Borzan i Varga predlažu zabranu prodaje energetskih pića djeci - Monitor.hr
27.01.2018. (07:55)

Borzan i Varga predlažu zabranu prodaje energetskih pića djeci

Europarlamentarka dr. Biljana Borzan i član saborskog odbora za zdravstvo te bivši ministar zdravlja, prim.dr. Siniša Varga, predstavili su u Saboru prijedloge izmjena zakona o trgovini i ugostiteljskoj djelatnosti kojima bi se zabranila prodaja energetskih pića maloljetnicima.

– Veza između djece i energetskih napitaka je problematična na više razina. Prvo je unos velike količine šećera što negativno utječe na ionako značajan problem pretilosti u Europi. Drugo je konzumiranje kofeina, taurina i drugih tvari čiji utjecaj na razvoj djeteta tek treba istražiti. Treće je formiranje ukusa kod djece, odnosno navikavanje na izuzetno slatko piće. Četvrto je miješanje žestokih pića i energetskih napitaka koje je popularno među tinejdžerima, – upozorila je Borzan.

Europarlamentarka je prethodno od Europske komisije zatražila tumačenje krše li nacionalne zabrane prodaje energetskih pića djeci pravila Unije. Komisija je odgovorila da to spada u nadležnost država članica te kako nije poduzimala nikakve pravne korake protiv Litve (2014.) i Latvije (2016.) koje su takve zabrane već donijele.

– Više od četvrtine djece školske dobi u RH ima prekomjernu težinu, a 11,2 posto ih je pretilo. Tome pridonose i energetski napitci, a sve više medicinskih znanstvenih članaka govore u utjecaju stimulansa u energetskim pićima na organizam u razvoju, naročito na krvni tlak i bolesti srca. Na svakoj limenci stoji upozorenje da se konzumacija ne preporučuje djeci, trudnicama i dojiljama. Usprkos tome, djeca i tinejdžeri ih kupuju bez ikakvih ograničenja, a prodaja im kontinuirano raste, – kazao je Varga.

Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije 68 posto adolescenata i 18 posto djece redovito konzumira energetska pića. Europska agencija za sigurnost hrane je 2013. provela istraživanje o uzorcima konzumacije. Među djecom ispod 12 godina koji su redoviti konzumenti, njih 60 posto je kazalo da ih pije jer im se sviđa okus, dakle piju ih radi šećera. Zabrinjavajuće je da je 40 posto njih reklo da ih konzumira jer im treba energije.

– Kakvi su to fizički i psihički iscrpljeni desetogodišnjaci kojima treba energetski napitak da ih “digne”? Radi se o klasičnom ispiranju mozga reklamiranjem, i to djeci koja u toj dobi imaju i viška energije. Nema značajne proizvodnje tih napitaka u Hrvatskoj, a za provedbu novih propisa nisu potrebna dodatna sredstva u proračunu. Argumenti su premoćno na strani javnog zdravlja – smatra Borzan.

Svjesni negativnih konotacija koje povezuju djecu i njihove proizvode, udruženje proizvođača Energy Drinks Europe objavilo je upute svojim članovima da reklamama ne ciljaju na djecu mlađu od 12 godina te da ne plasiraju proizvode u i blizu škola. Usprkos tome, djeca, adolescenti i mladi su glavni potrošači tih pića.

– Pozivamo vladu da djeluje u skladu s Nacionalnim programom „Živjeti zdravo“ kako bi Hrvatska postala treća zemlja EU koja štiti javno zdravlje mladih na ovaj način. Kada su u pitanju djeca, trebamo nadići stranačke razlike, surađivati i napraviti odlučne korake u pravom smjeru – zaključili su Borzan i Varga.


Slične vijesti

27.01.2018. (07:44)

Kid Bull

SDP predlaže zabranu energetskih pića djeci, ministar se, kao, složio

SDP-ova europarlamentarka Biljana Borzan i klub zastupnika SDP-a predložilli su zakonske promjene kojima bi bila zabranjena prodaja energetskih pića djeci. Ministar suzdržano prihvaća prijedlog: “Visokoenergetska pića jesu jedan od zdravstvenih problema s kojima se treba nositi”. Borzan navodi 4 razloga zašto je problem da djeca piju energetska pića:
Unos velike količine šećera što negativno utječe na ionako značajan problem pretilosti u Europi
Konzumiranje kofeina, taurina i drugih tvari čiji utjecaj na razvoj djeteta tek treba istražiti
Formiranje ukusa kod djece, odnosno navikavanje na izuzetno slatko piće
Miješanje žestokih pića i energetskih napitaka koje je popularno među tinejdžerima. HRT

30.10.2017. (13:08)

Borzan: Zabraniti prodaju energetskih napitaka djeci

“Ministarstvo zdravstva treba zabraniti prodaju energetskih napitaka djeci, po uzoru na neke druge zemlje EU”, pozvala je hrvatska euro-zastupnica Biljana Borzan. “Litva i Latvija su to već napravile. S obzirom da više od četvrtine djece naše školske djece ima prekomjernu težinu i da smo po tome sedmi u Europi, vrijeme je da i Hrvatska djeluje. Vjerujem da nema roditelja koji bi bio protiv” – smatra Borzan.

Energetske napitke pije 68 posto adolescenata i 18 posto djece. Oni su žrtve reklamiranja koje ih uvjerava da će od njih brže učiti i biti bolji u sportu, ali u stvarnosti posljedice su pretilost, dijabetes i karijes – izjavila je dr. Borzan. Borzan je prošle godine u Europskom parlamentu pokrenula inicijativu koja je državama članicama EU dala odriješene ruke da ograniče marketing energetskih pića, točnije reklamne tvrdnje da poboljšavaju koncentraciju i performanse. Parlament je to postigao vetom na prijedlog Europske komisije da se te marketinške tvrdnje stave na popis dopuštenih.

Svjesni negativnih konotacija koje povezuju djecu i njihove proizvode, i udruženje proizvođača Energy Drinks Europe objavilo je upute svojim članovima da reklamama ne ciljaju na djecu mlađu od 12 godina te da ne plasiraju proizvode u i blizu škola.

Usprkos tome, ali i upozorenju na svakoj limenci da se napitak ne preporučuje djeci i trudnicama, djeca i mladi adolescenti su glavni potrošači tih pića. Da reklame dolaze do njih, najbolje pokazuje podatak da je skoro polovica ispitanih izjavila kako ih piju jer im treba energije.

“Kakvi su to fizički i psihički iscrpljeni desetogodišnjaci kojima treba energetski napitak da ih “digne”? Radi se o klasičnom ispiranju mozga reklamiranjem, i to djeci koja u toj dobi imaju i viška energije. Država ima dužnost da ih od toga zaštiti” – zaključuje hrvatska europarlamentarka.

Veza između djece i energetskih napitaka je problematična na više razina. Prvo je unos velike količine šećera što negativno utječe na ionako značajan problem pretilosti. Drugo je konzumiranje kofeina, tvari čiji utjecaj na razvoj djeteta treba opsežnije istražiti. Treće je formiranje ukusa kod djece, odnosno navikavanje na izuzetno slatko piće. Četvrto je miješanje žestokih pića i energetskih napitaka koje je popularno među tinejdžerima.

Prosječna limenka energetskog napitka od 250 ml sadrži 27 grama šećera i 80 miligrama kofeina, otprilike kao velika šalica turske kave s četiri žličice šećera. Prosječna potrošnja kod adolescenata koji ih konzumiraju je 2.1 litre napitka na mjesec, a svaki peti pije više od 7 litara mjesečno.

07.07.2016. (14:03)

Zapravo, slanina pridonosi povećanju performansi

Europarlament: Zabranjene tvrdnje o koristi kofeina u energetskim pićima

Europski parlament izglasao je zabranu iznošenje pozitivnih tvrdnji o kofeinu na energetskim pićima, poput onih da „kofein pridonosi povećanju performansi“ i „kofein pridonosi budnosti“. Euro-parlament se pokrenuo na inicijativu skupine u kojoj je i hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan, a zbog činjenice da sve više mladih i djece konzumira energetske napitke. Monitor

07.07.2016. (13:54)

Europarlament: Tvrdnje o koristi kofeina u energetskim pićima – zabranjene!

Europski parlament izglasao je zabranu iznošenje pozitivnih tvrdnji o kofeinu na energetskim pićima, poput onih da „kofein pridonosi povećanju performansi“ i „kofein pridonosi budnosti“. Euro-parlament se pokrenuo na inicijativu skupine u kojoj je i hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan, a zbog činjenice da sve više mladih i djece konzumira energetske napitke.

“Proizvođači tvrde da se reklamama ne obraćaju djeci, no tinejdžeri su među najvećim potrošačima tih pića a i djeca ispod 12 ih sve više piju. Zdravstvene tvrdnje da poboljšavaju koncentraciju ili olakšavaju učenje mogu namamiti djecu i mlade da, prije škole ili učenja, piju energetske napitke. Prosječna limenka sadrži 27 g šećera i 80 mg kofeina, dakle kao velika šalica crne kave s četiri žlice šećera”, upozorila je Borzan.

Takozvane “zdravstvene tvrdnje” o pozitivnom utjecaju koje nose neki prehrambeni proizvod su zamišljene kako bi se kupce potaknulo da kupuju zdravu hranu. No, te iste “zdravstvene tvrdnje” mogu negativno utjecati na zdravlje ako stoje na proizvodima koji sadrže velike količine šećera, soli i drugih potencijalno štetnih tvari. Primjer je čokoladno mlijeko puno šećera na kojem stoji tvrdnja da je dobro za kosti jer sadrži kalcij. Europska komisija predlaže odobrenje svake pojedine zdravstvene tvrdnje, a Europski parlament ima ovlasti odbiti ih izglasavanjem veta.

Tu se ne radi o zabrani energetskih pića već o zdravom razumu. Bizarno je da pića koja sadrže toliko šećera i kofeina uopće mogu nositi „zdravstvene tvrdnje“. Uostalom, na limenkama već sad malim slovima stoji da se ne preporučuju djeci i trudnicama. Imali bi smo situaciju da isti proizvod nosi upozorenje i „zdravstvenu tvrdnju“, izjavila je Borzan.

Hrvatska eurozastupnica je s dvije kolegice iz Parlamenta početkom godine pokrenula pitanje regulacije konzumiranja energetskih napitaka kod djece i maloljetnika. EU ima ovlasti djelovati oko pakiranja i oglašavanja dok je na državama članicama da urede pitanja prodaje i poreza. Tako su Litva i Latvija zabranile prodaju energetskih pića maloljetnicima, a Francuska i Mađarska uvele posebne poreze na te proizvode.

– Današnja odluka je prvi odlučan korak i uspjeh naše inicijative da se smanji konzumacija energetskih pića kod djece i mladih. Podatak da 40 posto djece i mladih koji ih piju to rade jer im navodno treba energije sam za sebe govori da su zavedeni reklamiranjem. Taj podatak ruši tvrdnje proizvođača da se reklamama ne obraćaju djeci i zato im ne treba dati dodatne mogućnosti za ispiranje mozga, zaključila je Borzan.

Veto je izglasan s velikom većinom glasova „za“.

20.04.2016. (14:04)

Umjesto energetskih jaja i šunke

Djeca za doručak – popiju energetsko piće!

Sve više učenika doručak zamjenjuje limenkom energetskog napitka, pokazuje iskustvo iz Velike Britanije, a učitelji se sve više žale da ne mogu kontrolirati “nabrijane” učenike koji ometaju nastavu, kažu eurozastupnice, među njima i hrvatska Biljana Borzan, koja su se udružile kako bi suzbile korištenje energetskih pića među djecom i adolescentima u EU. Neke države pojedinačno su već krenule sa zabranama i porezima. Monitor

20.04.2016. (13:46)

Djeca za doručak – popiju energetsko piće

Sve više učenika doručak zamjenjuje limenkom energetskog napitka, pokazuje iskustvo iz Velike Britanije, a obzirom da se ova pića bez ograničenja prodaju kraj škola, učitelji se sve više žale da ne mogu kontrolirati “nabrijane” učenike koji ometaju nastavu, kaže škotska eurozastupnica Catherine Stihler koja se udružila s hrvatskom europarlamentarkom Biljanom Borzan i britanskom Glenis Willmott kako bi suzbili korištenje energetskih pića među djecom i adolescentima.

Sastale su se s EU povjerenikom za zdravlje i sigurnost hrane Vytenisom Andriukaitisom, kojije bivši ministar zdravlja Litve, države koja je zabranila prodaju energetskih pića maloljetnicima kada se suočila s porastom broja psihoza povezanih s miješanjem alkohola i tih napitaka. Sličan potez je povukla i Latvija, a Francuska i Mađarska su uvele porez na energetske napitke. Radi se o mjerama koje svaka država članica može sama donijeti, bez intervencije Unije, izvijestila je dr. Borzan, članica Odbora za okoliš, zdravlje i sigurnost hrane Parlamenta. Podatak da 40 posto djece koja piju energetske napitke to rade kod kuće, govori da roditelji nisu dovoljno svjesni o mogućem utjecaju velikih količina šećera i kofeina na zdravlje njihove djece.

“Andriukaitis je najavio kako će nadolazeće malteško predsjedanje EU kao jedan od svojih prioriteta staviti borbu protiv pretilosti kod djece. To će biti dobar kontekst za pokretanje rasprave o vidljivosti upozorenja [na limenkama]. Prosječna limenka energetskog napitka sadrži 27 grama šećera i 80 miligrama kofeina, a redovito ih konzumira 68 posto adolescenata i 18 posto djece. Brojke su velike, u porastu su i zahtijevaju odlučno djelovanje”, upozorava Borzan.

Veza između djece i energetskih napitaka, koja po limenci imaju više kofeina nego velika šalica crne kave s četiri žlice. problematična je na više razina. Prvo je unos velike količine šećera što negativno utječe na ionako značajan problem pretilosti u Europi. Drugo je konzumiranje kofeina, tvari čiji utjecaj na razvoj djeteta treba opsežno istražiti. Treće je formiranje ukusa kod djece, odnosno navikavanje na izuzetno slatko piće. Četvrto je miješanje žestokih pića i energetskih napitaka koje je popularno među tinejdžerima.

14.03.2016. (15:14)

Nedovoljno hiperaktivni

Većina adolescenata i svako šesto dijete pije energetska pića

“Biste li dali svom osnovnoškolcu da popije veliku šalicu turske kave s četiri žličice šećera” pita hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan, koja traži reakciju Bruxellesa na trend pijenja energetskih pića među djecom. Osim što sadrže gorenavedenu količinu kave i šećera, na limenkama energetskih pića, podsjeća Borzan, piše “Ne preporučuje se djeci, trudnicama i dojiljama” te iznosi WHO-ov podatak da 68 posto adolescenata i 18 posto djece redovito konzumira energetska pića. Monitor

14.03.2016. (15:05)

Većina adolescenata i svako šesto dijete pije energetska pića

68 posto adolescenata i 18 posto djece redovito konzumira energetska pića, podatak je WHO na kojeg upozorava hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan koja podsjeća i da sva svakoj limenci ovog pića piše “Ne preporučuje se djeci, trudnicama i dojiljama”.

“Biste li dali svom osnovnoškolcu da popije veliku šalicu turske kave s četiri žličice šećera? Većina roditelja ne bi, no kada dijete popije energetski napitak, efekti su slični jer prosječna limenka sadrži 27 grama šećera, 80 miligrama kofeina i druge potencijalno štetne tvari. Litva je nedavno zabranila njihovu prodaju mlađima od 18 godina. Na razini EU ne postoje propisi i vrijeme je da se nešto poduzme” najavila je dr. Biljana Borzan, članica Odbora za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane Europskog parlamenta, koja je s britanskim europarlamentarkama Glenis Wilmott i Catherine Stihler pokrenula radnu skupinu Europskog parlamenta koja će se baviti ovim pitanjem.

Šećer, kofein, navika, alkohol

“Veza između djece i energetskih napitaka je problematična na više razina. Prvo je unos velike količine šećera što negativno utječe na ionako značajan problem pretilosti u Europi. Drugo je konzumiranje kofeina, tvari čiji utjecaj na razvoj djeteta tek treba istražiti. Treće je formiranje ukusa kod djece, odnosno navikavanje na izuzetno slatko piće. Četvrto je miješanje žestokih pića i energetskih napitaka koje je popularno među tinejdžerima”, upozorava Borzan.

Europarlamentarci su od povjerenika za zdravstvo i sigurnost hrane Vytenisa Andriukaitisa zatražili službenu poziciju Europske komisije, na što je povjerenik predložio sastanak sredinom travnja. Andriukaitis je inače bivši ministar zdravstva upravo Litve, države koja je zabranila prodaju tih pića maloljetnicima.

Energetsko piće – pred mamom i tatom

“EU može utjecati na to da upozorenja budu vidljivija ili da se oglašavanjem ne smije ciljati direktno na djecu i tinejdžere. Države članice mogu pak nacionalnim ograničenjima regulirati prodaju poput Litve. Odgovornost je i na trgovcima, proizvođačima, ali i roditeljima. Šokantan je podatak da 40 posto djece koja konzumiraju energetska pića to čine kod kuće”, smatra hrvatska eurozastupnica.

Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) je 2013. provela istraživanje o uzorcima konzumacije i podaci su zabrinjavajući. Među djecom ispod 12 godina koji su redoviti konzumenti, njih 60 posto je kazalo da ih pije jer im se sviđa okus, dakle piju ih radi šećera. Još je bizarnije da je 40 posto njih reklo da ih konzumira jer im treba energije!

“Nemam ništa protiv toga da odrasli piju ta pića, i ja ih ponekad konzumiram. Moderan ritam života i rada je takav da ponekad dobro dođu. No, kakvi su to fizički i psihički iscrpljeni desetogodišnjaci kojima treba energetski napitak da ih “digne”? Radi se o klasičnom ispiranju mozga reklamiranjem, i to djeci koja u toj dobi imaju i viška energije. Nadam se da će sastanak s povjerenikom Andriukaitisom uroditi nekim konkretnim prijedlozima, jer problem neće nestati ako ga ignoriramo”, kazala je Borzan.

29.11.2015. (16:45)

Gutljaj-dva i letjet ćeš nebom

Kako proizvođači energetskih pića iskorištavaju nesigurnost muškaraca

Monster nije jedini proizvođač energetskih pića koji njeguje ovaj pristup oglašavanju: njegovi glavni konkurenti, Red Bull i Rockstar, također koriste marketing orijentiran na mušku populaciju. Nova studija magazina Health Psychology tvrdi da ovaj oblik reklame šteti muškarcima u psihološkom i fizičkom smislu. Znanstvenici su otkrili da što više muškarci vjeruju da će ih energetska pića učiniti pravim muškarcima, i što ih više konzumiraju, to imaju više problema sa spavanjem, piše New Yorker.