Pobjednik Berlina, rušenje Wall Streeta i Sjeverna Koreja u nezavisnim kinima - Monitor.hr
13.09.2016. (14:42)

Pobjednik Berlina, rušenje Wall Streeta i Sjeverna Koreja u nezavisnim kinima

Ove jeseni u hrvatskim nezavisnim kinima bit će prikazani ponajveće festivalske uspješnice: ovogodišnji pobjednik 66. Filmskog festivala u Berlinu ‘Gori more’ Gianfranca Rosija, ‘U suton života’ Sylvaina Biegeleisena, zabavna i topla priča o umiranju, film ‘The Yes Men: Pobuna’ Laure Nix o dva muškarca u second-hand odijelu koji ruše Wall Street, te ‘Ispod sunca’ Vitalyja Manskyja o „lažnoj stvarnosti“ iza kulise najpoznatije diktature na svijetu.

‘Gori more’ (‘Fuocoammare’), r. Gianfranco Rosi (Italija, Francuska)

Gianfranco Rosi jedini je redatelj dokumentaraca kojemu je pošlo za rukom osvojiti dvije najprestižnije festivalske nagrade, Zlatnog lava u Veneciji (‘Sacro Gra’) i Zlatnog medvjeda u Berlinu (‘Gori more’). Ovaj vizualno prekrasan film priča je o trenutno najpoznatijem europskom otoku, Lampedusi. Tamo živi Samuele, običan 12–godišnji dječak koji svaki dan ide u školu, voli se igrati praćkom i loviti. Na otoku, koji zadnjih 20 godina predstavlja spas za tisuće imigranata na putu u Europu, život, čini se, teče uobičajeno. Sudbine ljudi u potrazi za boljim životom lome se na obalama malog otoka u dokumentarcu koji vješto režijski spaja ljudske sudbine.
Kino-premijera: 22. rujna 2016.

‘U suton života’ (‘Twilight of a Life’), r. Sylvain Biegeleisen (Belgija, Izrael)

Publika prošlogodišnjeg ZagrebDoxa u velikom je filmskom programu upravo ovaj proglasila najboljim! Mala intimna priča o prekrasnom odnosu majke i sina. Iako ima 94 godine i prikovana je za krevet, a doktori su joj prognozirali samo nekoliko tjedana života, ona je ipak odlučila živjeti. Duhovita, iskričava i vesela starica iznenadila je i svog vlastitog sina! Emotivno i humoristično putovanje puno nade, iščekivanja i onih riječima neopisivih stvari koje nas vežu s ljudima koje volimo.
Kino-premijera: 20. listopada 2016.

‘The Yes Men: Pobuna’, r. Laura Nix
Oni su beskompromisni luđaci i uvjereni aktivisti, nevjerojatno kreativni i suludo hrabri. Ovo je treći dugometražni film jedne od najpoznatijih aktivističkih grupa – The Yes Men. U prethodnim epizodama, ovaj agilni aktivistički dvojac, lažno se predstavljajući, napravio je dosad neviđeno: govorili su na zatvorenom summitu WTO-a, dobili značajnu minutažu na BBC-ju kao predstavnici Dow Chemicalsa, izdavali lažne novine s fabriciranim naslovima i šokirali sve oko sebe, unoseći zbunjenost u korporativni svijet. Ovaj put, u dosad najluđoj seriji akcija, obrušili su se na – klimatske promjene. Novo uzbudljivo putovanje u originalnom razotkrivanju korporacijske pohlepe prikazuje četiri godine kreativnog ludila, urnebesnih strategija i osobnih sukoba dok se hrvaju s „nepobjedivim Golijatom“. Od sela u Ugandi do toksičnih naftnih polja u Kanadi, ovi ikonoklastični revolucionari raskrinkavaju velike naftne kompanije, lobiste, Wall Street i američku vladu, oboružani tek odijelima iz second-hand trgovina i besramnošću. Yes Men prenose optimističnu poruku o običnim ljudima koji pobjeđuju paralizu i vraćaju svijet pod svoje okrilje.
Kino-premijera: studeni 2016.

‘Ispod sunca’, r. Vitalij Manski; Rusija, Njemačka, Češka, Sjeverna Koreja, Latvija

Trenutno jedan od najvećih festivalskih hitova zaranja u filmsku industriju Sjeverne Koreje te iz prve ruke razotkriva propagandne modele stvaranja korejskog nacionalnog narativa. Poznati ruski redatelj Vitalij Manski, nakon godina pregovora, biva pozvan od strane vlasti Demokratske Narodne Republike Koreje da uz budno oko domaćeg redatelja, snimi film o „idiličnom“ životu u „najboljoj zemlji na svijetu“. Majstor doksa na setu je uključio i svoju kameru te tajno snimao nastanak jedne korejske filmske produkcije, od namještanja filmskog seta, do posebno zanimljivog rada s „glumcima“ i neprestane promjene „dijaloga“, svaki put kada se partijskim komesarima neka replika nije učinila dovoljno revolucionarnom. U središtu je djevojčica Zin-mi na pragu ulaska „među odrasle“ koju u procesu odrastanja u korak prati partija. A sve njih zajedno, više od godinu dana, pratio je Manski. Na satu povijesti, na filmskom setu, u svakodnevnom životu, sve je zadano, kao i još jedan propagandni sjevernokorejski film, ali ovaj put kao predložak za prvorazredni kreativni dokumentarac jednog od trenutno najboljih europskih redatelja!
Kino-premijera: prosinac 2016.


Slične vijesti

Utorak (09:00)

Sjemenke spremne za kraj svijeta – a vi?

Priča o nastanku trezora sudnjeg dana – globalnog skladišta sjemena

Dokumentarni film “Seeds Of Time“ (2013.) redateljice Sandy McLeod koji istražuje globalnu prijetnju nestanka biološke raznolikosti i napore pionira u poljoprivredi, prati Caryja Fowlera, da osigura budućnost ljudske hrane putem očuvanja sjemena. Fowler je najpoznatiji po inicijativi za osnivanje Svalbardskog globalnog skladišta sjemena (Trezora sudnjeg dana), koje je otvoreno 2008. godine. Skladište služi kao globalna rezerva za pohranu sjemena usjeva iz cijelog svijeta, osiguravajući njihovu dostupnost u slučaju globalnih kriza. Dizajnirano da izdrži globalne krize poput klimatskih promjena, ratova i prirodnih katastrofa. U njemu je pohranjeno više od milijun uzoraka sjemena iz gotovo svih zemalja svijeta. Skladište je projektirano tako da može funkcionirati bez vanjske energije i da je zaštićeno od vanjskih prijetnji. Osim snažnog edukativnog aspekta, dokumentarac upoznaje gledatelje s konceptima genetske raznolikosti, važnosti sjemena za prehrambenu sigurnost i načinima na koje se može ostvariti globalna suradnja. Agroklub

Ponedjeljak (20:00)

Droga koju voliš

Pavlić o dokumentarcu ‘aka Charlie Sheen’: Na ovo je teško ostati hladan

Iskreno do kosti, ali ponegdje s violinom viška, Andrew Renzi slaže film o Charlieju Sheenu koji zna dirnuti, ali i ubosti. Denise Richards plače, Heidi Fleiss ne štedi uvrede i psovke, a pjesma ‘Our House’ Crosbyja Stillsa & Nasha sumnjivo se često vraća da bi nam ugrijala srce prema izgredniku Charlieju. Neke stvari mirišu na emotivnu manipulaciju, ali Charlie djeluje iskreno i teško je prema njemu i prema njegovoj priči ostati hladan. Da, ponegdje se čini kao da nas autori žele ‘kupiti’ da stanemo na Charlijevu stranu: pozvati nas da ga probamo razumjeti, ući mu u glavu i srce. To, naravno, može biti manipulacija, ali može biti i pošten pokušaj da se prikaže kako funkcionira jedan problematičan čovjek i da se podsjeti da djelić te sjebanosti (pardon maj francuski) živi i u svima nama. Zrinka Pavlić za tportal.

30.08. (10:00)

Radnička klasa odlazi u raj...

‘Treći svijet’ – dokumentarac u kojem sviraju Haustor i grad iz kojeg su potekli

Najveći šarm filma jest u tome što ti dopušta da osjetiš duh Haustora, a ne da ti ga netko prepričava. Kroz arhivske snimke, sitne kadrove i tihe trenutke vidiš kako se njihov svijet slagao – i kako se još uvijek slaže, samo na drugačiji način. Nema ovdje napuhanih intervjua koji te uvjeravaju u nečiju veličinu – jer tko je Haustor ikad slušao, već zna o čemu pričamo. Oremović ovdje ne drži predavanje; on pušta da se prisjetiš, osjetiš i sam povežeš točke. Pa tko ne zna i ne može – a, šta ćeš! Zrinka Pavlić ipak ima pokoju zamjerku na film o Haustoru, za tportal.

18.08. (16:00)

Ja Ena imam svoj film, zapamti to!

U Sarajevu premijerno prikazan film o Haustoru – ‘Treći svijet’

Sarajevska publika prva je vidjela dokumentarac Arsena Oremovića ‘Treći svijet‘ o bendu koji je obilježio rock scenu bivše Jugoslavije. Hrvatska premjera filma bit će na Vukovar Film Festivalu, od listopada se prikazuje u kinima. Oremovićev film o Haustoru, bendu koji je uvelike oblikovao glazbenu scenu bivše Jugoslavije, u konkurenciji je za najbolji dokumentarac ovogodišnjeg SFF-a, a za nagradu Srce Sarajeva u tom se žanru natječe s još 11 ostvarenja. Film donosi zanimljivu priču o tome kako je Haustor 1984. transformiran kada su dvojica ključnih kreativaca benda, Darko Rundek i Srđan Sacher odlučili krenuti svaki svojim putem. tportal… pišu i na Vijesti.ba

03.08. (12:00)

Ne upiremo prstom, ali...

Ramljak: Naše sudbine već 34 godine ovise o tome koja frakcija u HDZ-u trenutno prevladava, i Reihl-Kir je izgubio život pokušavajući naći balans između dvije

Najteže mi je živjeti u društvu koje je, čini mi se, i dalje žrtva tog mehanizma koji zločine čini gotovo legitimnima. Nije ga teško racionalno razumjeti, političari su ga uvijek koristili za dolazak ili ostanak ili učvršćivanje svoje vlasti. Zvali se oni Tuđman, Bush, Trump ili Netanyahu, razlike nisu velike. Čak je i veliki “europejac” Plenković odlučio zaboraviti kakvi su se zločini radili pod uzvikom ‘Za dom spremni’, jer je očito u strahu od desne frakcije HDZ-a, pa je procijenio da se treba prikloniti Thompsonu. Nadam se da moj film barem donekle objašnjava mehanizme korištenja straha i mržnje u kreiranju atmosfere koja vodi prema nasilju. Redatelj Ivan Ramljak za tportal, koji je dobio Veliku zlatnu arenu za film Mirotvorac o Josipu Reihlu-Kiru.

07.07. (00:00)

Hey mr. Taliban, tali me banana

Radić: “Hollywoodgate” (2023.) – Film koji se relativno lako gleda usprkos zamornosti sadržaja

Film svoj naslov “Hollywoodgate” duguje nazivu vojne baze koja je navodno bila i tajni punkt CIA-e, u kojoj su Amerikanci ostavili oružje, vojne letjelice i lijekove, i koju preuzimaju talibani predvođeni spomenutim zapovjednikom avijacije. Sve što od talibana vidimo i čujemo tokom filma snažno sugerira da je riječ o slabo organiziranim diletantima koji bi se mučili i s vođenjem školskog razreda, kamoli ne s upravljanjem državom, za što se čini da su posve nesposobni, a opet, ti isti talibani ostali su neslomljivi orah za najmoćniju svjetsku silu, baš kao što su nekad njihovi prethodnici mudžahedini bili neslomljivi za Sovjete. Damir Radić za Novosti.

12.05. (21:00)

Osvjetljavanje prošlosti

Jasmila Žbanić u Razgovoru s razlogom: Iako je htjela obrađivati i neke druge teme, vuče je da govori o tragedijama

Redateljica iz BiH govorila je o njezinom novom dokumentarnom filmu “Blum – Gospodari svoje budućnosti”, koji donosi priču o nekadašnjem direktoru jugoslavenskog giganta Energoinvesta Emeriku Blumu, koji je kratko bio i gradonačelnik Sarajeva. Žbanić ističe kako je njezina ideja bila da film najviše gledaju mladi ljudi. Naime, o socijalističkoj prošlosti se ili negativno govori ili je se uopće ne spominje. U filmu se vidi kako je u to vrijeme, 1970-tih i 1980-tih godina, Sarajevo bio provincija. 88% žena nije znalo čitati ni pisati. S druge stane u Energoinvestu nalazimo žene direktorice, žene koje imaju jednaka prava i plaće kao muškarci. Filmovi “Grbavica” i “Quo vadis, Aida?” pokazuju kako se Žbanić bavi teškim ratnim temama. S filmske strane, kaže ona, to su najzanimljivije teme jer su vrlo dramatične, predstavljaju tabue koje treba osvijetliti s drugih strana. HRT

07.04. (09:00)

Još jedan čovjek koji nije mogao šutjeti

Mirotvorac: Reihl-Kir je bio lice institucije države koja uistinu brine do svih građana i do mira, no takva je država izgleda morala umrijeti

“Mirotvorac” je novi dokumentarni filmski hit koji plijeni pažnju pitkošću, rijetkim arhivskim snimkama i sveprožimajućom tjeskobnom atmosferom od početka do kraja, a redateljski postupci su usmjereni da uglavnom priča logično teče poput rijeke, s izuzetkom početka i kraja koji su povezani poput dvije strane istog novčića. Film nudi hipotezu da je Kirovo ubojstvo bilo i ubojstvo za primjer (u cilju ušutkivanja), a isto tako, nisu dani odgovori na pitanje zašto su poslije poznati hrvatski političari u zadnji čas odustali od odlaska na pregovore u Tenju, iz koje se Kir, te njegovi suputnici Zobundžija i Knežević neće vratiti živi. Film Ivana Ramljaka duboko ponire u introspektivne sfere na način koji bi svaka poštena, odgovorna osoba s ikakvim integritetom smatrala normalnim, ali narativ prevladavajućeg političkog mnijenja ga smatra štetnim. Ravno do dna

02.04. (17:00)

Zaslužio je spomenike

Redatelj dokumentarnog filma o Reihl-Kiru: Njegov javni status i dalje je apsolutno neprimjeren

Josip Reih-Kir je pregovorima sa srpskim stanovništvom uporno pokušavao spriječiti sukobe: dok je on načelnik tamošnje policije, inzistirao je, u tom dijelu Hrvatske neće biti rata. On se rasplamsao nakon njegovog ubojstva. O filmu Mirotvorac redatelj Ivan Ramljak priča detalje za Novosti: Postoje događaji prije i poslije Reihl-Kirovog ubojstva koji ukazuju na to da je Glavaš najvjerojatnije imao veze s ubojstvom, ali jasnog dokaza nema. A postoje i elementi iz kojih se može zaključiti da je riječ o Gudeljevom impulzivnom činu. Na suđenjima se govorilo kako je čuo da su mu srpski pobunjenici ubili oca, silovali majku i spalili kuću. Više ljudi s kojima sam razgovarao o Glavašu o njemu misle sve najgore i krive ga za razne zločine, ali ne smatraju da je naredio Reihl-Kirovo ubojstvo. U filmu se pojavljuju samo direktni svjedoci događaja, no pričao sam i s ljudima koji su ubojstvo istraživali, uključujući i moguće nalogodavce. Za organizirano su smaknuće postojale i povoljnije lokacije. Reihl-Kir nije jedini koji je stradao u vrijeme kada su oružje nosili mnogi koji nisu smjeli.