HR link tjedna indeks

Ukupna ocjena

Sadržaj

Dizajn

Ažurnost


Belle de Jour

Diode su ocjene


 
Monitor home | HR link tjedna indeks | Prije | Poslije
Hrvatska radio televizija
URL: www.hrt.hr
Kategorija: Mediji
Urednik: Ivo Bušić
Dizajner: Domagoj Abramović
Linija: 512 kbps
Datum: 10.10.1999

Klik na site U predstavljanju najznačajnih hrvatskih Web stranica stigli smo i do nezaobilaznih stranica Hrvatske radio televizije, koja je odnedavno novom programskom shemom 3x24 upropastila uredni san mnogima, a jednu trećinu svog cjelodnevnog programa (prvi program) HRT nudi Internet korisnicima kao direktan prijenos u RealVideo formatu. O Webu smo razgovarali s voditeljem Informatike HRTa gospodinom Damirom Šimunovićem, najodgovornijom osobom na HRTWeb. Krenuli smo kratkim povijesnim pregledom najznačajnijih datuma u razvoju hrt.hr stranica.

- HRT je spojena na Internet od 1994. godine, a web stranice ima od proljeća 1995. HRTWeb je osnovala i od početaka uređuje Informatika HRT. Najvažniji trenutak u povijesti HRTWeb-a bila je vojnoredarstvena akcija Oluja, koju smo pratili iz minute u minutu i objavljivali vijesti o uspjesima Oluje popraćene slikama. Odziv je bio nevjerojatan, te je s prosječno oko 2.000 pristupa dnevno u samo jednom danu broj porastao na oko 15.000. Bitan tehnološki skok učinjen je početkom 1997. kada je osigurana veza od 512 kbps preko HT-a (uz rezervnu vezu preko CARNet-a za korisnike CARNet-a), te nabavljen web server primjeren sadržajima i broju pristupa. Također, od 1997. postoji redakcija u kojoj rade profesionalni novinari koji pod vodstvom urednika g. Ive Bušića uređuju dnevne vijesti na HRTWeb-u.

- Koliko ljudi održava HRTWeb i kako funkcionira redakcija?

- Ako govorimo samo o dnevnim vijestima, rade ih šest novinara, četiri lektora i dva realizatora, u suradnji s informatičarima. Podijeljeni su u dvije smjene i rade sedam dana u tjednu. Ta ekipa dnevno održava stranice s oko 60-tak vijesti koje su često opremljene multimedijskim sadržajima. Ista ekipa priprema i uređuje stranice "Hrvati u svijetu", te je sudjelovala u nekim posebnim projektima, koje mi zovemo "e-misije". Neke stranice o emisijama radija i televizije uređuju autori tih emisija (7 summits, Živa istina, Briljanteen, HR Top 20). Radio Zadar i Radio Pula sami uređuju svoje stranice. Ostale sadržaje uređuje ekipa Informatike HRT koje ja vodim. Veliki dio tih stranica stvara se automatski iz informatičkih sustava koji su u uporabi u proizvodnji HRT. Glavni sistem inženjeri, koji se brinu o ukupnom sustavu i koji su izradili pojedine aplikacije, su Tomica Crnek i Tomislav Uršić, te inženjeri Darko Bunić i Damir Boraska. Glavni web administrator je Tonja Božičević, a dizajner najvažnijih stranica je Domagoj Abramović.

- Koliko posjetitelja dnevno i mjesečno dolazi i koje su najposjećenije stranice?

- Dnevno prosječno imamo oko 180.000 pristupa (maksimum u travnju sa prosjekom mjeseca od 205.000), odnosno posjetitelja oko 17.000 dnevno (u travnju gotovo 19.000). Prosječno se dnevno pogleda oko 45.000 stranica. Najposjećenije stranice su svakako naslovnica, indeks vijesti, pojedine vijesti, indeks streamova HRT uživo, raspored programa te, u vrijeme kada su aktualni, stranice posebnih projekata. Osobite rekorde među posebnim projektima postizali su Dora, Božić 97 98, te stranice o posjetu Svetog Oca.

- Koliko ljudi može istovremeno gledati streaming video? U koje vrijeme ima najviše posjetitelja?

- Hm, najviše posjetitelja će biti sutra, za vrijeme utakmice Hrvatska-Jugoslavija! (ovaj razgovor je vođen u petak, uoči utakmice, op.ur.) Već danima nas pitaju hoće li i kako moći pratiti utakmicu iz svih krajeva svijeta. Na žalost, mnogi neće moći, jer se za vrijeme takvih događaja naša veza potpuno zaguši. Najbolji primjer je praćenje posjete Svetog Oca koje smo u potpunosti popratili živim prijenosom. Tada smo na raspolaganju imali 2 Mbps vezu (dakle, četiri puta jaču od normalne) koja se napunila u roku od pola sata! Da smo imali Mbps, vjerujem da bi i ona bila za čas puna. Na taj način utakmicu će pratiti značajno veći broj korisnika. Imamo i cijeli niz on-demand streamova - od vijesti Hrvatskog radija, koje se svakodnevno automatski snimaju, do audio i video priloga u vijestima ili u okviru posebnih projekata. No, u mješavini različitih kompresija i bit-rateova kojima pokušavamo optimizirati korištenje naše preslabe veze može se govoriti o najviše 80-tak istovremenih korisnika koji imaju koliko-toliko normalnu sliku i ton.

- Video snimke HNL nisam uspio pronaći?

- Uz pojedine utakmice postoje video snimke golova. No, ta će stranica, nadamo se, uskoro doživjeti bitna osvježenja.

- Odakle dolaze posjetitelji?

- Doslovno iz svih krajeva svijeta. Velika većina je izvan Hrvatske, dakako, pretežno iz USA, zatim iz Kanade, Australije, Argentine, Čilea, Južne Afrike, Njemačke, Francuske... No, najviše smo ponosni na naše stalne korisnike iz npr. Pakistana, Malezije, Kine, Novog Zelanda, Ruande i slično. Hrvatskoj dijaspori na mnogim mjestima Zemaljske kugle naš je web jedini izvor informacija.

- Koliko košta mjesečno održavanje?

- U okvirima ukupnog održavanja informatičkih sustava i opreme u HRT - kap u moru. Ono jedino što nas muči jest skupoća veze prema Internetu, ali što da kažemo kad to muči i par desetaka tisuća surfera u Hrvatskoj, samo za nešto manje kilobita u sekundi.

- Da li marketing i oglašavanje na vašim stranicama funkcionira i koliko su ti relativno mali iznosi interesantni HRT-u.

- Tek smo usvojili cjenik. Nismo još ništa ozbiljno poduzeli na ugovaranju poslova.

- Da li imate uzore i koji televizijski sajtovi u svijetu vam se sviđaju?

- Mi smo s dnevnim vijestima smo krenuli gotovo prije svih, u svakom slučaju gotovo mjesec dana prije CNN-a. S projektom prve "e-misije" također smo krenuli prije svih i do sada u svijetu nisam vidio ništa slično. No, ipak možemo govoriti o sajtovima koji mene osobno zadivljuju. To je npr. site BBC-a (news.bbc.co.uk), jedan od najboljih u svim kategorijama: opsežnost, ažurnost, navigacijske osobine, grafički dizajn... No, imam informaciju, od njihovog glavnog čovjeka za web, koliko je ljudi na BBC webu radilo prije otprilike dvije godine: 140! S preko dvadeset servera i brzinom veze od 20 Mbps prema svijetu. Danas vjerojatno imaju i znatno više. A imaju i godišnji proračun! HRTWeb nema proračun, on se radi "usput", zahvaljujući ogromnoj upornosti grupice ljudi.

- Zanimljivo je da BBC News uopće nema reklama, očito se radi u slavu imena BBC.

- BBC ima oko 23.000.000 pretplatnika i barem dvostruko višu pretplatu od HRT-a. Njihovi prihodi su u odnosu na naše ogromni i omogućavaju im ne samo BBC OnLine nego i npr. BBC World i slične servise na nekomercijalnoj bazi. HRT sa svojih 1.000.000 pretplatnika i 45 kuna od kojih mora platiti PDV nema šanse za takve pothvate.

- Koja je osnovna funkcija i cilj HRT Weba - dodatne informacije, ulazak u novi medij, pitanje statusa, mogućnost zarade?

- Uh, ovo bi morao biti vrlo opširan odgovor. Krenuli smo 1995. s namjerom da to bude proširena informacija o proizvodnji HRT-a. S Olujom smo shvatili da je našim ljudima, ali i strancima širom svijeta nužna dodatna informacija o Hrvatskoj i tome što se ovdje događa. Zarada uopće nije predmet oko koga se imamo snage baviti, iako bi nam pokriće određenih troškova dobro došlo i značajno poboljšalo kakvoću HRTWeb-a. Prvi pokušaj komercijalizacije HRTWeb-a star je jedva mjesec dana.

- Zašto na Webu nema korisnih vijesti s teleteksta?

- Razmišljamo o tome.


© 1997-1999 Internet Monitor