Kineski 'Pjesnik na poslovnom putu' i '4.7' pobjednici 12. ZagrebDoxa - Monitor.hr
28.02.2016. (07:49)

Kineski ‘Pjesnik na poslovnom putu’ i ‘4.7’ pobjednici 12. ZagrebDoxa

Veliki pečat za najbolji film iz međunarodnog natjecateljskog programa 12. ZagrebDoxa međunarodni žiri u sastavu: Bruno Gamulin, redatelj; Nikica Gilić, filmski teoretičar i Nino Kirtadzé, redateljica i glumica, dodijelio je kineskom filmu Pjesnik na poslovnom putu redatelja Ju Anqija. Žiri je svoju odluku obrazložio riječima da ovaj film, hrabar u svojoj zahtjevnoj formi, te vizualno originalan i dojmljiv, donosi veoma originalnu umjetničku viziju, koja i nakon svih filmskih eksperimenata proteklih desetljeća uspijeva proširiti naše viđenje dokumentarnog filma.

Međunarodni žiri dodijelio je i dva posebna priznanja: britansko-ukrajinsko-američkom filmu Ruski djetlić Chada Gracije koji „inovativno pristupa političkim i osobnim temama i izrazito emotivno nabijenoj političkoj prošlosti i sadašnjosti ukrajinskog društva“ te britanskom filmu Reci proljeću da ne dolazi Saeeda Tajia Faroukyja, „dirljivom prikazu ljudske sudbine koji oslikava nevjerojatnu sposobnost ulaženja u srž fascinantnih zbivanja.“

Veliki pečat za najbolji film iz regionalnog natjecateljskog programa regionalni žiri u sastavu: Claire Aguilar, direktorica filmskog programa i programa za profesionalce za Sheffield Doc/Fest; Marcell Gerő, redatelj i Silvestar Kolbas, redatelj, dodijelio je hrvatskom filmu 4.7 redatelja Đure Gavrana „za dojmljiv prikaz bivšeg alkoholičara na putu oporavka, za detaljno razrađenu strukturu i inovativnu, ekonomičnu montažu te za uključivanje publike jednostavnim filmom o običnom čovjeku punom iznenadnih preokreta i otkrića“.

Regionalni žiri dodijelio je i dva posebna priznanja: dansko-srpskom filmu Flotel Europa redatelja Vladimira Tomića „za izrazito osoban pogled i priču ispričanu preko kućnih snimaka, za perspektivu o životu izbjeglice u plutajućem “hotelu”, te za predivnu priču o odrastanju dansko-bosanskog mladića“, te mađarskom filmu Vlak nade redateljice Kláre Trencsényi „za snažnu filmsku viziju, za osjećaj prema likovima i jedinstveni ovjekovječeni trenutak – kada život prelazi iz jedne faze u drugu, a dijete napušta nevinost i radi korak u okrutniji svijet“.

Mali pečat za najbolji film mladog autora do 35 godina mladi žiri u sastavu: Karpo Godina, redatelj i direktor fotografije; Dénes Nagy, redatelj i Daina O. Pusić, redateljica i spisateljica, dodijelio je švicarsko-njemačkom filmu Iznad i ispod Nicolasa Steinera. Žiri je odluku obrazložio riječima „Ovaj enigmatičan film omogućuje gledatelju da uspori i uroni u život likova s rubova društva koji, u svojim naizgled izgubljenim i besciljnim životima, uspijevaju pronaći divljenje, ljepotu i ljubav.“

Mladi žiri dodijelio je i dva posebna priznanja: srpskom filmu Abdul i Hamza redatelja Marka Grbe Singha koji „nježno i melankolično prikazuje život dvojice somalskih izbjeglica u Srbiji i njihovo polagano nestajanje iz svijeta koji im je stran“, te hrvatskom filmu Sanja redateljice Nikice Zdunić, obrazloživši kako „samouvjerenost i originalnost ukazuju na talentiranu autoricu snažnog osjećaja za stil i svježeg razumijevanja svoje okoline.“

Žiri Movies That Matter u sastavu: Giovanni Giommi, redatelj; Jasna A. Petrović, sindikalistica, aktivistica i feministica i Tea Vidović, sociologinja iz Centra za mirovne studije dodijelio je nagradu Movies That Matter za film koji na najbolji način promiče ljudska prava američkom dokumentarcu Moj Alep redateljice Melisse Langer. Žiri je nagradu filmu dodijelio „zbog njegova autentična prikaza situacije jedne obitelji pogođene ratom. Film je tehnički dobro postavljen i gledatelja ne tjera na plač, nego ga poziva na razumijevanje“ te „slojevito prikazuje nepodnošljivu lakoću postojanja izbjeglica u današnjem svijetu“.

Žiri Movies That Matter dodijelio je dva posebna priznanja: britanskom filmu Kod frizera redateljice Iris Zaki kojem priznanje daje “zbog originalna načina progovaranja o arapsko-židovskim odnosima“, i slovenskom filmu Dom Metoda Peveca koji „otvara probleme posttranzicijskih društava bivše Jugoslavije: Bosanaca i Slovenaca“.

Nagradu Teen Dox za najbolji film koji govori o problemima mladih, žiri sastavljen od učenika IX gimnazije u Zagrebu dodijelio je filmu Filharmonija s deponija redatelja Grahama Townsleyja i Brada Allgooda. Žiri je obrazložio da „film ima originalnu i uzbudljivu temu, iskren je i autentičan, a protagonisti su zanimljivi i posebni. Uz njih se osjećamo kao aktivni sudionici radnje.“

Nagrada Mojoj generaciji koju osnivač i direktor ZagrebDoxa Nenad Puhovski dodjeljuje autorima koji su u dokumentaristici prisutni dugo, s kvalitetnim radom, dodijeljena je filmu Don Juan Jerzya Sladkowskog, „zbog sposobnosti da se prepozna i zabilježi svakodnevna priča pojedinca, kojeg nam je lako suditi zbog njegove asocijalnosti u odnosu na zahtjeve tzv. normalnih ljudi, te preokrene u arhetipsku priču o uskogrudnom sistemu ustaljenih navika i očekivanja“ te „zbog ljudskosti i otvorenosti kojima nam daje uvid u nas same“.

Publici se na početku svečanog proglašenja pobjednika obratio direktor i osnivač ZagrebDoxa Nenad Puhovski koji je, osvrnuvši se na žalosne sudbine izbjeglica s Bliskog istoka, podsjetio na drevni sirijski grad Palmiru, živi dokaz da se više od 2000 godina kulture može uništiti u jednoj eksploziji bombe.

“Kultura je nešto što treba stvarati i održavati. Kad jednom nestane, vrlo teško ju je ponovno izgraditi. ZagrebDox dvanaest godina u svom malom “vrtu” pokušava unapređivati i razvijati kulturu dokumentarnog filma. Time ne mislim samo na prikazivanje filmova nego na sve ono što mi ovdje radimo da bismo razvijali dokumentarni film, svijest o njemu, da bismo profesionalcima omogućili da razvijaju svoje buduće projekte a publici da razgovara o temama koje dokumentarci nude. Možemo se stoga nadati da će sljedeći ZagrebDox, 13. po redu, biti još bolji, i da će još bolje odgovarati svojoj kulturnoj misiji te da će dovesti još više filmova i autora”, zaključio je Puhovski.

Na dvanaestom izdanju ZagrebDoxa prikazano je više od 160 filmova u 17 programa, festival je posjetilo više od 160 gostiju iz cijeloga svijeta, a za velik broj projekcija tražila se karta više. Iz tog razloga će filmovi Ljudski Yanna Arthus-Bertranda, Ispod sunca Vitalija Manskog i Švedska teorija ljubavi biti reprizno prikazani u nedjelju, zadnjeg dana festivala. Zainteresirani gledatelji moći će također u nedjelju u sklopu programa The Best of Fest pogledati sve nagrađene filmove 12. ZagrebDoxa. HT nagrada publike bit će dodijeljena u nedjelju 28. veljače.


Slične vijesti

06.04. (09:00)

Dokumentarci koji diraju srce, živce i geopolitičke živote

Završio ZagrebDox: Gospodin Nitko, tatine lekcije i nafta kao valuta

Na 21. ZagrebDoxu glavne nagrade odnijeli su Gospodin Nitko protiv Putina i Lekcije mog tate. Žiriji su hvalili hrabrost, intimu i umjetničku inovativnost filmova. Nagrađeni su i naslovi o sirijskoj nafti, sibirskim nomadima, palestinskim novinarima te poeziji otpora iz Sudana. Festival je ponovno pokazao da dokumentarci nisu dosadna lektira, već emotivne bombe s porukom i stilom. tportal

05.04. (22:00)

Niti nakon 34 godine nema mira

Mirotvorac: Jezivi dokumentarac o ubojstvu Reihl-Kira i slavonskog mira

Ovaj dokumentarni film prikazuje – a sve nas koji smo bili živi u Hrvatskoj 1991. podsjeća – kakve su bile okolnosti u kojima se dogodilo nešto što bi u normalnim uvjetima bilo nezamislivo. Šef policije ubijen je pred gomilom svjedoka, na ulazu u naseljeno mjesto, usred dana i to zato što se zalagao za mir. Bilo je i običnog, ljudskog straha, a ne samo političkog interesa u tom tadašnjem raspoloženju koje je htjelo rat, koje je žudjelo za sukobom i sa svojim sugrađanima u onom bezumnom kopanju po rodoslovlju i prozivanju zbog babe Srpkinje ili prezimena istočnog porijekla. Premda nema jasnih odgovora o tome je li ubojstvo naređeno ili individualni čin, ono što ovaj film tako dobro, ali i tako neugodno opisuje, upravo je ta atmosfera, zbog koje nije bilo ni potrebno ništa naređivati. Atmosfera zbog koje je bilo jasno da će se takvo što prije ili kasnije dogoditi. Zrinka Pavlić za tportal

04.04. (14:00)

Čovjek o kojem se šuti

Mirotvorac: Film koji otkriva moguću pozadinu ubojstva Josipa Reihla-Kira

U srpnju će se navršiti točno 34 godine otkako je iz zasjede ubijen bivši načelnik osječke policije Josip Tvrtko Reihl-Kir. Iako je njegov ubojica nakon političko-pravosudne peripetije osuđen, mnoge okolnosti njegove smrti i dandanas su nerazjašnjene. Klupko su pokušali otpetljati novinari Drago Hedl i Hrvoje Zovko te redatelj i scenarist Ivan Ramljak u dokumentarcu ‘Mirotvorac’. Devedeset posto vizualnih materijala je s HRT-a. O Reihlu-Kiru se previše javno ne govori, a redatelj Ramljak misli da je to zato što je lakše indoktrinirati klince mržnjom tako da ih odvedeš u okviru školskog programa u Vukovar nego da im u okviru istog tog programa govoriš o nekakvom čovjeku koji se zalagao za mir, suživot i dobre odnose. tportal donosi zanimljiv razgovor s redateljem, koji je otkrio neke ne toliko poznate detalje.

30.03. (21:00)

Doksamo se lokalno, mislimo globalno

Nenad Puhovski o novom izdanju ZagrebDoxa: Festival kao “prozor u svijet”

Izborom filmova ove godine pokušavamo pokazati da se veliki problem s kojim se danas globalno suočavamo i koji prijeti trećim svjetskim ratom može pokušati razbiti na niz manjih problema s kojima se možemo i trebamo uhvatiti ukoštac na osobnoj, lokalnoj, nacionalnoj i drugim razinama, kaže osnivač i umjetnički direktor festivala ZagrebDox za Novosti: Drugim riječima, umjesto da se samo bavimo globalnom ekologijom, Trumpom, Putinom i čime već, mi se prije svega bavimo ljudima, njihovim problemima i onime što možemo napraviti, pa su i filmovi otvaranja odabrani na osnovu tog kriterija. ZagrebDox kreće danas i traje sve do 6. travnja.

26.03. (12:00)

Dokumentarni maraton s doxom u glavi

ZagrebDox – gdje stvarnost ima bolji scenarij od fikcije

Međunarodni festival dokumentarnog filma ZagrebDox održava se od 30. ožujka do 6. travnja u Kaptol Boutique kinima. Factum predstavlja tri filma, uključujući Mirotvorca Ivana Ramljaka o Josipu Reihlu Kiru te Naći ću te Justine Matov. Green Dox donosi Ja sam rijeka, rijeka je ja i Ljude od plastike. U Teen Dox programu ističu se Tko ako ne mi i Projekt Nika. Nagrade dodjeljuju stručni žiriji, a najbolji Teen Dox film biraju učenici 1. gimnazije. Ravno do dna

13.03. (08:00)

Jer tko još voli lagane teme?

Zagrebdox 2025: Dokumentarci koji (ne) ostavljaju mjesta za raspravu

Ovogodišji ZagrebDox donosi filmski presjek kontroverzi, biografskih priča i globalnih problema kroz tri ključna programa: Kontroverzni Dox, Biografski Dox i Stanje stvari. Od razotkrivanja radnih uvjeta u korporacijama, preko političkih i društvenih borbi, do osobnih previranja, ovogodišnji dokumentarci bez zadrške seciraju svijet u kojem živimo. Festival traje od 30. ožujka do 6. travnja u Kaptol Boutique Cinema, a detalji su dostupni na službenim stranicama. tportal

20.02. (00:00)

Dokumentarci, kokice i filozofska pitanja

ZagrebDox 2025: Uskoro još jedno izdanje festivala za one koji vole stvarnost na velikom platnu

Najveći regionalni festival dokumentarnog filma, održat će se od 31. ožujka do 6. travnja u kinu Kaptol Boutique. Ove godine donosi stotinjak pomno odabranih filmova, brojne premijere te novi program Audio Dox posvećen radioreportažama. ZagrebDox Pro radionice fokusiraju se na slow pitch koncept i etička pitanja umjetne inteligencije. Među premijerama je i “Crveni tobogan” Nebojše Slijepčevića. tportal

21.04.2024. (22:00)

Pjesmom je mijenjala svijet

Dokumentarac ‘Joan Baez: I Am a Noise’ iliti slava i traume folk kraljice

Biografija folk zvijezde koja je uspjeh postigla u mladosti, a zatim u rekordnom roku pjevala uz bok Dr. Martinu Lutheru Kingu mlađem dok je držao svoj slavni govor “I Have a Dream” u Washingtonu i bila partnerica budućega nobelovca Boba Dylana u trenucima kad je prelazio iz folk redova zauvijek promijeniti lice rock and rolla. Naravno, Dylan je neizostavni dio priče o Baezovoj i ona mu je uvijek ostala privržena (i danas joj zid u kući krasi njegov golemi portret) i priznat će da joj je “slomio srce” prije nego ga je slava natjerala da počne skrivati svoju “osobu” kako bi valjda sačuvao razum. Slava je bitna tema ovog filma, ona će u mladoj Joanie probuditi ideju da može postati drugi Ghandi, zaustaviti ratove i promijeniti svijet, što će i pokušati učiniti u revolucionarnom power couple braku s novinarom Davidom Harrisom, ocem njezinog sina Gabriela kojeg u današnje vrijeme susrećemo u pomirbi s majkom u čijem bendu svira na turneji. Ravno do dna o još jednoj preporuci s upravo završenog ovogodišnjeg ZagrebDoxa.

21.04.2024. (19:00)

Vidimo se dogodine!

Proglašeni pobjednički filmovi jubilarnog, dvadesetog izdanja ZagrebDoxa

Publika je imala priliku pogledati čak 102 filmska ostvarenja u dvanaest programa, a za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natjecalo se devetnaest filmova u Međunarodnoj, odnosno dvadeset i jedan film u Regionalnoj konkurenciji. U Regionalnoj konkurenciji Veliki pečat otišao je filmu KIX Dávida Mikulána i Bálinta Révésza. Veliki pečat dobio je film Četiri kćeri, autora Kaouthera Bena Hanijea. Mali pečat za najbolji kratki film osvojio je film Lucije Brkić, U tranzitu. Posebno priznanje dodijeljeno je filmu Dječak Vladimira Loginova. Nagrada Movies That Matter, za ostvarenje koje na najbolji način promiče ljudska prava pripala je filmu Blago kraljevstva Dahomey, redateljice Matti Diop. Posebno priznanje osvojio je film Potpuno povjerenje, redateljice Jialing Zhang. Posebno priznanje mladog žirija osvojio je film Grand Prize Anje Koprivšek.

19.04.2024. (16:00)

Mračna strana turizma

ZagrebDox: Destinacija – rat, film koji se bavi rastućim ratnim turizmom

Dokumentarac Destinacija – rat! prati takozvane ratne turiste koji za svoja putovanja biraju (i plaćaju) aktivna ratna bojišta, zemlje pogođene ratnim konfliktima. Turistima se obećava akcija na prvoj liniji fronte, s pravim streljivom, pravim bitkama i stvarnom opasnošću. Ta turistička industrija upitnog morala rezultira sudarom dvaju vrlo različitih svjetova: turista željnih uzbuđenja i ljudi zarobljenih posred sukoba, koji nemaju luksuz i privilegiju izbora. Iako je dokumentarac usredotočen na turiste, tragičnost ratnih zona kroz kojih putuje ne ostaje u sjeni. Ponašanje aktera u filmu odlična je kontradikcija surove stvarnosti koja se odvija oko njih. Jesu li njihovi razlozi opravdani da bi sami sebe doveli u opasnost samo zbog adrenalina i zabave? Osvrt donosi Journal, a raspored projekcija filmova za danas, 19.4., pročitajte ovdje.