Prometni stručnjak: Problem obilaznice Vodica riješiti - s dva kružna toka i jednom kamerom - Monitor.hr
18.06.2017. (15:10)

Prometni stručnjak: Problem obilaznice Vodica riješiti – s dva kružna toka i jednom kamerom

“Kružni tok bi u prometnom smislu bio puno lošije rješenje od semaforskog križanja i ništa ne bi riješili njime. Dobili bi još nesigurnije raskrižje”, ocijenio je u HTV-u direktor Hrvatskih cesta Josip Škorić.

Teško je u rečenici i pol iznijeti više netočnosti i nelogičnosti Naime, kružni tok, u konkretnom smislu, nije lošije, pogotovo “puno lošije” rješenje od složenog semaforiziranog raskrižja, u kojem se glavnim prometnim pravcem razvijaju velike brzine. Usto, Škorić je izrijekom potvrdio da je konkretno rješenje loše!

Kružnim tokovima, na križanju sa županijskom cestom Vodice – Gaćelezi i izlazno-ulaznim odvojcima kod Srimske Lokve, ne da ne bismo ništa riješili, upravo suprotno, riješili bismo glavno – praktički uklonili rizike tragičnih nesreća! To je i glavni razlog što se u većini zemalja EU-a, na brzim izvangradskim prometnicama, gdje god je moguće, izbjegavaju semaforizirana raskrižja.

Jedno su gradska područja, s križanjima brzih prometnica. Vozači su navikli na semafore, a za izgradnju poželjnih kružnih tokova na mnogim mjestima ne postoje prostorni uvjeti. Na brzim cestama, poput vodičke obilaznice, vozači nisu navikli da ih zaustavljaju semafori. A svaki je prolazak kroz crveno, zbog brzine, pogibeljan.

Propusnost raskrižja kompleksno je pitanje, jer ovisi o nizu faktora: broju prometnih tokova, njihovom ispreplitanju, prometnom opterećenju i rasporedu po prometnim tokovima. U određenim situacijama kružni tok stvara veća zagušenja, ali moguće je i suprotno, pri promjeni omjera broja vozila glavnim i sporednim tokom, poremećaja rada semafora… Usto je mogućnost poboljšanja stanja, regulacijom policijskim djelatnicima, bolja nego na semaforiziranim raskrižjima.

Smanjena propusnost (premda ne mora ni biti), nije dakle bitan razlog da se ne gradi kružni tok, pogotovo kad se sve gradi ‘iz nule’, osigurano je izdašno financiranje, a postoje idealni prostorni uvjeti. No, svi uključeni u realizaciju ovog važnog prometnog projekta, kojeg je uvelike financirala EU, osramotili su se i pali na ispitu kod najvažnijeg kriterija – sigurnosti prometa. Evo i zašto:

1. Koliko je nestručno, neodgovorno, pa i apsurdno nadrediti propusnost (premda i bez osnova) sigurnosti, pokazuje sljedeće: na svim željezničko-cestovnim prijelazima s rampama stvaraju se gužve i smanjuje protočnost u usporedbi s nezaštićenim, samo s Andrijinim križom. A svi se ipak zalažu da se postave rampe na svaki ŽCPR, nakon tragičnih nesreća pišu se peticije… Kad bi netko tada kazao da ne treba postaviti rampe, jer će se smanjiti propusnost i stvarati gužve, rekli bi mu da je provokator ili poludio.

2. U konkretnom je slučaju problem gužvi samo dva ljetna mjeseca, kad u špicama ne bi bilo teško intervenirati policijskom regulacijom kružnog toka, koji pruža bolje mogućnosti izravne regulacije od semaforiziranog raskrižja. Veliki sigurnosni problem ostaje cijele godine, kad je promet rijedak pa potiče na brzu vožnju.

3. Najveći rizici tragičnih nesreća su izvan sezone, pogotovo noću, kad se vozi najbrže. Kružni tokovi na dva načina bitno povećavaju sigurnost: praktički uklanjaju rizike težih ozljeda i smrtnosti na raskrižjima te prigušuju dolazne i odlazne prometne tokove. Vozači bi znali da će se ubrzo trebati praktički zaustaviti, pa ne bi vozili prebrzo i usporavali bi. Ovako će često, radi hvatanja zelenog svjetla, dodatno nabijati gas. Tim više, ako se nedajbože, po Škorićevom prijedlogu, uvede trepćuće zeleno svjetlo.

“Ako ne želite riješiti problem, osnujte komisiju”, poznata je izjava Winstona Churchilla. Ali, nije to glavna zamjerka osnutku povjerenstva koje je utvrdilo da je prometnica potpuno ispravna, a za sve su krivi vozači?! Problem je u sastavu povjerenstva, jer su u njemu bili i oni u evidentnom sukobu interesa, koji su sudjelovali u osmišljavanju i realizaciji ovakve vodičke obilaznice te sebe nastojali amnestirati krivnje.

Nasuprot poznatoj izreci, sad itekako “treba plakati nad prolivenim mlijekom”, jer dodatnim mjerama (fiksni i mobilni mjerači brzine), policijske patrole, dodatna pasivna i aktivna signalizacija…, problem će se samo zaliječiti, nikako izliječiti. Kao da smo pustili da opaki virus, HIV, uđe u tijelo. Sve se mijenja iz temelja i nikad se ne može potpuno riješiti.

Problem ostaje, na vodičkoj će se obilaznici i dalje ginuti, a nepotrebno stvorenu “prometnu bolest” moći ćemo samo držati pod kontrolom, odnosno “u remisiji”. Nažalost, propustili smo šansa da u konkretnoj prometnoj situaciji, s dva kružna toka i jednom fiksnom kamerom, trajno riješimo problem. Posljedice ćemo trpjeti dugoročno.

Zbog toga bi trebalo propisati da kružni tokovi, na brzim gradskim prometnicama, a pogotovo na križanjima izvangradskih cesta, budu prioritet. Još važnije, da se zaustavi negativno kadroviranje u svim bitnim institucijama i službama, završava Marušić svoj tekst.


Slične vijesti

09.04. (13:00)

Možda su i neki vozači rizičniji, a ne auti

Auti sa snažnijim motorima su rizičniji u vožnji, statistički češće sudjeluju u prometnim nesrećama

U istraživanju carVerticala pregledana su izvješća o povijesti vozila 43 marke automobila. U svim su slučajevima automobili sa snažnijim motorima bili skloniji prometnim nesrećama. Čak 46,4 % svih vozila marke Audi sa snagom motora do 100 kW provjerenih na carVerticalu imalo je podatke o oštećenjima, dok je taj postotak među modelima s više od 400 kW još veći – 55,6 %. Slični trendovi zabilježeni su i kod automobila marke Volkswagen, gdje je oštećeno 42,6 % modela do 100 kW te 48,9 % vozila sa snagom motora od 300 do 400 kW. Kod vozila marke Ford, podatke o oštećenjima imalo je 45 % vozila sa snagom motora do 100 kW te njih 55 % sa snagom motora većom od 400 kW. N1

04.01. (18:00)

Nije sve u brzini, ima nešto i u širini

Manje je nesreća zabilježeno na užim cestama nego na onim širokima


Istraživanje provedeno u sedam američkih gradova pokazalo je zanimljive rezultate. Unatoč očekivanjima da veća širina prometnih traka dovodi do manje nesreća, istraživači su zaključili suprotno. Analizirajući 7670 dionica cesta, fokusirali su se na 1117 dionica i otkrili da su uže gradske ceste sigurnije od širih. Većina gradskih odjela za prijevoz preferira gradske ulične trake širine od 3 do 3.6 metara, gdje je to moguće. Međutim, znanstvenici su otkrili da na cestama gdje je širina 2.75 metara nema značajnijeg smanjenja nesreća pri brzini od 32 km/h, ali se drastično smanjio broj sudara pri brzini od 50 do 55 km/h. Osim toga, uže ceste potiču sigurnost pješaka s više prostora za nogostupe i biciklističke staze. (RevijaHAK)

02.11.2023. (11:00)

U psihi je stvar

Neobuzdani za upravljačem: Moraju znati da vožnja nije pravo, nego privilegija

Visoko agresivne i impulzivne osobe oblikuju stil vožnje kojim dominiraju traženje uzbuđenja u vožnji, nestrpljivost, razdražljivost, ljutnja, natjecateljsko ponašanje, sklonost rizičnim postupcima i ignoriranje tuđih potreba. Postoje nekoliko stilova vožnje prema karakteru vozača: strpljivi i pažljivi, rizični (koji traže uzbuđenje), anksiozni, disocijativni i ljutiti stil. Karakteristike ličnosti povezane s rizičnim ponašanjem u vožnji i većom vjerojatnosti događanja nesreća u prometu su: ekstrovertiranost, emocionalna nestabilnost, anksioznost, agresivnost, ljutnja, preuzimanje rizika i impulzivnost. Ne bi se trebalo generalizirati ponašanje vozača prema dobi, ali zato rješenje vide u sustavnom i kontinuiranom prometnom odgoju i obrazovanju od najranije životne dobi, kažu iz Sekcije za prometnu psihologiju Psihološkog društva. Revija HAK

22.10.2023. (09:00)

Malo manje po gasu

Hrvatska je treća u EU po smrtnosti na cestama

Sa 71 poginulim na cestama u 2022. Hrvatska se nalazi na neslavnom trećem mjestu u EU po smrtnosti u prometu, objavila je Europska komisija. Goru statistiku imaju samo Rumunjska i Bugarska. Najsigurnije su ceste u Švedskoj (22 smrtna slučaja na milijun stanovnika) i Danskoj (26 na milijun stanovnika), dok su 2022. u Rumunjskoj (86 na milijun stanovnika) i Bugarskoj (78 na milijun stanovnika) zabilježene najviše stope smrtnosti. Prosjek EU-a 2022. iznosio je 46 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika. Iako se temeljni dugoročni trend smanjuje, riječ je o 9 % manje u usporedbi s godinom prije pandemije, ne smanjuje se dovoljno brzo da bi se postigao cilj EU-a o upola manjem broju smrtnih slučajeva do 2030. H-alter

28.01.2023. (17:00)

Mladost ludost, a ni starost nije daleko

Jesu li električni romobili najopasnije prijevozno sredstvo?

Koje su najčešće ozljede vozača električnih romobila? - Fitness.com.hr

Romobili su vrlo praktična no i prilično nesigurna prometna sredstva. Prvenstveno je tako zbog njihovih malih kotača zbog kojih su manje stabilni preko neravnina, u zavojima ili prilikom naglog kočenja. Istraživanje je pokazalo da je voziti električni romobil gotovo dvostruko opasnije nego voziti motocikl i 13 puta opasnije od vožnje bicikla. Diljem Europe sudionici u prometu, a posebno pješaci, vrlo su ljuti na vozače romobila jer ignoriraju prometna pravila i često ugrožavaju sebe i druge u prometu. Autostart  Tako je prije nekoliko dana jedan 81-godišnjak zbog prebrze vožnje pao s električnog romobila u pješačkoj zoni Trga bana Josipa Jelačića. Teško je ozlijeđen i zadržan u Traumatološkoj bolnici. Nacional

 

 

04.11.2022. (10:11)

Dramatične poruke Europske komisije: Broj poginulih na cestama je previsok

05.10.2022. (21:00)

Krš i lom

O tome nitko nije mislio: Automobili sve teži, a zaštitne ograde na cestama stare 30 i više godina

Prometna nesreća - Pročitajte sve na temu: Prometna nesreća — eZadar.hr

Osiguravajuće kuće jasno upozoravaju da čelične ograde i betonske prepreke koje su postavljene u Njemačkoj nisu izrađene za standarde današnjih automobila. U vrijeme kada su te cestovne infrastrukture postavljene, vozila su bila znatno lakša nego danas kad teže u prosjeku između 1600 i 2000 kilograma. “Istraživači su došli do zaključka da u svakom desetom slučaju barijere pucaju, a u svakom desetom slučaju vozilo se prevrnulo kao posljedica udara u ogradu”, rekao je Siegfried Brokman, šef istraživača Njemačke udruge osiguravatelja. On tvrdi da bi oko 10 posto nesreća prošlo s blažim posljedicama da su zaštitni elementi ograda modernije konstrukcije. Autoklub

18.11.2020. (11:30)

Ćorava pravda

Što hrvatsko pravosuđe poručuje divljacima koji ubijaju u prometu?

Marin Kamenički, koji je u strašnom sudaru na Ilici skrivio smrt dvije žene jer je na mjestu gdje je dozvoljeno 50 jurio 195 km/h, dobio je 4 i pol godine zatvora. U obrazloženju presude navedeno je da je nesreću skrivio kao mlađi punoljetnik. Pravni stručnjaci navode da presuda podsjeća na odluku iz 2005. godine kada je 17-godišnjak iz Makarske BMW-om na pješačkom prijelazu pregazio dvije vršnjakinje i dobio samo šest mjeseci zatvora jer “dolazi iz društveno prihvatljive obitelji koja mu je omogućila studiranje u inozemstvu”. Telegram

29.09.2020. (12:12)

Dan bez poginulih u prometu u Hrvatskoj bez smrtno stradalih, inače u prosjeku pogibaju dvije osobe u tri dana