'Zbogom prva ljubavi' - prepuštanje struji osjećaja - Monitor.hr
28.01.2018. (21:00)

‘Zbogom prva ljubavi’ – prepuštanje struji osjećaja

Netko vrlo mudar navodno je rekao da je svijet vrlo jednostavan, samo mi ljudi kompliciramo stvari, volimo komplicirati svoje kratke živote. Bezobraznik. Njegov je život sigurno bio dosadan. Pardon, miran ;-).

Jednostavne su stvari kao njemačka autocesta. Kao trčanje po traci u teretani. Kao jelo bez začina. Kao putovanje svaki dan istim putem na posao. Sve je to poznato, možda čak i lijepo i dobro za tebe, ali… Kako ne poželjeti probati nešto novo? Proći nepoznatom ulicom? Zalutati van šumske staze? Probdjeti noć i onda odraditi jutarnju smjenu. Čovjek je znatiželjno biće, zato smo i izbačeni iz raja u ovaj komplicirani svijet. A jedna od najkompliciranijih stvari je ljubav.

Što je ljubav? Svatko će na to pitanje dati drugačiji odgovor, ovisno o vlastitim iskustvima. Ono što znamo jest da je ljubav bol, voljeti znači gorjeti, ljubav je nemir i ovisnost, gubitak i razočaranje, tuga, u ljubavi se gubi. Ljubav je stranac koji te namami u svoj auto i onda odveze nekuda daleko i tamo ostavi izgubljenu… Sve u svemu, vrlo je zapetljana ta priča o ljubavi, vrlo dramatična i bez happy enda.

Za očekivati bi bilo da čovjek nešto nauči s vremenom, no većina nas se stalno vrti i iscrpljuje u jednom beskonačnom ljubavnom krugu, podsvjesno (ili svjesno) birajući uvijek istu osobu i ponavljajući tako iste greške.

Slično iskustvo ima 15-godišnja Camille, njena je prva ljubav 19-godišnji Sullivan koji uživa u njenoj ljepoti i strastvenosti, ali prije svega voli svoju slobodu. Na prvi je pogled očito da njih dvoje nemaju mnogo toga zajedničkog osim vrlo jake privlačnosti. I dok Camille svoj život gradi oko njega, Sullivana vuče avantura te odluči otići na put u Južnu Ameriku sa prijateljima, ne misleći na to što će reći njegova djevojka. Rastanak Camille teško pada, no umjesto da se potpuno slomi ona potiskuje osjećaj i nastavlja mehanički živjeti svoj život. Škola, posao, studij, ništa ju ne radosti jer, kako sama kaže, živjela je samo za ljubav.

Na fakultetu arhitekture upoznaje starijeg profesora kojeg njena melankolija zaintrigira te započinju vezu. Camille u njoj konačno ima mir i nekoga tko joj pruža sve što je priželjkivala – emocionalnu sigurnost, priliku za učenje i napredovanje, stabilnost i potpunu predanost. Sve je divno i krasno dok jednog dana ne dozna da se Sullivan vratio s putovanja svijetom te mu se odluči javiti…

Ne može se u ovoj priči nikoga kriviti, Camille i Sullivan postupaju kako osjećaju, no njihovi su prioriteti vrlo različiti, sasvim su drugačije osobe i nevjerojatno je da uopće funkcioniraju zajedno. No očito je tu u pitanju nešto jače od njih, pogotovo u slučaju Camille koja zanemaruje razum i lomi se čekajući nekoga tko joj nikada neće uzvratiti osjećaje na način koji bi ona to htjela. Postojanost u ljubavi za nju znači ovisnost. A Sullivan je taj zbog kojeg će ići preko ruba. Zato jer osjeća da ga nikada u potpunosti neće moći imati za sebe.

Što je onda ljubav? Biti miran i siguran, ali bez one lude strasti zbog koje ljudi rade divne ali isto tako i strašne stvari? Ili biti potpuno opčinjen i slijep, vezan nevidljivim lancima koji ostavljaju malo slobodnog prostora za vlastite želje i potrebe? Lako je mrziti Camille, zato jer se u njenoj tvrdoglavosti i ludosti vrlo lako prepoznati.


Zbogom prva ljubavi redateljice Mije Hansen-Løve spora je ali dirljiva studija o prvoj ljubavi i posljedicama koje prvo predavanje ostavlja na jednu mladu djevojku. Ovo nije film koji pruža zadovoljavajuće odgovore na gore postavljena pitanja, on samo ukazuje na to što se događa kada netko odluči ići do kraja, bez obzira na cijenu. Ljubav ovdje znači prepustiti se struji. Sve samo zbog onog predivnog osjećaja uzbuđenja.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji