
Pametna rješenja iz Švedske – kamionima koji dostavljaju pošiljke odvoze i smeće za recikliranje
Pametna rješenja iz Švedske – kamionima koji dostavljaju pošiljke odvoze i smeće za recikliranje
Bug.hr popisao online trgovine za hranu, piće i druge potrepštine, a koje nude i dostavu:
Yello – prvi hrvatski meal kit, kutija s receptima i namirnicama potrebnim za pripremu odabranih jela
Konzum klik – minimalna narudžba je 200 kuna, a dostava je besplatna za narudžbe preko 800 kuna, može se i preuzeti u trgovini
Glovo omogućuje narudžbu hrane ili bilo čega drugoga iz supermarketa, trgovina mješovitom robom, drogerija, fast food restorana i slično
Wolt – moguće naručiti brzu dostavu hrane iz restorana, namirnica iz trgovina mješovitom robom, hranu iz više pekara, mesnica, voćarni, i trgovina zdrave hrane
Bolt se uz taksi uslugu proširio i na dostavu hrane, česte su akcije
Žuti klik – Webshop Hrvatske pošte dostavlja zimnicu, čajeve, namaze, med, vina, brašna, tjestenine, voće i povrće te druge prirodne proizvode koje proizvodi preko četrdeset odabranih hrvatskih obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava
Bazzar.hr – ponuda uključuje gotovo sve kategorije koje se može pronaći u prosječnom supermarketu
Pauza.hr – platforma počela s dostavom hrane iz restorana, tijekom pandemije svoju ponudu proširila i na trgovine
Nakon donošenja Direktive o zabrani geoblokiranja, odnosno diskriminacije po zemlji prebivališta, ukida se još jedna barijera za online kupce, pogotovo one iz novijih članica EU-a, među kojima je i Hrvatska. Nova uredba će donijeti transparentnost na tržište dajući veću ovlast regulatornim agencijama, u našem slučaju HAKOM-u. Sve cijene koje ne odgovaraju stvarnim troškovima bit će prijavljivane Europskoj komisiji, što će dovesti do pojeftinjenja dostave. Slobodna
Američka država Virdžinija prva je u SAD-u uvela zakon kojim se dostavnim robotima dopušta korištenje pješačkih staza i prijelaza preko ceste (zakon na snagu stupa 1. srpnja). Ovi roboti smiju imati do 22 kilograma (50 funta), i smiju se kretati do 16 kilometara na sat (10 milja na sat) te se smiju sami kretati pločnikom. Zakon ne zahtijeva osobu da bude u blizini robota, ali traži da osoba na daljinu nadgleda robot i preuzme kontrolu nad njim, ako šta pođe krivo. Slične zakone spremaju Idaho i Florida. ReCode
Najkraći put nije uvijek i najbolji, pokazuje eksperiment američke dostavne kompanije UPS, u kojoj su odlučili zabraniti svojim kamionima da skreću ulijevo osim kad je neizbježno. Tako UPS-ovi vozači znaju voziti do odredišta i okolnim rutama, u suprotnome smjeru i sl. kako bi izbjegli gužve i velika raskrižja. Rezultat: manja potrošnja goriva (tvrde da je ušteda 40 milijuna litara goriva godišnje), time i manje zagađenje, i smanjen broj nesreća. Ideju su testirali i na Mythbustersima (i pokazala se točnom). Jutarnji
Hrvatska zastupnica u Odboru za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Biljana Borzan je zajedno sa svim članovima tog Odbora na današnjoj plenarnoj sjednici u Strasbourgu postavila usmeno pitanje Europskoj komisiji o problemu dostave prilikom online kupovine.
“Gotovo polovica potrošača u EU ne kupuje online iz drugih država članica zbog problema dostave. Najgore je što u zadnjem koraku online kupnje saznaju da uopće nema dostave u njegovu zemlju. U realnoj trgovini to je kao da ti trgovac kaže “ne, mi ne prodajemo Hrvatima”. To je na zajedničkom tržištu nedopustivo”, kazala je Borzan.
Elementi protiv takve diskriminacije već postoje u europskoj legislativi, ali nisu implementirani u praksi. Ta činjenica značajno ugrožava projekt zajedničkog digitalnog tržišta.
Borzan je istaknula kako uz nemogućnost dostave poseban problem za manje države članie predstavlja i preskupa dostava.
“Samo 5 posto prekograničnih dostava je besplatno, a u pravilu su duplo skuplje nego dostave unutar jedne nacionalne države. I to ne bi sve skupa bilo neobično kada bi cijene dostave rijetko imale veze s kilometražom. Dakle za 40 kilometara ćete platiti dva ili tri puta više nego za 1000 km jer ste prešli granicu! Kupac nema opciju birati između različitih opcija za dostave i nakon nekoliko koraka u procesu kupnje cijena dostave dođe kao ucjena: ili plati ili si protratio vrijeme!”, kazala je tijekom plenarne sjednice Borzan.
Europski parlament je 2013. objavio studiju “Diskriminacija potrošača na zajedničkom digitalnom tržištu” gdje je pokazano kako dostava paketa od 2 kg iz Aachena (Njemačka) u Berlin (Njemačka) košta 6,90 EUR za udaljenost od 600 km, a isti paket kad putuje u Maastricht (Nizozemska) košta 17 EUR za rutu od 40 km.
Članovi odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača su kritizirali neprovođenje postojećih Direktiva dok se nove mjere već najavljuju Strategijom o digitalnom tržištu. Na taj način, ocjenjuju u Odboru za unutarnje tržište, samo se gomila neprovediva legislativa.
“Zajedničko tržište nije tržište gdje je državljanstvo preduvjet za poštenu suradnju i tu ne smije biti kompromisa!”, kazala je Borzan.