Grad bez granica: Kako suburbanizacija "jede" Zagreb - Monitor.hr
01.12.2024. (13:00)

Zagreb na steroidima urbanog širenja

Grad bez granica: Kako suburbanizacija “jede” Zagreb

Zagreb se posljednjih desetljeća suočava s nekontroliranim širenjem prema periferiji, poznatim kao urban sprawl. Ovaj trend rezultira višim infrastrukturnim troškovima, prometnim gužvama i smanjenom kvalitetom života. Stručnjaci upozoravaju na potrebu za revitalizacijom brownfield područja poput Gredelja i Velesajma te uvođenje mjera koje bi poticale obnovu centra grada i smanjile suburbanizaciju. Primjeri svjetskih metropola, poput Melbournea, pokazuju kako promišljeno urbanističko planiranje može smanjiti troškove, povećati socijalnu koheziju i poboljšati kvalitetu života. No, bez integrirane strategije i bolje suradnje svih razina vlasti, Zagreb riskira postati gradom neučinkovitih prometnih sustava i razorenih urbanih struktura. Lider


Slične vijesti

Nedjelja (13:00)

Beton se suši brže od ovih ideja

Zagreb jug: 50 godina planiranja, 0 godina gradnje

Prostor sjeverno od Jadranske avenije, od Blata do rotora Remetinec, već desetljećima služi kao poprište velikih urbanističkih obećanja koja redovito propadaju. Od nikad dovršene Sveučilišne bolnice, preko nerealiziranih Termi Zagreb i sportskog parka, do spornih projekata s neboderima bez pristupnih cesta – ovaj dio Zagreba ostaje šikara nerealiziranih vizija. Novi sukob gradonačelnika Tomaševića s odvjetnikom Nobilom i ministrom Bačićem dodatno je rasvijetlio nefunkcioniranje sustava prostornog planiranja.

Dok mostovi i prometnice ostaju ucrtani samo na papiru, privatni interesi pokušavaju pronaći zakonske rupe kako bi realizirali svoje projekte, poput kompleksa sedam zgrada koje se predstavljaju kao “jedna” zbog zajedničke garaže. I dok je za neke projekte već davno proveden natječaj, kao za zapadni jarunski most, stvarna gradnja još nije počela. Novi GUP čeka suglasnost države, a gradska administracija i dalje pokušava odgonetnuti: kako iz šikare izvući grad. tportal

12.04. (14:00)

Likovnjaci protiv biciklista

Projekt biciklističke staze Greenway posljednjih tjedana udara u postamente Aleje skulptura na Savskom nasipu

Zelena staza bi se trebala protezati 132 km uz tok Save, a osim samog pojačanja biciklističkog prometa i smanjenja prometnog zagađenja trebala bi i modernizirati sliku nasipa svojom eko-tehno estetikom i dodacima poput led svjetala na solarne panele. No, došlo je do nepredviđenog problema – kip Putokazi Zvonimira Lončarića smješten je direktno na predviđenoj trasi staze. Odbor HDLU-a pregledao je dokumentaciju projekta i utvrdio da bi se Greenway trebao i mogao uskladiti s postojećim postavom. Percepcijama inovacije unatoč, projekt Greenway nije novitet, a studija izvodljivosti napravljena je još prije 10 godina. Zamjenik gradonačelnika Luka Korlaet u izjavi za HRT rekao je da se s Greenway stazom “malo nespretno krenulo”, no nada se da će se projekt uskladiti i “da će staza nježno proći pored [kipova].”

Aleja je trebala služiti kao muzej suvremene skulpture na otvorenom s osmišljenim stazama koje bi garantirale da posjetitelji i šetači mogu sustavno proći kroz umjetničko okruženje uz rijeku. Lončarićevi Putokazi – poznate savske nožice – tamo su već gotovo 20 godina, a u 36 godina provedbe uz njih je postavljeno još 11 skulptura. Iako je to prvi takav sustavni projekt u Hrvatskoj, te stoga ima i povijesni značaj, građani ga ne mogu prepoznati jer za njega nema podrške. H-alter

06.04. (16:00)

Beton, dizala i snovi o šestom katu – urbana gerila kreće u visine

Zagrebački high life: kad lift do šestog kata vodi i do priuštivih stanova

Zagrebački arhitekti predlažu rješenje stambene krize dogradnjom šestih katova na zgrade iz 60-ih, uz ugradnju dizala i energetsku obnovu. Projekt cilja povećati broj stanova, poboljšati pristup starijima i osobama s invaliditetom te modernizirati infrastrukturu bez širenja grada. Ističe se i urbanistički izazov: izmjene GUP-a nužne su za realizaciju. Na primjeru Borongaja predviđa se 260 novih stanova. Predlagači poručuju – svi dobivaju: stanari obnovu, grad nove stanove, a društvo održivo rješenje. Index

04.04. (11:00)

Da koji put možeš staviti i u treću brzinu

Grad Zagreb predstavio plan za smanjenje prometnih gužvi

Pročelnik Gradskog ureda za promet Andro Pavuna predstavio je projekte kojima bi se trebala povećati protočnost prometa u Zagrebu, temeljem zahvata na Slavonskoj aveniji, Zagrebačkoj cesti i Zagrebačkoj aveniji, rotoru Zapruđe te Jadranskom mostu. Nekim će trakama mijenjati smjer, na nekim će se cestama vozači moći pozicionirati za smjer kojim žele ići i prije semafora, rotor u Zapruđu su projektirali da bude “turbo rotor”, a želja je uvesti još pametnih semafora u cijelom gradu. Index

07.03. (13:00)

To je ta decentralizacija o kojoj pričamo

Zagreb na sjeveroistoku dobiva novo naselje, prostirat će se na 22 hektara

Na praznoj parceli površine 22 hektra između Soblinca i Šašinovca planirana je izgradnja naselja s 200 objekata za otprilike 900 stanovnika s popratnim sadržajima. Gradska skupština izglasala je Urbanistički plan uređenja tog područja. Na sjeveroistočnom dijelu Zagreba, točnije na području Sesveta nalazi se naselje Soblinec. Ono je jedna od tranzitnih lokacija, s obzirom na to da kroz njega prolazi državna cesta D3 (Stara varaždinska, odnosno Soblinečka ulica, op.a.), a u blizini je i autocesta A4. No, u samom naselju živi nešto manje od 1000 stanovnika, uz osnovne sadržaje. To bi se trebalo promijeniti. Večernjitportal

25.02. (12:00)

Netko je zaustavio vjetar

Na zagađenje zraka kriv i nedostatak ciklone, zbog čega nema strujanja i sam se zrak ‘začepi’

Lebdeće čestice PM10, koje se nazivaju i grubim česticama, promjera su manjeg od 10 mikrometara (npr. prašina i pelud), a uglavnom sadrže željezo, aluminij i silikate. Njihova prosječna dnevna granična vrijednost je 50 mikrograma po kubnom metru pa se smatra da sve zabilježene vrijednosti iznad toga loše utječu na zdravlje. Te lebdeće čestice prvenstveno nastaju zbog ispušnih plinova u prometu i industriji te zbog loženja na kruta goriva. Na to utječe i nedostatak ciklone, zbog čega zrak ne struji, on se “ujezeri”. A tu pridonosi i položaj Zagreba, koji je okružen Medvednicom i Plešivicom, odnosno zatvoren sa severa i zapada pa kad nema vjetra nema ni provjetravanja. N1

08.02. (14:00)

Svi su klimatski zabrinuti, ali nitko nema primjedbi

Program klimatskih mjera za metropolu usvojen – javnost šutjela

Unatoč rastućim klimatskim izazovima, prijedlog Programa ublažavanja klimatskih promjena Zagreba (2025.–2028.) nije dobio nijednu primjedbu. Program prepoznaje porast vrućih dana, učinak toplinskog otoka i rizike bujičnih poplava te donosi mjere poput razvoja mreže javnih slavina, povećanja urbanih vrtova, sadnje stabala i uvođenja javnih bicikala. Također planira Centar za ponovnu uporabu. Iako su ove teme ključne za građane, izostala je javna rasprava, pa Program ostaje dokument o velikim planovima – i malom interesu. H-alter

28.01. (15:00)

Dobra prilika, ili?

Kod Borongaja niče novi stambeni blok, jedna zgrada od devet već useljiva

Građevinska tvrtka GIP Pionir gradi novi stambeni kvart na istoku Zagreba, na uglu Ulice Marijana Čavića i Borongajske ceste. Od planiranih devet zgrada, jedna je već useljiva, druga dovršena, a treća u izgradnji. U objektima A1 i A2 nude se stanovi po cijeni od 2970 do 3180 €/m², uz mogućnost kupnje vrta za 690 €/m². Stanovi u A1 su veći (51-78 m²) s praktičnim tlocrtima i natkrivenim balkonima, a useljenje je planirano za 31. srpnja 2025. godine. Parkirališna mjesta (890-1130 €/m²) i garaže (15-29 m²) dostupni su za četiri objekta, s najviše slobodnih mjesta za budući objekt G2. Rok useljenja u A1 je 31. srpnja 2025. godine, piše Bauštela.hr. Poslovni