HR link tjedna indeks

Ukupna ocjena

Sadržaj

Dizajn

Ažurnost


Belle de Jour

Diode su ocjene


 
Monitor home | HR link tjedna indeks | Prije | Poslije
HINA
URL: www.hina.hr
Dizajn: Art Plus
Server: Sun Ultra 30, Solaris, Netscape server, link 128 kbit/s
Datum: 1.11.1999.
Klik na site Web stranice HINA-e (Hrvatska Izvještajna Novinska Agencija) odnedavno su osvježene i odsada i ne pretplatnici mogu naći značajnu količinu najaktualnijih informacija. O Hini i njenom Webu Razgovarali smo s g. Darkom Gulijom IT managerom Hine.

- Molim vas da nam s par riječi predstavite Hinu.

- HINA je osnovana 1990. godine i danas zapošljava stotinjak stalno zaposlenih i otprilike isti broj honorarnih suradnika. Dnevno u prosjeku u svim servisima zajedno emitira oko 400 vijesti i 30 fotografija od kojih je većina iz vlastitih izvora, dok se dio informacija prenosi od drugih agencija (Hina razmjenjuje vijesti s preko 20 svjetskih agencija). Hina korisnicima nudi preko 10 različitih servisa na hrvatskom i 3 na engleskom jeziku i ima ukupno trisotinjak pretplatnika. Vijesti se korisnicima distribuiraju iznajmljenim linijama, elektroničkom poštom, pretplatom na WWW poslužitelj te telefaksom. - Kratki povijesni pregled Hina Weba, važniji datumi.

- Hina je okrenuta Internetu gotovo od samih početaka njegovog razvoja u Hrvatskoj. Na samom početku je vezu na Internet ostvarivala preko udruge HrOpen (koje je i danas član), a bila je i jedan od prvih komercijalnih korisnika HT-ovog HiNet-a. Odmah nakon ostvarivanja stalne veze na Internet, uz pomoć CARNet-a zaživio je i Web poslužitelj kao jedan od načina distribucije informacija. Kako je Web vrlo dinamično okruženje, nakon dvije godine došlo je vrijeme za redizajn cijelog poslužitelja, što je i učinjeno uz pomoć tvrtke Art Plus.

- Koja je glavna funkcija Hina Weba? Da li je prvenstveno namjenjen pretplatnicima, da li je to promocija servisa, mogućnost zarade kroz prodaju bannera...?

- Sve troje i još ponešto. Web poslužitelj je zbog svoje univerzalne dostupnosti i jednostavnosti korištenja svakako pogodan medij za distribuciju informacija korisnicima. Zbog goleme populacije prisutne na Internetu on je i vrlo snažno marketinško sredstvo, kako za predstavljanje vlastitih usluga tako i kao mogućnost prodaje oglasnog prostora kroz bannere. No, Web kao tehnologija idealna je podloga i za razvoj brojnih aplikacija koje svojom složenošću daleko nadilaze jednostavne Web stranice i Hina je gotovo sav svoj razvoj usmjerila na tu tehnologiju. Primjer toga je aplikacija za pristup Hininoj informacijskoj bazi, gdje je Web iskorišten kao podloga za aplikaciju napisanu u Javi.

- Mogu li se manje redakcije pretplatiti na Hinu, npr. Web redakcije koje ne trebaju veliki izvor vijesti, a niti nemaju novaca.

- Siguran sam da će svaki potencijalni korisnik, pa tako i male Web redakcije, u bogatoj ponudi Hininih usluga pronaći ono što će mu obimom i cijenom odgovarati.

- Koliko ljudi održava Web stranice i na koji način se one pune?

- Hinine Web stranice napravljene su tako da se pune potpuno automatski, iz servisa vijesti. Odabir vijesti za javne stranice zadatak je uredništva i na tome stalno radi jedan zaposlenik, a kad on nije prisutan, mogućnost za slanje vijesti na javni dio Weba imaju i svi urednici.

- Koliko se često osvežavaju vijesti?

- U pretplatničkom dijelu vijesti se pojavljuju onog trenutka kad se puste u emisiju, dakle trenutno, 24 sata na dan. Vijesti na javnom dijelu poslužitelja šalju se nekoliko puta dnevno, prema potrebi i aktualnosti samih vijesti.

- Ako se ne varam u zadnje vrijeme se bitno povećao broj vijesti koji je dostupan svima?

- Da, s redizajnom Web poslužitelja odlučili smo povećati broj vijesti dostupnih svima. Dio razloga za to su stalni zahtjevi naših iseljenika za vijestima iz domovine, dok je dio razloga čisto marketinške prirode.

- Kako se biraju vijesti koje su predstavljene na Webu? Da li tu postoji konflikt interesa pa se ne stavljaju najjače vijesti da se ne "potroše"?

- Pravilo dogovoreno unutar agencije je da se na javni dio Interneta stave najaktualnije vijesti. "Konflikt interesa" koji ste spomenuli nije toliko u težini samih vijesti, jer vijesti koje nisu "aktualne" ili "jake", kako ste vi to formulirali, nema niti smisla stavljati na Web. Svakako, kao agencija koja živi od prodaje vijesti, na javni dio poslužitelja ne možemo staviti veliku količinu vijesti niti možemo garantirati da će baš sve "udarne" vijesti biti tamo odmah kad se objave. To ne bi bilo pravedno prema korisnicima koji plaćaju, a i njima moramo dati neki "razlog" da se pretplate na naše vijesti.

- U kojoj mjeri Hina Web može biti izvor informacija usporediv s Vjesnikom, Večernjim, Slobodnom Dalmacijom?

- Razlika između agencijske i novinske vijesti je u iscrpnosti i aktualnosti. Agencijska vijest u pravilu predstavlja "golu" informaciju, bez raznih popratnih komentara i mišljenja koje možete naći u novinama i koje ovise o uređivačkom stavu pojedinih novina. S druge strane, agencijska vijest je dostupna vrlo brzo nakon samog događaja, dakle uvijek aktualna, dok novinske vijesti imaju značajan vremenski pomak koji je uvjetovan tehnološkim procesom izrade samih novina. Također, agencijska vijest opremljena je brojnim popratnim atributima (engl. metadata), koji omogućavaju korisniku da iz mora raspoloživih informacija lakše izdvoji ono što ga zanima.

- Koliki je problem krađa vijesti i što se poduzima ako se to uoči?

- Kod nas još uvijek nije dovoljno razvijena svijest o intelektualnom vlasništvu, pa je rasprostranjeno mišljenje da informacija nema vlasnika i da se vijesti koje vidite na Internetu ili čujete na televiziji ili pročitate u novinama mogu slobodno objavljivati, što je naravno pogrešno. Svi ti mediji podrazumijevaju, informatičkim riječnikom rečeno, "end users license". Dakle, informaciju koju dobijete na taj način možete koristiti samo za svoju osobnu uporabu (Na kraju krajeva, ono što ste saznali vam više nitko ne može oduzeti). Međutim, ako vi tu informaciju dalje objavljujete, čak bez obzira da li vi na tome ostvarujete profit ili ne, vi kršite autorska prava vlasnika te informacije. Mi smo imali nekoliko takvih slučajeva s našim bivšim korisnicima i nakon upozorenja uslijedile su sudske tužbe za povredu autorskih prava od kojih je većina uspješno okončana.

- Kolika je posjećenost naslovne stranice i svih ukupno stranica, dnevno i mjesečno.

- Prema našim zapisima, imamo prosječno 10-12.000 učitavanja dnevno. Radnim danom je to nešto više od navedenog prosjeka, vikendom nešto manje.


© 1997-1999 Internet Monitor