Smrt dizela - nekadašnje eko-gorivo postalo je novi azbest - Monitor.hr
13.04.2017. (22:14)

Kolni otrov

Smrt dizela – nekadašnje eko-gorivo postalo je novi azbest

Još prije desetak godina vlade i automobilska industrija promovirale su aute na dizel kao način spašavanja planeta, uz tvrdnju da ovo jeftinije gorivo zagađuje manje od benzina. No, 2012. pojavilo se prvo veliko istraživanje o zdravstvenim posljedicama dizela – dušikovi oksidi i dioksidi koje dizelaši ispuštaju proglašeni su tihim ubojicama krivim za 71.000 preuranjenih smrti u Europi godišnje. WHO je ispušne plinove dizelša proglasio karcenogenima, uzročnikom raka pluća u istoj kategoriji kao azbest. Nakon toga uslijedio je veliki Volkswagenov skandal s varanjem na eko-testovima dizelaša, a u međuvremenu su vlasti nekih europskih gradova počele najavljivati zabranu dizel-auta, da bi Europska unija ovog proljeća uvela stroža pravila za dizelaše i najavila da bi ovi auti mogli uskoro nestati s cesta. Guardian


Slične vijesti

22.10.2023. (19:00)

Vječno pitanje

Auto na benzin ili dizel – koji odabrati i zašto

Nije isto kupujete li obiteljski automobil za vožnju po gradu, vozilo za brdoviti ruralni teren ili automobil za duge relacije. Potrebno je znati i razlike između motora na dizel i benzin. Uzimajući u obzir cijene goriva u posljednje vrijeme, razlike u cijeni, koja je ranije išla u prilog dizelu, gotovo i nema. No dizelski motori su za 25 do 30 posto ekonomičniji od benzinskih motora. Kod automobila s benzinskim motorom održavanje i dijelovi nešto su jeftiniji, ali zahtijevaju nešto češći servis. Vozila s dizelskim motorom u startu su skuplja, skuplje im je održavanje i dijelovi, teži su i motor proizvodi više buke, a gorivo je nečistije. Automobili na dizel pogodniji su za vozače koji su često na cesti i rade velike kilometarske udaljenosti. Benzinci su pak pogodniji za vozače koji godišnje prijeđu do 15 tisuća kilometara. Savjeti

22.08.2023. (18:00)

Dotukla ih politika

Nikad bolji, a osuđeni na izumiranje: Dizelaši plešu posljednji ples

image

Svijet se nepovratno promijenio tog nesretnog rujna 2015. Skandal s lažiranjem emisija ispušnih plinova dizelskih motora uzdrmao je ne samo koncern Volkswagen, za koji je dokazano da je manipulirao testiranjima emisija, već i cjelokupnu europsku autoindustriju jer se pokazalo da ni ostali nisu posve nedužni. Nekako u isto vrijeme krenuo je uzlet električnih pogona i hibridiziranih benzinskih motora, tehnologija koje kao da su čekale svoju šansu u utrci za smanjenjem emisija CO2, a nisu bile kritične u smislu štetnih tvari u ispuhu, poput dušičnih oksida (NOx) ili čestica, tj. čađe… No, što je, tu je. Evo pregleda aktualnih dizelaša koji odbijaju izumrijeti. Šteta, nikad nisu bili bolji.

  • Fiat Multijet
  • BMW modularna serija Jedan za sve
  • Mercedes Benz OM 654
  • Mazda 3.3 e-Skyactiv D
  • Toyota GD serija
  • Stellantis/Ford 1.5 DV/DLD motor
  • Volkswagen/Audi 3.0 V6 TDI
  • Jaguar Land Rover Ingenium
  • Renault 2.0 dCi
  • Mercedes Benz OM656
  • Renault 1.5 dCi
  • Volkswagen 2.0 TDI. Autoklub
09.03.2023. (17:00)

Zrak još uvijek nije dovoljno čist

Njemačka stopirala zabranu prodaje dizelaša i benzinaca

Nakon što je Njemačka dovela u pitanje odluku o zabrani prodaje novih automobila na benzin i dizel od 2035. godine, Europska unija je odgodila planirano glasovanje o zakonu do sljedećeg tjedna. Kako piše Reuters, novi datum glasovanja još uvijek nije poznat, a glasnogovornik Švedske koja predsjedava EU-om, rekao je da će se veleposlanici vratiti na tu temu “u dogledno vrijeme”. Riječ je o odgađanju konačnog odobrenja za obaveznu primjenu nulte stope emisija novih automobila i kombija. Uredbu su podržali zastupnici socijaldemokrata, liberala i zelenih, a zakonski paket podržan je s 340 glasova za, 279 protiv i 21 suzdržanim. Green

27.10.2022. (12:00)

Ako kupuješ auto, razmisli

Benzinci neće dramatično poskupjeti, mogući konačni kraj dizelaša u mnogim vozilima

Ograničenja koja se danas već primjenjuju za osobne automobile s benzinskim motorima trebala bi se zadržati, prema nacrtu standarda emisije Euro 7. Jedino bi se dizelski modeli, koji prema trenutnom standardu Euro 6d smiju ispuštati nešto veće količine dušikovih oksida, morali prilagoditi razini benzinskih motora. Najave Euro 7 norme bile su mnogo strože, pogotovo za benzince. Komisija svoju promjenu mišljenja pravda trenutačnim geopolitičkim i gospodarskim  okolnostima. Pojednostavimo, mali benzinski automobili poput Dacije Sandero, Volkswagen Pola ili Škode Fabije ne bi trebali dramatično poskupjeti. Što će biti s dizelskim motorima u osobnim vozilima? U ispušne sustave proizvođači će morati ugrađivati nove i skupe filtre, koji će smanjivati količinu ispuha NOx-a. U malim automobilima oni bi mogli potpuno nestati, a mogli bi se zadržati samo u većim i skupljim limuzinama i SUV-ovima, gdje će se cijena novih tehnologija sigurno prenijeti na kupce. Revija HAK

09.06.2022. (09:00)

Odmah početi štedjeti za električni

Europarlament izglasao zabranu prodaje novih auta na benzin i dizel od 2035.

Zastupnici su podržali prošlogodišnji prijedlog Europske komisije za stopostotno smanjenje emisija ugljikovog dioksida novih automobila do 2035. i od te godine onemogućila bi se prodaja vozila na fosilna goriva u Uniji. Prijedlozi nekih zastupnika da se cilj smanji na 90 posto do 2035. odbijeni su. Zakon još nije konačan. Današnje glasanje tek potvrđuje poziciju parlamenta za nadolazeće pregovore s državama članicama oko konačnog zakona. Namjera je ubrzati prijelaz Europe na električna vozila i ohrabriti proizvođače automobila da više ulažu u elektrifikaciju, što je dodatno potaknuto drugim zakonom koji će od država članica zahtijevati da postave milijune stanica za punjenje električnih vozila. Index

12.05.2022. (20:00)

Prebacimo se svi na električna vozila i to je to

Europski parlament: Potvrđen kraj za benzince i dizelaše, ali ne i smanjenje razine CO2

Zastupnici u Odboru za okoliš Europskog parlamenta podržali su plan EU-a o zabrani prodaje novih benzinskih i dizelskih automobila od 2035., ali su glasali protiv prijedloga za radikalno smanjenje emisija CO2 unutar ovog desetljeća. Odbor nije podržao prijedlog nekih zakonodavaca da se ide dalje od onoga što je predložila Komisija. EK je zacrtala smanjenje emisije CO2 za 55 posto do 2030. u odnosu na razine iz 2021. godine. Neke interesne skupine zahtijevale su i više, što bi proizvodnju i prodaju dizelaša i benzinaca učinilo neodrživom. Revija HAK

24.03.2022. (15:00)

Ništa, kupujem električni auto za svaki slučaj

Cijene nafte opet rastu: u Europi moguća nestašica dizela

Što je razlog za porast? Prije svega neizvjesnost oko stava europskih država hoće li dalje nastaviti kupovati rusku naftu. Sankcije nisu uvedene, ali visoka razina cijena je ostala. Tu je i problem s velikim naftovodom iz Kazahstana, odnosno ruskom lukom Novorossiisk, koja je stradala u nedavnoj oluji na Crnom moru i trenutno je neupotrebljiva, što smanjuje količinu nafte u prodaji. Kazahstanska nafta se isporučuje u svijet iz ruske luke. Dugoročno će biti veliki izazov činjenica da čak 50 posto uvoza dizelskog goriva u Europu ide iz ruskih rafinerija i mnogi analitičari upravo to vide kao najveću opasnost. Ruski dizel čini 15 posto europske potrošnje. Revija HAK

14.07.2021. (20:30)

Zeleni smjer

Bruxelles predlaže ukidanje benzinaca i dizelaša do 2035., porez na kerozin…

Europska komisija danas je donijela niz prijedloga kako bi se do 2030. klimatskim, energetskim, prometnim i poreznim politikama te politikama o korištenju zemljišta smanjile neto emisije stakleničkih plinova. Desetak nacrta prijedloga, koje još trebaju odobriti 27 država članica i parlament EU, uključuju planove oporezivanja avionskog goriva i učinkovite zabrane prodaje automobila na benzin i dizel u roku od 20 godina. Tako će svi novi automobili registrirani od 2035. nadalje biti automobili s nultim emisijama. T-portal

13.02.2020. (12:30)

Auto na generalnom servisu

U idućih 10 godina najveća revolucija autoindustrije

5 stvari koje će postati uobičajene (Jutarnji):

1. Smanjit će se broj vozila po stanovniku – car-sharing, bicikl i javni prijevoz mijenjat će vlasništvo automobila

2. Proizvođači će se spajati u veće korporacije – razvoj novih tehnologija previše je skup za tvrtke pojedinačno

3. Električni automobili postat će svakodnevica

4. Velik broj automobila vozit će autonomno, barem do neke mjere; posljednja raširena stvar je adaptivni tempomat

5. Dizelaši odlaze u povijest – gradovi ih zabranjuju, a i benzince se može kombinirati s električnim motorima