"'Kingsman: The Secret Service' - ovo je zezanje od početka do kraja" - Monitor.hr
17.03.2015. (06:19)

"’Kingsman: The Secret Service’ – ovo je zezanje od početka do kraja"

Instituciju Bond filmova moramo poštovati, voleli mi te filmove, njihov nastup i stil ili ne. James Bond je najdugovečniji filmski lik koji je prošao kroz mnoge reinkarnacije i ostao u skladu s vremenom u rasponu od preko 50 godina. Istini za volju, na određenim mestima Bond filmovi gube kontakt s realnim svetom i tokovima u filmskoj industriji i to je znak da treba menjati glumca. Bilo je tu svega i svačega, misija na Mesecu, odlazaka u kiselinu s nasiljem, nevidljivih automobila, pokušaja “re-boota” s prestarelim Seanom Connerijem, ali James Bond nam se vraća i vraća, pa se čini kao da će ostati večno s nama.

Naravno, svaka uspešna formula, sa sve potpisnim forama, klasizmom, seksizmom, tipskim, očekivanim humorom, vratolomnom akcijom i mozgolomnom logikom, pre ili kasnije dobije svoju filmsku “decu”. Tako smo imali kopije (‘Mission: Imposible’ serijal koji se više oslanja na fizičku komponentu), varijacije na temu (nešto realističniji ‘Bourne’ serijal), polu-ozbiljne parodije (‘XXX’ serijal) i “flat out” parodije (‘Austin Powers’ filmovi), pa čak je tu bio i onaj beskrajno uvrnuti ‘Casino Royale’ (1967), ali pre ‘Kingsmana’ nismo imali film koji je istovremeno i parodičan i potpuno referentan na Bond kulturu (i još poprilično filmova, serijala i serija) i potpuno funkcionalan kao film za sebe. Uzmite potonju kvalifikaciju sa zrnom soli, ‘Kingsman’ je funkcionalan film otprilike koliko su Bond filmovi sami po sebi funkcionalni. Rekoh već, bilo je tu svakakvih bisera.

‘Kingsman’ ima svoj svet koji je i nije “bondovski”. Imamo tu super-tajnu organizaciju engleske gospode koja insistira na svom gospodstvu. Imamo njenu strukturu nazvanu po Vitezovima okruglog stola (iako sto nije okrugao i vrlo retko se sedi za njim). Imamo sistem regrutovanja i treninga (što je u skladu s jednom “bondološkom” teorijom po kome James Bond nije ime nego pseudonim koji nosi Agent 007, pa se time objašnjava da je Bond Timothija Daltona “pukao” i postao prenasilan za organizaciju). Imamo klinca bez šansi u životu, sina poginulog agenta po imenu Eggsy (Egerton) koji taj trening mora proći. Imamo njegovog mentora Harrija “Galahada” Harta (Firth) koji je rešen da ga istrenira i dokaže “Arthuru” (Caine) da gospodstvo nije isto što i snoberaj. Imamo i tehnologiju i zezalice koje dizajnira Merlin (Strong), ujedno zadužen za obuku i selekciju mladih kadrova.

S druge strane, uporedo s tim imamo i zaveru da se svet uništi. Imamo zlog genija, ekscentričnog bogataša (Jackson) s govornom manom i uvrnutim idejama o ekologiji i sredstvima da stane na kraj pogubnom ljudskom uticaju na majku Zemlju. Imamo i njegovog smrtonosnog pomoćnika, u ovom slučaju pomoćnicu (Boutella) s “Blade Runner” protezama a la Oscar Pistorius kojima može rasparati čoveka na pola. Imamo i klasu korumpiranih, snobovskih, novobogataških političara koji njegov plan podržavaju.
Imamo sukob, akciju, nasilje, komediju, parodiju za koju nismo sigurni je li u stvari nekakav homage i čemu tačno. Imamo i “in character” i “out of character” samosvesne reference na Jamesa Bonda (više filmova, uglavnom klasike iz zlatnog doba Seana Connerija), Jasona Bourna i Jacka Bauera, kao i na brojne druge trivijalije iz sveta špijunskog i akcionog filma. Veštom oku, recimo, neće promaći “engleziranje” tipično za staru seriju ‘The Avengers’. ‘Kingsman’ koristi nasilje tipičnije za Tarantina (‘Kill Bill’), Rodrigueza (‘From Dusk Till Dawn’) i Guya Ritchieja više nego ono ušuškano “bondovsko”, pogodno za porodično gledanje za neku već Novu Godinu.

Ono što je kamen spoticanja kod publike i kritike, naročito američke, je navodna politička agenda koju ovaj film ima. Ona je, naravno, veoma konzervativna, “torrijevska”, Ronald Reagan se posredno pominje kao heroj, a u jednoj sceni (da ne spoilam, pogledajte) Obamina glava eksplodira. Filmu se zamera da vrlo otvoreno ismeva tezu o globalnom zagrevanju, da ismeva socijalističku elitu (oličenu u fiktivnom švedskom premijeru) i sirotinju (britanske kriminalne tipove iz Eggsijevog okruženja i američke južnjačke prostačine u onoj zaumnoj i opskurnoj naci-rasističkoj crkvi). Zamera se i seksizam (švedska princeza) i fetišizacija nasilja.

Mislim da su kritičari tu u krivu iz jednostavnog razloga: ljudi, ovo je zezanje od početka do kraja. Slučaj je ovde isti kao i u svim skandalima vezanim za emisiju ‘Top Gear’ i dežurnog zajebanta Jerremija Clarksona, pa svako preterivanje treba shvatiti kroz zezanje na čemu se u filmu insistira. Da, možda ima političke agende u filmu, ali ona je u svrhu filma i sveta koji film portretira, ne obratno. Nešto što je ovako blesavo i “over the top” od početka do kraja ne može se shvatiti ozbiljno. U njihovu odbranu, ‘Kingsman’ dosta često maskira parodiju u legitimnu akcionu komediju, ali ko nije sposoban da pogleda iza toga je svejedno bukvalista i dušebrižnik. A problem s mlađim, “neosveštenim” generacijama je rešen u samom startu: film ima rejting R, znači nije za klince. Na stranu što klinci mogu sami iskopati i daleko kontroverzniji i nasilniji sadržaj na televiziji, internetu i kroz igrice.

‘Kingsman’ ima određene probleme na čisto filmskom nivou. I pored furioznog tempa, može se osetiti razvučenost, posebno prema kraju. Opet, to je deo sistema referenci i žanrovskih pravila. Kraj mora biti spektakularan i dug, bitka mora biti epska, a negativci kažnjeni groznom smrću. Zapravo, koliko reference i isticanje žanrovskih pravila pomažu na početku, vrlo brzo se potroše i postaju balast kako film odmiče. Ne pomaže ni činjenica da za kraj na strani “naših momaka” ne ostaje lik koji je građen da bude nosilac i “duša” celog filma.

Spas filma leži u perfektnom “castingu”. Novajlija Taron Egerton je sasvim pristojan, iako je najmanje bitan za sam film, jer je njegov lik tipski. Colin Firth je pun pogodak kao staromodni engleski gospodin. Veteran nešto ozbiljnijih špijunskih filmova Michael Caine je odlično iskorišten kao šef špijunske organizacije. Samuel L. Jackson je vrlo ubedljiv kao negativac, a njemu takve uvrnute uloge stoje.

Matthew Vaughn je u rediteljsku fotelju došao iz producentske. On je progurao Guya Ritchieja i njegove manične krimi-komedije, što je vidljivo prema njegovom rediteljskom debiju ‘Layer Cake’. On stoji iza “re-boota” ‘X-Men’ franšize. On je napravio dva hita, prvo s adaptacijom knjige Neila Gaimana, ‘Stardust’ (2007), pa onda i s adaptacijom Millarovog i Gibbonsovog stripa ‘Kick-Ass’ (2010). Kingsman se vezuje upravo na ‘Kick-Ass’, pristup je sličan, samo što sada imamo retro špijunske akcije umesto modernih super-herojskih “blockbustera”. Na nama je samo da se opustimo i uživamo uz ovu pažljivo osmišeljnu zezalicu.(7/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji