Izvještaj sa film festivala u Varšavi: 'Toril', 'Zemlja malih ljudi' i 'Fragments of Lucia' - Monitor.hr
14.10.2016. (13:50)

Izvještaj sa film festivala u Varšavi: ‘Toril’, ‘Zemlja malih ljudi’ i ‘Fragments of Lucia’

Na najznačajnijem poljskom flmskom festivalu, Varšava Filmskom Festivalu, ove godine se u pet takmičarskih programa (Internacionalni, nagrada za prvi ili drugi autorski film, dokumentarni i kratki metar) nalazi 79 ostvarenja, među kojima nekolicima ovde doživljava svoju evropsku/ svetsku premijeru.

U njih se ubraja prvi dugometražni film francuskog reditelja Laurenta Tyssiera – Toril koji nosi naziv prema lokalnom izrazu za prostoriju u kojoj su bikovi u južnoj Francuskoj zatvoreni pred koridu. Scenom jedne od njih i započinje film u kome se glavni junak Philippe (Vincent Rottiers) pojavljuje kao jedan od desetak muškaraca koji izazivaju bika u areni. Na ruralnom jugu Francuske, seljake jednog za drugim gutaju velike korporacije i njihova svakodnevnica se svodi na borbu za preživljavanje i ostanak na tržištu. Jedan od njih je Jean-Jacques (Bernard Blancan) koji posle pretnje o zapleni svog skladišta od strane lokalnih trgovaca, pokušava, pred očima onih koji mu ugrožavaju egzistenciju, da izvrši samoubistvo. Dok se oporavlja u bolnici, porodica veća o budućnosti čitavog imanja i njegov mlađi sin Philippe naprasno odlučuje da se okrene očevom biznisu. Trudeći se da spase ono što se više nikako ne može spasti, Philippe se povezuje sa lokalnim narko-kraljem Joseom, beskrupuloznim čovekom koji ne preza od najekstremnijih vrsta kažnjavanja onih koji ga prevare ili mu kažu ‘ne’. On je istovremeno i pasionirani odgajivač bikova koje poneki put upotrebi i za svoje surove obračune sa izdajnicima.

Priča koju Tyssier gradi je slojevita. Sa jedne strane, to je film koji se bavi važnim pitanjem budućnosti seljaka, odnosno lokalne proizvodnje nezavisne od velikih korporacija, a sa druge, to je inteligentno građena krimi storija u kojoj drugu vrstu male ribe pokušava da proguta velika. Philippe je naime sitan diler marihuane koju gaji u velikom stakleniku zarađujući taman toliko koliko mu je potrebno, sve dok se, želeći da što pre dođe do para koji će spasiti očev biznis, ne uplete u opasnu situaciju kao skladištar i diler ogromnih količina narkotika za Josea (Tim Seyfi), čoveka bez savesti. Plan na početku izvanredno funkcioniše, sve dok se Philippov otac neočekivano sam ranije otpušta iz bolnice. Njegova pojava komplikuje isporuku narkotika koji su se, do toga trenutka, krili u gajbicama sa povrćem i dnevno predavali u ruke navodno legalnih mušterija u okruženju koje ništa nije sumnjalo. Početno obećanje da će ovo biti samo jednokratna saradnja, Jose naravno krši što će Philippa naterati da iznađe trajno rešenje. Snimljen sa jako niskim budžetom za svega 25 dana, Toril je neverovatno uspeo film koji se ne izdvaja samo po fino iznijansiranom scenariju Guilama Grossa, već i po vanrednom kastingu i odlično vođenoj kameri. Film se nalazi u takmičarskom programu prvog i drugog autorskog filma. (9/10)

https://www.youtube.com/watch?v=5g6pvaxok9E

Za istu nagradu se bori Zemlja malih ljudi izraelskog reditelja Medinata Hagamadima, jedan problematično građen film u čijoj pozadini navodno stoji kritika rata, a koji sve čini da se to slabo manifestuje. U nekom od pregrađa anonimnog izraelskog grada, dva dečaka i jedna devojčica zabavu nalaze u lovu i žrtvovanju sitnih životinja nekakvom mističnom biću. U jednom od svojih dnevnih izleta u šumu do ruševine u čiji bunar bacaju životinje, otkrivaju dva dezertera koja čekaju da ih odatle pokupi nekakav kontakt. Između dece i njih počinje brutalna igra mačke i miša u kojoj se ispostavlja da ne postoji razlika ni u metodama obračunavanja ni u karakterima. Dok im iznad glava proleću borbeni avioni zemlje koja je stupila u još jedan rat sa susedima i dok se očevi bore na frontu, deca nesvesno usvajaju brutalnost okoline u kojoj odrastaju, sve manje ličeći na svoje vršnjake iz drugih sredina. Njihovi postupci su šokantno hladni i surovi i ne postoji ništa što bi gledaoca vezalo za bilo koga od njih. Od početka do kraja filma ne vidi se nijedno prijateljsko lice i ne čuje se nijedna topla reč. Zemlja malih ljudi je film koji se teško vari i koji ostvlja opor ukus u ustima. (4/10)

Slaba konkurencija Torilu će biti i čileanski film Fragments of Lucia Jorgea Yacomana koji je odgovoran i za scenario, editing i produkciju. Vrativši se u rodni Čile posle dve godine provedene u Buenos Airesu, Lucia (Javiera Dieaz de Valdes) pronalazi šest meseci staro pismo od svoje biološke majke. Naoružana samo informacijom o mestu sa koga je pismo poslato, ona kreće u potragu za ženom za koju ne zna kako izgleda. Lucia očigledno nema nikakav plan za svoj novi život u Čileu i njeno lutanje postaje otežano činjenicom da joj ponestaje para. Uz to joj se dešava i par nevolja, od kojih seksualno zlostavljanje u autobusu iz koga je prinuđena da iskoči dok je ovaj još uvek u pokretu, zadobivši par povreda koje je usporavaju u praćenju majčinog traga. Pomoć joj nenadano dolazi od devojke koju slučajno upoznaje u nekom baru i koja joj sem smeštaja nudi i pomoć u samom traženju. Sem par intimnih dijaloga o porodičnim odnosima i propalim ljubavima koji će se razviti između dve mlade žene, jezik filma je mlitav i dosadan. U jednom mučno spornom tempu, radnja se vuče od adrese do adrese raznih bivših stanodavaca i u nju se polako uvlače priče o zločinima iz vremena Pinocheove diktature koja će naposletku postati krucijalna i za samu radnju filma. (5/10)


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji