Varšava film festival: Grand prix iranskoj drami 'Malaria' - Monitor.hr
17.10.2016. (10:13)

Varšava film festival: Grand prix iranskoj drami ‘Malaria’

Pobednici 32. Varšavskog filmskog festivala su ‘Malaria’ iranskog reditelja Parviza Shahbazija (Grand prix za najbolji film), ‘Heartstone’ Islanđanina Guðmundura Arnara Guðmundssona kome su pripale dve nagrade – za najbolju režiju i Ecumenical Jury’s award koji se u Varšavi dodeljuje tek od 2010, a nagradu za najbolji film u takmičarskoj kategoriji 1-2 (Prvi i drugi autorski film) dobio je ‘Toril’ Laurenta Teyssiera o kome smo nedavno pisali. Najboljim dokumentarnim filmom je proglašen ‘Communion’ Poljakinje Anne Zamecke, a švedsko-danska koprodukcija ‘Giant’ u režiji Johannesa Nyholma je dobila nagradu kao najbolji film takmičarskog programa Free Spirit.

Premijerno pokazan u Veneciji u programu Orizzonti, ‘Malaria’ je film iznenađenja, ne toliko po preterano uzbudljivim rediteljskim odlukama koliko po scenariju prema kome je rađen. Sniman u jednoj od najkonzervativnijih zemalja u kojoj žene nemaju uticaja na sopstvenu sudbinu, ‘Malaria’ se okreće mladoj devojci Hanni (Saghar Ghanaat) koja zajedno sa svojim dečkom Morijem (iranska zvezda Saed Soheili) iz svog rodnog grada beži u Teheran. Da bi izbegla teške posledice zbog svoga postupka i sprovela plan u delo, ona ocu taktički saopštava da je kidnapovana i pominje mu sumu koju navodni otmičari traže. Bez dovoljno finansijskih sredstava da na ugodan način stigne do Teherana, ljubavni par autostopira i tako dospeva u kombi Avija (Azarakhsh Farahani), mladića duge kose i u Metallica majici koji im objašnjava da se izdržava nastupima sa svojim bendom ‘Malarija’ po kome je nazvao i svoj improvizovani tonski studio. Reditelj se odlučio na sličan pristup Abbasa Kiarostamija po pitanju snimanja Teherana iz vozila u pokretu. Na taj način je stvorio dinamičnu razmenu između dva sveta – jednog modernijeg i izolovanog koje teži drugačijem načinu života i onog koji se odvija na ulicama pod budnim okom moralne policije.

Shabhazi se već trinaest godina bavi temom savremenih problema koji okupiraju iransku omladinu. Ovo je zapravo treći deo analize iranskog društva koja se posle drame ‘Deep breath’ (2003.) o tri bogata studenta i njihovom divljem životu i trilera ‘Trapped’ (2013.) o konzervativnoj studentkinji medicine i njenoj znatno modernijoj cimerki, okreće još jednoj interesantnoj temi – ženinoj zatočenosti u svetu striktnih patrijarhalnih pravila iz koga je nemoguće iskoprcati se. Film je u međuvremenu postao predmet cenzure i pitanje je da li će dobiti šansu da bude prikazan kod kuće.

‘Malaria’ počinje intrigantnim forenzičarskim ispitivanjem pronađenog mobilnog telefona na kome se nalaze video snimci dvoje mladih ljudi, što navodi na pomisao da bi se moglo raditi o dokaznom materijalu u rešavanju nekakvog zločina. Iz video snimka gledalac je prebačen u stvarnost u momentu njegovog nastanka. Hanna i Mori, ljubavni par sa snimka, nalaze se na početku svoje odiseje, još uvek optimistični i zadivljeni prirodom oko sebe. Međutim, onoga trenutka kada za sobom ostave idilu zelenih proplanaka i kristalno plave vode, kreću da se suočavaju sa preprekama na svakom koraku, počevši od nemogućnosti pronalaska konačišta u kome će provesti noć zato što nisu ni u srodstvu ni u braku, pa do peh situacije u kojoj ostaju bez novca i dokumenata, ostavljeni sa sve manje opcija.

Svojom karizmom i zanimljivo građenim karakterom, Avi reflektore sve više upravlja na sebe zasenjujući glavni tok priče. On je egzotičan lik – izgubljeni mladić koji jedva sastavlja kraj sa krajem i koji živi za svoju muziku od koje nikada neće napraviti karijeru. Duhovit, naivan i staložen, on na događaje oko sebe gleda sa dečijim optimizmom, ne osuđujući i ne paničeći. Na početku svojevoljno ponudivši pomoć, on sasvim nezasluženo biva uvučen u opasnu igru u kojoj ga i Hannina porodica i policija smatraju otmičarem.

Kraj ostaje nejasan po pitanju stvarnog ishoda još jedne inscenacije koja bi trebala da okonča čitavu dramu, a pored toga, uz sve dobre namere da se jednoj tabu temi priđe toplo i ljudski, film na momente pušta da ga zaplahne vazduh mačizma. (6/10)

Prvi dugometražni igrani film Guðmundura Arnara Guðmundssona je satkan od finih psiholoških niti vezanih za odrastanje i buđenje seksualnosti. Radnja filma se koncentriše na dva pubertetom transformisana dečaka u malom islandskom ribarskom mestu i na njihovo prijateljstvo koje će se u jednom trenutku poljuljati ali ne i prekinuti.

Četrnaestogodišnjaci Tor (Bldur Einarsson) i Kristjan (Blær Hinriksson) dolaze iz (nejednako) disfunkcionalnih familija i njihovo prijateljstvo je utočište iz sredine koja sem fantastično lepih pejzaža, mora i povremenih igranki ne nudi puno toga uzbudljivog. U naselju čiji se stanovnici pretežno izdržavaju ribolovom ili preradom ribe, životni uslovi su oskudni i dok jedan deo muške populacije pada pod uticaj alkohola, žene su uglavnom vezane za kuću i decu. Kao većina klike iz mesta, Tor i Kristjan dane provode u luci pecajući, igrajući fudbal na livadi ili vandalirajući olupine na mestu na kome se tokom godina stvorilo groblje starih vozila. Njihov odnos je idiličan i intaktan sve dok ne postane jasno da se kod obojice buđenje seksualnosti kreće u različitim pravcima. Dok Tor uspeva da pronađe devojku sa kojom relativno brzo ima i prva konkretna erotska iskustva, Kristjan otkriva svoju homoseksualnost i to, naravno, kroz manifestaciju osećanja za osobu koja mu je najbliskija. Njegovu sve očigledniju zbunjenost primećuje jedna od Torovih sestara, ali primedbe o „pederčinama“ koje lako preleću preko usana ostale dece, od klasičnih mizogenih šala postaju sve veći podsetnik o tome da coming-out ne bi doneo ništa dobro. Iz sredine natopljene testosteronom – brutalnošću, usamljenošću i pijanstvom – i iz koje „pederi beže u Reykjavik“, on doživljava veliku unutrašnju borbu između poriva da izrazi svoja osećanja i težnje da se uklopi u sredinu sa čijom se sirovom stranom srećemo već u početnoj sceni u kojoj dečaci ulovljenim ribama na molu smrskavaju glave i prstima čupaju iznutrice.
https://www.youtube.com/watch?v=oUUbPbYTDR0

Ne snalazeći se najbolje sa promenom ponašanja svoga najboljeg druga, Tor se povlači i reaguje na način normalan za nekoga iz tog miljea, što rezultuje Kristjanovim, na svu sreću neuspelim pokušajem samoubistva. Nesreća će dečake ponovo i spojiti, mada prekasno za nastavak zajedničkog putovanja do zrelosti – Kristjanova porodica odlučuje da se preseli u Reykjavik, tamo gde „takvi kao on“ inače idu.

Magičan efekat koji na čitavu atmosferu filma i na emotivan sklop naracije baca lepota prirodne islandske scenografije, pojačan je intenzivnom igrom svetlosnih kontrasta Sturle Brandtha Grøvlena – norveškog direktora fotografije, prošlogodišnjeg dobitnika Nemačke filmske nagrade za najbolju kameru/fotografiju za film ‘Viktoria’ (2015.).
‘Heartstone’ je od svoje svetske premijere u Veneciji (Queer Lion Award), pre Varšave predstavljen u Torontu i Busanu.
(9/10)

Marina D. Richter je filmska kritičarka i novinarka iz Beograda koja već dvadeset godina živi i radi u Beču. Od 2004. je specijalni dopisnik beogradskog dnevnog lista Politika za rubriku kulture. Redovno surađuje s austrijskim portalom Artmagazine.cc, a piše i za razne austrijske publikacije kao slobodni novinar.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji