Petak na ZFF-u: Kuća drugih, Dva svijeta, Priče s asfalta i Transmania - Monitor.hr
18.11.2016. (09:27)

Petak na ZFF-u: Kuća drugih, Dva svijeta, Priče s asfalta i Transmania

Posljednja dva naslova iz glavnog natjecateljskog programa 14. Zagreb Film Festivala posvećenog dugome metru zagrebačka će publika moći pogledati u kinu Europa u petak 18. studenog. U 19 sati na programu je gruzijsko-rusko-španjolsko-hrvatska koprodukcija Kuća drugih, poetično autobiografsko ostvarenje autorice Rusudan Glurjidze koje kritika uspoređuje s djelima redateljskih velikana poput Ingmara Bergmana i Andreja Tarkovskog. Film će zagrebačkoj publici predstaviti glumica iz filma, Ekaterine Japaridze. U 21:30 bit će prikazan šarmantni izraelsko-francuski film o tri mlade Arapkinje u Tel Avivu koje balansiraju između urbanog života i tradicionalnih obiteljskih vrijednosti – Dva svijeta, a sa posjetiteljima će o filmu nakon projekcije pričati sama redateljica, Maysaloun Hamoud.

U kinu Tuškanac program Velikih 5 u 17 sati predstavit će (u suradnji s Kino Mediteranom) Priče s asfalta Samuela Benchetrita, uvrnutu crnu komediju s Isabelle Huppert, a u 19:30 u programu Ponovno s nama bit će Kralj Belgijanaca redateljsko-bračnog para Jessice Woodworth i Petera Brosensa. Ovu neodoljivu satiru o sukobu svjetova s prilično originalnim tumačenjem europskih međuodnosa ZFF-ovoj će publici predstaviti redateljica i glumac Peter Van den Begin.

Termin posvećen kratkome metru u kinu Tuškanac (u 22 sata) predstavit će na posebnoj projekciji hrvatski film Transmania, ostvarenje koje je režiralo čak petnaest domaćih redatelja (među kojima su i Dalibor Matanić, Hana Jušić, Bobo Jelčić i dr.) u periodu od tri godine. Svaki je redatelj snimio petominutni nastavak priče nakon odgledane zadnje minute prethodnog, i tako je zajedničkim snagama stvorena potpuno neočekivana priča.


Slične vijesti

22.11.2016. (14:52)

Dobre djevojke

‘Dva svijeta’ – film o sukobu liberalnog i tradicionalnog u Tel Avivu

Film Dva svijeta se otvara scenom u kojoj muslimanska majka svojoj kćeri otkriva osnovne teoreme patrijarhata i oblike podilaženja krotiteljima autonomije ženskog tijela. Kuhaj za muža, budi mu vjerna, slušaj ga, zadigni mu spavaćicu kad on hoće neki su od osnovnih imperativa s kojima ju je majka upoznala uslijed bolne depilacije nogu. Takvim snažnim otvorenjem Maysaloun Hamoud nas je uvela u priču svojih palestinskih autsajderica, piše Vox Feminae.

19.11.2016. (11:56)

Subota na ZFF-u: Sudar, Tikvica i Toni Erdmann

Iako će program 14. izdanja Zagreb Film Festivala trajati i u nedjelju, subota je dan za proglašenje pobjednika, dodjelu nagrada i ceremoniju zatvaranja, koja će započeti u 20 sati u kinu Europa. Doznat će se imena pobjedničkih ostvarenja iz natjecaljskih programa ZFF-a: iz dugometražne i kratkometražne međunarodne konkurencije, programa Kockice, kao i programa PLUS te Ponovno s nama, a i ove će se godine dodijeliti HT nagrada publike najboljem dugometražnom filmu prema ocjeni posjetitelja.

Nakon proglašenja pobjednika i uručenja nagrada uslijedit će projekcija filma Sudar kanadskog redatelja Davida Cronenberga; ovo kontroverzno ostvarenje već punih 20 godina uživa kultni status među filmofilima, a zagrebačko će prikazivanje uveličati gostovanje glavne glumice iz filma, Deborah Kara Unger, i direktora fotografije, Petera Suschitzkog. Projekcija Sudara nadovezuje se na Kinolektiru, novi program kina Europa koji na platno omiljenog kina u Varšavskoj 3 donosi svevremenska ostvarenja iz antologije filmske umjetnosti.

U kinu Tuškanac će u subotu trajati Dan LUX filma: domaćoj će se publici predstaviti tri finalista za Nagradu LUX koju svake godine dodjeljuje Europski parlament za postignuća u europskoj kinematografiji. U 16 sati na programu je divno animirano ostvarenje koje uspješno krši sva pravila dječje kinematografije, Moj život kao Tikvica Claudea Barrasa; u 18 sati bit će prikazana hvaljena njemačka drama “prerušena” u komediju, Toni Erdmann, u režiji Maren Ade; u 21:30 moći će se pogledati film koji kroz priču o mladoj djevojci progovara o počecima Arapskog proljeća, Kad otvorim oči Leyle Bouzid.

Program Industrije u subotu donosi posebnu atrakciju – Masterclass predavanje Tonyja Grisonija, jednog od scenarista HBO-ovo popularne serije Mladi papa, čiju režiju potpisuje talijanski oskarovac Paolo Sorrentino. Grisonija pamtimo i kao koscenarista nekolicine filmova slavnoga montipajtonovca Terryja Gilliama, među kojima je i kultni Strah i prezir u Las Vegasu. U svom će zagrebačkom nastupu u F22 – Novoj akademijskoj sceni u 15 sati Grisoni govoriti o svojoj 25 godina dugoj profesionalnoj karijeri, s posebnim naglaskom na scenarističke angažmane u polju TV produkcije.

18.11.2016. (11:36)

Kritični pogodak

Sa ZFF-a: ‘Samo je kraj svijeta’ – Dolanov korak naprijed ka osvajanju svijeta

“Ono u šta nas je Dolan već uverio sa prethodnim filmovima je da ima puno hrabrosti i da ima puno duše koju se ne stidi da pokaže. Samo je kraj svijeta nije Dolanov najbolji film, niti njegov najzreliji, možda čak ni najintimniji. Ali film je vrlo dobar. I u svakom slučaju predstavlja korak napred ka osvajanju sveta”, piše Marko Stojiljković. Monitor

18.11.2016. (11:29)

Sa ZFF-a: ‘Samo je kraj svijeta’ – Dolanov korak naprijed ka osvajanju svijeta

Wunderkind Xavier Dolan kreće na internacionalni pohod. Na neki način. Juste la fin du monde mu je prvi film van striktno kanadskog, odnosno “Quebecois” konteksta. U pitanju je kanadsko-francuska koprodukcija, prema delu francuskog pisca i sa francuskim glumcima, i to izrazito zvučnih imena, snimljena na, doduše, kanadskim lokacijama. Dok željno očekujemo i debi na engleskom jeziku, The Death and Life of John F. Donovan, najavljen za 2018. godinu, ostaje nam da pogledamo kako se mladi autor snašao na novoj teritoriji.

Logično je za pretpostaviti da će autor sklon ličnom, čak autobiografskom pristupu u filmu izabrati dramu autora, jednako tako sklonog ličnom i autobiografskom pristupu sa kojim se može identificirati po još dva pitanja. Oba autora su neskriveno gay i obojica su u svom radu fantastično brzi i produktivni. Lagrace je umro mlad, od AIDS-a sa samo 38 godina života i ova drama iz kasnijeg perioda njegovog opusa govori upravo o pripremama na smrt. Dolanu možemo zaželeti jedino drugačiju sudbinu, dug život i još plodniju autorsku karijeru.

Film počinje sa naracijom glavnog junaka Louisa (Ulliel) koji objašnjava da se nakon dvanaestogodišnjeg odsustva vraća kući kako bi svojima rekao da umire i oprostio se od njih i od života. Ubrzo ćemo saznati da je otišao naglo i nenadano, da je ostvario blistavu karijeru kao dramski pisac i da se svojima javljao kratkim, kriptičnim razglednicama. Međutim, kada se pojavi na kućnom pragu, pičvajz već uveliko počinje i u toj situaciji Louis nikako ne uspeva da pronađe pravi trenutak za veliku vest jer se čini da su za ostatak familije njihovi problemi i svađe preče od posete izgubljenog sina i brata.

Je li Louis jedini normalan u toj kući ili se tako samo doima zbog lakonskih odgovora sa smeškom? Ili je možda upravo seme razdora, nepokretni pokretač koji unosi nemir samim svojim prisustvom? Bilo kako bilo, pripremite se za 90 minuta svađe (skoro) svih sa (skoro) svima koja će biti prekinuta jedino snolikim sećanjima na neke prošle, sretnije dane. A ekipa likova je paklena. Majka Martine (Baye) je rastresena, ali draga žena preke naravi koja jako voli zvuk svog glasa, pa se zato stalno trudi da govori i bude u centru pažnje. Ipak, ispod te neprimereno blesave površine, ona je ipak dovoljno lucidna i perceptivna. Brat Antoine (Cassel) je nesiguran u sebe, nesrećan u životu, ljubomoran na sve druge i to maskira odurnim, drkadžijskim stavom koji prevazilazi iritantno ruganje i uvek je na rubu nasilja, a ponekad tu zamišljenu granicu i prelazi, barem u verbalnom smislu.

Osim njih, u kući su i dve osobe koje Louis ne poznaje. Jedna je žena njegovog brata, Catherine (Cotillard) koja je u familiju ušla pošto je on izašao. Ona je srdačna i sklona priči o stvarima u njenom životu, uglavnom deci, ali od početka odaje čudne vibracije. Pošto ne zna uvek da se izrazi, možemo pomisliti da joj francuski nije maternji jezik, da joj inteligencija nije jača strana ili da je jednostavno ubijena u pojam, što nam uz Antoinea nije teško zamisliti. Druga “neznanka” je sestra Suzanne koja se od sasvim male devojčice kada je Louis odlazio pretvorila u lepu i nežnu buntovnicu koja je na brata ponosna, ali oseća tugu što se ne poznaju, pa nelagodu rešava rafalnim pričanjem i kontra-napadima usmerenim ka majci i Antoineu koji je često nipodaštavaju.

Xavier Dolan je shvatio osnovnu stvar da je jednostavnost put do genijalnosti. On i inače zna sa glumcima, ali se do sada držao uglavnom iste ekipe sa kojom je radio iz filma u film. Njegovo rešenje za velike zvezde je briljantno: klasično plan – kontra-plan kadriranje i izuzetno, čak neprijatno krupni kadrovi u kojima se vidi svaki mišić lica i svaki pokret. Glumci tako dobijaju svoje scene kao poligon da pokažu svu raskoš svog talenta, a briljantan rezultat svega toga govori i o njegovoj izuzetnoj kontroli, pa i autoritetu koji uspostavlja.
Glasne svađe koje često počinju od banalnih stvari, pa eskaliraju do otvaranja starih rana, starih zamerki i zloćudnih napada bi vrlo brzo postale neprijatne za gledanje, naročito u tom obilju krupnih kadrova i naročito ako imamo samo njih. Dolan pokazuje vrlo dobar osećaj za ritam, pa situaciju s vremena na vreme relaksira “flashback” momentom na bolja i mirnija vremena koja Louis pamti. Muzika je prisutna kroz ceo film, od klasičnog “scorea”, preko tihe i pozadinske do vrlo glasne i prepoznatljive koja koincidira sa vizuelnim planom. Uvodi u scene, bile one u sadašnjem trenutku ili “flashback” prirode uvek počinju sa igrom pomeranja fokusa i ugođajem sfumata, a u scenama sećanja se muzika pojačava i sve poprima izgled video-spota. Muzika je bitan deo Dolanovih filmova i sa oslanjanjem na nju on ponekad i preteruje, a “hintovi” koje ostavlja su ponekad preočiti, ali se u pravilu uspevaju iskupiti faktorom čiste zabave. Tako recimo možemo čuti nove radio-hitove, podsetiti se Mobyja, ali se i ismejati uz moldavski trash-dance hit Dragostea din tei.

Osim iskakanja sa muzikom i prenaglašenom estetikom video-spota, najslabija tačka je uskakanje u surealizam na kraju filma koji služi samo za to da progura jeftinu, preočitu simboliku. Tu još uvek kao opravdanje može poslužiti Dolanova mladost i nedostatak životne mudrosti iz iskustva, ali pitanje je koliko će to dugo moći, odnosno koliko mu je “on the nose” simbolika integralni deo stila i potpisa.

Ono u šta nas je Dolan već uverio sa prethodnim filmovima je da ima puno hrabrosti i da ima puno duše koju se ne stidi da pokaže. To se moglo videti na njegovom iznenađenom licu kada je osvojio Grand Prix žirija u Cannesu ove godine. Međutim, pre toga je pokazao i svoju klinačku stranu od koje se polako odvaja i nedostatak mudrosti i takta kada je uleteo u raspravu sa kritikom koja je njegov film uglavnom pogrešno shvatila i uzela na nišan. Čini se da autor pomalo uživa u tome da bude kontroverzan i faktor podele, ali takođe oseća i potrebu da ono što najbolje radi – radi u miru.

Na kraju, Juste la fin du monde nije Dolanov najbolji film, niti njegov najzreliji, možda čak ni najintimniji. Mommy je jači i bolji na sva tri polja. Ali daleko od toga da je ovaj film loš ili čak prosečan. Dobar je, čak vrlo dobar. I u svakom slučaju predstavlja korak napred ka osvajanju sveta, većim budžetima, većim glumačkim imenima, možda čak i većim pričama. Xavier Dolan nam raste pred očima i menja se od fascinantno talentiranog klinca prema velikom svetskom autoru. (8/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan i Twitteru.

18.11.2016. (11:28)

Petak na ZFF-u: Kuća drugih, Dva svijeta, Priče s asfalta i Transmania

17.11.2016. (09:27)

Četvrtak na ZFF-u: ‘Lov na divljake’, ‘Okus tinte’ i ‘Trampolin’

17.11.2016. (09:25)

Četvrtak na ZFF-u: ‘Lov na divljake’, ‘Okus tinte’ i ‘Trampolin’

Još je nekoliko dana ostalo do kraja Zagreb film festivala i odluke o tome tko će odnijeti Zlatna kolica. Publici se trebaju predstaviti još četiri filma. Dva će naslova biti prikazana danas na glavnoj festivalskoj lokaciji, u kinu Europa: u 19 sati na programu je inkluzivna projekcija Trampolina Katarine Zrinke Matijević, filma o ljubavi koji ipak nije ljubavni film. Ovo ostvarenje okupilo je impresivnu (pretežno žensku) glumačku ekipu predvođenu Marijom Tadić i Tenom Nemet Brankov, koja je za svoje glumačko ostvarenje osvojila i pulsku Zlatnu arenu u kategoriji sporedne ženske uloge. Redateljici Katarini Zrinki Matijević te glumicama Mariji Tadić i Teni Nemet Brankov na pozornici kina Europa pridružit će se i ostatak glumačke ekipe: Nina Violić, Franka Mikolaci, Lana Barić, Tanja Smoje, Ivana Roščić, Mirela Brekalo, Mia Krajcar, Enes Vejzović i Frano Mašković. U 21:30 francuski će redatelj Morgan Simon, kojeg nazivaju novim Xavierom Dolanom, zagrebačkoj publici uživo predstaviti svoj dugometražni debi, Okus tinte – uzbudljivu i moćnu priču o neobičnom ljubavnom trokutu.

U kinu Tuškanac program Velikih 5 u 17 sati donosi “prvi talijanski film o superheroju”, Zovu me Jeeg Gabrielea Mainettija, a nakon toga će u 19:30 u programu Ponovno s nama biti prikazan novi film osebujnog Novozelanđanina Taike Waititija Lov na divljake. U kratkometražnom natjecateljskom bloku u kinu Tuškanac u 22 sata predstavit će se 2 međunarodna kratkiša, Drvo Manon Goupil i Sjećam se Elme Tataragić, te 2 domaća filma kratkoga metra iz programa Kockice – Tanja Jasne Nanut i Mliječni zub Saše Bana. U F22 – Novoj akademijskoj sceni uvijek popularni programi Čemu smo se smijali u socijalizmu i Moj prvi film i dalje će puniti dvoranu, dok će u Dokukinu KIC svi željni uvrnutog filmskog humora uživati u tri kratkometražna mockumentarca, među kojima se nalazi i Tito po drugi put među Srbima jednog od najznamenitijih pripadnika jugoslavenskog crnog vala, Želimira Žilnika.

Četvrtak donosi i cjelodnevni program Industrije: već u 9:30 u Kući Europe u Cesarčevoj 4 započinje događanje pod nazivom 25 godina potprograma MEDIA: Ovako MI to radimo! koje će potrajati do 18 sati. Događanje je organizirano povodom obilježavanja 25 godina Potprograma MEDIA te ulaska Kanade u Eurimages, a okupit će istaknute europske dužnosnike: Doris Pack (koordinatoricu nagrade LUX), Niombu Lomba (Europska komisija), Isabel Castro (Eurimages) i dr. U F22 s početkom u 16 sati (u suorganizaciji Saveza scenarista i pisaca izvedbenih djela SPID) održat će se razgovor nazvan Nova teška artiljerija u TV svijetu, u kojem će sudjelovati izvršni producent za razvoj dramskog programa HBO Europe Steve Matthews i kreativni director HBO Mađarske Gabor Krigler, uz moderaciju Jasmine Kallay. Oni će u razgovoru otkriti i koju vrstu TV serije planiraju razviti i producirati u sklopu HBO Adrije.

17.11.2016. (08:31)

Kritični pogodak

Sa ZFF-a: ‘Loving’, diskretno bledunjav film o rasizmu, koji cilja na nagrade

Loving je svakako diskretan film, ali zbog toga vrlo brzo postaje bledunjav. Jasan nam je svetonazor likova obeležen pristojnošću, konzervativnim moralom i nemalom dozom stida, ali pitamo se gde je ta njihova ljubav u svemu tome. Stiče se utisak da je Loving snimljen sa jednim jedinim ciljem, a to je sezona nagrada u kojoj nije bez šansi”, piše Marko Stojiljković o filmu Jeffa Nicholsa koji se prikazuje na ovogodišnjem ZFF-u. Monitor

17.11.2016. (08:15)

Sa ZFF-a: ‘Loving’, diskretno bledunjav film o rasizmu, koji cilja na nagrade

Nekada, ne tako davno, pre možda 50-ak godina, ljudi nisu bili u mogućnosti da se venčaju baš sa svakim s kim požele. Bilo je jako bitno da budu iste boje kože. To se dešavalo na američkom Jugu, ne čak ni tako dubokom, na nekoliko sati vožnje od Washingtona. Pre toga je na snazi bila segregacija i vrlo ograničeno pravo glasa, pogađate bazirano na rasi. Pre toga se prakticiralo ropstvo. I sve to je bilo pravdano tumačenjima odlomaka iz Biblije.

Tako nešto je danas nezamislivo, ili barem tako mislimo, zaboravljajući da se neki drugi ljudi ne mogu venčati jer nisu različitog spola, da je nekim ljudima još uvek ukinuto pravo glasa ili im je otežano glasanje u njihovom kraju, da neki ljudi negde još uvek rade u ropskim uslovima. Odgovore ćemo opet potražiti u biblijskim citatima ili nekim drugim spisima, neko će nas pokušati uveriti da to tako treba.

Zato ispričati priču bračnog para znakovitog prezimena Loving ne bi bilo loše da se podsetimo kako je to izgledalo pre nego što je ljudska svest u razvijenom svetu dovoljno uznapredovala da je biblijskim citatima i naročito njihovim neukim interpretacijama ugrožen dosta manji broj ljudi. Ovo dvoje ljudi različite boje kože su svojim primerom i sudskim slučajem koji je u njihovo ime vodila Američka Unija za Građanske Slobode srušili nakaradne zakone o “rasnom integritetu” i potvrdili brak kao osnovno ljudsko pravo. Kada smo kod braka kao takvog, on je i izraz (doživotne) vernosti između dvoje ljudi, ali je pre svega neka vrsta ugovora i papira koji rešava operativne stvari poput starateljstva nad decom, nasleđivanja, zajedničkog domaćinstva. Iako se i te tekovine danas pomalo menjaju, ne bi bilo loše podsetiti se da su se te neke operativne stvari rešavale samo putem braka. Setimo se, na primer, samo kako su nazivana vanbračna deca. Tako da se slučaj Loving svakako predstavljao prekretnicu makar u američkom društvu.

Filmova na temu sudskih procesa i istorijskih presuda, borbe za ljudska prava i protiv sistematskog rasizma ne manjka, od onih tezgi snimljenih za televiziju do sezone nagrada. Važne su to teme i svakako zaslužuju filmsku obradu, ali jednako tako ne treba zaboraviti da ni svi takvi filmovi ne mogu vršiti tektonske promene u filmskoj umetnosti, pa ni u samom žanru koji se nekako učvrstio. Drugi ovogodišnji, a ujedno i drugi hollywoodski film indie-arthouse autora Jeffa Nicholsa (Take Shelter, Mud) to pokušava, ali ne uspeva sasvim.

Počnimo prvo sa dobrim stranama. Nije naročita novost da Jeff Nichols ume izabrati glumce. Ovde se ideja da u “velikoj američkoj priči” naslovni par igraju jedan Australac i jedna Britanka čini pomalo čudnom i neumesnom, ali svako čuđenje će prestati kada ugledamo Joela Edgertona kao Richarda i Ruth Negga kao Mildred Loving. Sjajno posvećeni i uvek u punoj kontroli, k tome još savršeno usmeravani iz rediteljske fotelje, oni nose film i postaju apsolutno nezamenjivi. Glumačka ekipa je pojačana još i uverljivim filmskim negativcem Martonom Csokasem u ulozi rasističkog i klasisističkog šerifa koji za Richarda misli da je toliko glup usled siromaštva da se petlja sa crncima i Indijancima i za Nicholsa neizbežnim Michaelom Shannonom, makar u ulozi fotografa kojeg ima u par vezanih scena od ukupno pet minuta. Međutim, eksperiment sa nestandardnim kastingom se Nicholsu obio o glavu sa poznatim komičarom Nickom Krollom i Jonom Bassom u ulogama advokata Lovingovih koji u njihovim izvedbama deluju karikaturalno, svaki za sebe, a naročito u paru. To se može tumačiti kao kritika inertnosti i nesposobnosti onovremene ljudsko-pravaške scene koja je tek ovlaš skrivala svoje ambicije prema slavi i bogatstvu iza pravednih ideala.

Druga stvar koja upada u oči je odsustvo melodramatskog naboja. Nema tu dugih monologa, naprasnih mudrosti i velikih gestova. Naprosto, Richard i Mildred nisu bili takvi ljudi. Nema ni sudske drame, pa ni mnogo medijske pozadine jer njih dvoje to nije zanimalo. U Edgertonovoj perfektnoj izvedbi Richard je stoički tip od malo reči, pomirljiv prema stanju stvari toliko da je spreman sa ženom i decom živeti daleko od doma ili se skrivati na nekoj farmi van puta, naivan, pomalo smotan i najviše umoran od težačkog života i pravnog i medijskog cirkusa. Njegova jedina želja je da, kao što gradi tuđe kuće, tako jednog dana sagradi jednu za sebe, Mildred i decu. Sa druge strane, Mildred je ona diskretna dobra žena koja ostaje kod kuće i koja preuzima inicijativu u stvarima koje njenog muža umaraju i Ruth Negga to igra briljantno.

Umesto toga, Nichols se oslanja na ono u čemu se već iskazao u svojoj karijeri: na opservaciju američke provincije u kojoj obitavaju pristojni ljudi poput Lovingovih i većine njihovih suseda i prijatelja, ali u kojoj su prisutni i opasni ekstremi. Takođe, Nichols pribegava konvencijama trilera, žanra u kojem se dobro snalazi, bilo visokog intenziteta, kao što su to momenti sa šerifom, bilo nešto nižeg gde osećamo Richardovu paranoju koja može biti itekako utemeljena: to što im se pred vratima ne skuplja besna seljačka rulja ili Ku Klux Klan ne znači da ih niko neće pratiti i ostavljati znakove da zna ko su i šta su. U tom segmentu, možda je najveći problem onaj pri početku kada se potegne misterija ko je obavestio policiju da oni žive skupa. Misterija se ne razrešava, ali se vrlo brzo napušta i ostavlja otvorenom.

Loving je svakako diskretan film, ali zbog toga vrlo brzo postaje bledunjav. Jasan nam je svetonazor likova obeležen pristojnošću, konzervativnim moralom i nemalom dozom stida, ali pitamo se gde je ta njihova ljubav u svemu tome. Možemo je prihvatiti kao onu duboku i postojanu, ali zapravo kod njih ne vidimo nikakvu strast, ne samo prema menjanju toka istorije, nego ni strast između njih. Čudno, ali najemotivniji momenat filma su kartice teksta pred odjavnu špicu u kojima saznajemo podatak da je Richard potrošio deset godina svog života na sudsku borbu da slobodno voli, da bi u toj ljubavi bez straha i ograničenja živeo samo sedam i da bi stradao kao žrtva besmislene saobraćajne nesreće.

Stiče se utisak da je Loving snimljen sa jednim jedinim ciljem, a to je sezona nagrada u kojoj nije bez šansi. Možda ova hollywoodska priča Nicholsu bude ono što je 12 Years a Slave bio Steveu McQueenu: prilika da svoj stil i poetiku podvuče pod hollywoodski mainstream narativ. McQueen je više radio po pravilima i zbog toga je bogato nagrađen, a za Nicholsa ćemo videti. Uostalom, on je sparivao Hollywood i svoje indie/art korene u Midnight Special, ali mu je tamo žanr bio bliži. Loving se, kao biografski film i melodrama koja to zapravo nije, može pokazati suviše nestandardnim i pomalo bespoentnim. (6/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan i Twitteru.

16.11.2016. (00:30)

‘Najsretniji dan u životu Ollija Mäkija’ – boks i velika očekivanja

Godina 1962. trebala je biti njegova – Olli Mäki, pekar iz Kokkole, borit će se protiv višestrukog prvaka Daveyja Moorea, za titulu svjetskog prvaka u perolakoj kategoriji. Nije to mala stvar za dečka iz malog mjesta, boksača amatera, trebao bi biti sretan i zahvalan zbog dane prilike, stalno mu to ponavlja njegov trener i menadžer Elis Ask, koji ga svojim vještim marketinškim trikovima pretvara u nacionalnog heroja. To podrazumijeva stalno poziranje za razne kampanje, reklame, rukovanja sa sponzorima, svečane večere i općenito mnoge naporne i dosadne obveze za koje Olli nije nimalo spreman. Sve što on želi i zna je boksati. A sve što se od njega očekuje je da bude nešto što nije. Publika očekuje zvijezdu, Ask očekuje da smršavi kako bi se mogao boriti u kategoriji koja nije njegova, mediji govornika koji će se znati promovirati, sponzori pobjednika koji će opravdati njihovu investiciju. Jedina koja od Ollija ne očekuje ništa je Raija, njegova djevojka.

Kako se dan meča bliži, raste Ollijeva nervoza, kao i pritisak okoline, a želja za bijegom i mirom je sve jača. Čini se kako o tom danu ovisi cijeli njegov život, sva njegova buduća sreća. To je doista težak teret. Ali u njegovoj glavi možda je veći problem činjenica da se zaljubio i da ga svi ti ljudi oko njega udaljavaju od ‘objekta njegove žudnje’.

Najsretniji dan u životu Ollija Mäkija prikazan je na otvaranju Zagreb film festivala. To je prvi dugometražni film finskog redatelja Juhoa Kuosmanena, inspiriran stvarnim događajem i stvarnom osobom, no ne može se reći da je ovo sportski film. I sam redatelj priznaje kako je prava tema – velika očekivanja, što je problem s kojim se i sam suočavao. Slučajno ili ne, film također prate velika očekivanja, on je finski kandidat za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma.

– Što ako ih razočaram?, pita Olli u jednom rijetkom trenutku kada dozvoljava da iz njega progovori strah i sumnja. – To su njihova glupa očekivanja (u smislu da će sami sebe razočarati), odgovara Raija.

Mir i jednostavan život ispunjen malim radostima poput bacanja kamenčića u vodu, čime se zabavljaju Olli i Raija, crni kruh i kobasica na sajmu umjesto večere u finom restoranu, nije to svačiji izbor. Isto tako niti ovaj simpatični crno-bijeli film sa svojom sporo razvijajućom radnjom neće se dopasti svakome. Ali to je njihov problem.