'Strangerland' - "film koji udara u stomak" - Monitor.hr
10.03.2015. (09:32)

‘Strangerland’ – "film koji udara u stomak"

Nicole Kidman je jedna od najboljih, najkompletnijih i najhrabrijih glumica današnjice. Možda je, čisto zbog godina, njeno zvezdano vreme prošlo, pa joj je najbolja opcija da igra frikuše, ali ona je u takvim ulogama potpuno na mestu i retko kad promaši ton. U novom australskom filmu ‘Strangerland’ koji je premijerno prikazan na Sundance festivalu ona ima veoma tešku ulogu i veoma neprijatan zadatak da se baci u dubine nesreće i sjebanosti. I apsolutno je fenomenalna, od početka do kraja.

‘Strangerland’ je film o nestanku dvoje dece u minijaturnom gradiću duboko u australskoj pustinji. Ta vukojebina je i prvo što ćemo ugledati. Ali, ako očekujete školski procedural ili socijalnu analizu zabiti, na krivom ste tragu. Ovo nije ‘Prisoners’, sa svojim vratolomnim obratima i vrlo površnim socijalnim i psihološkim kontekstom, ušminkan tako da nas drži u stanju napetosti. ‘Strangerland’ je pre svega studija situacije i ljudi koji su se našli u njoj, spora, mučna i često bez zaključka, film koji udara u stomak i koji treba izdržati.

Dakle, familija Parker, otac Matthew (Fiennes), majka Catherine (Kidman), seksualno probuđena, bolje rečeno podivljala tinejdžerka Lily (Brown) i zatvoreni klinac Tom (Hamilton) je nova u gradiću u koji se doselila pod čudnim, a neprijatnim okolnostima. Otac stoji iza odluke, majka nije zadovoljna, a klinci su žestoko frustrirani. Lily to rešava seksom s kim stigne, od zatupastog Aboridžina Burtija (Wyatt) koji kreči kuću do skejtera kojeg prvi put vidi. Ispostaviće se da je Lily, odnosno da su njene seksualne avanture razlog preseljenja. Tomov simptom je mesečarenje, probudi se usred noći i glavinja, najčešće po susedstvu, ali i pronalazili su ga i dalje, u pustinji i u klisuri. Jedne noći će dvoje klinaca samo otići iz kuće na očigled oca, koji neće imati nikakvu reakciju. Da li očekuje da je Lily otišla da vrati Toma kući ili mu je jednostavno pun kufer svega, vrag će ga znati.

Ono što sledi je potraga koju obavlja lokalni detektiv Rae (Weaving), dobar čovek, ali limitiranih sposobnosti i resursa. Istovremeno, u kući se dešava raspad sistema, Matthew ne želi policijski cirkus i ne veruje organima reda, pritom je naprasit, uvredljiv, čak i nasilan. Na Catherine nestajanje dece ima drugačiji efekat, ona pada u depresiju i histeriju i prazninu pokušava da ispuni seksom. Matthew nema dobru reakciju na to, a sve što zamera kćeri, zamera i njenoj majci. Belodano je jasno da je njihov brak jedna teška priča.

Mnogo detalja se tu poteže, i to veoma promišljeno. S jedne strane, ispituje se karakter nestale Lily, njena prošlost i repovi koji se vuku. Isto važi i za odrasle članove porodice, pre svega za Matthewa koji ima običaj da frustracije i probleme rešava nasiljem. Sumnja se, opravdano ili ne, i na zlostavljanje u porodici. Ipak je Lilino ponašanje više u domenu patologije nego u domenu seksualnog istraživanja ili klinačke pobune. Treba biti baš očajan kad se upuštaš u vezu sa slaboumnom osobom poput Burtija. Pojavljuje se tu još svašta, i njen dnevnik, i poveznica između Burtija i detektiva koji se viđa s njegovom sestrom, pa i razne sugestije, bapske priče, stihovi, misteriozni telefonski i peščana oluja.
https://www.youtube.com/watch?v=xGdgx-jKRBA?list=PLOt4nm-oYckN95s7n6nqJph-8MWSyvfJl

Centralna figura je tu ipak Catherine. Njen očaj. Njena povodljivost. Njeno skliznuće u ludilo. Njene seksualne eskapade i nuđenje svakom muškarcu u prolazu. Scena njenog dna i javne sramote je jedna od jačih i neprijatnijih koje sam pogledao u svojoj kritičarskoj karijeri. Zbog te scene, te gole ljudske bede, Nicole Kidman ima moje večito poštovanje. Za tako nešto bilo je potrebno mnogo hrabrosti i umeća.

Ostatak glumačkog ansambla je prati. Velika imena, Fiennes i Weaving su apsolutno na nivou u svojim ulogama. U njihovim inače dobro napisanim likovima vidimo ljudskost i slabosti, probleme i frustracije, jednom rečju životnost. Deca su uvek osetljiva tema i osetljiv materijal za tretman, ali ovo dvoje su apsolutno uverljivi u svojim ulogama. Čak su i epizodisti živopisni i vredni pažnje, niti u jednom trenutku karikaturalni.

Zapravo, teško je poverovati da iza ovog filma stoji neiskusna autorska ekipa. Fiona Seres je tu najiskusnija, ali njeno iskustvo je uglavnom televizijsko. Michael Kinirons iza sebe ima nekoliko kratkih filmova. Rediteljica Kim Farrant dolazi iz miljea dokumentarnih filmova i to se na nekoliko mesta oseti. Ona forsira ekstremni psihološki realizam u glumi, a dešavanja u priči potkrepljuje surovim slikama, kako prirode, tako i socijalnog okoliša, arhitekture i slično. Autorska odluka da se njegove misterije i pitanja ostave potpuno otvorenim za interpretaciju je nekonvencionalna, i, što se mene tiče, potpuno na mestu i osvežavajuća, ali je moguće da gledaoci, pa ni većina kritičara neće ceniti takav apstraktan i eliptičan pristup.

Daleko od toga da je ovo film bez mane. Tempo je spor, do toga da se ponekad čini da film stoji u mestu. Shvatam asocijaciju s vrućinom u australskoj pustinji i tromošću zabite sredine, ali previše je previše. Drama među likovima i njihovi odnosi su prenaglašeni do te mere da ‘Strangerlandu’ preti opasnost da postane melodrama. Pa i proceduralna, triler priča oko potrage je urađena s pola gasa. Razumem potrebu da se fokus stavi na nešto drugo, nešto neprijatnije i psihološki snažnije, ali ovim nesuptilnim namigivanjem film gubi na balansu.

Pitanje svih pitanja je šta će ko prepoznati u filmu i kako će odvagnuti. Prvo što utiče na dojam o filmu su očekivanja. Pripremite se odmah da je ovo izuzetno spor film, a kvalifikaciju “triler“ treba uzeti oprezno. Imali smo mi toga i ranije, posebno u ovakvoj ruralnoj, “backwoods” niši. Drugo, fokus je na likovima i situacijama kroz koje oni prolaze. Treće, nema konvencionalnog zaključka. To su stvari koje se svakom ponaosob mogu svideti ili ne, tako da razumem i egzaltirane i užasne kritike. Ono što se filmu ne može osporiti je atmosfera i snaga glumačkih ostvarenja. Šta će prevagnuti, odlučite sami. Za mene je ‘Strangeland’ jedan veoma dobar, skoro sjajan film uprkos svim objektivnim nedostacima. Stoji činjenica da je u pitanju mučno iskustvo, ali tvrdim da je ovaj film svakako vredan pažnje i truda.(8/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji