• 23.10.2017. (10:57)

    ‘Let the Corpses Tan’ – krimi-obračun kao audio-vizualna bomba i fetiš

    Belgijski dvojac Cattet-Forzani je po svom autorskom potpisu verovatno najosebujnija autorska skupina u Evropi. Svaki njihov film ćete prepoznati kao njihov i ničiji drugo na osnovu jednog jedinog kadra. Na osnovu toga ćete i doneti zaključak zanima li vas tako nešto ili ne i svrstati se u jedan od oponirajućih tabora. Njihovi filmovi su audio-vizuelne bombe kratkih kadrova, oštre montaže, čudnih rakursa i jednako tako uhoparajućih džinglova. Radnje skoro da i nema koliko je iscepkana do nepratljivosti i ona je tu sasvim sporedna stvar u toj demonstraciji stila.

    Njihovi prethodni trip-filmovi ‘Amer’ (2009.) i ‘The Strange Colours of Your Body’s Tears’ (2013.) žanrovski su se mogli odrediti kao “giallo”, italijanski miks horora, trilera, noira, fantastike i fantazije iz 70-ih godina prošlog stoleća, jarkih boja, često eksploatacijske tematike i potpisno B-filmske glume, prilagođen vremenu sadašnjem i podignut na viši artistički nivo na način ne toliko različit od onoga što sa trivijalnim žanrovima u Americi prakticira Quentin Tarantino. Njihov najnoviji naslov ‘Let the Corpses Tan’, premijerno prikazan ove godine u Locarnu i na jakoj festivalskoj turneji od tada, čini istu stvar sa drugim žanrom, neo-westernom. Tako će se ovde u miksu i u sličnim proporcijama naći “acid western” (Jodorowski), “spaghetti western” (Leone) i nasilni surealni triler (Peckinpah) sa obiljem akcije i fetiša, seksualnih, vizuelnih i filmski referentnih.

    Mesto radnje: Korzika. Vreme: 70-te godine prošlog stoleća. Predmet spora: tovar zlatnih poluga koji su Rhino (Ferrara), Bernier (Barbé), Advokat (Marchese) i društvo opljačkali iz oklopnog prevoza. Nakon toga su rešili da se sklone na imanju kod otkačene slikarke bez inhibicija Luce (Löwensohn) koja “ne voli policiju i ne voli društvene stege”. Uskoro će se na vratima pojaviti i par pandura, Bernierova žena (Calmel), sin (Ndiaye) i dadilja (Sainsily), a u škvadri će doći do raskola koji će dovesti do obračuna koji zauzima veći deo filma i prema kojem Wheatleyev ‘Free Fire’ izgleda kao kamilica. Sve to je sečeno fetišističkim video-instalacijama u čijem centru stoji mlada žena (Stevens) koja zaliva muškarce “zlatnim tušem” i biva zasipana zlatnom prašinom. Socijalni kontekst izvornog romana je, međutim, u velikoj meri izbačen.

    Filmom dominiraju svetlo plavo nebo, jarko žuto sunce i spaljeno-smeđa prašina terena, kuća i okućnica, terase, zidovi, zamračeni enterijeri, vatra usred noći, štektanje automatskog oružja, pucnjevi iz pištolja i pušaka snimljeni zrnastom fotografijom na traci od 16mm i propraćeni “morriconeovskom” orkestracijskom muzikom. Montaža je i dalje oštra, ali su za razliku od prethodnih “giallo” filmova, ovde kadrovi ipak nešto duži i namenjeni (naročito u početku) kreiranju atmosfere vrućeg letnjeg dana, fetišizaciji tela i nekih starih žanrova, dok gluma kao da citira frajerstvo iz francuskih novovalnih krimi-trilera. Radnja je i dalje u pozadini, ali je u manjoj meri iscepkana i umerenijeg tempa nego kod prethodnika tako da se u početku film doima čak i konvencionalno pratljivim.



    Međutim, jednom kad počne obračun, film prelazi u višu brzinu i postaje potpisno tripozan i dezorijentirajući, ali zato ništa manje efektan. Većinu vremena nećemo imati pojma ko tu šuruje protiv koga, biće čak i upitno ko je tu ko, a nećemo biti načisto ni sa topografijom poprišta obračuna. Naravno, ništa od toga ne smeta, valja se samo zavaliti i prepustiti da nas trip nosi dalje. Hélène Cattet i Bruno Forzani su sa ‘Let the Corpses Tan’ uspeli da ostanu verni sebi i da isprobaju nešto novo i drugačije. Gledanje ovakvog filma kod kuće nema smisla, moja preporuka se odnosi isključivo na veliki ekran i mrak kino-dvorane. (8/10)

    Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan i Twitteru.

  • Slične vijesti

    19.06. (16:37)

    Žene preuzimaju Hollywood

    Kako su ‘Izbavitelji 2’ postali jedan od najuspješnijih holivudskih crtića svih vremena

    Nenad Polimac zaključuje svoj osvrt: “‘Izbavitelji 2’ dokazuju da je Hollywood – kolikogod mu prigovarali – u stanju napraviti inteligentan i zabavan spektakl.” Kreativni uspjeh prati komercijalni – Izbavitelji 2 su za vikend zaradili čudesnih 180 milijuna dolara i naravno bili uvjerljivo najgledaniji film. (Box Office Mojo)

    04.06. (06:38)

    ‘Solo: A Star Wars Story’ nudi malo toga kao solo film

    Naš filmski kritičar Marko Stoiljković o novom Star Wars filmu: “Ovaj tempo Star Wars filmova zaista nije human i postaje sve teže uvideti svrhu svemu tome… Kada se podvuče crta, nije da nam je ovo bilo potrebno. A sumnjam da je bilo potrebno i mudrim glavama iz Disneya zaposlenim na ‘marvelizaciji’ Star Wars sveta. Posebno bode oči paradoks da je za neke detalje u filmu potrebno ekstenzivno poznavanje sveta, dok su druge, jednako bitne informacije, redundantne čak i osrednjim poznavaocima. Čini se da su i najzagriženiji fanovi prepoznali lažnjak koji čak i nije toliko loš koliko je usiljen.” Ocjena: 5/10. Iscrpnije…

    29.05. (13:13)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘The Nile Hilton Incident’ – egipatski noir radi baš onako kako treba

    “U svom nagrađivanom filmu ‘The Nile Hilton Incident’ švedsko-egipatski reditelj Tarik Saleh ponudio je odgovor na pitanje kako bi izgledao film noir van zapadnjačkog konteksta… Saleh uspeva u naumu da sprovede detaljnu sondažu egipatskih socijalnih prilika i tako napravi političan film bez pretenzija prema aktivizmu ili istoričnosti” – piše Monitorov Marko Stojiljković o krimiću smještenom u Kairo o ubojstvu elitne prostitutke u što je upleten vrh politike, dok slučaj rješava korumpirani policajac. Monitor.hr

    20.05. (12:08)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Deadpool 2’ – korektan i zabavan nastavak

    “Kako se odnositi prema hitičnosti prvog dela? Još istoga? Ponovno izmisliti točak? Nešto između? Promeniti mu suštinu, a ostaviti formu? Napraviti blagu varijaciju na temu tipa ‘isto to, samo malo drugačije’? Hajdemo reći da ‘Deadpool 2’ balansira između poslednje dve solucije i da je u konačnici ovo (još) više Marvel, a manje ‘Deadpool’ film, ako me razumete”, piše Marko Stojiljković o novom filmu o anti-super-junaku. Monitor.hr

    07.05. (17:08)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Nasilni život’ – gangsterska drama o korzikanskim nacionalistima

    “Uvodom je de Peretti obećao dubinsku studiju lutanja korzikanskih nacionalno-revolucionarnih pokreta u formi političkog trilera, da bi najkasnije od polovine filma ‘A Violent Life’ potpuno preuzeo ključne elemente zapleta i kompletnu mehaniku gangsterskih drama… Mirnoća sa kojom de Peretti prilazi materijalu je zaista impozantna”, piše Monitorov kritičar Marko Stojiljković o novom filmu nagrađenog korzikanskog redatelja. Monitor.hr

    01.05. (08:23)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Što će ljudi reći’ – opasno banalan prikaz sudara kultura

    ‘What Will People Say’ je novi film norveške redateljice Iram Haq koji govori o tinejdžerici pakistanskog podrijetla u Norveškoj koju otac pošalje na preodgoj u Pakistan nakon što je ulovi s dečkom u sobi. Monitor kritičar Marko Stojiljković potražio je razloge na topli prijem na koji ‘What Will People Say’ nailazi od strane kritike i publike širom svijeta, jer njemu je “film prepun naoko bezazlenih klišea i nastavljač trendova serviranja imigrantskog ‘misery porna’ po ‘istančanom’ ukusu zapadnjačke publike”. Monitor.hr

    24.04. (11:16)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Film Stars Don’t Die in Liverpool’ – moćna tragedija o starenju

    “‘Film Stars Don’t Die in Liverpool’ je drama u najboljem smislu te reči, tragedija koja udara žestoko, ali u sebi ima i dovoljno lepote da ne bude odbojna za gledanje… Ovo ipak nije klasičan ‘biopic’ već lament nad starošću i prolaznošću, posebno iz perspektive nekog kome je posao da nikada ne ostari”, piše Monitorov Marko Stojiljković o ekranizaciji istinite priče o vezi ekscentrične dobitnice Oscara, glumice Glorije Grahame, i njenog mladog ljubavnika. Monitor.hr

    16.04. (13:31)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Downsizing’ – Payne između opservacije, satire i farse

    “Norveški naučnici alternativne sadašnjosti ili (vrlo) bliske budućnosti otkrili su rešenje za problem prenapučenosti Zemlje i ‘karbonskog traga’ koji ljudska vrsta u post-industrijskom konzumerističkom svetu ostavlja za sobom – smanjivanje ljudskih jedinki na visinu od, u proseku, 13 cm” – tema je iz novog filma Alexandera Paynea (režirao ‘About Schmidt’, ‘Sideways’…), a o kojem piše Monitorov kritičar Marko Stojiljković. Monitor.hr

  • Slične vijesti

    19.06. (16:37)

    Žene preuzimaju Hollywood

    Kako su ‘Izbavitelji 2’ postali jedan od najuspješnijih holivudskih crtića svih vremena

    Nenad Polimac zaključuje svoj osvrt: “‘Izbavitelji 2’ dokazuju da je Hollywood – kolikogod mu prigovarali – u stanju napraviti inteligentan i zabavan spektakl.” Kreativni uspjeh prati komercijalni – Izbavitelji 2 su za vikend zaradili čudesnih 180 milijuna dolara i naravno bili uvjerljivo najgledaniji film. (Box Office Mojo)

    07.06. (17:13)

    Jurica Pavičić uspoređuje Spilbergov originalni Jurski park sa upravo izašlim petim nastavkom serijala – ‘Fallen Kingdom’: U znanstvenom smislu ridikulozan film, a njegovi tvorci nisu razumjeli ono što Spielberg 1993. jest

    Iscrpnije...
    04.06. (06:38)

    ‘Solo: A Star Wars Story’ nudi malo toga kao solo film

    Naš filmski kritičar Marko Stoiljković o novom Star Wars filmu: “Ovaj tempo Star Wars filmova zaista nije human i postaje sve teže uvideti svrhu svemu tome… Kada se podvuče crta, nije da nam je ovo bilo potrebno. A sumnjam da je bilo potrebno i mudrim glavama iz Disneya zaposlenim na ‘marvelizaciji’ Star Wars sveta. Posebno bode oči paradoks da je za neke detalje u filmu potrebno ekstenzivno poznavanje sveta, dok su druge, jednako bitne informacije, redundantne čak i osrednjim poznavaocima. Čini se da su i najzagriženiji fanovi prepoznali lažnjak koji čak i nije toliko loš koliko je usiljen.” Ocjena: 5/10. Iscrpnije…

    29.05. (13:13)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘The Nile Hilton Incident’ – egipatski noir radi baš onako kako treba

    “U svom nagrađivanom filmu ‘The Nile Hilton Incident’ švedsko-egipatski reditelj Tarik Saleh ponudio je odgovor na pitanje kako bi izgledao film noir van zapadnjačkog konteksta… Saleh uspeva u naumu da sprovede detaljnu sondažu egipatskih socijalnih prilika i tako napravi političan film bez pretenzija prema aktivizmu ili istoričnosti” – piše Monitorov Marko Stojiljković o krimiću smještenom u Kairo o ubojstvu elitne prostitutke u što je upleten vrh politike, dok slučaj rješava korumpirani policajac. Monitor.hr

    27.05. (11:56)

    ‘The Tale’ – odličan film o seksualnom zlostavljanju djece, s odličnim glumicama, Laura Dern i Ellen Burstyn

    Iscrpnije...
    20.05. (12:08)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Deadpool 2’ – korektan i zabavan nastavak

    “Kako se odnositi prema hitičnosti prvog dela? Još istoga? Ponovno izmisliti točak? Nešto između? Promeniti mu suštinu, a ostaviti formu? Napraviti blagu varijaciju na temu tipa ‘isto to, samo malo drugačije’? Hajdemo reći da ‘Deadpool 2’ balansira između poslednje dve solucije i da je u konačnici ovo (još) više Marvel, a manje ‘Deadpool’ film, ako me razumete”, piše Marko Stojiljković o novom filmu o anti-super-junaku. Monitor.hr

    07.05. (17:08)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Nasilni život’ – gangsterska drama o korzikanskim nacionalistima

    “Uvodom je de Peretti obećao dubinsku studiju lutanja korzikanskih nacionalno-revolucionarnih pokreta u formi političkog trilera, da bi najkasnije od polovine filma ‘A Violent Life’ potpuno preuzeo ključne elemente zapleta i kompletnu mehaniku gangsterskih drama… Mirnoća sa kojom de Peretti prilazi materijalu je zaista impozantna”, piše Monitorov kritičar Marko Stojiljković o novom filmu nagrađenog korzikanskog redatelja. Monitor.hr

    01.05. (08:23)

    Kritični pogodak

    Filmska kritika: ‘Što će ljudi reći’ – opasno banalan prikaz sudara kultura

    ‘What Will People Say’ je novi film norveške redateljice Iram Haq koji govori o tinejdžerici pakistanskog podrijetla u Norveškoj koju otac pošalje na preodgoj u Pakistan nakon što je ulovi s dečkom u sobi. Monitor kritičar Marko Stojiljković potražio je razloge na topli prijem na koji ‘What Will People Say’ nailazi od strane kritike i publike širom svijeta, jer njemu je “film prepun naoko bezazlenih klišea i nastavljač trendova serviranja imigrantskog ‘misery porna’ po ‘istančanom’ ukusu zapadnjačke publike”. Monitor.hr