S filmskog festivala Karlovy Vary: Odlični pobjednici programa East of the West - Monitor.hr
13.07.2017. (13:19)

S filmskog festivala Karlovy Vary: Odlični pobjednici programa East of the West

‘How Victor the Garlic Took Alexey the Stud to the Nursing’ – tata, sin i starački dom

Porodična satira ‘How Victor the Garlic Took Alexey the Stud to the Nursing’, prvenac Alexandra Hanta (Rusija) je pobednik East of the West takmičarskog programa u solidnoj konkurenciji. Snimljen jarkim, predominantno RG tonovima, priča o razmaženom i bahatom Viktoru (Yevgeny Tkachuk), dvadesetsedmogodišnjem radniku fabrike reciklaže u ruskoj provinciji i njegovom nenadanom road tripu sa otuđenim, kriminalnim ocem koji je familiju napustio pre 20 godina, film je napakovan akcijom, humorom i manijačkom vožnjom između porodične drame nejakih emocija i sirove mačo egzibicije.

Viktor zarađenu platu umesto na porodicu troši na svakovečernja opijanja, pretvarajući se u genetsku kopiju svoga oca koga nije video od pete godine života. Dok kod kuće na njega čekaju žena, maloletni sin i besna svekrva u čijem stanu živi, on sabija piće za pićem u lokalnom noćnom klubu, okružen sličnom grupom bezperspektivaca koji njegove impulsivne ispade bodre sa vrstom idolatrije. Iziritiran sasvim logičnom dramom kod kuće, Viktor pokušava da dobije kredit za kupovinu sopstvenog stana u koji hoće da se useli sa ljubavnicom Lariskom (Alina Nasibullina) koja sanja nerealne snove o luksuznom životu – ali banka zahtev glat odbija zbog nedovoljnih primanja i ispunjene informacije da je Viktor „siroče“.

Njegov bes se pojačava i rezultuje nizom divljačkih ispada sve dok ga, iz vedra neba u samoposluzi ne oslovi starica koja ima informaciju o njegovom ocu. Ispostavlja se da stara dama neguje Alexeya koji je po puštanju iz zatvora dobio šlog i sada, nepokretan, u stanju mumlajuće kreature, vegetira u krevetu. To Viktora ni u kom slučaju ne bi tangiralo da ne dobija komad dodatne informacije – otac ima stan u vlasništvu, isti onaj u kome je negovan od strane stare žene koja se nada da će ga zauzvrat od Alexeya naslediti za svoju ćerku. Viktor tu vidi rešenje svih svojih problema, ali ne želeći da izigrava bolničara ocu prema kome gaji samo prezir, on rešava da ga skloni u negovateljski dom. Jedini problem je taj što je mesto teško naći i slobodna opcija se nalazi stotinama kilometara dalje, u udaljenoj provinciji. Sin oca tovari u prtljažnik kombi-auta kao vreću krumpira i tokom prvog naglog kočenja dešava se čudo koje Viktoru nije potrebno – Alexey počinje da govori, a očigledno može i da pokreće udove. To je naravno komplikacija za mladića koji očekuje brzo nasledstvo i počinje psihološki rat između dva prgava čoveka.

U ulozi Alexeia briljira Alexey Serebryakov (Kolya u ‘Leviathanu’, 2014) koji je u projekat uskočio u podršku Hantu zbog izvanrednog scenarija i njegova prefinjena pojava prevejalog krimoša stare generacije – opreznog, lukavog i nalickanog u konfrontaciji sa preranom onemoćalošću i potomkom koji reflektuje sve njegove mane, nosi film. Na dugačkom putu od male urbane zajednice do finalne destinacije uz domaću rap muziku koja trešti iz zvučnika, sem susreta sa Alexeyevom drugom familijom koju je takođe ostavio na cedilu, njegovim starim pajtosima koji žele da mu naplate dug iz prošlosti, dešava se serija histerično smešnih nesporazuma i konflikata između dva muškarca koja počinju da budu protektivni jedan prema drugom, svako iz svog interesa. (9/10)

‘Dede’ – mjesto gdje je tradicija iznad ljubavi

Specijalna nagrada žirija East of the West žirija ide priči o ruralnoj gruzijskoj sredini obeleženoj grubijanskim patrijarhalnim odnosima, filmu ‘Dede’ Mariam Khatchvani (Gruzija/ Qatar/ Irska/ Holandija), drami o sudbinama preokrenutih vekovima nepoljuljanim tradicijama. Snimljen u oblasti Svaneti u gruzijskim planinama na originalnom Svan jeziku i oslonjen na glumački tim amatera – sem u slučaju Georga Babluanija, film je posvećen drevnoj kulturi u nestajanju. Khatchvani koja i sama potiče iz tog dela Gruzije, bazirala je delimično radnju na pričama svoje bake, rođene i odrasle prema ondašnjim običajima.

Posle dugog vremena provedenog u ratu, muškarci se u jesen 1991. vraćaju u svoja sela, i dalje naoružani do zuba. Među njima se nalazi David koji sa sobom vodi najboljeg prijatelja iz rata, momka koji mu je spasao život – Gegija. Dok se voze seoskim drumom do Davidove kuće, dva muškarca imaju samo jednu temu – ljubav. David se raduje predstojećoj svadbi, a Gegi tuguje za neostvarenom ljubavlju sa devojkom kojoj nije uspeo da sazna ime. Dok se seljani raduju što niko od njihovih muškaraca nije izgubio život na ratištu, mlada devojka Dina se suočava sa izvesnošću braka sa čovekom koga ne voli, ali kojem ju je njen deda obećao za nevestu. Svaki pokušaj da matorog patrijarha ubedi da je poštedi takve sudbine udara na gluve uši i padaju iste reči: „obraz“, „čast“ i „tradicija“. „Žena nema glas“ je rečenica koja će nekoliko puta u različitim kontekstima izaći iz usta muškaraca koji dominiraju društvom i koji ne prezaju od kidnapovanja devojaka koje im uhvate oko, automatski ih čineći svojim zatočenicama a potom i nevestama. To je kodeks sa kojim Dina ne može da se pomiri. Ona otvoreno priznaje Davidu da je zaljubljena u njegovog ratnog druga, što rezultuje neuspelim pokušajem ubistva, a potom samoubistva za koje je naravno okrivljen Gegi. Ljubavnici su prinuđeni da pobegnu i život osnuju negde drugde. Bračna idila traje svega pet godina i prekida ju je krvna osveta koja Dinu ostavlja udovicom i svega kratko vreme zaštićenom pod krovom ostarelog svekra. Ono od čega je bežala u rodnom selu, sada je realnost koju više ne može da izbegne i ona se zatiče u domu svoga druga iz detinjstva koji je protiv njene volje uzima za ženu. Ostavljena bez četvorogodišnjeg sina koji je ostao kod familije njenog preminulog muža, ona tavori u kući, skrhana tugom za Gegijem i u crnini koju odbija da skine sa sebe. (8/10)

Marina D. Richter je filmska kritičarka i novinarka iz Beograda koja već dvadeset godina živi i radi u Beču. Od 2004. je specijalni dopisnik beogradskog dnevnog lista Politika za rubriku kulture. Redovno surađuje s austrijskim portalom Artmagazine.cc, a piše i za razne austrijske publikacije kao slobodni novinar.


Slične vijesti

17.12.2023. (21:00)

Pogledajte što ste propustili

Indiewire: 50 najboljih filmova u 2023. po izboru 158 kritičara

158 filmskih kritičara sa svih strana svijeta za Indiewire odabralo najbolja filmska ostvarenja u ovoj godini, od skupih blockbustera, koji su zaslijepili gledatelje, do skrivenih dragulja koji su očarali publiku filmskih festivala. Svaki kritik je morao popuniti top 10 listu, gdje je 10 bodova dodijeljeno za prvo mjesto, devet bodova za drugo mjesto, i tako dalje. Zbrojem bodova definirano je mjesto na listi Top 50. Prvi je Scorseseov Killers of the Flower Moon… Indiewire
A ovdje su 2023. filmovi rangirani u Top 10 po “oscarovskim” kategorijama

29.05.2023. (15:00)

Koja riba!

Polimac preporučuje: Nova Disneyeva verzija Male sirene je vizualno impresivna, ali predugačka

Kompanija Disney svoj uspjeh zahvaljuje crtićima, a sad iz njih prave igrane filmove, što skuplje, to bolje, jer publika voli raskošne spektakle. Nakon “Alice u zemlji čuda”, “101 dalmatinera”, “Cruelle”, “Kralja lavova” i “Pepeljuge”, na red je stigla igrana obrada njihova crtića “Mala sirena” iz 1989., koji je označio preporod Disneyjeva animiranog odjela. Nenad Polimac u 6 minuta priča u videu o filmu što mu je dobro, a što nije, ali tvrdi biti će najgledaniji film u sljedećim danima. Jutanji

21.07.2022. (16:00)

Čudo u Areni

Njegić iz Pule: Odgledali smo film ‘Stric‘ i ostali potpuno šokirani. Ovo je jedan od najintrigantnijih i najnepredvidljivijih novijih hrvatskih filmova

Dosad najbolji hrvatski film prikazan na 69. Pulskom festivalu je “Stric”, dugometražni igrani prvijenac mladih redatelja Andrije Mardešića i Davida Kapca s Mikijem Manojlovićem, Ivanom Roščić, Goranom Bogdanom i Rokom Sikavicom u glavnim ulogama. Ovakav film, mješavinu psihološkog trilera s elementima crne komedije, farse, drame pa i horora, hrvatska kinematografija još nije vidjela i netko bi ga lako mogao zamijeniti za grčki, austrijski, čak i američki spoj žanrovca i “art-house” festivalca. Ne čudi da je “Stric” ili “The Uncle” imao premijeru na Karlovym Varyma kao nešto što je možda mogao snimiti rani Yorgos Lanthimos (“Očnjak”) ili Michael Haneke (“Šašave igre”). Film posjeduje začudnost grčkog “čudnog vala”, ali i uzvišenost novovalnih “elevated” horora s potpisom Jordana Peelea (“Bježi!”, “Mi”) ili dua Veronika Franz-Severin Fiala (“Laku noć, mamice”), iako horor ovdje prijeti ući u kadar kao daleka grmljavina koja možda i ne dođe blizu… piše Marko Njegić za Slobodnu

23.05.2021. (21:30)

Kao naručen

Njegić: ‘Oslo‘ – nije za Oscar, ali zaslužuje Nobel za mir, film o mirovnom sporazumu između Izraela i Palestine iz 1993.

Kolumnist nam preporučuje ekranizaciju istinite priče redatelja Bartletta Sheera istaknuvši: Film ima nevjerojatno pogođen tajming i ne može biti aktualniji u svjetlu novih događaja, a zanimljivo je da je sredinom listopada 2020. jednim dijelom sniman i u Hrvatskoj, točnije Dubrovniku koji je “glumio” Jeruzalem i ugostio ekipu, uključujući glumca Andrewa Scotta(“Sherlock”, “Fleabag”). Prestižna politička drama nastala je u koprodukciji DreamWorksa i iza nje stoji zvučna i nagrađivana ekipa. Piše Marko Njegić za Slobodnu Dalmaciju

03.05.2021. (20:00)

Poziv na gledanje

Njegić: ‘Hobotnica i ja‘ – nakon emotivnog, Oscarom nagrađenog filma na ‘hobe‘ ćete gledati drugim očima, možda ih i prestati jesti

Oskarovsko pozlaćivanje Netflixova dokumentarca “Hobotnica i ja” bilo je blago iznenađenje, neovisno o prethodnom trijumfu na dodjeli nagrada Britanske akademije. Na Oscarima su trijumfirali filmovi koji slave život i na univerzalnoj razini projiciraju tračak kolektivnog optimizma kroz osobne priče (“Zemlja nomada”, “Još jedna runda”). “My Octopus Teacher” je takav film, osobna priča plivača/ronioca Craiga Fostera koji se sprijateljio s hobotnicom u morskoj šumi na jugu Afrike i kroz to prijateljstvo prevladao depresiju i naučio nešto više o sebi i svijetu oko sebe, gledajući ga drukčijim očima, “postao senzibilniji za druge”. Marko Njegić, filmski kritičar Slobodne mu je dao 4 zvjezdice.

20.03.2021. (20:30)

Korejci rasturaju kinematografiju

Zrinka Pavlić: ‘Minari’ – jedan od favorita za Oscara duboki je korejski korijen u tlu američkog filma

‘Minari’ je sporogorući i suptilan film koji mnogo više od tipičnih američkih filmova odrastanja poštuje maksimu o tome da u filmu više toga treba pokazati, a ne kazati. Svojom organskom povezanošću s prirodom, koja se očituje i u naslovu filma, on daje brojne prilike za vizualno efektne i dojmljive prizore, ali jednako je slikovit i u prikazu kulturnog okruženja u kojem žive likovi. ‘Minari’ nije bombastičan, ali je velik film, film koji zadire u duboke slojeve ljudske povezanosti tamo gdje se čini da ona jedva jedvice uspijeva. Lee Isaac Chung pritom je uspio i proizvesti postupan rast emocija koje na početku tek trepere da bi se na kraju pretvorile u nezaustavljivi cunami, a da pritom nema nimalo patetike. Njegova će vas mudrost i osjećajnost preplaviti, ali ne i utopiti. Preporučuje Zrinka Pavlić za Tportal

21.02.2021. (20:00)

Nisam gledao, ali sigurno ne valja. I obrnuto (sigurno je dobar)

Polimac o Dari iz Jasenovca: Ne može se priča graditi na zločestim ustašama i nemoćnim Srbima

Tko zna hoćemo li ikad doznati razlog zbog kojeg je ratni spektakl “Dara iz Jasenovca” puno prije najavljene kino premijere (22. travnja, na obljetnicu proboja preživjelih logoraša, mahom muškaraca) premijerno prikazan u subotu uvečer na RTS-u? Dosad smo samo jednom imali takav primjer u povijesti zemalja bivše Jugoslavije, bilo je krajem 1999. kad je skupi “Četverored” Jakova Sedlara umjesto u kinima završio na državnoj televiziji… Podrška američke kritike je izostala, bilo je i pozitivnih recenzija, no dva najutjecajnija glasila, Variety i Los Angeles Times, ocijenila su film izrazito negativno, naglasivši da je u pitanju antihrvatska, antikatolička i prosrpska propaganda… Nadzornici povremeno nekoga smaknu, no krajnje proizvoljno, tako da to dramski ne proizvodi osobit emocionalni učinak, a nakon što upoznate sve likove i prostore u logoru, počinje se provlačiti monotonija… Je li to antihrvatski film? Prije bi ga se moglo proglasiti antiustaškim, što je krajnje legitimno, ali zanima jedino publiku s ovih prostora… – piše Nenad Polimac za Jutarnji.

31.12.2020. (18:30)

Sad je drama, do 2024. bit će horor

Polimac: U kinima prvi holivudski film o pandemiji

Prvom holivudskom filmu o pandemiji štošta se može oprostiti – piše Nenad Polimac o filmu ‘Iza zatvorenih vrata’ (‘Songbird’). Radnja se odigrava 2024. kad je covid-19 mutirao u puno opasniji covid-23 pa su donesene izvanredne mjere. Svatko kod koga se otkriju znakovi zaraze premješta se u karantenu, htio to ili ne, a s njim odlaze i njegovi bližnji jer se smatraju opasnima za sve živo.