Album.tjedna




albumi.tjedna

prijašnji albumi


Glazba

Glazba home

Recenzije

Mlado Meso

Nikad čuo

MP3 singl

Monitor

Monitor home
Forum
Softwarez
Belle de Jour
Info Technology
Hrvatski Web
500 linkova
Link dana
Odigo
Nikad Čuo
Monitor u Vjesniku

e-mail

monitor@monitor.hr

 

 
MATMOS: 'THE ROSE HAS TEETH IN THE MOUTH OF A BEAST'

(Matador/Dallas; 2006.)



Ljudi vrlo često griješe pa cijene neko djelo po njegovoj prirodi, a ne po kvaliteti. Drugim riječima, često možemo naići na ljubitelja metala koji sluša samo gitarska sola i ništa drugo ga ne zanima ili pak na ljubitelja popa kojeg zanimaju samo refreni ili ljubitelja countryja kojemu je bitan cvilež lap steela. U slučaju ovog, po prirodi konceptualnog i poprilično avangardnog albuma mogli bismo reći da je u pitanju mokri san svakog arty preseravanju sklonog pojedinca - pjesme su pune neobičnih izvora zvuka kao što su mljevenje sušenih latica ruže, zuba koji škrguću, lasera, brijaćih aparata, zvuka sperme koja pada na papir, pisaće mašine itd… Nijedna od svih ovih osobina ne čini neki album dobrim ili lošim - iako će neki ljubitelj konvencionalnije glazbe lako odbaciti ovaj album kao "patološko izdrkavanje", dok će ga istodobno ljubitelj konceptualne umjetnosti prigrliti kao "neosporno remek - djelo koje se zbog svoje avangardnosti opire klasifikaciji". Opet kažem - bitna je kvaliteta. A kvalitetu Matmos bogme imaju.



Drew Daniel i Martin C. Schmidt već godinama stvaraju sasvim pristojnu glazbu putem moderne tehnologije i neobičnih semplova, a najveći uspjeh dosad im je sigurno produkcija na najboljim Björk albumima 'Vespertine' i 'Medulla'. 'The Rose Has Teeth In The Mouth Of A Beast' nastavlja niz njima omiljenih, konceptualnih albuma. Ovaj put riječ je o svojevrsnim audio biografijama osoba za koje oni smatraju da su utjecali na njihov rad.



Od prve sekunde 'Roses And Teeth For Ludwig Wittgenstein' osigurana je nevjerojatna sonična struktura koja štiti ovaj album od područja neopravdano pretencioznog umjetničarenja u koju konceptualni albumi vrlo često znaju upasti. Bilo da se radi o Wittgensteinovoj filozofiji, glazbi Joea Meeka, militantnom feminizmu Valerie Solanos, psihodeličnoj književnosti Williama S. Burroughsa ili krimićima Patricie Highsmith duo čvrsto drži kontrolu nad pjesmama koje, iako prepune asocijacija na rad spomenutih pojedinaca nikad nisu zasjenjene tom temom. Konceptualne začkoljice upućeniji će slušatelj s užitkom otkrivati, a glazba u svakoj pjesmi krije opis osobe kojoj je posvećena. Najočitiji primjer za to je trilerska melodija u 'Snails And Lasers For Patricia Highsmith' ili spoj ragtimea i istočnjačke psihodelije u 'Rag For William Burroughs' na čiji burni život podsjećaju pucanj i pisaća mašina. Iznenađujuće, na albumu gotovo da i nema praznog hoda, a svaka je pjesma sazdana od ispreplitanja jakog biografskog koncepta i fascinantnih soničnih struktura.



Dva možda najinovativnija producenta današnjice uspjela su od ovog koncepta napraviti istinsko remek - djelo, no za tako nešto nije dovoljna samo ideja ili već prokušani šok recept, već prije svega talent i osjećaj za mjeru koji je nužan čak i kod ovakvih, samih po sebi pretjeranih koncepata.

Karlo Rafaneli
karlo@monitor.hr
5. lipnja 2006


Copyright © 1996. - 2003. Internet MONITOR
 
 
Online

Službeni sajt

Izdavač

'The Civil War'