Mišljenje: Kapitalizam poslije kapitalizma - Monitor.hr
03.01.2018. (16:50)

Ista stvar

Mišljenje: Kapitalizam poslije kapitalizma

“Krunski uspjeh kapitalizma je u tome što je transformisao ili izgradio ljudsku prirodu, čak toliko da i ako bi kapitalistička fabrička proizvodnja danas nestala, mi bismo nastavili da jedni drugima prodajemo usluge za novac: postali bismo male kompanije. Zamislite ekonomiju (naizgled sličnu veoma primitivnim ekonomijama) u kojoj se sva proizvodnja obavlja kod kuće. To bi trebalo da bude savršen model netržišne ekonomije. Ali ako bismo takvu ekonomiju dobili danas, ona bi u celosti bila kapitalistička, jer bismo robe i usluge prodavali jedni drugima: komšinica vam ne bi besplatno pričuvala decu; niko vam ne bi besplatno poklanjao spremljenu hranu; supružnici bi plaćali za seks i tako dalje. To je svet kakvom se približavamo”, piše Global Inequality, a tekst je preveo Peščanik.


Slične vijesti

12.03. (08:00)

Zamisli: “Svaki radnik član upravnog odbora.”

Industrija videoigara unutar izrabljivačkog ekonomskog okvira

Videoigre ne samo da pružaju utočište od zahtjeva suvremenog kapitalizma, već i otvaraju prostor za političku aktivnost i organiziranje mladih, ali unatoč tome, radni uvjeti u industriji igara često su izrabljivački, istaknuli su stručnjaci na nedavnoj tribini u SABA-i. Uz to, raspravljalo se i o političkom potencijalu igara te njihovom utjecaju na društvo i kulturu. Radnička prava, problematični odnosi izdavača i autora videoigara, kao i kulturna uloga koju igre zauzimaju u kapitalističkom sustavu tek su neka od pitanja koja su obilježila igru Disco Elysium, koja je najbolji primjer kako videoigra spaja dva svijeta te potiče na reakciju i akciju. Ipak, unatoč svim problemima, igre i dalje pružaju prostor za eksperimentiranje i oporavak od zahtjeva rada. (Kulturpunkt)

22.02. (15:00)

Budućnost možda ipak ne pripada Slavenima

Zašto je hrvatsko društvo ekonomski lijevo – nije samo zbog komunističke prošlosti

Premda smo se mi odlučili na privatno vlasništvo i demokratski poredak nakon 1990. godine, ni danas tridesetak godina nakon te povijesne odluke nismo na čistu s tim kategorijama. Današnje protivljenje kapitalizmu, poduzetništvu i privatnoj inicijativi u Hrvatskoj i uopće privatnom vlasništvu i društvenoj promociji pojedinca i njegovom uspjehu nije slučajno; ono je plod mentaliteta koji je nastao u dugotrajnom povijesnom trajanju. Krajnje pojednostavljivanje bi bilo kazati da je lijeva pozicija u ekonomskim pitanjima isključiva posljedica nedavnog komunističkog razdoblja prošlog stoljeća. Takva interpretacija zašto prevladavaju lijeve ekonomske ideje u današnjem hrvatskom društvu nikako ne bi odgovarala punoj istini. Stoljetno nepostojanje političke nezavisnosti kod većine slavenskih naroda stvorilo je kod njih pasivističku psihologiju na javnom polju, smatraju ekonomski stručnjaci. Tu je i teorija Maxa Webera koja tvrdi da je kapitalizam nastao zahvaljujući protestantima, dok je katolicizam, a pogotovo pravoslavlje rašireno kod Slavena smatrano negativnim po ekonomski i društveni razvoj. Arhiv analitika

10.01. (23:00)

Neutaživa žeđ

Autor knjige ‘Kapitalizam i smrt’: Kao konzumenti smo pseudobogovi užitka, zbog čega smrt percipiramo kao apokalipsu. To nas tjera na jaču konzumaciju

Knjiga je napisana poput epizode “Inspektora Kolumba”. Od početka je jasno tko je krivac, ali moramo proći cijeli proces kako bi bilo jasno na koje je sve načine krivac kriv. Moraju se postaviti neka banalna pitanja, pratiti neki protokol, ponavljati stvari uz dodavanje novih detalja i tome slično. Korporacijska propaganda, oslanjajući se na mehanizme patološkog narcizma, poručuje da smo posebni, ali ekonomski realitet pokazuje da nismo (nekretnine su nedostupne, klasna pokretljivost okamenjena, meritokracija je kolabirala). Subjektu ostaje konzumacija i potreba za odobravanjem kao štit od krivice (koji zahtijeva konstantno potiskivanje) pred činjenicom da smo dio eksploatacije (mobitel na kojem ovo pišem postoji zbog dehumanizacije robova rudnika kobalta u Kongu) i uništenja planeta. Kao konzumenti smo pseudobogovi užitka, zbog čega smrt percipiramo kao apokalipsu. To nas tjera na jačanje intenziteta konzumacije koja nas je i dovela u ćorsokak. Goran Pećanac u razgovoru za Novosti.

10.12.2023. (15:00)

Radi, voli, moli

Ideologija kapitalizma svoje korijene mogla bi imati u kršćanstvu

Teorija je to koju je iznio inače jedan od glavnih teoretičara sociologije, Max Weber. On je još početkom 20. stoljeća objasnio kako je razvoj kapitalizma potaknuo skup ideja proizašao iz kršćanske religije. Prvi kapitalisti su, prema njemu, bili protestanti, točnije kalvinisti. Za razliku od katolika, koji oprost od Boga traže kroz ispovijedi, protestanti ne vjeruju u oprost grijeha, već kako se sva dobra i loša djela na kraju života zbrajaju, a Bog odlučuje tko će u raj ili pakao tek nakon što netko umre. Zbog toga su protestanti, vođeni stalnim osjećajem krivnje, motivirani na stalno dokazivanje svoje dobrote kroz naporan i težak rad. Budući da ne vjeruju u božja čuda, protestantima je takav sustav vrijednosti poslužilo kao plodno tlo za napredak u znanosti, tehnologiji i svemu ostalome što će služiti čovječanstvu. Za razliku od Marxa, koji će reći da je religija opijum za mase koji će zbog nje postati poslušni radnici, Weber ovom teorijom ističe kako ljudi prije postaju kapitalisti upravo zbog sustava vrijednosti koje im nameće religija. Sa zanimljivog YT kanala School of science.

24.11.2023. (00:00)

Svatko misli najbolje za sebe

Grubišić: Socijalizam dobro zvuči, ali problem je to što ima katastrofalne rezultate

Socijalizam je fokusiran na taksativnu numeraciju željenih rezultata, a ne bavi se procesima. Kapitalizam se ne zamara taksativnom numeracijom poželjnih rezultata, nego potrebnih procesa, a rezultati su ono što iz njih proizlazi. Svi koji sudjeluju u procesu kreiranja bogatstva u sustavu slobodnog tržišta u tome su bez prisile i radi ostvarenja vlastite ekonomske koristi. Stoga je pogrešno reći da se netko bogati na račun nekoga drugog u ‘nepoštenoj raspodjeli‘. Nakon ukupne mase plaća, vlasnicima ostaje neki dio tek nakon što su se namirili svi drugi. I to samo od onoga što je kreirano, a ne od onoga što je postojalo prije toga. Medijski analitičar s liberalnog spektra Andrej Grubišić za Lider.

20.08.2023. (14:00)

Nije bolest sve što boli

Kako se s usamljenošću nose na Zapadu, a kako na Balkanu

Tenhle robot je pro starý!" Překonávání technologického ageismu - Kaleido

  • Usamljenost je ogroman problem zapadnih zemalja, posebno kod starijih generacija. Ono što je kod nas još nekako sramota, mada se i taj tabu polako razbija, jeste da roditelji završe u domu za starije. To je u kapitalizmu odavno normalno i zbog toga se kao strana radna snaga najviše traže njegovatelji i medicinski tehničari. Ljudi u ’40-im ili ’50-im godinama jednostavno nemaju vremena brinuti se o starijim roditeljima, a u svim bogatijim zapadnim zemljama često i ne žive u istom gradu jer ih je posao odveo daleko. Tako se dešava, priča mi drug koji u Berlinu radi kao njegovatelj, da siroti starci mjesecima ne progovore ni s kim, osim s osobljem doma. Nitko ih ne posjećuje, niti pita za njih. Oni koji nemaju nekretninu posebno nikoga ne interesuju jer njihova djeca nemaju što ni naslijediti.
  • U šoku me ostavila činjenica da u nedostatku njegovatelja domovi angažuju robote koji pomažu u komunikaciji s korisnicima. Ovi roboti mogu igrati bingo i imati osnovnu komunikaciju sa starijima. Kada sam tu vijest pokazao svojim starijim članovima familije, bili su zgroženi, a neki su mi rekli da ugasim prilog jer ga ne žele ni odgledati do kraja. I ja sam se zapitao što natjera te ljude da ipak žele igrati bingo s robotom pod stare dane. Iako mi to toliko grozno zvuči da mi se plače, vjerujem da tu ima i otvorenijih duša od mene koje će pružiti šansu tehnologiji – da ih barem malo oraspoloži. Aljazeera

 

19.08.2023. (16:00)

Stav "Nikad dosta" vodi u propast i planet i ljude

Što je u biznisu pohlepa, a što nije?

HRT: Vuk s Wall Streeta

Stara izreka s Wall Streeta kaže da tržište pokreću samo dvije emocije: strah i pohlepa. U situaciji visoke inflacije ovo potonje je u posljednje vrijeme preplavilo javni diskurs, pa su tako za pohlepu optuženi trgovci, ugostitelji, iznajmljivači i, neizostavno, bankari, a rast cijena koji uvode tvrtke kako bi iskoristile inflaciju i povećale svoju profitnu maržu dobio je i novo ime: greedflation, odnosno “inflacija pohlepe“. Podaci naime pokazuju da su rastući profiti kompanija zaslužni za gotovo pola europske inflacije u protekle dvije godine, jer su kompanije digle cijene znatno više od rastućih troškova energije. Prema podacima koje je iznio HNB-ov guverner marže su u Hrvatskoj pridonijele inflaciji 3,5 puta više nego plaće. Lider

11.08.2023. (13:00)

To im je njihova borba dala

Vijetnam: Trgovački centri i restorani vikendom su uvijek puni

Iako je Vijetnam komunistička zemlja (znači, jednopartijska), ovdje sve frca od kapitalističkog poduzetničkog duha. Za razliku od nas koji nikako da pustimo to poduzetničko korijenje Vijetnamci će doslovno od svega smisliti biznis. Cijeli grad miriši po hrani, mnogi su otvorili ‘open-air fizerske salone‘ gdje ljude šišaju doslovno na ulici, a poduzetnički se duh najviše ogleda u turizmu. Posebice u tzv. Train street gdje će vam prodati i grobnu raku ako treba, sve bez marketinga i reklame. Siromaštva ima, ali u prosjeku nisu siromašna zemlja, srednja i visoka klasa brzo rastu. Dokaz je i to što svi – doista svi – surfaju na mobitelima, počesto i iPhoneima. No, iako ih zapad privlači svojom svjetlucavom konfekcijom Vijetnamci furaju svoj stil. Mirni Amerikanac ovdje više ne prolazi. Lider

03.06.2023. (19:00)

Hej, Marx, vrati se!

Søren Mau: “Jedino rješenje je okončati s kapitalizmom”

Søren Mau – Institut for Marxistisk Analyse

“Nasilje i ideologija kao oblici moći direktno se obraćaju tijelima koja su im podvrgnuta, dok se ekonomska moć ljudima koji su joj podvrgnuti obraća neizravno, oblikujući njihovu okolinu, što i njih prisiljava da djeluju na određeni način. Uvidom u te vrste moći postaje jasno da rješenje nije u stvaranju ‘boljeg’ ili ‘bolje reguliranog’ kapitalizma, već postaje jasno da je jedino rješenje okončati s kapitalizmom”, kaže danski komunistički filozof i istraživač, autor knjige “Nijema prisila: Marksistička teorija ekonomske moći kapitala” Søren Mau. Novosti

10.05.2023. (22:00)

"Danas se patrijarhat brani argumentima koji zvuče feministički, ali su oteti i korišteni za obranu patrijarhalnih i kapitalističkih institucija

Kajsa Ekis Ekman: Industrija seksa i patrijarhat

KAJSA EKIS EKMAN: 'Zabrinjavajuće je da se patrijarhat vraća pod krinkom napretka' – NACIONAL.HR

  • Moja definicija prostitucije je vrlo jednostavna. To je seks između dvoje ljudi – kada jedna osoba želi seks, a druga ga ne želi. Osoba koja želi seks plaća osobi koja ne želi seks. Prostitucija je jedini način na koji stariji muškarci imaju legalan pristup mladim djevojkama i djevojčicama, budući da su svi drugi načini kriminalizirani.
  • Prostitucija se nalazi na sjecištu sistema dominacije – kapitalizma, patrijarhata, klasizma, kolonijalizma, rasizma. Kupac je u poziciji moći na mnoge načine – on je muškarac, često stariji, bjelji od nje, bogatiji, boljeg društvenog statusa, u braku, zaposlen, ima svoj dom… Ona nema ništa od navedenog. Ona je u bijegu – iz svoga doma u kojemu je zlostavljana, iz svoje zemlje u kojoj je siromašna, od nekog tipa ili općenito iz neke situacije nestabilnosti i siromaštva. Znači, radi se o potpunoj neravnoteži.
  • Sada nam kažu da se prostitucija više ne zove prostitucija jer to zvuči jadno, sada se zove seksualni rad. Taj “seksualni rad” više nije prirodan, već subverzivan. Više ne služi muškarcima, već ženama. Ne služi braku, već uništenju heteronormativnosti. Ne postoji zato što to treba muškarcima, već zato što to žene žele. Prostitutka je dakle prije bila kriminalka, “posrnula žena”, koja nije dobra ni za što drugo. A sada nam govore upravo suprotno: žena u prostituciji, koja je sada seksualna radnica, postala je uzor, ona je osnažena, jaka, oslobođena – sve to je ekstremno suprotno onome što smo slušali prije.
  • Tu dolazimo da bitne poante: premda su argumenti potpuno suprotni, industrija (seksa) je ostala potpuno ista. Uspoređujući rijetka svjedočanstva oprije sto godina s današnjima, vidimo istu industriju – kupci seksa su i dalje oženjeni muškarci, prodavane žene su i dalje siromašne, mlade djevojke koje svodnici namamljuju u prostituciju i krijumčare preko granica; vidimo isto nasilje, isti očaj i iste spolno prenosive bolesti. H-alter