'Paper Towns' - "suviše običan, papirnat čak" - Monitor.hr
10.08.2015. (08:26)

‘Paper Towns’ – "suviše običan, papirnat čak"

Očito je da su trendovi u američkoj teen kinematografiji kompleksniji nego što se to na prvi pogled čini. Eto, nema više ni vukodlaka ni svetlucavih vampira, distopijske SF avanture se još nekako drže na aparatima. Nešto nema više toliko ni sportista, navijačica, dosetljivih spadala i njihovih čarki. Jedan od novih trendova su realistični teen filmovi, nastali po realističnim knjigama koje ne vređaju inteligenciju ni starijih čitalaca.

Majstori tog zanata su scenaristi Scott Neustadter i Michael H. Weber (‘500 Days of Summer’, ‘The Spectacular Now’, ‘The Fault in Our Stars’), sposobni da izaberu knjigu i napišu scenario. Produkcijske kuće onda pronađu mladog, “up and coming” reditelja, kao što je to u ovom slučaju Jack Schreier (njegov prethodni film ‘Robot & Frank’ je pobudio interesovanje kritike i publike). Ove godine je, kao i prošle, na tapetu John Green, ali umesto plakalice o dvoje simpatičnih klinaca sa smislom za humor koji umiru od raka, sada imamo jednu malo običniju, ako ne i sasvim običnu priču o odrastanju.

Naš junak i narator je Quentin zvani Q (Wolff), potpuno običan maturant štreber koji gruva gradivo i sanja o karijeri oftalmologa i svoje slobodno vreme provodi sa dvojicom, pa, veoma tipskih drugara. Malo “creepy” belac Ben (Abrams), zvani Krvavi, serijski laže o svojim seksualnim avanturama, dok “nerdy” crnac Marcus zvani Radar prvi od njih trojice ima “ozbiljnu” devojku (Sinclair).

Međutim, Q već godinama gaji “crush” na curu preko ceste, Margo Roth Spiegelman (Delevigne). Oni su se jako družili kad su bili klinci, ali su se kasnije udaljili. Q je postao najdosadniji štreber, dok je Margo super-cool cura, popularna, “born to be wild”, ma živa legenda Orlanda i okoline. To se ogleda u iznenadnim noćnim posetama, nestancima da prati bend na turneji, “random” upotrebi velikih snova, alternativnim društvenim teorijama, cenjenju klasika književnosti i muzike, igranju igara pogađanja i, poslednje, fascinacijom naslovnim gradovima na papiru, namernim kartografskim greškama za zaštitu od falsifikatora.

Jedne noći tako Margo posle X godina upadne Quentinu u sobu i pozove sa sobom u akciju. U pitanju je osveta bivšem dečku i bivšoj ekipi, elaborirana shema u 9 koraka za koju joj treba partner i vozač. Q na to pristaje, nema frke, za stara dobra vremena i plamen koji se nikad nije ugasio. Međutim, posle akcije, proslave, plesa i intimnog razgovora, Margo nestaje u nepoznatom pravcu umesto da našem štreberu padne u zagrljaj. Ali za sobom ostavlja tragove, a Quentin pristaje na igru detektiva, skuplja ekipu kojoj se priključuje i Margoina nepravedno optužena, zgodna, ali ne i tako glupa prijateljica Lacey (Sage). Njih petoro se onda potrpa u auto i kreće u najveću avanturu svog života…

Okej, super, možda je to avantura na koju bi se tek retki odlučili ili za to imali mogućnosti, ali nakon iskustva gledanja teen i “coming of age” filmova, njihova avantura se čini običnom, kao i njihovo međusobno sparivanje, kao i nauk koji će Quentin izvući iz cele te priče. Da ne pričamo da su svi likovi osim glavnog para samo skice u par poteza. Muški su tu još i dobro prošli, jer su makar koloritni (hajdemo reći), iako kao da su sastavljeni iz sastavnih delova, starih anegdota i urbanih legendi. Cure nisu bile te sreće, obe su svedene samo na po dve-tri osobine.

Srećom pa su makar replike napisane tako da zvuče kao da stvarno dolaze iz usta klinaca, što je i Greenov “trademark”, ali i potpisna stvar u scenarijima tandema Neustadter-Weber. To je bilo posebno uočljivo u ‘The Spectacular Now’, gde su se sjajno uklopile u impozantnu karakterizaciju likova, i to je ono što je od “festivala suza” ‘The Fault in Our Stars’ načinilo jedan od većih letnjih kino-hitova prošle godine.
Drugi razlog tome su bili glumci. Shailene Woodley je već tada bila ogromna zvezda u nastajanju, a Ansel Elgort ju je u stopu pratio. Kod ‘Paper Towns’ stvari ne stoje toliko sjajno. Cara Delevigne ima pozu i prisustvo na ekranu, posebno efektno u ‘The Face of an Angel’, ali se sa dijalogom ne snalazi najbolje. Izgovaranje rečenica nikad nije na mestu, od podglumljivanja do šmire. Sa monolozima se još i snalazi, ali puno monologa u teen filmu deluje kao preseravanje. Odnosno, mi ćemo nju “kupiti” kao cool, ali samo dok ne otvori usta iz ovog ili onog razloga. Opet, moguće je da će ova bivša manekenka savladati veštinu glume u budućnosti, makar do nekog srednjeg nivoa.

Nat Wolff je jedan od interesantnijih mladih glumaca, a pažnju na sebe je skrenuo baš u maloj, ali vrlo živahnoj epizodi u ‘The Fault in Our Stars’, gde je igrao slepog i duhovitog šaljivdžiju koji visi sa centralnim parom. Međutim, njegov debi u velikoj ulozi u velikom filmu nije prošao kako treba. Razlog za to treba tražiti u liku koji je jednostavno toliko običan da je prosto neuverljiv. ‘Paper Towns’ pokušava da kapitalizira na njegovoj običnosti, ali to ne uspeva, nikad u punoj meri. Naprosto, u Quentinu je teško naći išta specifično i zanimljivo.

Kada se podvuče crta, ‘Paper Towns’ je film koji je lakše gledati od prethodnika sa kojim će poređenja biti neminovna, barem zbog toga što niko ne umire od raka. Ali “lakši” ne znači nužno “bolji”, niti zanimljiviji, niti inovativniji. ‘Paper Towns’ je, kao i svoj protagonista, suviše običan. Rekao bih čak i da je papirnat. (5/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji