Pobjednik Berlina, rušenje Wall Streeta i Sjeverna Koreja u nezavisnim kinima - Monitor.hr
13.09.2016. (14:42)

Pobjednik Berlina, rušenje Wall Streeta i Sjeverna Koreja u nezavisnim kinima

Ove jeseni u hrvatskim nezavisnim kinima bit će prikazani ponajveće festivalske uspješnice: ovogodišnji pobjednik 66. Filmskog festivala u Berlinu ‘Gori more’ Gianfranca Rosija, ‘U suton života’ Sylvaina Biegeleisena, zabavna i topla priča o umiranju, film ‘The Yes Men: Pobuna’ Laure Nix o dva muškarca u second-hand odijelu koji ruše Wall Street, te ‘Ispod sunca’ Vitalyja Manskyja o „lažnoj stvarnosti“ iza kulise najpoznatije diktature na svijetu.

‘Gori more’ (‘Fuocoammare’), r. Gianfranco Rosi (Italija, Francuska)

Gianfranco Rosi jedini je redatelj dokumentaraca kojemu je pošlo za rukom osvojiti dvije najprestižnije festivalske nagrade, Zlatnog lava u Veneciji (‘Sacro Gra’) i Zlatnog medvjeda u Berlinu (‘Gori more’). Ovaj vizualno prekrasan film priča je o trenutno najpoznatijem europskom otoku, Lampedusi. Tamo živi Samuele, običan 12–godišnji dječak koji svaki dan ide u školu, voli se igrati praćkom i loviti. Na otoku, koji zadnjih 20 godina predstavlja spas za tisuće imigranata na putu u Europu, život, čini se, teče uobičajeno. Sudbine ljudi u potrazi za boljim životom lome se na obalama malog otoka u dokumentarcu koji vješto režijski spaja ljudske sudbine.
Kino-premijera: 22. rujna 2016.

‘U suton života’ (‘Twilight of a Life’), r. Sylvain Biegeleisen (Belgija, Izrael)

Publika prošlogodišnjeg ZagrebDoxa u velikom je filmskom programu upravo ovaj proglasila najboljim! Mala intimna priča o prekrasnom odnosu majke i sina. Iako ima 94 godine i prikovana je za krevet, a doktori su joj prognozirali samo nekoliko tjedana života, ona je ipak odlučila živjeti. Duhovita, iskričava i vesela starica iznenadila je i svog vlastitog sina! Emotivno i humoristično putovanje puno nade, iščekivanja i onih riječima neopisivih stvari koje nas vežu s ljudima koje volimo.
Kino-premijera: 20. listopada 2016.

‘The Yes Men: Pobuna’, r. Laura Nix
Oni su beskompromisni luđaci i uvjereni aktivisti, nevjerojatno kreativni i suludo hrabri. Ovo je treći dugometražni film jedne od najpoznatijih aktivističkih grupa – The Yes Men. U prethodnim epizodama, ovaj agilni aktivistički dvojac, lažno se predstavljajući, napravio je dosad neviđeno: govorili su na zatvorenom summitu WTO-a, dobili značajnu minutažu na BBC-ju kao predstavnici Dow Chemicalsa, izdavali lažne novine s fabriciranim naslovima i šokirali sve oko sebe, unoseći zbunjenost u korporativni svijet. Ovaj put, u dosad najluđoj seriji akcija, obrušili su se na – klimatske promjene. Novo uzbudljivo putovanje u originalnom razotkrivanju korporacijske pohlepe prikazuje četiri godine kreativnog ludila, urnebesnih strategija i osobnih sukoba dok se hrvaju s „nepobjedivim Golijatom“. Od sela u Ugandi do toksičnih naftnih polja u Kanadi, ovi ikonoklastični revolucionari raskrinkavaju velike naftne kompanije, lobiste, Wall Street i američku vladu, oboružani tek odijelima iz second-hand trgovina i besramnošću. Yes Men prenose optimističnu poruku o običnim ljudima koji pobjeđuju paralizu i vraćaju svijet pod svoje okrilje.
Kino-premijera: studeni 2016.

‘Ispod sunca’, r. Vitalij Manski; Rusija, Njemačka, Češka, Sjeverna Koreja, Latvija

Trenutno jedan od najvećih festivalskih hitova zaranja u filmsku industriju Sjeverne Koreje te iz prve ruke razotkriva propagandne modele stvaranja korejskog nacionalnog narativa. Poznati ruski redatelj Vitalij Manski, nakon godina pregovora, biva pozvan od strane vlasti Demokratske Narodne Republike Koreje da uz budno oko domaćeg redatelja, snimi film o „idiličnom“ životu u „najboljoj zemlji na svijetu“. Majstor doksa na setu je uključio i svoju kameru te tajno snimao nastanak jedne korejske filmske produkcije, od namještanja filmskog seta, do posebno zanimljivog rada s „glumcima“ i neprestane promjene „dijaloga“, svaki put kada se partijskim komesarima neka replika nije učinila dovoljno revolucionarnom. U središtu je djevojčica Zin-mi na pragu ulaska „među odrasle“ koju u procesu odrastanja u korak prati partija. A sve njih zajedno, više od godinu dana, pratio je Manski. Na satu povijesti, na filmskom setu, u svakodnevnom životu, sve je zadano, kao i još jedan propagandni sjevernokorejski film, ali ovaj put kao predložak za prvorazredni kreativni dokumentarac jednog od trenutno najboljih europskih redatelja!
Kino-premijera: prosinac 2016.


Slične vijesti

12.05. (19:00)

Osvjetljavanje prošlosti

Jasmila Žbanić u Razgovoru s razlogom: Iako je htjela obrađivati i neke druge teme, vuče je da govori o tragedijama

Redateljica iz BiH govorila je o njezinom novom dokumentarnom filmu “Blum – Gospodari svoje budućnosti”, koji donosi priču o nekadašnjem direktoru jugoslavenskog giganta Energoinvesta Emeriku Blumu, koji je kratko bio i gradonačelnik Sarajeva. Žbanić ističe kako je njezina ideja bila da film najviše gledaju mladi ljudi. Naime, o socijalističkoj prošlosti se ili negativno govori ili je se uopće ne spominje. U filmu se vidi kako je u to vrijeme, 1970-tih i 1980-tih godina, Sarajevo bio provincija. 88% žena nije znalo čitati ni pisati. S druge stane u Energoinvestu nalazimo žene direktorice, žene koje imaju jednaka prava i plaće kao muškarci. Filmovi “Grbavica” i “Quo vadis, Aida?” pokazuju kako se Žbanić bavi teškim ratnim temama. S filmske strane, kaže ona, to su najzanimljivije teme jer su vrlo dramatične, predstavljaju tabue koje treba osvijetliti s drugih strana. HRT

07.04. (09:00)

Još jedan čovjek koji nije mogao šutjeti

Mirotvorac: Reihl-Kir je bio lice institucije države koja uistinu brine do svih građana i do mira, no takva je država izgleda morala umrijeti

“Mirotvorac” je novi dokumentarni filmski hit koji plijeni pažnju pitkošću, rijetkim arhivskim snimkama i sveprožimajućom tjeskobnom atmosferom od početka do kraja, a redateljski postupci su usmjereni da uglavnom priča logično teče poput rijeke, s izuzetkom početka i kraja koji su povezani poput dvije strane istog novčića. Film nudi hipotezu da je Kirovo ubojstvo bilo i ubojstvo za primjer (u cilju ušutkivanja), a isto tako, nisu dani odgovori na pitanje zašto su poslije poznati hrvatski političari u zadnji čas odustali od odlaska na pregovore u Tenju, iz koje se Kir, te njegovi suputnici Zobundžija i Knežević neće vratiti živi. Film Ivana Ramljaka duboko ponire u introspektivne sfere na način koji bi svaka poštena, odgovorna osoba s ikakvim integritetom smatrala normalnim, ali narativ prevladavajućeg političkog mnijenja ga smatra štetnim. Ravno do dna

02.04. (17:00)

Zaslužio je spomenike

Redatelj dokumentarnog filma o Reihl-Kiru: Njegov javni status i dalje je apsolutno neprimjeren

Josip Reih-Kir je pregovorima sa srpskim stanovništvom uporno pokušavao spriječiti sukobe: dok je on načelnik tamošnje policije, inzistirao je, u tom dijelu Hrvatske neće biti rata. On se rasplamsao nakon njegovog ubojstva. O filmu Mirotvorac redatelj Ivan Ramljak priča detalje za Novosti: Postoje događaji prije i poslije Reihl-Kirovog ubojstva koji ukazuju na to da je Glavaš najvjerojatnije imao veze s ubojstvom, ali jasnog dokaza nema. A postoje i elementi iz kojih se može zaključiti da je riječ o Gudeljevom impulzivnom činu. Na suđenjima se govorilo kako je čuo da su mu srpski pobunjenici ubili oca, silovali majku i spalili kuću. Više ljudi s kojima sam razgovarao o Glavašu o njemu misle sve najgore i krive ga za razne zločine, ali ne smatraju da je naredio Reihl-Kirovo ubojstvo. U filmu se pojavljuju samo direktni svjedoci događaja, no pričao sam i s ljudima koji su ubojstvo istraživali, uključujući i moguće nalogodavce. Za organizirano su smaknuće postojale i povoljnije lokacije. Reihl-Kir nije jedini koji je stradao u vrijeme kada su oružje nosili mnogi koji nisu smjeli.

30.03. (21:00)

Doksamo se lokalno, mislimo globalno

Nenad Puhovski o novom izdanju ZagrebDoxa: Festival kao “prozor u svijet”

Izborom filmova ove godine pokušavamo pokazati da se veliki problem s kojim se danas globalno suočavamo i koji prijeti trećim svjetskim ratom može pokušati razbiti na niz manjih problema s kojima se možemo i trebamo uhvatiti ukoštac na osobnoj, lokalnoj, nacionalnoj i drugim razinama, kaže osnivač i umjetnički direktor festivala ZagrebDox za Novosti: Drugim riječima, umjesto da se samo bavimo globalnom ekologijom, Trumpom, Putinom i čime već, mi se prije svega bavimo ljudima, njihovim problemima i onime što možemo napraviti, pa su i filmovi otvaranja odabrani na osnovu tog kriterija. ZagrebDox kreće danas i traje sve do 6. travnja.

26.03. (12:00)

Dokumentarni maraton s doxom u glavi

ZagrebDox – gdje stvarnost ima bolji scenarij od fikcije

Međunarodni festival dokumentarnog filma ZagrebDox održava se od 30. ožujka do 6. travnja u Kaptol Boutique kinima. Factum predstavlja tri filma, uključujući Mirotvorca Ivana Ramljaka o Josipu Reihlu Kiru te Naći ću te Justine Matov. Green Dox donosi Ja sam rijeka, rijeka je ja i Ljude od plastike. U Teen Dox programu ističu se Tko ako ne mi i Projekt Nika. Nagrade dodjeljuju stručni žiriji, a najbolji Teen Dox film biraju učenici 1. gimnazije. Ravno do dna

18.03. (00:00)

Da su igrani filmovi, nitko im ne bi vjerovao

Dokumentarci: Kad je stvarnost luđa od fikcije

  • Tanka plava linija (The Thin Blue Line, 1988) – Errol Morris razotkriva nepravdu u slučaju Randalla Adamsa, nepravedno osuđenog na smrtnu kaznu, uveo rekonstrukcije u žanr true crime dokumentaraca
  • Grizzly Man (2005) – Priča o čovjeku koji je volio medvjede, ali oni nisu voljeli njega
  • Dragi Zachary (Dear Zachary, 2008) – Najtužniji true crime dokumentarac ikad snimljen,
  • Pehist: Život i smrti Roberta Dursta (The Jinx, 2015/2024) – Ubojica koji je sam sebi smjestio pred kamerama
  • Čin smaknuća (The Act of Killing, 2012) – Masovne ubojice rekreiraju vlastite zločine kao da snimaju Hollywoodski film

Bug

13.03. (08:00)

Jer tko još voli lagane teme?

Zagrebdox 2025: Dokumentarci koji (ne) ostavljaju mjesta za raspravu

Ovogodišji ZagrebDox donosi filmski presjek kontroverzi, biografskih priča i globalnih problema kroz tri ključna programa: Kontroverzni Dox, Biografski Dox i Stanje stvari. Od razotkrivanja radnih uvjeta u korporacijama, preko političkih i društvenih borbi, do osobnih previranja, ovogodišnji dokumentarci bez zadrške seciraju svijet u kojem živimo. Festival traje od 30. ožujka do 6. travnja u Kaptol Boutique Cinema, a detalji su dostupni na službenim stranicama. tportal

29.11.2024. (13:00)

Ekološki Zenica blues

Kraj svijeta, prirode i čovjeka u dokumentarcu ‘Nebo iznad Zenice’

Jedini razlog iz kojeg Zenica službeno nije najzagađeniji grad u Europi (to je zasad Sarajevo) jest to što tvrtka koja je najviše zagađuje već godina tvrdi da ne može izmjeriti koncentraciju benzena u zraku. Ovaj film, između ostalog, prati napore Eko foruma Zenica, na čelu s dekanom Politehničkog fakulteta, Samirom Lemešom, da se taj problem osvijesti i da se nešto poduzme. I iako do kraja snimanja filma rezultati još nisu stigli, uspio je postići to da se mjerenja provedu, da se provede istraživanje učestalosti genetskih oštećenja u stanovnika Zenice, a čini se da je Eko forum uspio i u još nečemu jer je ArcelorMittal nakon završetka snimanja ovog filma objavio zatvaranje koksare. Naravno, nisu priznali da ih je na to prisilio revolt građana i aktivista, ali nema veze, samo neka zatvore. Zrinka Pavlić za tportal

20.10.2024. (09:00)

Samo rokanje

DORF, festival posvećen rock dokumentarcima, idući tjedan u 18. izdanju

OK, nećemo nikada biti neki veliki festival, ali zato možemo biti mjesto za male platforme i mala druženja. Pokazali smo DORF-om da u Vinkovcima i diljem Hrvatske ima mladih talentiranih ljudi koji trebaju prostor za svoje ideje i djelovanje, a mi im to možemo ponuditi. U tome leži naš najveći uspjeh, smatra idejni začetnik festivala Toni Šarić. Ali, pogriješili bi kada bi rekli da je DORF bio isključivo mjesto na kojem do izražaja dolaze pojedinci i skupine koji su česti zanemareni iako to svojim radom ne zaslužuju, među gostima festivala bila su i neka veća imena. Činjenicu da nije lako organizirati festival koji ima specifičnu publiku i organizacijski ne počiva na velikom broju ljudi, svjedoče stalne potrage Šarića za novim lokacijama na kojima bi DORF dosegao višu razinu. S festivalskim programom su prošli čak 86 gradova u osam država. Novo, punoljetno izdanje kreće 23. 10., a bit će prikazano 8 filmova autora iz Hrvatske, Srbije, Slovenije i Sjeverne Makedonije, od kojih su dvije hrvatske premijerne projekcije. HRT

21.09.2024. (16:00)

Počivao u miru

U 85. godini umro ugledni dokumentarist i redatelj Petar Krelja

Jedan od najvažnijih hrvatskih filmskih redatelja, dokumentarist i filmski kritičar Petar Krelja umro je nakon duge i teške bolesti. Režirao je skoro 300 filmova i televizijskih emisija prema vlastitim scenarijima, uređivao radijske emisije, pisao kritičke tekstove i eseje, uređivao knjige te dugi niz godina radio kao filmski urednik na Prvom programu Hrvatskog radija. Tijekom svoje bogate filmske karijere osvojio je više od 35 nagrada i pamti se kao autor je jednog od najkonzistentnijih redateljskih filmografija u hrvatskoj kinematografiji. Neki od filmova koji su ostavili najveći trag u povijesti domaće filmske umjetnosti i utjecali na generacije mladih dokumentarista bili su “Coprnice” (1971.), “Povratak” (1975.), “Prihvatna stanica” (1977.), “Recital” (1972.), “Splendid Isolation” (1973.), “Mariška band” (1986.), “Na sporednom kolosijeku” (1992.). HRT