Knjiga je zapravo čista faktografija - podaci o Eminemu i mnoštvu ljudi koji su mu u životu i karijeri pomogli, odmogli, susreli se s njime, htjeli ga iskoristiti, voljeli ga, svađali se i prijetili mu. Svi ti ljudi i situacije su tako uzbudljivo poredani i međusobno povezani da osjećate kao da ste tamo, u središtu zbivanja, a oko vas prolaze svi ti propali reperi, sirotinja i bogataši, ubijeni i ranjeni, ostavljeni i zaljubljeni te USPJEŠNI

(AGM; 2003.)
VELIMIR GRGIĆ I TONĆI KOŽUL: 'EMINEM >> AMERIČKI NINJA'

-
Da im nije notornog infantilnog predsjednika, najpoznatiji među Amerikancima bio bi Eminem, prosječni bijelac što se bavi poslom u kojem su većinom crnci. A upravo njegova boja kože priskrbila mu je najviše kritika od strane kolega jer su uglavnom upirali u njegov svjetli pigment kao razlog zašto se toliko vrtio na TV-u, zašto je klincima, pogotovo bijelima zbog lakše identifikacija, bio zanimljiviji i, a na kraju krajeva, zašto je on kao ne-crnac mogao reći sve što je htio bez da i pomisli na dlaku na jeziku.

'Eminem: American ninja' Velimira Grgića i Tonćija Kožula je prva hrvatska knjiga o Eminemu, a jedna od rijetkih općenito koja je kod nas zadnjih godina napisana o suvremenoj glazbi; ili drugim riječima muzička knjiga napisana jer ljudi o njenoj temi žele čitati, a ne zato što je netko htio ostaviti pisani trag o nečemu. Ali, ovo nije samo priča o Eminemovom putu od rada u pizzeriji do pokazivanja srednjeg prsta i stražnjica na dodjelama nagrada, nego o cijeloj maloj sceni koja se izrodila oko njega, o crnačkom rasizmu (i bjelačkom, jasno), o glupim i zapravo bezrazložnim svađama u hip-hop svijetu (koje nerijetko završavaju i prolijevanjem krvi), apsolutno bezobraznoj sebičnosti mnogih rođaka/poznanika/neprijatelja koji su se pokušali okoristiti o Eminemovoj slavi i bogatstvu, o jednoj velikoj i važnoj vezi između Eminema i Dr. Drea od kojih ni jedan ne bi bio ovdje gdje je sada da nisu bili skupa; uglavnom ovo vam je priča o jednom posve običnom čovjeku - Marshallu Bruceu Mathersu III - koji ima jedan jedini talent. Vraški isplativi talent.

Tonći Kožul

Dvjesto stranica ove knjige prati Eminemov život od rođenja (za kojeg rijetki znaju kad se zbilja dogodilo), preko problema odrastanja bez oca, seljenja po SAD-u, življenja u siromašnim naseljima (kamp-prikolica jedna je od Eminemovih adresa), maltretiranje malog Marshalla u školi od strane siledžija ili malih crnaca (nije dobro ni biti bijel okružen crnima) do dvije svjetle točke u njegovom životu - Kimberley i karijere. Marshall je upoznao Kim dok su još bili praktički djeca i otada su skupa. Iza sebe imaju niz godina, dijete Hailey Jade i mnošto prekida. Ali, nakon što su se i službeno rastali i podijelili imovinu, Kim se krajem prošle godine vratila Emu, a uz Hailey dovela još jedno dijete kojeg ima s drugim muškarcem. No, najveći dio knjige je o Eminemovoj karijeri. Prati početke iz 1997. kad je on objavio svoj pri rad, demo album 'Infinite' koji je prošao loše u svakom smislu, osim u jednom ključnom - zahvaljujući njemu su ga primijetili. Slijede odjeljci o sve od reda uspješnim fazama Eminemovog rada - prvom albumu 'The Slim Shady LP' kroz kojeg naš omiljeni bijeljo progovara kroz alter ego svoje hip-hop pojavnosti, a kojim je svijet čuo za repera koji pljuje o svojoj majci, poznatim ljudima, ubijanju svoje žene i time zabavlja sebe i milijune koji ga slušaju. U 'The Marshall Mathers LP' Slim Shady govori sve što (ne) bi napravio ljudima oko sebe. Taj je album ogromna prekretnica - dosegao je ogromne naklade prodaje, redaju se tužbe i naslovnice albuma te postaje očito da Eminem neće ostati samo vješt reper nego jedan od najvažnijih umjetnika moderne glazbe. Knjiga se najviše zadržava na prošloj godini kad je Eminem objavio svoj treći, najozbiljniji album 'The Eminem Show' kojim zaokružuje trilogiju svojih osobnosti. Zatim je opisan nastanak i snimanje filma '8 Mile' kao i soundtrack tog albuma.

Velimir Grgić

Posljednja dva poglavlja knjige su dva eseja - o predrasudi da je hip-hop glazba koju mogu dobro raditi samo crnci dok je drugi o homofobiji u hip-hopu. Grgićeva teza je da je stav kako je hip-hop crnačka glazba čisto malumlje i rasizam te potrepljuje svoju tezu nizom "bijelih" imena u hip-hopu. Kožul piše o govoru mržnje spram homoseksualaca koji se provlači kroz Eminemove tekstove i smatra ih jednostavnom šalom. Eminem se usuđuje reći sve ono što bi najgori homofob napravio svakom pederu kojeg susretne, s tim da Em kaže što bi im k'o fol napravio i staje na tom. Jer je svjestan da homići nisu omiljena skupina ljudi i nudi primjer toga što da im mrzitelji maksimalno naprave ako već nešto moraju - nek kažu svoje i okrenu se na drugu stranu! Iznosi Kožul i zanimljive podatke o indicijama da su Dre i Eminem "topla braća", kao i velika većina današnjih repera, okruženih u spotovima velikim T&A (tits'n'ass).

Knjiga je zapravo čista faktografija - podaci o Eminemu i mnoštvu ljudi koji su mu u životu i karijeri pomogli, odmogli, susreli se s njime, htjeli ga iskoristiti, voljeli ga, svađali se i prijetili mu. Svi ti ljudi i situacije su tako uzbudljivo poredani i međusobno povezani da osjećate kao da ste tamo, u središtu zbivanja, a oko vas prolaze svi ti propali reperi, sirotinja i bogataši, ubijeni i ranjeni, ostavljeni i zaljubljeni te USPJEŠNI. Pa čak i pristojno upućeni u Eminemov život mogu pronaći mnoštvo nepoznatih informacija ili, što je još zanimljivije, nepoznatih poveznica među ljudima koji nisu samo neki ljudi koji nešto rade, nego siju za sobom greške, a radom i greškama su povezani s drugima sa scene; ako nikako drugačije, onda barem mržnjom ili, ako vjeruju u instituciju države, sudskim tužbama. Sve u svemu, 'Eminem: Američki ninja' je vrhunski zabavna i znalački napisana enciklopedija o M.M.-u.

25. travnja 2003.

osvrti
« indeks