Albumi godine - Monitor.hr
30.12.2015. (23:03)

Albumi godine

Najbolje iz glazbe u 2015. sumirano u 25 albuma koji najbolje opisuju svoje vrijeme, jedan mali uvod u istraživanje vrlo dobre godine…

1. Kendrick Lamar: ‘To Pimp a Butterfly’
Dok se većina drugih MC-ja brine o tome kako napraviti što veći „banger“, Kendrick Lamar reda konceptualne albume na kojima pokušava napraviti sintezu psihološkog profila suvremenog mladog afroameričkog muškarca. ‘To Pimp a Butterfly’ epsko je i ambiciozno ostvarenje uštekano direktno u naslijeđe afroameričke tradicije u rasponu od jazza do g-funka. Album zapravo konstantno balansira na nevidljivoj granici agresije, ljutnje i optimizma, odnosno pokušaja ohrabrivanja sebe i prihvaćanja svijeta oko sebe. No, Lamar ovdje ne dobiva jednoznačne odgovore na brojna pitanja jer ih možda ni ne treba dobiti, a njegov anđeo čuvar u liku 2Paca (čiji su odgovori izvučeni iz starog intervjua) odlazi na kraju albuma bez komentara na centralnu metaforu o gusjenici – konzumentu urbanog okruženja, i leptiru – talentu koji ga iz istog oslobađa.

‘To Pimp a Butterfly’ je album koji još izravnije od ‘Good Kid, M.A.A.D City’ govori o položaju Afroamerikanaca u suvremenoj Americi, uzrocima njihovih odluka kao i posljedicama tih odluka. Album je hrabar potez i u glazbenom smislu. Umjesto da se okruži trendovskim zvukovima producenata kao što su primjerice DJ Mustard ili MikeWillMadeIt te tako igra na sigurno, Lamar i njegov kućni producent Sounwave oslonili su se na fusion talente Terracea Martina, Thundercata i druge glazbenike iz nešto drugačijeg miljea, čime su postigli zvuk sličan onome The Roots, kasnijih Outkast ili podcijenjenog Commonovog albuma ‘Electric Circus’. Istina, tekuće bas linije, saksofoni i jazz harmonije povremeno su u izravnom srazu s agresivnim aspektima Lamarove izvedbe, no to samo doprinosi dojmu podijeljenosti koja dominira albumom.

U vremenu u kojem hip-hopom dominiraju cirkusanti, klaunovi i budale neosporno je potreban glas razuma. Kendrick Lamar je ovim univerzalno prihvaćenim albumom definitivno potvrdio da nije samo voljan, već je itekako sposoban prihvatiti tu ulogu, a drugo je pitanje koliko će se dugo njegova poruka zadržati u kolektivnoj svijesti opterećenoj konstantnim poremećajem pažnje.
https://www.youtube.com/watch?v=AS_nCdRcOWY

2. Liturgy: ‘The Ark Work’
‘The Ark Work’ je remek-djelo. Naslušali smo se i naslušat ćemo se još na stotine komentara o tome kako Liturgy nisu metal, o tome kako je Hunter Hunt-Hendrix pretenciozni hipster, o tome kako su njihovi albumi nakupine nepovezanog zvučnog smeća, no sve to ne mijenja stvari – ‘The Ark Work’ je remek-djelo. Album koji dijeli, album koji ljuti, album koji zbunjuje, ali prije i poslije svega album koji pokazuje da u glazbi uvijek ima nešto drugačije, novije, svježije, luđe i nepredvidljivo.

Bilo koja glazbena zajednica (u širem smislu, vrlo vjerojatno i društvena) okupljena oko purista boji se propustiti nove, drugačije, strane ideje, ne samo zato što se plaše promjena jer je uvijek implicitno jasno da su one neizbježne, nego jer se boji rizika i prijetnji koje takve ideje predstavljaju za ustaljenu praksu. Agresivno eksperimentalni svijet ovog albuma doista i jest prijetnja za uvriježeno poimanje metala koji posljednjih godina, čast izuzecima, ponovno poprilično kreativno stagnira, ali je svojim sirovim nepomirljivim duhom isto tako bliži originalnom valu skandinavskog black metala negoli bilo koji od njegovih izravnih apologeta.

Nitko me ne može uvjeriti da je, primjerice, ‘Transilvanian Hunger’ Darkthrone predstavljao primjer poštivanja konvencija. Nisu to ni ‘Tago Mago’ Cana, ni ‘Interstellar Space’ Johna Coltranea, ni ‘Unkown Pleasures’ Joy Division, niti ‘It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back’ Public Enemy, pa se danas gomila takvih albuma štuje sa strahopoštovanjem, dok su njihovi „sigurni“ suvremenici polako ali sigurno potonuli u zaborav. Jedno od takvih ostvarenja koje će buduće generacije kovati u nebesa, jest i ‘The Ark Work’. Zašto? Zato što je sulud, hrabar i zapravo na puno načina “kriv“. Pretvarajući svoje objektivne mane u prednosti, Liturgy otvaraju svoju glazbu nepredvidljivim mogućnostima.

3. Sufjan Stevens: ‘Carrie & Lowell’
Sufjan Stevens je tijekom bogate i sjajne karijere koristio velike narative, bilo biblijske ili geografske tematike, kako bi kroz njih pričao puno intimnije i osobnije priče, ponekad umotane u šareni celofan metafora, ponekad nešto izravnije ali ipak uklopljene u veću cjelinu. Na svom posljednjem albumu nema velikog narativa. Nema pjesama o gradovima i serijskim ubojicama. Nema stihova o američkim predsjednicima i popularnim znanstvenicima. Stevens je konačno otvoreno progovorio o onome o čemu neprestano priča već gotovo petnaest godina, o odnosu sa svojom majkom.
Carrie ga je napustila nekoliko puta u životu, prvi put kada je bio beba od godine dana, posljednji put prije tri godine kada je umrla od raka želuca. Stevensova majka bila je bipolarna te je patila od šizofrenije i njezine postupke valja promatrati kroz prizmu borbe protiv mučnih bolesti, no teško je slušati ovu ploču i ne suosjećati s malim ostavljenim djetetom koje je taj osjećaj napuštenosti, ublažen donekle prisustvom poočima Lowella Bramsa, prenio na čitav svoj odrasli život. Upravo ta nesposobnost da se riješi stvari koje ga ne prestaju mučiti od djetinjstva čine ovaj album potentnim i moćnim jer omogućuju da se s njime povežete u korijenu. ‘Carrie & Lowell’ tako prestaje biti samo album audiografija jedne određene obitelji, knjiga uspomena na bolno odrastanje, i postaje bazen u kojem se svatko od nas može utopiti ili oprati, ovisno o tome što točno tražite od ovakve muzike.

4. Deafheaven: ‘The New Bermuda’
Život je nepravedan pa Deafheaven nikad neće biti veliki bend, previše su autentični i premalo unutar tih žanrova koje su spojili (koji se baš i ne vole), iako su shoe-gazeom i post-rockom proširili granice metala na način da je opet postao živahan, novi, progresivan, a zabavan i melodičan. Kič su izbjegli tako što nisu pretjerali ni sa čim, samo su spojili neobično, a spojivo, zapravo suđeno jedno drugom. To što su drugačiji i moderni neće im pomoći kod metal-purista koji teško prihvaćaju izlaženje van (nemetalskih) granica, dok će većini ostalih biti jednostavno – previše metal.
Treći album im je vjerojatno i najbolji dosad – pjesme su najrazrađenije, bez suzdržavanja i opreza, najujednačenije, a raznolike toliko da dijelovi sežu od Brutal Truth do Mogwai. Tko bi rekao da će grajndkorasti početak 10-minutne ‘Luna’ završiti sa dumejksejtinkastim uspavljivanjem, ili da rokerska balada ‘Baby Blue’ može imati takvog vraga na vokalu. Ali sve to može – to bogatstvo zvukova, duple bas-pedale, gitare što u razmaku od pola minute idu od blekmetalske eksplozije do surferskih uspavanki, vokal iz pakla, živčanost i sjeta milih tonova, gradnja pa razgradnja dionica. Simfonija je ovo, pjev ptica, melem za uši zagađene konvencijama, madrfakin ‘Labuđe jezero’!
Deafheaven smjenjuju, ako već i nisu, Mastodon s pozicije omiljenog metal benda za nemetalsku publiku, a metalcima daju priliku da se opet po prvi put zaljube.

5. Oneohtrix Point Never: ‘Garden of Delete’
Daniel Lopatin već godinama pod aliasom Oneohtrix Point Never kreira mahom sjajne albume koji propituju odnos nostalgije i današnjice, mašte i stvarnosti, kiča i visoke umjetnosti, no nikad dosad nije napravio tako lud, zbunjujuć, hrabar i zabavan album kao što je ‘Garden of Delete’. U svom mahnitom eklekticizmu, ‘Garden of Delete’ je zapravo ultimativni generacijski album, svojevrsna ne-ironična oda ranom razdoblju mp3-a s kojim su se svi Lopatinovih godina (rođen 1982.) pa i oni malo mlađi neizbježno susreli.
Pomalo suluda raznovrsnost ovog albuma savršeno hvata upravo taj osjećaj otvaranja sasvim novih svjetova pred našim ušima, s kojim smo se susretali kasnih devedesetih i ranih dvijetisućitih kada smo na loše komprimiranim mp3-cama i iskrzanim piratskim CD-ima kompulzivno gutali sve što nam je došlo pod uši. Upravo zbog takvog nepredvidljivog glazbenog svežderstva ‘Garden of Delete’ zvuči kao pomamna mutantska verzija svega što ste ikad čuli. Death metal duple bas pedale sudaraju se s plinkvavim kvazi jazz gitarskim solima, EDM-om nadahnuti helijevski vokali prelijevaju se preko šećernih ambient padova i iritantno procesiranih nu-metal gitara, a Daniel Lopatin cijelim tim kaotičnim orkestrom upravlja neočekivanim majstorstvom konstantno gradeći i izvrćući očekivanja slušatelja ali i konvencionalne strukture pjesama.

6. Ghostpoet: ‘Shedding Skin’
U čistunskom i vrlo prijekornom svijetu alternativne kulture pomak koji donosi manje “alternativnosti” završava ili barem s propisnom osudom ili totalnim okretanjem leđa. Ghostpoet, kao kolačić iz alter-svijeta iz vremena svojih prvih dvaju albuma, malo je okrenuo novu stranicu da bi nam poslao jedan alter-pop slatkiš, 10 toplih baršunastih kolačića za koje nema trenutka u kojem ne pašu, pa čak i kad govori o alkoholizmu o braku. Od prve ‘Off Peak Dreams’ pa do desete ‘Nothing in the Way’, ‘Shedding Skin’ je, u nekom savršenom svijetu, uhuugodna radijska glazba čovjeka koji voli svijet, iako mu se taj svijet baš i ne sviđa – “Life’s alright, I guess, if sweetened up”.
Ghostpoet za pjevanje nema glasa, za poeziju nije dovoljno samouvjeren niti ima želju mijenjati svijet pa taj njegov vokal između pjevanja i recitiranja služi samo tome da prihvati svijet kakav je, bez da imenuje krivca. Melankolija i ograničena tuga, bez razbijanja tikve zašto su stvari takve kakve jesu.

7. Courtney Barnett: ‘Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit’
O svakodnevnici se ne pišu himne. One su rezervirane za velike osjećaje i velike događaje jer grandioznost valjda traži grandioznost, dok svakodnevnica ne traži apsolutno ništa. Courtney Barnett joj je poklonila čitav album nesvakidašnje sjajnih pjesama. Kroz priče o pokušavanju impresioniranja dečka u bazenu držanjem daha, kupovanju organskih jabuka, razgledavanju kuće u predgrađu i (ne)košnji trave u dvorištu, Barnett priča o svemu onome što nam zapravo prolazi kroz glavu dok oremo tu glupu svakodnevnicu. Čas smo nesigurni i ne znamo šta bi sa životom, čas smo si jebeni i svijet nas može poljubiti u guzicu, i tako je valjda svakome uvijek, samo u različitim omjerima. Barnett kuži stvari i priča o njima uz puno humora i kulerštine, dovoljno otvorena da bi se mogli povezati s njom, a opet donekle zatvorena, svjesna da bi pretjerano dijeljenje osjećaja moglo smoriti druge. Unatoč tome što nas je zamolila da je ne stavljamo na pijedestal, kada čujemo ovako savršenu ploču teško je to ne napraviti.

8. Kneebody + Daedelus: ‘Kneedelus’
Najbolji je poklon onaj što iznenadi, ali je i baš točno ono što želiš. Takav je album ‘Kneedelus’ – mlada, iskričava, pulsirajuća, nova, drugačija glazba, iznenađenje, ali takvo da uopće nije jasno kako to da još nitko nije napravio nešto slično.
Kneebody su petorica momaka iz Kalifornije koji sviraju otprilike moderni jazz, Daedelus im je zemljak i radi elektroniku, a i prijatelji su iz djetinjstva, već su surađivali, ali ovo im je prvi put da su napravili album zajedno i to onu vrstu suradnje koja je još i bolja od onog što rade solo. Kompromis koji se u suradnjama dogodi ispadne zamka u koju upadne većina i diskreditira se, ali u ovom slučaju ‘Kneedelus’ je “najbolje od oba svijeta”, nešto što od Kneebody i Daedelus solo ne bismo dobili, a ovdje su nadogradili jedni druge i bolji su od samih sebe.
‘Loops’ i ‘Drum Battle’ su trenuci na albumu gdje najviše osjetimo jazz improvizaciju i taj cinični zvuk saksofona s jedne, i plesnu ritmiku elektronike s druge. Možda malo prerano na albumu uspore, ali mogao bi to biti znak da se tek zagrijavaju, da će od ‘Kneedelus’, albuma, postati Kneedelus, bend što donosi uzbuđenje u jazz koji je prečesto sinonim za dosadu i prenemaganje.
https://www.youtube.com/watch?v=bFzr7d8Vy0U

9. Sleaford Mods: ‘Key Markets’
Oko toga što jest punk, a što nije punk i dan danas se neprestano raspravlja. Definicija samog muzičkog žanra nije toliko problematična, no definicija pokreta, subkulture i samog stava odnosno skupine vrijednosti jest, a to je ionako ono o čemu najviše pričamo kada pričamo o punku. Na kraju smo prisiljeni oslanjati se na subjektivan doživljaj pojma, a po njemu Sleaford Mods su više punk od parizera.
Dvojac četrdesetogodišnjaka iz Newcastlea u tri je godine izbacio tri sirova, minimalistička, DIY albuma koje bi zvukovno mogli smjestiti negdje između The Streets i The Fall, a ‘Key Markets’ bi mogao ponijeti titulu najboljega među njima, iako se bitno ne razlikuje od svojih predhodnika. Po običaju Andrew Fearn isporučuje rudimentarne pjesme u kojima melodije ima tek u naznakama, a preko kojih Andrew Williamson psuje o propasti radničke klase, okrutnosti visoke politike, otuđenju i svakodnevnoj ljudskoj gluposti toliko resko, toliko ljutito, toliko glasno da mu kroz muziku možete napipati žile što su mu iskočile na čelu. Jedina razlika je što ovdje to radi konciznije, duhovitije i više punk nego ikad prije.

10. Joanna Newsom: ‘Divers’
Potpuno odvojena od bilo kakvih glazbenih trendova, Joanna Newsom je kroz cijelo proteklo desetljeće strpljivo kreirala vlastiti artistički svemir koji nudi baroknu raskoš lišenu kiča i psihodeliju oslobođenu lutanja. Divers je njeno najkonciznije ostvarenje još od prvijenca ‘The Milk-Eyed Mender’, no to ne znači da njegovih pedesetak minuta nije glazbeno i tekstualno zgusnuto i iskorišteno do maksimuma. Album ponovno nudi rijetko viđeno aranžersko majstorstvo, a instrumenti, melodije i tekstovi pjesama miješaju se u cikličkom ritmu stvarajući skladnu cjelinu.
‘Divers’ se bavi velikim temama poput rođenja, ljubavi, smrti i najviše od svega protokom vremena koje neumitno utječe na sve navedeno. Tu svoju prolaznost ‘Divers’ ponosno nosi na rukavu, a završne tri pjesme ‘You Will Not Take My Heart Alive’, ‘A Pin-Light Bent’ i ‘Time, as a Symptom’ predstavljaju svojevrsni nekrolog i oproštaj u direktnoj suprotnosti s narativom stvaranja opisanom na početku albuma. Unatoč tom konstantnom naglašavanju prolaznosti, nije u pitanju mračno ili pesimistično ostvarenje, već prije slavljenje ljudskosti u njenoj krhkoj iskonskoj formi, a kružna priroda života naglašena je i samim početkom i krajem albuma, odnosno riječima „sending“ i „transmit“, koje utješno daju do znanja da se sve ponavlja.

11. Corrections House: ‘Know How To Carry A Whip’
Ako su postranjski projekti ono što ljudi u svojim matičnim bendovima ne mogu ili ne žele raditi, ispada da mnogi metalac želi raditi industrial. Sirotan od žanra odavno je, kao dijete, pokazivao potencijale za velike stvari, ali nekako se nije razvio, ni komercijalno i artistički, zaostao u razvoju. Ono nešto malo što su Reznor i Manson napravili zapravo je, s rastom, prestajalo biti industrial, dok su ostali pokušaji, tipa Fear Factory, nekako sami sebe pojeli.
‘Know How To Carry A Whip’ je drugi album Corrections House i nekako je sigurniji od prvog, fokusiraniji, odvažniji, kao da im je, pod stare dane, jasnije što žele i samouvjereniji su.
Previše prljavo da bi bilo Nine Inch Nails, previše živo da bi bilo Nailbomb, a razrađenije da bi ostalo na projektu sa strane. Ako su se u svojim matičnim bendovima i potrošili, momci iz Neurosis, EyeHateGod, Minsk i Yakuza ovdje proživljavaju novu mladost. Slobodno nek ovako i ostare…

12. Young Fathers: ‘White Men Are Black Men Too’
Edinburški alt-hip hop trio Young Fathers široj je javnosti postao vidljiv lani nakon osvajanja prestižne britanske nagrade Mercury za ‘Dead’, nastupni album koji je uslijedio nakon dva odlična mixtapea/ EP-a ‘Tape One’ i ‘Tape Two’. Taj album je malo očistio njihov prljavi pristup hibridu pop rock/hip hop, no istodobno je bio većinski lišen hitoidnih refrena koji su se pojavljivali niodkuda na ranijim izdanjima. ‘White Men are Black Men too’ izbjegava grešku prethodnika i niz zaraznih vokalnih pristupa prekriva pristojnom količinom zvučne prljavštine, a krajnji rezultat je ostvarenje koje na momente zvukom i energijom podsjeća na sjajni debi TV on the Radio s kojim dijeli i sklonost upotrebi i izvrtanju klišeja „bijele“ i „crne“ glazbe. Sučeljavanje crnog i bijelog vidljivo je ne samo u provokativnom naslovu albuma, nego i tekstualnom sadržaju u kojem je optimizam često suočen s ciničnijim opservacijama. Koristeći kontrapunkt minimalističkog glazbenog pristupa zasnovanog na pulsirajućim analognim synthevima (ovdje povremeno proširenog epskim upadima pokupljenima iz gospela, soula i indie rocka) i naglašene vokalne prisutnosti Young Fathers još su jednom stvorili simpatično ostvarenje koje je naizgled teško kategorizirati, ali je lako slušati.

13. Björk: ‘Vulnicura’
Dok se na prošla dva albuma, ‘Volta’ i ‘Biophilia’, bavila univerzalnim temama poput Zemlje i svemira, Björk se na ‘Vulnicuri’ ponovno okreće sebi. Rezultat je, paradoksalno, daleko sveobuhvatniji od onog na ambicioznim prethodnicima – valjda je uvijek lakše poistovjetiti se s nečijim osobnim iskustvom negoli sa šarenim bajkama. ‘Vulnicura’ je emocionalno najizravniji album Björk i, uz ‘Vespertine’, najintimniji koji je ikad objavila, a ako je jedan dokumentirao prepuštanje ljubavi, drugi bilježi njeno razrješenje.
Najveća snaga ovih pjesama leži u odluci da se slomljeno srce ne utopi u moru patetike i očajavanja, nego u vrlo izravnom suočavanju s razrušenim odnosom i ekspresivnoj zvukovnoj paleti, na momente drsko neprimjerenoj jednom u suštini break-up albumu. Glazbeno, ‘Vulnicura’ počiva na sukobu klasicistički (naravno, u smislu moderne kompozicije, a ne „klasične klasike“) aranžiranih gudača i futuristički orijentiranih beatova. Taj se dualizam sjajno uklapa u osnovno tkivo pjesama koje neobično precizno seciraju raspad jednog odnosa, a njegova kompleksnost puni one praznine koje riječi ne mogu ili jednostavno ne žele opisati.

14. Prurient: ‘Frozen Niagara Falls’
Novi album Dominicka Fernowa, njegov tko zna koji pod imenom Prurient, lako je odbaciti kao neslušljiv ili, što je još gore, kao pretenciozan. To nije teško napraviti s pločom koja jednako posuđuje iz harsh noise, industrial, glitch i ambient ladica u koje glavnina ljudi nikada u životu neće zaviriti.
‘Frozen Niagara Falls’ je teška i mučna ploča, o tome nema spora, ali ne zato jer je neslušljiva ili pretenciozna, već zato što govori o teškim i mučnim temama – o međuljudskim odnosima, o razilaženjima, o istodobnom osjećaju bijesa i ljubavi prema jednoj osobi, o neuzvraćenoj zaljubljenosti, o beskrajnoj tuzi koja polako okiva čovjeka, oštra i prodorna poput leda.
Ovo je zahtjevan album kojem treba posvetiti vremena i to ne samo zato jer traje dulje od 90 minuta. Strpljenje se isplati. Ne postoji baš puno ploča na kojem ćete čuti tako lijep opis modernih odnosa kao što je “Friends are everywhere but I’m always leaving, dismantling us with rumors”. A to je samo početak ledene sante koju je Fernow porinuo u ovaj mračni ocean nemilosrdne muzike.

15. Enablers: ‘The Rightful Pivot’
Slušanju Enablersa bi ekvivalent bilo sjedenje ispred ogledala razmišljajući o sebi i o toj slici koju vidiš u tom ogledalu. Poprilično sam siguran da to nije najsretnija rabota, ali pretpostavljam da je razultat tog akta poprilično katartičan i samospoznajuć. Veoma egzistencijalistički, znam, ali ovaj bend izvlači to iz mene. Takav destruktivno/delirični moment na mene ostavlja svaki album Enablersa, s tim da je ovaj najfinije rafinirao sve ono u čemu su Enablers jaki. Na ‘The Rightful Pivot’ su svoje brušenje glasno/tiho dinamike i melodiziranja doveli na jedan posve novi nivo. U rijetkim trenucima kada se gitare izvuku iz tog emotivno-implozivnog melodiziranja i gnjevno-eksplozivno sruše u riff dobija se dojam potpune kataklizme biblijskih proporcija. Tom biblijskom momentu pogotovo doprinosi pjevačevo inzistiranje na spoken word maniri koja podsjeća na beat pjesnike iz pedesetih – balansirajući između pametnih crtica iz života koje se preklapaju sa sumornom jednostavnošću tiših dijelova i glasnim maničnim izljevima gnjeva i izgubljenosti.
https://www.youtube.com/watch?v=nUj7FoetcrQ

16. Gonzales: ‘Chambers’
Gonzalesova transformacija iz pop izvođača i majstora repera u majstora klasične glazbe sada je potpuna. Od glazbenika koji je proizvodio hitove za Feist i Peaches, preko humorističnih glazbenih epizoda koje je objavljivao na internetu pa do suradnje s recimo Daft Punk koji, treba se reći, dosta duguju Gonzalesu, pogotovo za inspiraciju za njihov posljednji album – došao je stvarno do momenta kada mu se može bez zadrške priznati da se ima pravo nazivati ‘Chilly Gonzales, the musical genious’.
Nezamisliva je lakoća kojom Gonzales kroz klasične instrumente, njihove zakonitosti i glazbene partiture ‘progovara’ pop glazbu. Jednostavno je nevjerojatno da je klasična glazba itekako suvremena i bitna, pogotovo kada se iskorištava na način na koji to radi Gonzales. Fantastičan spoj glazbenih era donio je još jedan Gonzalesov glazbeni trijumf i poslasticu, čak i za one kojima je klasična glazba potpuno strani pojam. Nedvojbena je ljepota koja daje mitsku snagu klasičnoj glazbi općenito i pogotovo ovom albumu, čega je Gonzales itekako svjestan pa pjeva “Are you still with me, You’re gonna myth me”…

17. Jenny Hval: ‘Apocalypse, Girl’
“In New York I don’t dream. I always wanted to be less subculturaly lonely, but here I see no subculture. No, no future. No big science. No big bananas. But I found no, no future“, Jenny Hval gorko-slatkim pristupom suočava se s mnogim pitanjima koja muče populaciju oba spola diljem zapadne civilizacije. ‘Apocalypse, Girl’ je album o životu i smrti, no najviše je album o prolaznosti, dakle osjećaju koji dobar dio ljudskog roda na ovaj ili onaj način mori tijekom boravka na Zemlji.
Glazbeno gledano, ‘Apocalypse, Girl’ je dovoljno jako ostvarenje da izdrži svu svoju tematsku težinu. Okružena nizom iskusnih avangardnih glazbenika poput Lassea Marhauga koji je i producirao album, perkusionista Thora Harrisa, harfista Rhodrija Davisa, čelistice Okkyung Lee i klavijaturista Øysteina Moena, Hval se upušta u niz hermetičnih ali na momente i vrlo zaraznih art-rock i art-pop kompozicija čiji komadići ponekad zvuče izrazito poznato, samo postavljeno u jedan novi, drugačiji kontekst.
‘Apocalypse, Girl’ je trijumf mašte i stava koji pokazuje da je autentična glazba današnjice itekako moguća.

18. BadBadNotGood and Ghostface Killah: ‘Sour Soul’
BadBadNotGood su možda najneobičnija pojava na glazbenoj sceni – trojica mršavih bljedolikih kanadskih klinaca koji barataju jazzom poput 50-godišnjaka, a beskompromisno su i bez zadrške zaljubljeni u hip-hop poput tinejdžera. Tri su albuma groovy džezirali da bi na svom četvrtom i to s četvrtinom snage dali Ghostfaceu ponajbolje podloge koje se moglo pronaći ove godine. BBNG su bili i toliko uviđavni prema svom tinejdžerskom heroju pa ga nisu zasjenili svojim groove-genijem, što su već nekoliko puta dokazali da mogu, nego su mu prepustili glavnu riječ jer ipak bi Ghostface komotno mogao biti tata ovim golobradim Toronćanima. ‘Sour Soul’ je ono kad se po prvi puta nađu dvojica majstora i, bez puno dogovora i muke, kao iz rukava, izbace nešto jednostavno i sjajno, bez da proliju kap znoja.

19. Mastery: ‘Valis’
Zastrašujuća je količina overloada kognitivnih sposobnosti moždanih stanica koju uzrokuje hiperaktivna otvarajuća epsko-pobjedonosna kompozicija ovog albuma. Black metal se iz hermetičnog i kvazi-elitističkog ekstremizma pretvorio u kompleksni laboratorij za istraživanje novih dubina subžanrovske glazbe – od (apsolutno logične) interkolizije s punkom do (još logičnijeg) koketiranja s psihodelijom – formule koja se na ovom albumu manifestira u svih tisuću riffova u svakoj pjesmi, podebljana neugodnim svemirsko-ambijentalnim intermezzima. One-man-band Mastery, koju realizira individua koja se skriva iza imena Ephemeral Domignostika, je dovela ovaj black metal eksperimentalni dragulj do ruba ionako zamagljenih žanrovskih granica.

20. Bully: ‘Feels Like’
File under college rock, women’s studies.
‘Feels Like’ feels like hrpetina albuma iz 90-ih, od Nirvane i Dinosaur jr-a, preko Breedersa i Superchunka do Sebadoha i Archers of Loaf. Za razliku od većine 90’s epigona Bully znaju napisati dobru pjesmu koju ne nose samo zarazne i pamtljive melodije kakvih na albumu ima na bacanje, već i pametni i osobni tekstovi Alicie Bognanno. Umorna od loših momaka, bolnih veza i odvratnih osjećaja bezvrijednosti koji iz njih proizlaze, Bognanno pjeva o pokušajima da pobjegne od vlastite patologije, svjesna koliko je to zapravo teško.
Unatoč tome što se na nekim mjestima potpuno ogoljela, Bognanno uspijeva ostati kul i smijati se vlastitim greškama, ne krijući nadu da će ih jednog dana nadvladati, promatrajući pritom veze iz perspektive kakvu u devedesetima baš i nismo imali prilike često vidjeti.

21. Nadine Shah: ‘Fast Food’
Iako porijeklom pripada, geografski, u Norvešku i Pakistan, Nadine Shah je totalno Engleska. Njen pomalo teatralni indie-rock i iskrena intimna poetika s trenucima doticanja banalnosti daju taj prokleto neodoljivi i prilično samodopadni otočni šarm koji na čelu ima ispisano “ovo je moglo zvučati samo ovako i nikako drugačije”.
Dok ju je prije zanimalo mentalno zdravlje ljudi i doživljavala je svoju muziku kao nešto daleko veće i odgovornije, sad se približila tlu i pita se neke daleko prizemnije stvari poput je li važnije nekome pokazati da ga voliš ili ostati dama, baš joj propisno na živce ide hipstersko prenemaganje, a i, kvragu, kakve gaće odijenuti!?
Njena borba za boljim svijetom na prvom je albumu krenula od toga da shvati druge ljude, sad, na drugom, pokušava shvatiti sebe, počevši od ljubavi pa sve do unterveša (ne nužno povezano). Na vrhuncima ‘Fool’ i ‘Stealing Cars’ djeluje kao da pokreće svemirski brod i teško je vjerovati da u budućnosti nećemo čuti puno o njoj…

22. Tijuana Panthers: ‘Poster’
Moji omiljeni surferi su izdali svoje remek djelo. Od benda koji je sjetno prizivao kasne pedesete/rane šezdesete sa svojim surf zvukom, pop višeglasjem i glorificiranjem ljeta, pretvorio se u ozbiljan bend koji servira hitove bolje nego Goran Ivanišević aseve. Ovaj koloplet mega-hitova je melem za bilo koju nedaću koju svakodnevni život može donijeti. Jednostavno je nemoguće ostati ravnodušan na bilo koju od pjesama s ovog albuma – prvi put kada se pojavi refren odmah ga počneš pjevati. Također je fantastično kako su Tijuana Surfers uspješno uspjeli izbjeći indie rock, post-ovo, post-ono, vezanje za ovaj ili onaj žanr/trend. Zbog toga ih volim još i više. Živjelo ljeto i Tijuana Panthers!

23. Viet Cong: ‘Viet Cong’
Ne čudi što se u “everything timeu” u kojem trenutno živimo, u kojem svi žanrovi i pravci pop muzike postoje istovremeno u jednoj točki, pojavilo milijun bendova koje možda ne možemo okarakterizirati nekoć popularnim označiteljem “retro”, ali koji to u suštini jesu. Govorim o bendovima koji uzimaju sastojke iz različitih muzičkih epoha, stavljaju ih u glazbeni blender i drže fige da će dobivena smjesa zvukova zvučati dobro i, što je još teže postići, svježe. Glavnina takvih bendova žestoko fejla, čak i više od prosjeka. Viet Cong nisu među njima. Njihov spoj post punka, psihodelije, synth popa i mračne eksperimentale, koji najčešće zvuči kao da umorni vojnici rade vježbe istezanja u betonskom dvorištu za hladnog kasnojesenjeg dana, oblačići pare u zraku, ptice na žicama i sve to skupa, izrodio je jedan od najboljih albuma godine i pokazao kako posezanje u prošlost ima smisla samo ako ste sposobni napisati dobru pjesmu. Kanađani su ih na svom prvijencu napisali sedam.

24. Visionist: ‘Safe’
Slično kao i producenti Lotic, Arca ili Rabit, Visionist ne vidi bass glazbu kao nužno plesnu, što rezultira pristupom u kojem su ritmovi sporadični i često izrazito hektični, melodije lijepe no okrnjene oporim digitalnim pečatom, a vokali izmanipulirani do granica neprepoznatljivosti. Slušajući ‘Safe’, nije lako predvidjeti što će doći sljedeće; pojedine skladbe posve su oslobođene ritma, dok se u drugima on pojavljuje u ulozi nasilnog uljeza. U singlu ‘Victim’ varljivo lijepi gotičarski synth padovi bivaju podvrgnuti baraži distorziranih nepravilnih bubnjeva.
Visionistov pristup vokalnim samplovima mnogi će usporediti s Burialovom cut’n’paste estetikom, ali dok spomenuti svaki vokalni isječak tretira pažljivo poput djeteta stvarajući dirljivu, nostalgičnim emocijama nabijenu atmosferu, Carnellu su oni samo još jedan instrument i često sredstvo iskazivanja krajnje nelagode. Glasovi su tako lišeni gotovo svih ljudskih karakteristika te pretvoreni u visoko i nisko pitchane karikature koje usamljene plutaju u tom digitalnom mraku.
Birajući neskriveno digitalnu zvučnu paletu, Visionist i sebe i slušatelja lišava utješne topline organskoga te nas samim time stavlja u položaj prihvaćanja nove prirode svijeta u kojem živimo. Unatoč dominaciji mraka, ‘Safe’ zrači i nezanemarivom dozom utješne ljepote, koja nam poručuje da u tom kaotičnom raspadu organskoga i digitalnoga ima neke nade, mogućnosti nečeg novog i neslućenog.
https://www.youtube.com/watch?v=GLbbETkGO6g

25. Dawn Of Humans: ‘Slurping At The Cosmos Spine’
Ne znam postoji li žanr glazbe koji je podložniji metamorfozi od punka. Svašta može biti punk – ali Dawn Of Humans je definitivno jedan od najpunk bendova koje sam u životu slušao. Apsolutni nihilizam i artistička pravovjernost u najčišćem smislu tog pojma. Nema granici teatralnosti u njihovom izričaju, kao ni milosti prema sebi ali ni publici, imalo se prilike vidjeti i u Zagrebu nedavno. Definitivno rubna manifestacija spomenute metamorfoze punka na ovom albumu se pojavljuje u svojem punom sjaju. Intergalaktički punk iz mišje rupe, rekao bih – svuda je oko nas ali je klandestino, treba ga otkriti. Implozija u eksploziji, samljevena u ljepoti ludila koju nam isporučuje vokalist kroz svoje primordijalno prkosno vrištanje u mikrofon, uz pratnju lo fi glazbene estetike, kako produkcijski tako i sadržajno te gotovo ritualni ritam koji svemu daje dodatni dojam potpune barbarštine. Kada bih trebao kratko pojasniti glazbu koju sviraju Dawn Of Humans odmah bih, kao iz topa ispalio – pećinski punk primitivizam za najhrabrije.

Individualne liste
Karlo Rafaneli
1. Oneohtrix Point Never: ‘Garden of Delete’
2. Kendrick Lamar: ‘To Pimp a Butterfly’
3. Jenny Hval: ‘Apocalypse, Girl’
4. Liturgy: ‘The Ark Work’
5. Visionist: ‘Safe’
6. Rabit: ‘Communion’
7. Matana Roberts: ‘Coin coin: Chapter Three: River Run Thee’
8. Miguel: ‘Wildheart’
9. Kneebody + Daedelus: ‘Kneedelus’
10. Sleaford Mods: ‘Key Markets’
11. Kamasi Washington: ‘The Epic’
12. Björk: ‘Vulnicura’
13. Floating Points: ‘Elaenia’
14. Deafheaven: ‘The New Bermuda’
15. Prurient: ‘Frozen Niagara Falls’
16. Joanna Newsom: ‘Divers’
17. Sufjan Stevens: ‘Carrie & Lowell’
18. Courtney Barnett: ‘Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit’
19. Jlin: ‘Dark Energy’
20. Helm: ‘Olympic Mess’

Saša Nužda
1. Enablers: ‘The Rightful Pivot’
2. Gonzales: ‘Chambers’
3. Mastery: ‘Valis’
4. Tijuana Panthers: ‘Poster’
5. Dawn Of Humans: ‘Slurping At The Cosmos Spine’
6. Destruction Unit: ‘Negative Feedback Resistor’
7. Anasazi: ‘Nasty Witch Rock’
8. Jamie xx: ‘In Colour’
9. The City & I: ‘Downer’
10. Corrections House: ‘Know How To Carry A Whip’
11. Palmbomen II: ‘Palmbomen II’
12. Cult Leader: ‘Lightless Walk’
13. Ghostpoet: ‘Shedding Skin’
14. John Carpenter: ‘Lost Themes’
15. Pile: ‘You’re Better Than This’
16. Björk: ‘Vulnicura’
17. Haust: ‘Bodies’
18. White Hills: ‘Walks For Motorists’
19. The Body & Thou: ‘You, Whom I Have Always Hated’
20. King Midas Sound & Fennesz: ‘Edition 1’

Hrvoje Frančeski
1. Sufjan Stevens: ‘Carrie & Lowell’
2. Courtney Barnett: ‘Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit’
3. Liturgy: ‘The Ark Work’
4. Bully: ‘Feels Like’
5. Viet Cong: ‘Viet Cong’
6. Beach Slang: ‘The Things We Do To Find People Who Feel Like Us’
7. Julia Holter: ‘Have You In My Wilderness’
8. Jessica Pratt: ‘On Your Own Love Again’
9. Girlpool: ‘Before The World Was Big’
10. Joanna Newsom: ‘Divers’
11. Sleaford Mods: ‘Key Markets’
12. Kurt Vile: ‘B’lieve I’m Goin’ Down’
13. Kendrick Lamar: ‘To Pimp a Butterfly’
14. Destroyer: ‘Poison Season’
15. Title Fight: ‘Hyperview’
16. Prurient: ‘Frozen Niagara Falls’
17. Lower Dens: ‘Escape From Evil’
18. Young Fathers: ‘White Men Are Black Men Too’
19. Sleater-Kinney: ‘No Cities To Love’
20. Oneothrix Point Never: ‘Garden of Delete’

Kruno Bošnjaković
1. Deafheaven: ‘New Bermuda’
2. Ghostpoet: ‘Shedding Skin’
3. BadBadNotGood and Ghostface Killah: ‘Sour Soul’
4. Nadine Shah: ‘Fast Food’
5. Kneebody + Daedelus: ‘Kneedelus’
6. Kendrick Lamar: ‘To Pimp A Butterfly’
7. Colin Stetson and Sarah Neufeld: ‘Never Were The Way She Was’
8. Ghostface Killah & Adrian Younge: ‘Twelve Reasons to Die II’
9. Chelsea Wolfe: ‘Abyss’
10. Young Fathers: ‘White Men Are Black Men Too’
11. Faith No More: ‘Sol Invictus’
12. Death Grips: ‘The Powers That B’
13. Dan Mangan + Blacksmith: ‘Club Meds’
14. Sufjan Stevens: ‘Carrie & Lowell’
15. A$AP Rocky: ‘At.Long.Last.A$AP’
16. Dawn Richard: ‘Blackheart’
17. Corrections House: ‘Know How To Carry A Whip’
18. Bosse-de-Nage: ‘All Fours’
19. Jose Gonzales: ‘Vestiges And Claws’
20. High On Fire: ‘Luminiferous’


Slične vijesti

13.12.2024. (10:00)

I bi glazba

Albumi iz Hrvatske i regije koji su obilježili godinu: IDEM, Joker Out, Sajsi MC, Zoi, Tidal Pull

Muzika donosi svoj popis najboljih albuma iz Hrvatske i regije, naveli ih ukupno 28. Ima zanimljivih izdanja, pokraj prvih pet pobrojanih u naslovu, tu su i Ki Klop, Chui, Jonathan, Žen, Koala Voice, Dunije, Barbara Munjas, Ida Prester i drugi. Za drugi album IDEM-a kažu sljedeće: Naslijediti POYY nije bilo nimalo lako, ali čini se da je zbog finoće do koje je doveo sve sastavnice IDEMovog zvuka, kao i zbog brušenja njegovih tekstopisačkih vještina, CIAO uspio ispuniti zadaću na način koji zaslužuje ocjenu ‘odličan’ i uzorno vladanje.

06.12.2024. (19:00)

Fontane, bijeli Bog, Tyler i još jedan bijeli

30 najboljih stranih albuma 2024. godine, prema izboru Ravno do dna

Popis započinje s Charli XCX i njenim albumom Brat, koji je obilježio „Brat Summer“, i završava s najboljim albumom prema izboru redakcije, Romance benda Fontaines D.C. Na drugom mjestu je White God Nicka Cavea i Bad Seeds, slijedi ga The The, Tyler, the Creator i Jack White na petom mjestu. Istaknuti su i lokalni koncertni događaji povezani s albumima na listi, poput The Smile u Puli i Tindersticks u Zagrebu. Ravno do dna

15.11.2024. (21:00)

Kraj godine je dobro vrijeme za 'recap'

Najbolji albumi u 2024: Jack White, St. Vincent, Nick Cave…

Glazbeni mediji počeli su objavljivati svoje godišnje liste najboljih albuma.

Kažu na Forumu: Ima se što za slušati. S tih lista zasad znam jedino nove albume Jacka Whitea, St. Vincent i Cavea. I dobri su mi. Ovo je ujedno i odgovor na pitanje iz susjedne teme kako otkrivam novu muziku. Novi Deep Purple i Amyl and the Sniffers su mi dobri isto. Nisam puno novog slušao. Budem.

21.12.2023. (12:00)

Opiši mi godinu - glazbom

Najbolji albumi prema izboru Ravno do dna: od stranih Algiers, Klinika Denisa Kataneca od domaćih

Algiers su iznjedrili avangardni spoj hip-hopa, punk rocka i elektronike, ali ga nisu zaboravili ni okupati gospelom. „Shook“ nije samo jedan od „onih“ važnih albuma koji kreiraju nove zvučne krajolike, već i album kojeg se konzumira duži period i bez zasićenja, jer svako novo slušanje otvara neka nova vrata percepcije.Na druom mjestu je odlični The National, ostatak popisa ovdje. Od domaćih albuma tu je na vrhu Klinika Denisa Kataneca (dok je Idem – Poyy kod njih na drugom mjestu). Sve u svemu dost dobra glazbena godina, ima se što za slušati (i čuti).

15.12.2023. (08:00)

Top of the pops

Lana Del Rey ima najbolji album ove godine, prema izboru Muzike

Štogod bila, Lana Del Rey sigurno nije bespomoćna, niti ju treba spašavati, upravo suprotno, na ovom albumu nastavlja graditi vlastiti mit i vlastiti svemir, uz potpuno samopouzdanje, svjesnost o vlastitoj veličini i talentu, dugačku dugačku jezičinu i velika muda, kaže Danaja Glavičić u recenziji albuma koji je kasnije uvršten na sam vrh top liste ovogodišnjih albuma, prema izboru Muzike. Iza nje su Boygenius, Sza, Olivia Rodrigo, Paramore, Caroline Polachek, King Gizzard & The Lizard Wizard, Foo Fighters, Yves Tumor i drugi.

14.12.2023. (15:00)

Slušaj najglasnije

Popis najboljih domaćih i regionalnih albuma za 2023, prema izboru Muzike

U top 10 ovogodišnjih naslova našli su se IDEM – poyy, Jelusick – Follow the Blind Man, Vojko V – Dvojko, Klinika Denisa Kataneca – Kao zao kor, Po’ Metra Crijeva – Boškarin IV, Pocket Palma – III, Iva Lorens – Svitanje, Đorđe – Borba, Nemanja – Voodoo Beat, The Cyclist Conspiracy – Mashallah Plan… U prvih 15 ugurali su se i Pipsi s Vesnom, Mašinko, Tibor… Muzika

31.12.2020. (22:36)

Život je lijep, glazba ponajljepša u njemu

Najbolji albumi 2020.

I u lošijim godinama bilo je lijepih stvari po kojima se i takve godine pamtilo. Glazba je oduvijek bila ovdje za nas, tako i ove godine, iz koje su Monitorovi glazboljupci odabrali ono naj-naj-naj, od Fione Apple do Sevdalize…

31.12.2020. (22:30)

Albumi 2020

I u lošijim godinama bilo je lijepih stvari po kojima se i takve godine pamtilo. Glazba je oduvijek bila ovdje za nas, tako i ove godine, iz koje su Monitorovi glazboljupci odabrali ono naj-naj-naj.

 

1.Fiona Apple – ‘Fetch the Bolt Cutters’

Pomalo je čudno koliko je svijetu trebalo da univerzalno prihvati nesvakidašnji talent Fione Apple. ‘Fetch the Bolt Cutters’ fantastičan je album, no Apple dosad nije snimila ništa loše. Svaki od njenih albuma predstavlja duboko promišljeni i potpuno osobni autorski svemir. ‘Tidal’ , prvi album iz 1996., snimljen prije njene dvadesete godine, bio je pomalo nepravedno gurnut u tada vrlo aktualni ženski kantautorski val. Unatoč pamtljivim, jasno definiranim i prijemčivim pjesmama, od kojih je ‘Criminal’ postala ogroman i dandanas vrlo prisutan hit, od starta je bilo jasno da je Apple vrlo poseban autorski glas. Njene brojne ekscentričnosti poput sklonosti iznimno dugim naslovima albuma ili neobičnim, vrlo perkusivnim aranžmanima uparene su s gotovo kabaretskom strukturom pjesama.

Tajna njenog uspjeha krije se u tome što joj pjesme istodobno djeluju tradicionalno i pomaknuto. Ta dva ekstrema nikad nisu bila izražena tako jasno kao na ‘Fetch the Bolt Cutters’, albumu punom u osnovi jednostavnih klavirskih pjesama koje podižu fenomenalni, beskrajno kreativni aranžmani. Unatoč soničnoj briljantnosti, emocionalno težište ovog albuma leži u njegovoj tematici. ‘Fetch the Bolt Cutters’ se bez problema može shvatiti kao album #metoo ere, ali on je puno više od toga. Počevši od naslova on uspješno sumira individualna i kolektivna ženska iskustva u rasponu od seksualnih napada do ljubomore ili zavisti na druge žene. Apple ovdje uspijeva nešto što #metoo pokret nije ni mogao – predstaviti traumu i njene posljedice kao širok raspon međusobno suprotstavljenih pa i posvađanih emocija.

2.Phoebe Bridgers – ‘Punisher’

“I hopped the fence when I was seventeen/Then I knew what I wanted” pjeva Phoebe Bridgers na otvaranju svog drugog albuma prisjećajući se odrastanja u Pasadeni. No njena prekrasna ploča nije spomenik tinejdžerstvu i osjećajima nepobjedivosti i odlučnosti koja se zna manifestirati u tim godinama, dapače, ona je sve suprotno. Bridgers na ‘Punisheru’ ima 25 godina, a ne 17, te, kao i mnogi pojedinci u srednjim dvadesetima, pokušava prokužiti kakav bi točno život željela voditi, kakav je život vrijedan vođenja, i je li uopće. Njene pjesme, čija je muzička konstrukcija vezana uz tradiciju američkog indie folka u kojem se isprepliću utjecaji kako Eliotta Smitha kojeg je izrijekom navela kao inspiraciju i likova poput Jima O’Rourkea, Wilco ili The New Folk Implosion koja se prvenstveno vidi u gustoj zvučnoj kulisi punoj sitnih elektroničkih zvukova, pune su mračnog humora, reskih opservacija, cinizma i empatije (jer jedno ne ide bez drugog).

Bridgers pjeva o nedostatku vjere, o potrazi za domom, o smrti i prijateljstvu i – jako rijetko – ljubavi, no dok većina njenih vršnjaka ima tek opće uvide o spomenutim temama te ih često romantizira njeni su izrazito osobni i samokritični što im daje snagu uvjerljivosti, a opet dovoljno umotani u celofan poetičnosti da se možete s njima poistovjetiti. Ona tek ovlaš, u nekoliko slika, spominje neke od odnosa koji su utjecali na ovaj album, poput kaotičnog odnosa s ocem čiji je ružni razvod s majkom jedna od tema spomenute prve pjesme na ploči, ili odnosa s Ryanom Adamsom koji ju je seksualno zlostavljao, no generalno ostavlja dosta prostora za osobnu interpretaciju.

‘Punisher’ kako svojim liričkim temama i njihovom obradom, tako i prepoznatljivim, ali ne i epigonskim muzičkim idejama ostavlja dojam monumentalne cjeline čija bi je emotivna dubina i glazbena pitkost trebali pretvoriti u klasik žanra koji će biti kanoniziran kroz sljedećih dvadeset godina.

3.Run the Jewels – ‘RTJ4’

El-P i Killer Mike sigurno nemaju kristalnu kuglu, ali već godinama drže prst na kolektivnom pulsu Amerike. Već je prošli ‘Run the Jewels 3’ sa samog kraja 2016. bilo izrazito politički orijentirano ostvarenje objavljeno u sam osvit vladavine Donalda Trumpa, no četvorka sada odvodi stvari korak dalje. ‘RTJ4’ je remek- djelo, produkt dugogodišnjeg rada dvaju neumornih veterana koji s godinama postaju sve bolji.

El-P se po običaju i u tekstualnom i produkcijskom smislu drži svojih davno uspostavljenih futurističkih standarda, kao istinski Philip K. Dick hip hopa. Killer Mike pak svaki put zvuči sve oštrije i agilnije, nudeći stvarnošću protutežu Eč-P-jevim metaforama. Njihovo partnerstvo zbog toga funkcionira idealno. Nadopunjuju se i nadovezuju kao kakav policijski duo iz buddy-buddy komedije osamdesetih, što je činjenica koje su i sami vjerojatno vrlo svjesni jer album i otvaraju filmskim “sami protiv svih” obračunom.

Ovaj album istodobno predstavlja oštru i nedvosmislenu osudu sistemskog rasizma, ali i nacrt za bolju zajedničku budućnost. El-P i Killer Mike, bijelac iz New Yorka i Afroamerikanac iz Atlante, zajedno su pokazali ne samo da mogu funkcionirati kao neodvojiva cjelina, nego su tako postigli i daleko više nego u dotadašnjim, sasvim respektabilnim samostalnim karijerama. Naravno, funkcioniranje rap dua nije isto kao ono kompleksne zemlje sastavljene od krvavog povijesnog nasljeđa i institucionalnog rasizma pretočenog u polulegalni ekonomski sustav privatnog zatvorskog sustava. No alternativa mržnji, a to potvrđuje i vrlo mješoviti rasni profil prošloljetnji prosvjednika je itekako moguća.

4.Duma – ‘Duma’

U trenutku kada mladi autori inspiraciju traže prvenstveno roštajući po kolekcijama ploča svojih roditelja, bilo onih stvarnih, bilo onih digitaliziranih na YouTubeu, užitak je čuti nešto novo što nikad prije nisi čuo. Nešto novo ovoga puta dolazi iz Kenije preko Ugande i zove se Duma. Martin Khanja i Sam Karugu tvorci su jedinstvenog industrial grindcore zvuka u kojem se miješaju growlanje, duboki elektronički basevi, sintetički bubnjevi koji nesmiljeno cijepaju te ambijentalni i folklorni zvukovi tipični za Nairobi iz kojeg Duma dolazi. Njihov prvijenac izrazito je gust, abrazivan i divlji album koji ispod zaglušujuće površine skriva pravu riznicu sjajno ukomponiranih detalja koji svakim slušanjem otkrivaju nešto novo. Duma je dokaz kako u pop glazbi još uvijek ima prostora za inovaciju, samo treba znati gdje je potražiti.

5.Oranssi Pazuzu – ‘Mestarin Kynsi’

U godini u kojoj su Mr. Bungle izdali prvi album u dva desetljeća, najbolji “Mr. Bungle” album su snimili ovi ludi Finci. ‘Mestarin Kynsi’ je stilski gotovo nemoguće opisati. Njegov ritualistički psihodelični rock podjednako je oslonjen na nasljeđe jazz fusiona, kraut rocka i black metala. Na sve to dolazi i zamjetna doza elektronike zbog koje se čini da ste zalutali na nekakav druidski rave.

Ovakva nekonvencionalna i nepredvidljiva ostvarenja često znaju zaglaviti u “čudnosti radi čudnosti”, no ‘Mestarin Kynsi’ uspijeva zvučati iznenađujuće fokusirano u svojoj eklektičnosti. Poseban unatoč tome što se njegovi raznorodni utjecaji relativno lako mogu razaznati u pitanju je album koji fascinira svojom tvrdoglavošću, nekonvencionalnošću i atmosferom.

6.Haim – ‘Women in Music Part III’

Sestre Haim su neobični ljudi, kao stare duše zarobljene u mladom tijelu, bend koji – s umetnutim brdom simbolike – kao da je nastao u romanu i poslan u 1970.-e da mijenja svijet. Iz prvog pokušaja nije upalilo, sad bi moralo, a i ove današnje predvodnice revolucije daleko su više kul. Prvo, njima žanr ne znači baš ništa, zato i sviraju manje-više sve što se može odsvirati na gitarama jer one ne sviraju neku određenu muziku nego jednostavno – muziku. Drugo je što Haim pjevaju o sebi, a ne o onome što bi trebalo biti, što je i jest mjesto otkud sve počinje.

Ono što ‘WIMPIII’ posebno snažno traži su – drugi ljudi, bilo da je to na koncertu ili u autu s najboljim prijateljima dok svira ovako kul soundtrack ceste. Treći Haim je album kolektiva i zajedništva, ona posebna snaga nas ljudi kao pojedinaca. Sestrinstvo i gitarstvo!

7.Neptunian Maximalism – ‘Eons’

Ovaj belgijski kolektiv stvara glazbu koja se opire lakoj kategorizaciji. Na pola puta između metal benda i free jazz ansambla, Neptunian Maximalism na ‘Eons’ predstavljaju kompleksan glazbeni svijet koji istodobno priziva Sun Ra, Milesa Davisa, velikane sporog metala poput Sleep, Earth ili Sunn O))), te europske prog rock ekscentrike poput Magme ili Univers Zero. Unatoč trajanju od dva sata i gustom zvuku na razmeđi improvizacije i kompozicije ovo nije naporno ostvarenje. Pjesme su fluidne i gotovo hipnotički slikovite, a aranžmani koliko god bi netipični ili bizarni uvijek uzemljeni organskim toplim šumom bas i bras sekcije, te ritualističkim bubnjevima koji cijeloj zvučnoj slici daju teško opisiv iskonski osjećaj.

8.Porridge Radio – ‘Every Bad’

Engleska četvorka vraća indie rock njegovim osnovama – sirova, izravna glazba, (ne pretjerano) jednostavna, kojom sebe istražuješ dok se prezentiraš svijetu. Nisu smislili ništa novo, ali od strasti koju su dali u ‘Every Bad’ album isijava energijom, kao da je prvi put. Tekstovima također prave razliku, pogotovo na mjestima kad Dana Margolis djeluje ironično, a zvuči mrtvo ozbiljno, kao kad na samom početku albuma kaže “I’m bored to death, let’s argue” jer želimo da se nešto događa, ne?!

Scena s koje su Porridge Radio vrlo je underground, čak ni ‘Every Bad’ nema ambicije, iako sadrži sve potrebno za velike stvari. Rock’n’roll u svom najboljem izdanju, slobodno zaboravite sve ostale normalno nenormalne.

9.Emma Ruth Rundle & Thou – ‘May Our Chambers Be Full’

Kolaboracija folk kantautorice Emme Ruth Rundle i sludge metal benda Thou urodila je nesvakidašnje lijepim albumom koji svojom ekstremno tiho-glasno-tiho zrcali načelni sukob folka i sludge metala svojih autora. Ogromne količine potisnutih tenzija samo čekaju eksploziju koja se događa od djela do djela, od pjesme do pjesme. Taj njihov spoj je zapravo logičan premda povremeno uznemirujući. Oba žanra iz kojih autori dolaze često se obraćaju višim silama u potrazi za objašnjenjem, a Rundle i Thou zvuče istodobno precizno i zaposjednuto što cijelom albumu daje preplavljujući osjećaj kontroliranog kaosa. ‘May Our Chambers Be Full’ idealan je album za ovu i ovakvu godinu baš zbog tog spoja nade i očaja, nagle buke i iznenadne tišine, ogoljele melodije i distorzije. Život je očigledno često van okvira pa zašto ne bi bila i glazba.

10.Destroyer – ‘Have We Met’

Prošle su 24 godine otkako je Dan Bejar u Vancouveru oformio Destroyer i polako ga pretvorio iz sobnog lo-fi projekta u etabliranu indie silu. Kroz godine Destroyer se mijenjao, zadržavajući tek nekoliko prepoznatljivih osobina – sjajan osjećaj za pisanje melodija, sklonost bogatim orkestracijama i još bogatijim tekstovima i jedinstven Bejarov glas čija će piskutava specifičnost odbiti mnoge, ali one koje privuče zakačit će za sve vijeke vjekova. No u ostalim segmentima, posebno u stilu i vidljivim utjecajima, bend se mijenjao iz projekta u projekt što je i sam Bejar primijetio kada je 2015. godine pričao o tada aktualnom albumu ‘Poison Season’: “To je moj cilj, svaki put početi od nule”. Ovog puta Destroyer su izdali taj kredo. ‘Have We Met’ kao da opravdava svoje ime, pošto je album stilski gotovo pa presjek karijere benda te se muzički oslanja na različite faze razvoja, od čiste indiejane ‘This Night’, pozadinske elektronike ‘Your Blues’, preko tuge ‘Destroyer’s Rubies’ i grandioznosti ‘Poison Seasona’, do steelydanovske začešljanosti ‘Kaputta’. ‘Have We Met’ tako ne nudi ništa novo u opusu Destroyera, osim 10 jako dobrih, na trenutke fantastičnih pjesama. Što je sasvim dovoljno, ako ćemo iskreno.

11.Sevdaliza – ‘Shabrang’

‘Shabrang’ je najljepši i najtopliji “sintetički” album ove godine. Odsviran gotovo mehanički, robotski, drugi Sevdalizin album emotivno je nabijen, u nekim trenucima na rubu plača, ali opet snažan, samouvjeren, slobodan… Na svom putu od Irana do Nizozemske i od košarkaške reprezentativke do pop pjevačice, Sevdaliza je prošla trip-hop, alter-r’n’b i pop da bi se smjestila negdje što bi se otprilike zvalo trip-pop, hipnotična i topla glazba.

Biseri poput ‘No Way’, ‘Darkest Hour’ i ‘Habibi’ razazuti između ovih 15 melodičnih blaga toliko su sjajni da su čak i ovdje iskočili.

Osim što je rekonstruirala svoj identitet, dio pjesama Sevdaliza je, pored engleskog, otpjevala na perzijskom, čime album dodatno briše onu odbojnu supremacističku sliku Bliskog istoka kao egzotičnog mjesta. Zaista krasna i vrijedna glazba.

31.12.2019. (19:01)

Hvala ti godino, bila si super!

Najbolji albumi 2019.

Odlična muzička godina je iza nas s mnoštvom od vrlo dobrih preko odličnih albuma do remek djela, a Monitorovi glazboljupci napravili su selekciju najboljeg od najboljeg, krasnu kolekciju lijepe i zanimljive glazbe – ovdje (uz svaki od albuma je po jedna pjesma, sve skupa malo preko jednog sata, odvojiti ih, vrijedno je tog vremena).