Slučaj Petrol: Jeftinije gorivo danas platit ćemo manjim mirovinama u budućnosti - Monitor.hr
30.12.2022. (11:00)

Uzmeš nekom, uzmeš svima

Slučaj Petrol: Jeftinije gorivo danas platit ćemo manjim mirovinama u budućnosti

Petrol procjenjuje da će mu državna regulacija cijena naftnih derivata u ovoj i sljedećoj godini prouzročiti štetu od 114 milijuna eura, a indirektno, reguliranjem cijena država nanosi tako štetu i hrvatskim umirovljenicima, budući da hrvatski mirovinski fondovi drže značajan vlasnički udjela u toj slovenskoj kompaniji. Među najvećim dioničarima Petrola tako se nalaze Erste Plavi, AZ fond i Mirovinski fond PBZ Croatia osiguranje koji je baš nedavno, prije otprilike dva mjeseca, povećao svoj udio u dioničkom kapitalu slovenskog Petrola s 1,78 posto na 3,03 posto u burzovnim kupoprodajama čija je ukupna vrijednost 10,5 milijuna eura. S druge strane, INA se ne buni oko reguliranja marži na naftne derivate. To bi moglo biti zato što država ima značajan vlasnički udjel u njoj. Lider


Slične vijesti

13.02. (17:00)

Prljava industrija

Strategije za vodik (1): Spašavanje žive glave ili nova prilika za naftaše

Optimizam vezan za prvi element periodnog sustava poznat je po tome što se periodično pali i gasi. Neke prognoze za 2023. tako kažu da bi ovo mogla biti godina kada će zeleni vodik iskoračiti iz sfere ideje u realnost, zahvaljujući nizu strategija i najavljenih ulaganja u vodikove tehnologije. Koliko je prljav vodik dobiven iz fosilnih goriva, govori podatak da proizvodnja 90-ak megatona vodika za današnje svjetske potrebe po emisijama premašuje čitav svjetski zračni promet i ide do 900 megatona. Ukratko – na kilogram sivog vodika, dobije se deset puta više kila CO2 i na kraju je prljaviji od paljenja samih fosilnih goriva. Faktograf

03.02. (12:00)

Ma gorjet će još dugo

Na pomolu rastanak od plina

Do 2035. godine možemo napustiti sve fosilne izvore energije, ne samo plin, već i ugljen i naftne derivate. Najvećim dijelom ih može zamijeniti domaća proizvodnja iz varijabilnih obnovljivih izvora energije. Tu bi vjetroelektrane mogle imati kapacitet od 6488 MW, a fotonaponske elektrane 6304 MW, pokazala je Studija deplinofikacije koju je naručila Zelena akcija, a izradila Udruga za održivi razvoj energetskih sustava. „Plin više nije tranzicijsko gorivo“, kaže voditelj studije. Već sama riječ prirodni plin je zavaravajuća i ispravnije je koristiti izraz „fosilni plin“. S klimatske pozicije, s obzirom da plin curi do 4%, za grijanje i industriju je gori za klimu od ugljena, a eventualno je bolji samo za proizvodnju električne energije zbog bolje efikasnosti proizvodnje. H-alter

06.10.2022. (15:00)

Dotad kud koji, mili moji

Sintetičko gorivo: Do 2035. godine industrija će moći opskrbljivati tek minimalni dio europskog tržišta

Budući da Europska unija do 2035. godine planira zabraniti prodaju benzinaca i dizelaša, odnosno vozila koja pokreću fosilna goriva, automobilska industrija predstavila je sintetička goriva kao alternativu električnim vozilima koja bi mogla produžiti vijek trajanja vozila s unutarnjim izgaranjem. Ipak, nova istraživanja sugeriraju da ta tehnologija vjerojatno neće moći pokretati velik broj europskih vozila do toga datuma. Proizvođači sintetičkih ili e-goriva u Europi moći će opskrbljivati samo dva posto europskih vozila do 2035. godine. To je samo 5 milijuna vozila od ukupnih 287 milijuna. Veliki problem sintetičkih goriva je zasad ogromna potrošnja energije potrebna za njihovu proizvodnju. Revija HAK

01.09.2022. (19:00)

Kupit će tebi tata vlak

Autobusi i vlakovi troše puno goriva, no i dalje manje od osobnih vozila

Većina ljudi u Hrvatskoj ne simpatizira javni gradski prijevoz te ga koristi samo ako su prinuđeni na to. Na primjer, od ukupne udaljenosti koju Nijemci naprave sa svojim automobilima 27 posto se odnosi na putovanje do posla. U Hrvatskoj je prosjek 47 posto. Kolika je isplativost vožnje javnim prijevozom te koliki je utjecaj na okoliš u odnosu na vožnju osobnim automobilom otkrili smo usporedbom podataka autobusa javnog gradskog prijevoza i vlakova u Hrvatskoj. Dakle, 43,87 litara dizela na 100 prijeđenih kilometara prosječna je potrošnja autobusa javnog prijevoza u Osijeku, Splitu i Zagrebu. Ovaj podatak na prvi pogled djeluje zastrašujuće, ali usporedi li se s potrošnjom osobnih automobila (koja troše 10 ili 20 posto potrošnje jednog autobusa) treba uzeti u obzir i koliko se putnika vozi u jednom autobusu. Računica je vrlo jasna: potrošnja autobusa je mnogo manja nego kada 55 ljudi koristi automobile. Revija HAK

19.08.2022. (19:00)

Bitno da smanjimo naftne derivate

Plutajuće umjetno lišće proizvodi gorivo od sunca i vode

Istraživači Sveučilišta Cambridge osmislili su ultratanke, fleksibilne uređaje koji inspiraciju crpe iz fotosinteze. Budući da su jeftini, autonomni i dovoljno lagani da plutaju, ovi uređaji mogli bi se koristiti za stvaranje održive alternative benzinu, bez zauzimanja prostora na kopnu. Ovo je prvi put da je čisto gorivo proizvedeno na vodi. Kad bi se povećalo, umjetno lišće moglo bi se koristiti na zagađenim vodenim putovima, u lukama ili čak na moru i moglo bi pomoći u smanjenju ovisnosti globalne pomorske industrije o fosilnim gorivima. Umjetno lišće moglo bi značajno smanjiti troškove održive proizvodnje goriva, ali budući da je i teško i lomljivo, teško ga je proizvoditi u velikom obimu i transportirati. Bug

01.08.2022. (22:00)

Samo toči

Spas za benzince i dizelaše: Poznato je koliko bi sintetičko gorivo moglo koštati

Idemo još jednput ponoviti, Europska unija planira zabraniti benzince i dizelaše 2035. godine osim jedne iznimke – da ih pokreće klimatski neutralno sintetičko gorivo. Kakva je njegova budućnost? Pa nije loša jer se tvrtke poput Porschea i Toyote silom trude pokrenuti tu industriju, koja bi im omogućila da produže život svojim ikonama poput 911 ili Land Cruisera. Počevši od ove godine, očekuje se da će pilot postrojenje proizvoditi oko 130.000 litara takozvanog e-goriva godišnje. Zasad će se koristiti na utrkama, no pitanje je vremena kada će ga pustiti u komercijalnu prodaju. U Porscheu smatraju da je s industrijskom proizvodnjom sintetičkih goriva moguće osigurati cijenu manju od dva eura po litri. Također, neki proizvođači motornih ulja već spominju mogućnost da bi sintetička goriva mogla koštati oko 80 centi po litri, što je oko šest kuna. E-goriva proizvedena iz vode i ugljičnog dioksida ekstrahiranog iz zraka, s primjenom za automobile, zrakoplove i brodove, imaju prednost u odnosu na čisti vodik jer se mogu lakše transportirati. Sintetička goriva mogu se pripremiti za dizelaše i benzince. Revija HAK

07.07.2022. (13:00)

Da si sami znamo izračunati

Kako se formira cijena goriva u Hrvatskoj

Svaka benzinska postaja u Hrvatskoj može imati svoju cijenu. Čak, cijene se mogu mijenjati i nekoliko puta dnevno. No, iako naftne kompanije mogu slobodno formirati cijene, što bi zapravo značilo da bi cijene benzina i dizela na benzinskim postajama mogle biti značajno različite, to je de facto nemoguće. Zašto? Zato što naftne kompanije i dalje koriste staru formulu izračuna maloprodajne cijene. Tu formulu koristi i Vlada u Uredbi koju je donijela kako bi ublažila značajan rast cijena goriva. Ta je formula propisana Uredbom o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata. Tu Uredbu je Vlada nekoliko puta mijenjala kako bi intervenirala i spriječila značajan rast cijena koji se dogodio zbog rata u Ukrajini. Zato je potrebno pratiti kako se ta Uredba mijenja i dopunjuje. Savjeti

04.07.2022. (15:00)

Dok ide, ide

Vlada na još 14 dana produžila zamrzavanje cijena osnovnih goriva

Jutros je vlada na telefonskoj sjednici donijela Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih i veleprodajnih cijena naftnih derivata, te Uredbu o izmjeni Uredbe o visini trošarine na energente i električnu energiju, kojima režim određivanja najviših maloprodajnih cijene naftnih derivata ostaje isti kao i prethodnih 14 dana. To znači da će se litra osnovnog eurodizela na benzinskim postajama koje nisu na autocestama i u iduća dva tjedna prodavati po 13,08 kuna za litru, a osnovnog benzina eurosuper 95 – 13,50 kuna po litri. Plavi dizel prodat će se po najviše 9,45 kuna po litri. I dosadašnje smanjenje trošarina na naftne derivate produljuje se za još 14 dana. Lider

01.07.2022. (15:00)

Neka toče kod velikih

Malim trgovcima gorivom prekipjelo: Ako Vlada nešto ne promijeni, u utorak zatvaramo pumpe

Predsjednik Udruge malih trgovaca naftnim derivatima Armando Miljavac najavio je kako će se sljedeći utorak zatvoriti stotinjak malih benzinskih postaja ako Vlada ne podigne marže na dizel i plavi dizel. Udruga okuplja više od 60 malih trgovaca koji upravljaju sa stotinjak benzinskih postaja diljem Hrvatske. Ako ne dođe do pozitivnih promjena oko strukture cijena odnosno marži koje su nam nužne da nastavimo s radom, apsolutno idemo u zatvaranje. Kritična je situacija i na rubu smo propasti. Nemamo drugog izlaza. Bilo bi nam bolje da zatvorimo danas nego što čekamo utorak, ali nadamo se da će Vlada reagirati. Tportal

22.06.2022. (18:25)

Cijene goriva u Europi: Hrvatska u skupini jeftinijih, najskuplje u Norveškoj i Danskoj