Istine i neistine o vegetarijanskoj prehrani - Monitor.hr
17.10.2023. (14:00)

Više salatice, a manje meseka i ok si

Istine i neistine o vegetarijanskoj prehrani

Istina je da su milijuni hektara prašume iskrčeni zbog proizvodnje soje što je doprinijelo drastičnom smanjenju broja vrsta u iskrčenim područjima poput Amazone. No istina je da se 70 posto proizvedene soje koristi za stočnu hranu. Dnevno se u Njemačkoj za potrebe prehrane ubije više od dva milijuna životinja. Istodobno konzumacija mesa pada. Tvrdnja da vegetarijanska prehrana štiti životinje djelomično je točna, a ona da je vegetarijanska prehrana  zdravija i pomaže pri mršavljenju pokazala se uglavnom točnom. Tvrdnja da se djeca ne mogu razvijati pravilno ako ne konzumiraju meso pokazala se netočnom. DW


Slične vijesti

Subota (22:00)

Ili se možeš otrovati ili nadrogirati

Popis biljnih vrsta koje se ne smiju koristiti u prehrani

Normativi uspostavljeni u hrvatskom zakonodavstvu prepoznali su 114 biljaka čije je prisustvo zabranjeno u hrani ili dodacima prehrani. Riječ je o biljkama koje potječu s različitih kontinenata, a velik broj njih ima psihoaktivno djelovanje. To su biljke poput divljeg kestena, gorske moravke, šimšira, lažnog jednoroga, kukute, đurđice, zmajeve krvi, zmijinog mlijeka, muške paprati, kositernice, jetrenke, bunike, perunike, mandragore i drugih. Popis je definiran Pravilnikom, a više o tome možete pročitati na Savjetima.

07.02. (14:00)

Čokolada kao dio izložbe "Kaj su jeli naši stari"

Čokolada na rubu izumiranja: Kako će se naša prehrana promijeniti u sljedećih 100 godina

Nova istraživanja upozoravaju da bi neke od naših omiljenih namirnica mogle nestati do 2123. godine. Trend prema održivosti i etici sve se više širi, što bi moglo dovesti do velikih promjena u prehrambenim navikama. Čokolada, omiljena poslastica većine, mogla bi biti među prvima koja će nestati. Klimatske promjene već uzrokuju dramatično smanjenje stabala kakaovca, što bi moglo dovesti do potpune zamjene održivijim alternativama. Osim čokolade, istraživanje predviđa da bi ribe, meso, tofu, med, avokado i slanutak također mogli biti na rubu izumiranja u prehrani ljudi do 2123. Umjesto toga, alternativne opcije poput burgera biljnog podrijetla, insekata i zamjenskih mlijeka postaju sve popularnije kao ekološki prihvatljivije opcije. (Index)

01.02. (18:00)

Za više informacija pitajte svog liječnika ili ljekarnika

Tržište dodataka prehrani u uzletu, no većina kupaca i dalje nema točne podatke što i kako utječe na njihovo zdravlje

Ako znamo da se procijenjuje da će globalno tržište dodataka prehrani do 2028. godine porasti na 272,4 milijarde dolara, da je trend samoliječenja i svijesti o važnosti održavanja zdravlja i mladosti u porastu, a da se kutija suplementa teško može kupiti za manje od 10 eura, više je nego korisno znati što nam uopće treba i u kojoj mjeri, smijemo li to uopće uzima ti i koliko dugo, te u kojem obliku. Sezona respiratornih bolesti, gripa na vrhuncu, dobar je trenutak da se iz Priručnika za samoliječenje sazna što podiže imunitet, na koji način, u kojoj dozi, na što treba paziti i kako kombinirati.

Tako ćemo tu saznati primjerice da za crni kim postoje ograničeni klinički dokazi za imunomodulatorno djelovanje, da se tradicionalno koristi kao imunostimulans, jer potiče stvaranje T i B limfocita i interferona. Vitamin C može spriječiti prehlade kod osoba koje se bave teškim fizičkim poslovima, a afrička šljiva i nije neki afrodizijak. Lider

30.01. (08:00)

Nećete smršaviti sami od sebe, ali...

Što se događa vašem tijelu kada prestanete jesti brzu hranu

Brza hrana s visokim udjelom masti i šećera može izazvati pustoš u crijevima potičući rast nezdravih crijevnih bakterija. Oni koji su jeli prženo meso (glavna namirnica brze hrane) četiri puta tjedno imali manju mikrobnu raznolikost u crijevima i smanjen broj vrsta bakterija koje igraju ulogu u prevenciji pretilosti i inzulinske rezistencije. Iako samo uklanjanjem brze hrane iz vaše prehrane nećete izgubiti težinu, to može doprinijeti vašim ciljevima mršavljenja. Unos hrane bogate hranjivim tvarima koja ima više proteina, vlakana i zdravih masti u vašoj prehrani može vam pomoći da dulje ostanete siti. Možda ćete bolje spavati i imati više energije, a pozitivni pomaci vidljivi su i kod poboljšanja mentalnog zdravlja. N1

25.01. (20:00)

Ukratko, ono što vas napuhuje i stvara vjetrove

Nutricionistica otkriva: Najgore namirnice koje možete pojesti za ručak

Postoje određene namirnice koje su sklonije izazvati nadutost, bolove u trbuhu ili nakupljanje plinova. To ne znači da biste ih trebali u potpunosti izbjegavati, već biste trebali obratiti pozornost na to kako vaše tijelo reagira nakon što pojedete ovu hranu, prenosi livestrong.com (a prenosi N1):

  • Salate s povrćem iz skupine kupusnjača
  • Sendviči
  • Masna ili pržena hrana
  • Grah i leća
  • Jogurt
  • Gazirana pića bez šećera
11.01. (20:00)

Da slučajno ne čujem da se nešto baca, jel jasno?

Zero waste kuhanje: vodič za početnike koji žele smanjiti otpad hrane

Nakon što ogulite mrkvu, krumpir ili ciklu kora će završiti ili u smeću ili u kompostu. No, od kore se može napraviti čips ili iskoristiti u druge svrhe, tako da je možda ne treba baciti. Ključ smanjenja otpada hrane je kupovina samo toliko svježih namirnica koliko znate da možete pojesti i njihovo pohranjivanje na način koji će ih održati svježima što je duže moguće. Isto tako, tekućina u staklenki slanutka može se iskoristiti kao zamjena za jaja – za deserte, majonezu pa i koktele. Nadalje, povrće koje vam vene možete spasiti s kokcicama leda. Zamrzavanje je inače odličan način za prezerviranje brojne vrste hrane, a Green donosi popis Instagram profila na kojima daju savjete o takvom kuhanju.

03.01. (15:00)

I, jesi povratio kondiciju? Povratio jesam, kondiciju nisam...

Savjeti trenera i nutricionista: Nakon božićnih kolača, odojaka i sarme valja se vratiti u formu

U prosjeku smo tijekom protekla dva tjedna unijeli oko 6 tisuća kalorija više i dobili najmanje pola kile. Zato je sada najbitnije povećati kretanje. Preporučuje se dva puta tjedno otprilike rad na snazi kao jednoj od najbitnijih motoričkih sposobnosti. Predlažemo rad i u aerobnoj zoni kako bi pojačali kardiorespiratorne kapacitete. Naglasak je na dobru hidraciju. To znači jesti više jušnog i fermentiranog – salate od kiselog kupusa, kisele repe… Ne moramo nužno praviti određene sokove i slijediti protokole, ali naglasak mora biti na biljnim namirnicama, preporučuje nutricionist Nenad Bratković. HRT

10.12.2023. (20:00)

Biraj pažljivo

Velika studija otkrila koje namirnice uzrokuju rak, a koje štite od njega

Bijeli kruh i alkohol, vrlo popularne namirnice u Hrvatskoj, najviše potiču razvoj raka rektuma i debelog crijeva, pokazalo je novo veliko istraživanje. S druge strane vlakna koja se mogu naći u voću i povrću, ali osobito u žitaricama, te mangan, fosfor, magnezij, kalcij i ugljikohidrati imaju zaštitnu ulogu. Autori studije, objavljene u časopisu Nutrients, u uvodu ističu kako je poznato da su sjedilački način života, pretilost, pušenje, prekomjerna konzumacija alkohola, visok unos prerađenog mesa i slab unos voća i povrća neki od čimbenika životnog stila koji pridonose kolorektalnom raku. Pritom treba imati na umu da je prehrana važan promjenjivi čimbenik u razvoju kolorektalnog raka. Od 20% do 25% slučajeva raka diljem svijeta može se povezati s prehranom. Index

18.11.2023. (11:00)

Osvježenje na jelovniku

Proso je odlična zamjena za meso, zahvaljujući bogatstvu ugljikohidrata i bjelančevina

Bezglutenska žitarica koja je nekada bila vrlo raširena sva svoja svojstva duguje prisutnosti brojnih vitamina i mineralnih soli, piše Novi list. Među njegovim prednostima je i to što ne sadrži gluten pa je idealan za celijakiju. Jača zube, nokte i kosu, koristan u situacijama kada je probava teška, dobar za suzbijanje kiselosti želuca, sprječava nastanak žučnih kamenaca, dobar protiv umora, depresije… N1

15.11.2023. (15:00)

Zdrav život se isplati

Gubitak kilograma usporava starenje mozga za do 9 mjeseci

Prema studiji objavljenoj u travnju, konzumiranje mediteranske prehrane bogate povrćem, morskim plodovima i integralnim žitaricama – ili čak samo praćenje dijetetskih smjernica – čini se da usporava znakove ubrzanog starenja mozga koji su uobičajeni kod gojaznosti s gubitkom tjelesne težine od samo 1 posto. Skeniranje mozga ispitanika nakon 18 mjeseci pokazalo je da je biološki uzrast sudionika izgledao gotovo devet mjeseci mlađe nego što se očekivalo, u usporedbi s procjenama kronološkog uzrasta njihovog mozga. Znakovi usporenog starenja mozga također su povezani s nižim razinama masnoće u jetri i poboljšanim profilom lipida, ali opet, ove promjene mogu biti površne ili kratkotrajne. N1