Album.tjedna




albumi.tjedna

prijašnji albumi


Glazba

Glazba home

Recenzije

Mlado Meso

Nikad čuo

MP3 singl

Monitor

Monitor home
Forum
Softwarez
Belle de Jour
Info Technology
Hrvatski Web
500 linkova
Link dana
Odigo
Nikad Čuo
Monitor u Vjesniku

e-mail

monitor@monitor.hr

 

 
WHITE STRIPES: 'GET BEHIND ME SATAN'

(XL/Dallas; 2005.)



Moj prvi susret s muzikom i talentom tada 25-godišnjeg Jacka Whitea desio se 2001. za vrijeme njihovog prvog nastupa u Pittsburghu. Nastupili su u jednoj "rupi" za koju je vlasnik često izjavljivao da je to CBGB Pittsburgha. Oko te izjave bi se dalo dosta polemizirati, no činjenica jest da su u njemu po prvi puta nastupili, uz dostatnu količinu drugih "neotkrivenih" bendova, i White Stripes. Nakon zbunjujuće gitarske baražne paljbe bluesa, distorzije, garažnog rocka i nestručnog, ali prekrasno romantičnog lupanja po bubnjevima, našao sam se u čudu da nešto ovakvoga može egzistirati u glavi nekoga tko je tek ušao u 25-u godinu svoga života. Slušati ono što i kako je svirao Jack White je kao kada pročitaš kakvu kratku priču napisanu od mladoga pisca za koga odmah shvatiš da je načitan - da je shvatio korijene svoje umjetnosti. Nakon koncerta napravio sam intervju (zapravo je to više bio dijalog o tome što voli slušat, koji su nam zajednički interesi glede muzike itd…) sa Jack Whiteom i poslao ga uredniku lulture Jutarnjeg lista koji mi se nakon toga javio kratkim e-mail objasnivši da njih ne interesiraju priče (njegov odgovor) o "mladim američkim grupama za koje čak ni Amerikanci nemaju pojma tko su" . Na svu sreću "Urednik" je bio u krivu; ne samo da će Amerikanci znati o White Stripes nego će i konzumenti "nosača zvuka" iz cijeloga svijeta počastiti ovaj bend hvalospjevima.



Mali bend iz Detroita postao je "svjetski dvojac" u kome je kormilar instinkt i iskrenost Jacka Whitea. Baš kao i na svakom prijašnjem albumu, tako i na 'Get Behind Me Satan' Jack vrlo pametno nastavlja eksperimentirati sa svojom fascinacijom poviješću nečega što se zove rock zvuk. Skoro na svakoj pjesmi s ovog albuma može se doći do zaključka da njegova kolekcija starih vinila koji su oblikovali njegov muzički ukus nije kolekcija koja se veže uz top-seller albume. Produkcijski cijeli ovaj materijal će vas ostaviti zbunjenim, ponajprije zbog toga što ćete imati dojam da je ovo prvi puta da čujete White Stripes. Bez daljnega, od samoga naslova ovoga albuma pa do omotnice vide se da su se White Stripes zamorili dvoličnom "new born Christians" pričom ruralne Amerike. Bez želje da se bavi politikom, bend ipak pravi politički album.



Album koji objašnjava ljutnju, nepovjerljivost i nezainteresiranost za sve ono što američki masovni mediji nude na svome pladnju podilaženja kojekakvim religijskim i političkim prikrivenim desničarskim grupama u zemlji koja ponovno pokušava pronaći svoj identitet. Ako pažljivo analizirate omotnice svih prijašnjih albuma White Stripes onda ćete zamijetiti tri boje: bijelu, crvenu i crnu. U prošlosti, dominantne su bile bijela i crvena. Na 'Get Behind Me Satan' dominiraju crna i crvena dok je bijela tu samo u tri mala detalja. Dakle, White Stripes se i vizualno izjašnjavaju o američkom prezentu.



Ovaj album nije kao išta što su White Stripes prije radili, a zapravo je sve što White Stripes jesu. Kreativan bend koji bez obzira koliko buke stvarao (pjesme 'Nurse' i 'Blue Orchid') uvijek ima taj ogoljeni pristup kvaliteti muzičkog izražaja koji se niti jednog trenutka ne želi potčiniti blagodatima tehnologije u vrhunskom muzičkom studiju. U vrijeme kada svaki bolje prodavaniji bend, koji drži do svoje tržišne reputacije, koristi sve što se može iskoristiti od njegove Visosti Računala, Jack White ide u suprotnom smjeru; on snima cijeli album na analognoj opremi i po mome osobnom mišljenju pravi najbolji do sada White Stripes album.



Ne eksponirajući svoju muziku digitalnom dobu, White Stripes su potpisali još jedan ugovor sa timom za koji igraju od početka svoje karijere i ljubav prema tom dresu je još uvijek prioritet njihove karijere bez obzira koliko ih Grammy nagrade tjerale da se upuste u avanturu punjenja dvorana sa 10-ak tisuća mjesta. Jack & Meg postaju nešto kao nogometaški tandem o kome će se još dugo, nakon što njihova karijera okonča, govoriti sa rečenicama divljenja. Hoće li preživjeti? Da, naravno da će preživjeti. Preživjet će kao i svaka prava umjetnost. Ja već sada vidim da će za nekih 30 godina 'Get Behind Me Satan'sa svojih 13 pjesama (gle čudne koincidencije sa tim nesretnim brojem 13!) postati značajan dio nečije muzičke kolekcije.

Zoran Mišetić
zorandiana@msn.com
18. lipnja 2005.


Copyright © 1996. - 2003. Internet MONITOR
 
 
Online

Službeni site

Sve novosti

Što kolektiv misli o njima

Tekstovi pjesama

'Elephant'

Kako se oženio Jack