'Nocturnal Animals' Toma Forda, vizualno atraktivni triler - Monitor.hr
05.09.2016. (07:56)

‘Nocturnal Animals’ Toma Forda, vizualno atraktivni triler

“To je najbolji scenario koji sam u čitavoj karijeri držao u rukama”, izjavio je Jake Gyllenhaal na konferenciji za štampu na kojoj je zajedno sa režiserom Tomom Fordom i kolegama Amy Adams i Armie Hammerom govorio o filmu Nocturnal animals. Sedam godina nakon svog rediteljskog debija A single man sa kojim se takmičio za zlatnog lava, Ford se u Veneciji u glavnom takmičarskom programu nalazi sa trilerom prepoznatljive vizuelne estetike iz njegovog prvenca – kolorit, besprekoran modni dizajn, opulencija i raskoš i čiste arhitektonske forme apotekarske uređenosti višeklasne urbane sredine. Ford u svome drugom autorskom filmu više aranžira i dizajnira nego što režira, ali to kod njega na bizaran način funkcioniše, čak i kada naracija prestane da teče glatko. U neku ruku, ovo jeste potvrda njegovog talenta, iako adaptacija romana u smislu zaokruživanja radnje nije idealno rešena zbog automatski postavljenog pitanja o sudaranju dve paralelne radnje – jedne realne i jedne navodno fiktivne. Ford je scenario napisao prema romanu Toni i Suzan američkog pisca Austina Wrighta (1922-2003) u kome se radi o nesrećno udatoj galeristkinji iz bogate teksaške porodice koja, iako ne želi da postane kopija svojih materijalističkih proračunatih roditelja, napušta prvog muža, osetljivog, siromašnog pisca zarad bogatog i uspešnog dendija (Armie Hammer) upravo iz sličnih motiva. Amy Adams u ovome filmu zaranja u ulogu u kojoj dokazuje glumačke kapacitete i njenom portretu žene lomljene sumnjama i osećajem krivice se ne može ništa zameriti.

Najupečatljiviji deo filma je duga uvodna scena sa individualnim plesnim numerama ekstremno gojaznih golih žena čija su jedina ‘odora’ neodoljivo upotrebljeni asesoari. Salo koje se trese, opuštene grudi i koža puna ožiljaka kod Forda postaju deo sveobuhvatne estetske igre i u prvi plan isplivavaju izvođačke sposobnosti žena koje igraju uz muziku za film komponovanu od strane Abela Korzeniowskog, proslavljenog po originalnom skoru za televizijsku seriju Penny Dreadful. Ubrzo se ispostavlja da je ovaj entre deo umetničkog performansa na vernisažu u galeriji koju vodi glavna protagonistkinja Susan Morrow (Adams).

Naviknuta da brani svoj uzdrmani emotivni sklop suzdržanošću i ledenom maskom, odbrambeni mehanizam kod Susan počinje da se urušava kada jednoga dana poštom, na čitanje dobija rukopis za roman svog prvog muža i neprežaljene ljubavi Edwarda (Jake Gyllenhaal). Naslov romana Nocturnal animals je prvo što je uzdrmava jer je direktna referenca na njenu hroničnu nesanicu koju iz noći u noć kompenzuje čitanjem i radom. I dok čita roman, započinje paralelna filmska priča u kojoj glavni junak Tony Hastings (ponovo Gyllenhaal) tokom noćne vožnje kroz teksašku pustoš sa ženom (Isla Fisher) i ćerkom doživljava grozomornu tragediju. Ford objašnjava da je njegova adaptacija romana inspirisana autobiografskim elementima vezanim za odrastanje u Teksasu, državi koja je prožeta mačizmom i homofobijom. Svet koji iz tih iskustava izranja je mračan i brutalan, dijametralno oprečan idealizovanoj gradskoj sredini viskih društenih slojeva.

Pored Adamsove i Gyllenhaala, u filmu svojom ulogom od raka obolelog šerifa koji na svoja pleća preuzima osvetu nad brutalnom smrću Tonijeve žene i ćerke, briljira Michael Shannon koji uspeva da ispegla nedostatke u prikazivanju samog zločina i njegovih posledica, najslabijih tačaka Nocturnal animals. Gola beživotna tela dve žene koje policija pronalazi na kauču u prašnjavoj teksaškoj pampi izgledaju kao aranžirano umetničko delo u kome je bitnija lepota telesnih formi od tragedije koja ih je snašla. Slično tome, unutrašnjost mesta na kome su prethodno zlostavljane – olupani napušteni kamper usred nedođije, skoro da deluje kao nečija vikendica u kojoj je posteljina tek nehajno izgužvana, a na prljavim prozorima se njišu crveni zastori.

Marina D. Richter je filmska kritičarka i novinarka iz Beograda koja već dvadeset godina živi i radi u Beču. Od 2004. je specijalni dopisnik beogradskog dnevnog lista Politika za rubriku kulture. Redovno surađuje s austrijskim portalom Artmagazine.cc, a piše i za razne austrijske publikacije kao slobodni novinar.


Slične vijesti

08.09.2019. (08:30)

Silovanje više manje

Zlatnog lava u Veneciji donio ‘Joker’, Polanski dobio nagradu žirija

Na 76. Filmskom festivalu u Veneciji glavnu nagradu odnio je ‘Joker’ Todda Phillipsa s Joaquinom Phoenixom u glavnoj ulozi. Film je hvaljen od prvog dana, a sad se spominje i kao kandidat za Oscara. Unatoč kontroverzama zbog uvrštenja redatelja osuđenog za silovanje 13-godišnjakinje, nagradu žirija dobio je J’accuse’ Romana Polanskog, koji govori o aferi Dreyfus. Hollywood Reporter

10.09.2018. (19:45)

Internet je novo kino

Pavičić: Pobjednik Venecije – izvanredan crno-bijeli film koji ni neće u kina

Alfonso Cuarón snimio je mali, privatni, crno-bijeli intimistički film te – po svemu sudeći – pogodio, piše Jurica Pavičić o Romi, pobjedniku 75. venecijanskog filmskog festivala. Ovo je prvi puta u povijesti da je glavnu nagradu na jednom od najvećih filmskih festivala osvojio film u produkciji Netflixa, koji neće imati standardnu kino distribuciju.

13.09.2016. (09:54)

Naša žena na otoku

Izvještaj iz Venecije: Zanemareni dokumentarci, zaslužene nagrade

“Festival je završen, nagrade su podeljene. Priznanje Lavu Diazu (Zlatni lav za Ženu koja je otišla) nije toliko veliko iznenađenje koliko činjenica da je nagrada za najbolji film ponovo zaobišla Andreja Končalovskog koji će morati da se uteši Srebrnim lavom za najbolju režiju za svoju holokaust dramu Raj“, piše Monitorova dopisnica iz Venecije Marina Richter u rezimeu filmskog festivala. Monitor

13.09.2016. (09:34)

Gotova Mostra, festival prošao bez iznenađenja, uz par promjena

Festival je završen, nagrade su podeljene. Devetočlani žiri programa Venezia 73 kojim je predsedavao britanski reditelj Sam Mendes, a u kome su se nalazili Laurie Anderson, Gemma Arterton, Giancarlo de Cataldo, Nina Hoss, Chiara Mastroianni, Joshua Oppenheimer, Lorenzo Vigas i Zhao Wei, Zlatnog lava za najbolji film je dodelio Filipincu Lavu Diazu za Ženu koja je otišla, crno-belu studiju političkih i socijalnih nepravdi, ljudskog zla i osvete kroz priču o učiteljici Horaciji koja 30 godina provodi na robiji zbog ubistva koje nije počinila. Diazovski dug, ali ne i tradicionalno spor kao njegova prethodna ostvarenja (podsetimo se samo osmosatnog A Lullaby for the Sorrowful Mystery premijerno pokazanog na Berlinalu u februaru), ovo je iznenađujuće pristupačan film čija se 226 minuta skoro ne osećaju.

S obzirom na profil takmičarskog programa na kome su se našla ostvarenja neujednačenog kvaliteta, priznanje Diazu nije toliko veliko iznenađenje koliko činjenica da je nagrada za najbolji film ponovo zaobišla Andreja Končalovskog koji će morati da se uteši Srebrnim lavom za najbolju režiju za svoju holokaust dramu Raj, nagradom koju deli sa Amatom Escalanteom za Untamed. Posle 50. godina od pojavljivanja u Veneciji sa Prvim učiteljem koji je Natalyi Arinbasarovoj doneo Volpi Cup za najbolju glumicu 1966, ovo je – uz Kuću ludaka za koju je 2002. primio Specijalnu nagradu žirija, treće veliko priznanje za Konchalovskog od Poštarovih belih noći 2014, takođe krunisanog Srebrnim lavom.

La La Land, mjuzikl Damiena Chazella je od svoje prve projekcije pobrao izvanredne kritike, ali to nije film koji je mogao da računa sa najvišim nagradama zato što se žanrovski nalazi u problem zoni. Coppa Volpi Emmi Stone za najbolju glumicu je time vrsta nadoknade i pored jake konkurencije koju je imala u Natalie Portman za ulogu Jackie Kennedy u biopicu Pabla Larraina Jackie, nagrađenog za scenario Noahe Oppenheima. Za izvanredan performans fiktivnog argentinskog Nobelovca za kniževnost u The Honorable Citizen Mariana Cohna & Gastona Duprata, Coppa Volpi za najboljeg glumca je otišla sasvim zasluženo Oscaru Martinezu. ‘The Honorable Citizen’ je inače bio jedan od jačih kandidata u glavnom takmičarskom programu u koji su nekako skliznuli i Kusturicin Na mliječnom putu, Piuma Rohana Johnsona i Questi Giorni Giuseppea Piccionija, kojima bi idealno mesto bilo na nekom revijalnom programu tipa ‘novi filmovi iz…’

O filmu The Bad Batch Ane Lily Amirpour koji je dobio specijalnu nagradu žirija, Monitor je pre nekoliko dana objavio kritiku. To je film sa neodoljivom vizuelnom estetikom koji se gubi na pola puta u rediteljkinoj neodlučnosti da li pravi akcioni ili arthouse film.

Na ovogodišnjem takmičarskom Orrizonti programu se takođe našlo dvadeset filmova, među kojima i nepalski White sun Deepaka Rauniyara o antirežimskom partizanu Chandri, koji se čuvši vest o smrti oca, vraća u svoje zabačeno planinsko selo posle skoro decenije odsustva. Film je sitno vezen metaforama o smeni starog novim. U pozadini priče se nalaze oružani sukobi (1996-2006) između maoističkih pobunjenika i monarhista i smrt oca simbolično predstavlja gašenje starog državnog sistema i rađanje novog. To je film koji je nezasluženo zaobiđen pri žiri odlukama.

Orrizonte nagrada za najbolji film je otišla Federici di Giacomo za dokumentarac Liberame o Ocu Cataldu, poznatom egzorcisti sa Sicilije i njegovim kolegama. Di Giacomo temi pristupa staloženo i bez hype intervencija. Nju njaviše interesuju razlozi za procvat interesovanja za egzorcizam koji očigledno postaje vrsta psihoterapije kod ljudi koji svoje lične demone pretvaraju u biblijske. Najbolja režija je čast koja pripada Belgijanki Fien Troch za njen portret tri tinejdžera koji se bore sa svojim problemima u maloj ruralnoj zajednici. Troch istražuje mračne strane odnosa roditelji-deca u priči u kojoj dugogodišnje seksualno zlostavljanje jednog od tinejdžera eskalira u ubistvo čiji su svedoci njegovi drugovi.

Osvrnuvši se na nedavno završeni festival, presuda je da je većina nagrada ipak otišla u prave ruke. Dokumentarni filmovi, sem Liberame su nažalost ostali u drugom planu što sa druge strane nije ni tako neuobičajen festivalski sindrom.

Festival je ove godine prošao kroz nekoliko značajnih promena. Projekcione sale su obnovljene i tehnički adaptirane prema novim standardima, a za profesionalce je premijerno uvedena mogućnost gledanja filmova iz programa Orizzonti online. Obnovljen je i Cinema nel Giardino inaugurisan prošle godine – ista ona sala u kojoj je publika počela da pada zajedno sa sedištima na projekciji Kim Ki-Dukovog The Net, u daljem toku festivala se pokazala kao potpuno funkcionalna.

Marina D. Richter je filmska kritičarka i novinarka iz Beograda koja već dvadeset godina živi i radi u Beču. Od 2004. je specijalni dopisnik beogradskog dnevnog lista Politika za rubriku kulture. Redovno surađuje s austrijskim portalom Artmagazine.cc, a piše i za razne austrijske publikacije kao slobodni novinar.

11.09.2016. (20:42)

U kino s dekicom

Pavičić: Lav Diaz, pobjednik Venecije, Filipinac koji snima najdulje filmove

“Lav Diaz (1958) jedan je od najmanje izgledanih kultnih režisera suvremenog filma. Premda je nagrađivan, a među probranijim filmofilima ima kult­ni status, Diaz je izvan festivalske niše malo distribuiran i prikazivan, ponajprije zbog ekscesne duljine filmova. Diaz je tipičan predstavnik onog usmjerenja u svjetskom filmu koji je britanski kritičar Johnatan Romney nazvao ‘slow cinema’ (spori film), gdje snovidljiva, onirička sporost postaje element autoreferencijalnosti. Diaz, međutim, nije apstraktni eksperimentator. Filmovi su mu često vrlo politični, te se često bavi klasnim proturječjima siromašnih Filipina”, piše Jurica Pavičić o osebujnom pobjedniku 73. Mostre. Jutarnji

11.09.2016. (12:44)

Texas barbecue

Izvještaj iz Venecije: ‘The Bad Batch’ – izbačeni iz SAD-a kao hrana kanibalima

Novi film redateljice Ane Lily Amirpour ‘The Bad Batch’ distopična je fantazija smještena u meksičku pustoš, u anonimnom prostoru u koji američke vlasti u egzil šalju otpadnike od društva, a gdje ih love i jedu kanibali. Film je upravo prikazan na filmskom festivalu u Veneciji, a Monitorova dopisnica s Mostre Marina Richter ocjenjuje ga vizualnim užitkom jer su fotografija i produkcijski dizajn besprijekorni, a muzika izvanredno odabrana da isprati svaku bitnu scenu. Monitor

11.09.2016. (00:12)

Lav Lavu

Zlatni lav festivala u Veneciji za film "The Woman Who Left" Lava Diaza

Filipinac Lav Diaz nagrađen je na zatvaranju 73. Filmskog festivala u Veneciji Zlatnim lavom za svoje ostvarenje The Woman Who Left. Snažna priča o ženi koja je prisiljena da mijenja svoj način života u uništenoj domovini nakon što je nepravedno provela 30 godina u zatvoru najbolji je film ovog festivala, a filipinski filmaš Zlatnog lava dodao je svojoj impresivnoj kolekciji nagrada.Tom Ford je dobio Veliku nagradu žirija za film Nocturnal Animals, triler s Amy Adams i Jake Gyllenhaal u glavnim ulogama. Klix, Guardian, Novi list

10.09.2016. (20:23)

Spori Filipinac i nemarni Balkanac

73. Mostra: Diaz za pamćenje i Kusturica za zaborav

“Kako to obično biva, najnoviji genijalni film Lava Diaza Ang Babaeng Humayo (Žena koja je otišla) ostavljen je za samu festivalsku završnicu iako film traje samo tri i pol sata, što je pristojna minutaža u odnosu na njegov prethodni komad Uspavanka za tužni misterij, prikazan na ovogodišnjem Berlinaleu, koji traje preko šest sati. Emir Kusturica se u najnovijem filmu ‘Na Mliječnom putu’ pretvorio u karikaturu samog sebe, sveden na seriju histeričnih i bombastičnih scena i partitura koje prizivaju lošeg Alana Forda”, piše Dragan Rubeša za Novi list.

10.09.2016. (09:06)

Amerikanac u Vatikanu

Izvještaj iz Venecije: Jude Law hladan i manipulativan u ulozi ‘Mladog Pape’

Izvan natjecateljskog programa 73. venecijanskog filmskog festivala prikazane su prve dvije jednosatne epizode televizijske serije The Young Pope oskarovca Paola Sorrentina. “Jude Law se pojavljuje u svojoj do sada najfinijoj ulozi kao manipulantan, emotivno hladan konzervativni poglavar crkve koji sebe proglašava Bogom”, piše Marina Richter, Monitorova dopisnica s filmskog festivala u Veneciji. Monitor