Algokor - Monitor.hr
12.05.2017. (07:23)

Algokor

“Propao Algoritam”, vrište (barem neki) mediji, spominju se mračni scenariji i suptilno se sugerira krah cjelokupnog izdavaštva u Hrvatskoj.

Dobro, situacija jest crna. No, ništa više niti manje crna od crnila u koje je izdavaštvo zapalo već prije više godina. Bavljenje književnošću, bilo to stvaranjem, distribucijom ili konzumacijom umjetnosti, djelatnost je trećeg reda. Nekad nije bilo tako, no čemu sjeta o prošlim vremenima kad imamo armagedon danas?

Tekst u Jutarnjem listu povlači neobične paralele između situacije u kojoj se našao Algoritam i situacije u kojoj se našao Agrokor; u oba slučaja riječ je o šampionu teške kategorije u svom području poslovanja, u oba slučaja riječ je o situaciji dugotrajnih neplaćanja i, u oba slučaja, veselje su pokrenuli oni najhrabriji koji su aktivirali zadužnice, računajući kako je vrag odnio šalu i kako će novce vidjeti samo onaj tko prvi stavi šapu na prisilna sredstva naplate.

Sličnosti ne staju samo tu: kao i Agrokor, i nakladnici su korisnici državnih poticaja. Kao i državnom polumonopolistu maloprodaje špeceraja i uvoznog “Izvorno hrvatsko” voća i povrća, tako i nakladnicima država daje pinku glede opće dobrobiti.

To je u redu – država treba poticati kulturu. No, s druge strane ti isti poticaji zakočili su evoluciju nakladništva u Hrvatskoj, zacementiravši cijene knjiga, a s njima i ostale faktore proizvodnog procesa, u nekom danas već suludom limbu u kojem se obično nalaze mali obiteljski obrti motača kovanih ograda i ludih šeširdžija koji svoj časni posao mogu dokazati generacijama unazad, pa su eto postali simpatičan simbol nekih starih vremena ali bez pomoći države ne mogu opstati na tržištu koje je već odavno otišlo u nekom posve drugom pravcu.

Ne treba nas ni čuditi način poslovanja koji tako snažno podsjeća na Agrokorov: tko god je ozbiljnije poslovao u Hrvatskoj, zna da je to jedan od najčešćih, debelo dominantan model poslovanja: jači u poslovnom odnosu gotovo uvijek uvjetuje priču sa zadužnicama ili mjenicama, ovisno o tome s koje strane poslovnog tala se nalazi. U nekoj normalnoj ekonomiji bila bi to posve beznačajna sredstva osiguranja naplate, no u potemkinovom kapitalizmu kojeg njeguje Hrvatska te se poluge češće koriste za ucjenjivanje nego za garantiranje poštenog poslovnog odnosa.

Isplivat će ovakvih priča još, i to u svim sferama gospodarstva.

No, vratimo se na izdavače. Izdavači su nam, naime, potrebni. Danas možda ne više nasušni kao nekad, ali potrebni i dalje. Oni se, međutim, nisu mrdnuli od pozicija koje drže desetljećima. Njihovi poslovni modeli su zastarjeli i ovise o kupcima kojih je sve manje i manje.

Ništa loše u klasičnim knjigama, dapače. No, reći ću vam kako to izgleda kod mene. Već godinama kupujem gotovo isključivo elektroničke knjige. Razloga je mnoštvo, a ovo su najvažniji:
Čitač e-knjiga ima pozadinsko osvjetljenje i nikome ne smetam dok čitam navečer u mraku.

Sve svoje knjige imam na jednom mjestu i ne moram brisati prašinu s njih; nosim ih sa sobom na putovanja, svoju osobnu knjižnicu u džepu.

Moj čitač lijepo pamti gdje sam stao u kojoj knjizi.

Ugrađeni rječnici za strane jezike na kojima znam čitati.

Uvijek mogu napisati zabilješku tako da ne šaram po samoj knjizi.

Molim, uočite kako nigdje nisam spomenuo cijenu. Kad je kod nas tih ranih dana bilo rasprave o e-knjigama, jedan od glavnih argumenata protiv bila je nikakva razlika u cijeni tiskane i e-knjige. Što, naravno, nije točno: cijenu knjige možemo grubo podijeliti u dva dijela: cijenu pripreme, te cijenu tiska, distribucije i prodaje knjige. Samo je prvi dio cijene isti za tiskanu i e-knjigu, dok drugi dio može biti značajno različit, a uvijek je povoljniji u slučaju e-knjige kojoj treba tek jedan (virtualni) server i nešto struje za njega, za razliku od tiskane knjige koja traži papir, tintu, tiskarski stroj, kamion, skladište i prodavača. Cijene su, zapravo, dugo godina bile kriminalnim paktom održavane na istoj razini, na štetu krajnjeg kupca.

Biti zarobljen u jednom poslovnom modelu ima smisla samo dok ne postoje alternative: sve do široke rasprostranjenosti Interneta bilo je posve normalno da naši nakladnici uvoze i preprodaju knjige po dvostrukoj ili trostrukoj cijeni. Sve dok su poštanske usluge bile skupe i nepouzdane bilo je moguće kupiti remitendu stranih časopisa za desetinu cijene i zatim ih prodavati domaćoj publici po punoj cijeni.

Internet je sve to promijenio. Danas je problem samo još nabaviti knjige na hrvatskom jeziku, a niti to više nije nepremostiv problem: mladi uglavnom dovoljno dobro znaju engleski jezik da bez problema mogu čitati originalna izdanja i u njima uživati. Preko Interneta kupuje se naveliko, i tiskane i e-knjige. Poštarina je postala prihvatljiva. Knjižara je postala globalna, prebogata svim i svačim. Oh, da… nije u našem vlasništvu. Prokleti Amazon.

No, da se vratim na naše hrabre ali slabašne pokušaje prodaje e-knjiga (Planet9, Vipnetova e-knjižara…), gdje su naslovi bili jednake cijene kao i tiskana izdanja, a ponekad i neobjašnjivo skuplji. A tako je bilo i prije kardinalno idiotske odluke države da na e-knjige lupi puni PDV, što je valjda trebala biti zaštitna mjera za domaće nakladnike koji ionako vjeruju samo u papirnata izdanja. No, ovim potezom čak i ako su se planirali modernizirati, nakladnici u tome ne mogu naći računicu jer je PDV na tiskano izdanje 5%, a na elektroničko izdanje iste te stvari – 25%.

No, to je naša država. A odnedavno i jednako idiotska EU.

I opet ću o mojim e-knjigama. O’Reilly naslova imam, kupljenih naravno i u originalu, pedesetak; Packtovih preko dvije stotine, što kupljenih, što dobivenih besplatno kroz njihov “Free Learning Forever” program. Dvije šake ozbiljnih povijesnih knjiga, četiri ili pet o pisanju i izdavaštvu, te manju hrpu beletristike. Sve redom elektroničke knjige, niti jedna od njih kupljena kod domaćeg nakladnika.

Kako? Jednostavno. Upravo jučer kupio sam 48 knjiga za dvadeset dolara. Autori bezveznjaci? Ne baš: Arthur C. Clarke, Roger Zelazny, Isaac Asimov, Neil Gaiman, Connie Willis…

Priznajem, riječ je o posebnoj prodaji na poznatoj Humble Bundle stranici, i ove bi me knjige u normalnoj prodaji koštale 417 dolara: 8.6 dolara po knjizi – odnosno, 59 kuna po knjizi.

Pođite u domaće knjižare i pokušajte neku od tih knjiga kupiti po toj cijeni. Ne onoj superpovoljnoj od 2.8 kuna po knjizi, već po punoj cijeni e-knjige od 59 kuna.

Eto, ako ste mislili da je manifestacija čišćenja skladišta zvana Interliber prilika da povoljno nabavite knjige, pokušajte ih nagovoriti da vam svoje viškove prodaju po ovim cijenama.

Nadam se da vidimo u čemu je problem: baš kao i u svemu ostalome, i u nakladništvu je svijet otišao dalje: mladi čitaju knjige na pametnofonima, tabletima i e-book čitačima, a mi smo zacementirani u svijet njegovog veličanstva papirnate knjige opterećen ne samo brick-and-mortar troškovima, već i suludim PDV-om na formu koja je daleko ekološkija od tradicionalne.

No, to je u redu. Sve će se to polako promijeniti; uostalom, već i sad je moguće u samizdatu objaviti elektroničku knjigu, uspješno je prodati i zaobići sve remetilačke faktore osim PDV-a. Sjedeći u toplini vlastitog doma možete napisati, objaviti i prodavati knjigu na globalnom tržištu, u potpunosti zaobišavši domaće nakladnike i njihov stav o tome što je jedino pravo izdanje. Ne dozvolite si da vam kažu kako ste za njihovu propast krivi vi, globalno osviješteni autori. Za propast nakladništva krivi su samo nakladnici/trgovci i njihov pajdaš država. Proces destrukcije morat će kad-tad iznjedriti neke nove nakladnike koji razumiju novo digitalno doba i znaju kako na globalnom tržištu privući autore i pronaći kupce.

Autor je jedan od vodećih domaćih informatičara i ekspert za slobodni softver, informatički novinar, bivši stručni savjetnik za informatiku u poglavarstvu Grada Zagreba i vlasnik tvrtke Operacijski sustavi. Jedan je od 25 najboljih IT konzultanata u Hrvatskoj, prema izboru korisnika tih usluga. Autor je i SF knjige ‘Umišljena inteligencija’, koju u obliku e-booka možete besplatno skinuti na svoj Android uređaj s Google Play.


Slične vijesti

06.09.2023. (16:00)

Treba mi taj lajk

Algoritmi društvenih mreža mogu ugroziti naše mentalno zdravlje

Razvijeni su kako bi korisnike što duže držali ispred ekrana, što nas pak navodi na nekritičko uspoređivanje s drugima, kažu psihijatri sa Stanforda, te upozoravaju da neka algoritamska rješenja mogu srozati raspoloženje i izazvati depresivne misli. Upravo računalima i dobrim programerima možemo zahvaliti zato što nam internet brzo pruža odgovore kada god nam zatreba neka informacija. Algoritmi koje koriste računala su naime brižno skrivene i strogo čuvane poslovne tajne, a njihova će važnost sve više rasti s obzirom na razvoj umjetne inteligencije. Ako su posljedice tako ozbiljne, zašto onda nismo u stanju prepoznati simptome i isključiti ekran? Razlog su varijacije u stimulansima, osobito u slučajevima kada sudjelovanjem u komunikaciji na društvenoj mreži nekada dobivamo više, a nekada manje odobravanja. Medijska pismenost

19.09.2022. (21:00)

Algoritam koji život znači

Kinezi uveli društveni rejting građana

Taj pojam je već nekoliko godina unazad postao pravi buzzword uz kojeg obično vežemo riječi “orvelijanska stvarnost” i “veliki brat” te “život kao u videoigri”. Ovdje zapravo govorimo o sustavu koji spada pod određeni tip vladanja koji tek treba ući u knjige politike i gospodarstva, a to je Algocracy, vladavina pomoću algoritama. Nesumnjivo je kako je sami sustav došao na razinu gdje je teško razlikovati što je istina, a što mit. Čak kineska vlada sama ne bi znala definirati sustav, što pokazuje koliko je on zapravo neuređen. A osmišljen je kako bi, primjerice, regulator sigurnosti hrane u Kini mogao kazniti restoran ako štakori divljaju u njihovoj kuhinji, porezne vlasti mogu ga koristiti za kažnjavanje pojedinaca koji počine poreznu prijevaru, a sudovi mogu kazniti pojedince koji odbijaju platiti svoje kredite… Netokracija

23.08.2022. (13:00)

Bolesno!!

Facebook otpustio 60 radnika koje je izabrao algoritam

Najnapredniji AI algoritam za sintezu teksta može pisati i programski kod - Umjetna inteligencija @ Bug.hr

Da algoritmi vladaju svijetom društvenih mreža smo znali, ali nismo znali da se koriste i za menadžerske odluke poput one o tome koje zaposlenike proglasiti viškom i otpustiti. Upravo to se nedavno dogodilo unutar Mete, u čijim su uredima Facebooka u Austinu (Teksas) zaposleni razni moderatori sadržaja. Oni tamo rade preko posredničke agencije Accenture koja s Metom ima ugovor vrijedan čak 500 milijuna dolara godišnje. 60 radnika, koji su na taj način preko Accenturea radili za Facebook, prije nekoliko je dana otpušteno na prilično nehuman i šokantan način: pozvani su na videokonferenciju, na kojoj im je predstavnik Accenturea priopćio da će njihova radna mjesta biti ugašena 2. rujna, a da će plaću dobiti za razdoblje do 3. listopada. Kako im je pojašnjeno, za otkaze ih je odabrao – algoritam. Bug

22.07.2022. (12:00)

Računala upravljaju nama

Algoritmi društvenih mreža mogu ugroziti naše mentalno zdravlje

Algoritmi su u principu niz preciznih uputa od početka do kraja, dakle poput kuharskih recepata. No, za razliku od kulinarskih recepata, koji se mogu improvizirati, u svijetu računala su algoritmi mnogo kompliciraniji i vrlo važni jer računalo ne zna što učiniti ako mu nisu zadana određena pravila. Poznate internetske tvrtke nerijetko mijenjaju algoritme i prilagođavaju ih svojim potrebama, nekad u želji poboljšanja usluge u odnosu na konkurenciju, ali i kako bi ostvarile veću financijsku dobit. Stoga prilikom svakog korištenja internetske tražilice ili trebamo biti svjesni da nas algoritam želi navesti na određene radnje i ponašanja. Većina nas smatra da smo sposobni vlastitim odlukama oduprijeti se takvoj manipulaciji, no istraživanja ukazuju da se događa upravo suprotno. Medijska pismenost

13.10.2021. (01:00)

LinkedIn: Novi algoritam otkriva kako biti viđen na ovoj poslovnoj društvenoj mreži

Društvena mreža LinkedIn poznata kao poslovna društvena mreža u zadnje vrijeme postaje sve samo ne poslovna. Mnogi korisnici negoduju da se polako ali sigurno pretvorio u Facebook. Promoviranje sebe van svakog razuma, objavljivanje svakodnevnih postova iako realno svaki dan nemate što za objaviti i slično dovelo je do toga da je ova mreža postala zagušena samopromocijom, duhovnim i motivirajućim porukama i sličnim, za poslovnu zajednicu nepotrebnim objavama. Pandemija je samo pojačala korištenje ove društvene mreže, pa se svi žele što bolje promovirati i predstaviti budućim poslodavcima, partnerima ili klijentima. Ako ste jedan od tih koji život provlače kroz LinkedIn i koji imaju potrebu svaki dan objaviti post na ovoj društvenoj mreži nije loše znati kako funkcionira LinkedIn algoritam i imati veći reach. Naime, za profile najbolje prolaze fotografije, ankete i dokumenti. Od objava, bolje prolaze one bez linkova. Interakciju povećava i što veći broj komentara. Lider

26.09.2017. (18:14)

Nema ničega

Izdavači i pisci mogu se pozdraviti s milijunima koje im duguje Algoritam

Stečajna upraviteljica Algoritma podnijela je zagrebačkom Trgovačkom sudu izvješće prema kojem taj lanac knjižara u stečaju u bilanci “ima samo nematerijalnu imovinu”, točnije nedovršeni software vrijedan nešto manje od 15.000 kuna te da ne raspolaže imovinom dostatnom za pokriće troškova vođenja stečajnog postupka. U izvješću privremene stečajne upraviteljice Ive Petanjek stoji i da je analizom raspoložive dokumentacije utvrđeno da postoji stečajni razlog nesposobnost za plaćanje, a vrlo vjerojatno i prezaduženost. T-Portal

15.08.2017. (16:10)

Ipak je moć

Zagreb: Znanje sutra otvara bivšu Algoritmovu knjižaru u Gajevoj

Nakladnička kuća Znanje u zagrebačkoj Gajevoj otvara knjižaru, svoju prvu u Zagrebu nakon dugo vremena, i to u bivšem prostoru propalog Algoritma. Znanje će ondje prodavati naslove hrvatskih nakladnika, najnovija izdanja svjetskih i domaćih bestselera, publicistiku i stručnu literaturu, darovni program, program papirnice, knjige na stranim jezicima, multimediju, slikovnice, najpopularnije društvene igre, strane i domaće stripove, kompjutorske igre i filmske DVD-ove. Znanje će u knjižari organizirati promocije knjiga, gostovanja stranih i domaćih autora… Do 31. kolovoza vrijedi 25% popusta na izdanja Znanja. Nacional

17.07.2017. (11:49)

Strip junak

Šuljić: Gdje je nestao sav taj novac iz Algoritma?

“Algoritam je propao i ostavio nas u rupi od pola milijuna kuna za robu koju su uzeli, prodali i nama nisu platili. Mi smo istovremeno državi za sve te nenaplaćene stripove platili PDV i porez na ‘dobit’. Očito je to standardni poslovni model koji se najbolje vidi na primjeru Agrokora… Novac nije tek tako nestao. Mora postojati odgovor na pitanje na što su oni uspjeli spaliti i potrošiti te silne milijune. Oni godinama rade gubitke po 8, 10, 12 milijuna kuna. Koji bi to vlasnik dozvoljavao takve gubitke, a da ništa ne promijeni? Meni je to jako sumnjivo i smrdi na izvlačenje novca kroz kojekakve savjetodavne usluge i fiktivne račune”, kaže Marko Šuljić iz Fibre. Čovjek priča pametno i realno u intervjuu za Lupigu.

31.05.2017. (18:09)

Bolji život

Hoću knjigu! preuzima 10 knjižara Algoritma

10 knjižara nedavno zatvorenih zbog propasti prodajne mreže Algoritam MK u srpnju se ponovo otvaraju pod zajedničkim brendom – Hoću knjigu! Iza te tvrtke stoje Jurica i Zvonko Čubrić, koji su radili u distribuciji uredske opreme, te njihov partner Matija Fojs koji će biti direktor nove tvrtke. “Mi nismo izdavači, pa nećemo gurati svoju robu na najbolje police, nego trgovci, želimo nešto zaraditi i platiti svima s kojima surađujemo”, kažu oni. Imaju velike planove za knjižare, a navodno neće dijeliti otkaze. Poslovni

26.05.2017. (18:35)

Lukav plan

Algoritam u Zagrebu i Rijeci preuzima tvrtka zbog koje je Algoritam i blokiran

Tvrtka Hoću knjigu d.o.o. obavijestila je Zajednicu nakladnika i knjižara da je preuzela dva prodajna mjesta poduzeća Algoritam MK – Megastore u zagrebačkoj Bogovićevoj ulici te Algoritam MK u trgovačkom centru Tower Rijeka. Hoću knjigu d.o.o. osnovana je 16. svibnja ove godine i u vlasništvu je Zvonka Čubrića, Jurice Čubrića i Matije Fojsa iz tvrtki Fokus i RAM3. Zanimljivo, tvrtka Fokus prva je poslala zadužnicu na adresu Algoritma, čime je blokiran njihov rad. T-Portal