Heights and if You Know Where You Stand, Then You Know Where to Land and if You Fall It Won't Matter, 'Cuz You'll Know That You're Right', album s najdužim naslovom u povijesti, počela suradnju s Brionom i u sljedećim godinama očito postala sve ekscentričnija ali i bolja. I Brionova i Elizondova verzija albuma su zapravo klasicistički vokalni jazz pop s nešto modernih primjesa, prije svega u tretmanu zvuka. Produkcijski obje verzije imaju i prednosti i mane, ali Fionine pjesme su jake i u jednoj i u drugoj varijanti.

Zapravo mi je osobno najbolja demo verzija, koja je skroz ogoljela i gotovo potpuno oslonjena na klavir i orkestraciju. Dakle, trebate vrlo ozbiljno shvatiti pridjev klasicistički, a ta verzija ionako čini rasprave oko toga je li bolja Brionova ili Elizondova verzija bespredmetnima jer su njihovi producentski zahvati pitanje osobnog ukusa, a sirovi materijal pokazuje pravu snagu pjesama. Žena ima prekrasan glas, dobro lupa po tom svom klaviru i zna pogoditi savršeni stih poput "What wasted unconditional love/On somebody who doesn't believe in the stuff" u 'Oh Well', postići ugodnu atmosferu, ali s primjesama paranoje i na kraju krajeva napraviti lagano pomaknuti pop album kojeg je užitak slušati. Dakle sasvim dovoljno za jednu solidnu četvorku.

Karlo Rafaneli
karlo@monitor.hr
15. siječnja 2006.c


 
 
Online

Službeni site

Never Is A Promise

Žena u crnom

Ide joj uz oči

Žena na Internetu

Free Fiona