'Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju' - zvuči kao vic - Monitor.hr
13.07.2015. (06:29)

‘Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju’ – zvuči kao vic

Sedi golub na grani i razmišlja o životu. Zvuči kao štos i, ma koliko bio maskiran pretencioznim podnaslovima i poentama, ostaje štos. Kada ga se gleda kao štos, zapravo nije ni loš: promišljen je, ispričan “sa ozbiljnom facom” i čak ima i oštricu, ali i nešto što golica našu maštu. Ima i intelektualne i visceralne kvalitete, od nas će dobiti i razumsku i emotivnu reakciju. Ako ga, pak, ne gledamo kao štos, nego po svaku cenu tražimo nit i “ono što je pesnik hteo reći”, plašim se da smo promašili film.

Taj golub koji sedi na grani se pojavljuje ravno dvaput u filmu. Prvi put u postavci nekog prirodnjačkog muzeja u prvoj od ukupno 39 vinjeta u filmu, drugi put negde oko trećine i to kroz recitaciju (zapravo više prepričavanje) neke devojčice sa posebnim potrebama na nekoj priredbi. Kako golub sa svojom ptičijom pameću može misliti o životu? Zašto je Roy Andersson svoja tri poslednja filma (od ukupno 5 dugometražnih koliko je snimio za 40-ak godina karijere) spojio u trilogiju i nazvao ju “trilogijom o tome kako je to biti ljudsko biće”?

Zašto je otuđenost njegovih likova nešto što je tako “potpisno” za čoveka kao vrstu? Je li to možda samo refleksija na modernu egzistenciju iako je nekad bilo bolje? Ili nije bilo bolje, nego ama baš potpuno isto, samo je ta otuđenost drugačije izgledala?

Krenimo ovako: film sačinjavaju kratke video-priče, nalik na pedantno aranžirane youtube klipove, snimljene sjajno postavljenom statičnom kamerom. Vremena dešavanja tih priča se kreću od “realnih”, istorijskih (imamo “flashback” u 1943. godinu kada su vojnici i mornari bez novčića u džepu plaćali poljupcima za cugu) do fantazijskih (kao kada u dve scene vojska kralja Karla XII, napaljena na pohodu i posrana sa pohoda, prolazi kroz neugledni lokal u modernom predgrađu industrijskog grada), ali svejedno svaki klip deluje artificijelno, stilizirano do maksimuma. Istovremeno tragično i komično, ozbiljno i ironično, uštirkano i uštogljeno, a opet svejedno razarajuće.

Nešto što bi se nazvalo pričom ne postoji. Najbliže što imamo tome su dva lika, Jonathan (Holger Andersson) i Sam (Nils Westblom), koji se pojavljuju u više od po jedne-dve-tri priče. Oni su prodavci “šaljivih rekvizita” (vampirskih zuba sa normalnim i ekstra dugim očnjacima, vrećica smeha i maski) i neuspešni su u svom poslu. Reklo bi se da su nemotivirani, nefleksibilni, loši prezenteri, jednostavno tunjavi i nesrećni. Jonathan prolazi kroz emotivnu, a Sam kroz fizičku krizu, ali daleko od toga da su oni isključivo žrtve ovog otuđenog, hladnog i proračunatog sveta. Kada im se pruži prilika ili kada ih potreba natera (kao u sceni u kojoj oni naplaćuju dug), nisu ništa nežniji od sveta koji je grub prema njima.

Pored toga što se njih dvojica pojavljuju u više scena, neke od motiva se ponavljaju sa različitim likovima. Iskreno ili neiskreno radovanje za druge od strane osoba čiji su životi isprazni. Neprimećivanje “akcija” koje se odvijaju u drugom planu dok je centralni lik te vinjete zaokupljen sam sobom. Dijalog koji više liči na svađu i prepirku umesto na razgovor. Andersson tako stvara jedan svoj potpuno novi svet koji, kad malo bolje razmislimo, nije mnogo drugačiji od naših. On nam očito kroz elaborirano zezanje u lice baca neke istine. I pritom nas ne štedi, kao što ne štedi ni svoje likove.

On ipak nije okrutan i o tome govori jedna od poslednjih scena u filmu. E, ta scena je okrutna. U njoj vojnici kolonijalne imperije koji liče na Britance (nose britanske uniforme i govore na engleskom jeziku) guraju vezane urođenike u nekakvu spravu i ispod nje lože vatru. Sprava se onda okreće i sve to prati muzika. U jednom trenutku se na njoj vidi natpis “Boliden”. Malo čačkanja po internetu (uplašio sam se neumesne šale i igre rečima od pojma “bolid”), pa mi je izbacilo jednu od masnijih svinjarija švedskog kapitalizma u kojoj je narečena kompanija izvezla otpad u “treći svet” i tamo potrovala ljude.

Andersson prema svojim likovima ipak nije takav, iako prema njima nema milosti. Baš zbog tog odsustva sažaljenja, ovaj film nije tek pomodna, levičarska tlapnja protiv kapitalizma. Naprotiv, svi likovi su manje ili više rođeni gubitnici, samo su neki toga svesni, a neki ne. Njihova je sudbina da to i ostanu, barem dok se ponašaju tako kako se ponašaju. Ako nešto promene, ako počnu sarađivati jedni sa drugima, ili se makar povremeno osvrnu oko sebe, onda mogu imati nekakvu šansu da se dignu sa dna, ne toliko materijalnog, koliko po pitanju sreće i zadovoljstva.

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence je pobednik prošlogodišnjeg festivala u Veneciji, što je laskava titula, ali i budi neke sumnje u meni. Prva je to što je nagrada možda dodeljena zbirno, odnosno da su u obzir uzeta i prethodna dva filma, Songs from Second Floor (2000) i You The Living (2007). Druga mi se probudila nakon pogledanog filma koji je odneo nagradu za najbolju režiju, The Postman’s White Nights Andreya Konchalovskog koji mi se nimalo nije svideo. Znam da to nisu iste nagrade, ali svejedno govore o politici nagrađivanja na određenom festivalu i o estetici na koju se cilja.

Zapravo, plašio sam se usiljenosti i pretencioznosti. I oba donekle stoje i kod ovog filma. Međutim, ako promenimo ploču i priđemo mu onako kako mu je i njegov autor prišao, odnosno kao dobronamernom, pametno ispričanom štosu, imaćemo mnogo bolji ugođaj. Usiljenost onda postaje savršeno promišljanje i kontrola, a pretencioznost pronicljivost.

Mada “sedi golub na grani i razmišlja o životu” i dalje zvuči kao početak nekog dadaističkog vica. (7/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji