"Šta to nekog transformira od dečaka do muškarca" - Monitor.hr
19.11.2015. (13:13)

"Šta to nekog transformira od dečaka do muškarca"

Prošli dnevni izveštaj sam, slučajno ili namerno, završio sa filmom ‘Youth’, odnosno sa mladošću, pa mi se čini da je to odlična uvodna replika za današnji tekst. Naime, dva filma iz mog dnevnog izbora u svoje središte stavljaju mladost, odnosno odrastanje. Nije ni čudo, to je jedna od najstandardnijih filmskih tema, od Hollywooda preko festivalskog ciklusa do potpuno opskurnih art filmova. A i, iskreno govoreći, i ja sam pomalo naivac koji pada na to.

Islandski film ‘Sparrows’, nastao u koprodukciji sa Danskom i Hrvatskom, svojoj temi prilazi direktno i školski, toliko da to kroz veći deo filma nervira. Većina klišea su tu: momčić Ari, dete razvedenih roditelja, relativno konforan gradski život sa majkom i očuhom menja za život sa ocem i bakom na selu. U početku pruža otpor, otac je pijanica i gubitnik koji se fura na prevaziđene macho spike i kući dovodi svoje pijane ortake, a Ari je osetljiva dušica. Istina, baka je nežna i puna ljubavi, ali kako može baka pomoći mulcu od 16 godina koji ni u najstabilnijim okolnostima ne zna šta ga je snašlo, a da ne govorimo kako se drži u situaciji u kojoj je.

Ono što mene zanima je ta definicija šta to nekog transformira od dečaka do muškarca. Je li to prvo pijanstvo do obeznanjenosti? Je li to prva zarađena mesečna plata, pa makar to bilo na ušljivom poslu u pogonu za preradu ribe gde ti je nadređeni Rade Šerbedžija? Je li to prva ljubav zbog koje si spreman istrpeti batine? Je li to suprotstavljanje autoritetu kada znaš da si u pravu i da si zreliji od njega? Je li to nečije prvo ubistvo u lovu (u ruralnim delovima Skandinavije je takav običaj)? Ili je to kada nekoga pokušamo i uspemo zaštititi.

‘Sparrows’ je film koji se jako iskupljuje svojim krajem koji iskače iz okvira očekivanog i standardnog za ovaj tip filma i vrlo pametnim i promišljenim razvojem protagoniste. Da, ovo je priča o “letu koje će promeniti sve”, ali Ari se makar menja dostojanstveno, postepeno, nimalo plastično i na koncu ostaje svoj, samo postaje zreliji.

Drugi film, francuski ‘The Golden Days’ (predivnog originalnog naslova koji na moju veliku žalost nije održan u hrvatskom prevodu: ‘Trois souvenirs de ma jeunesse’ – ‘Tri uspomene na mladost’) se odrastanja hvata indirektno, dakle kroz sećanje već odraslog Paula Dedalusa (Mathieu Amalric), čoveka intelektualnog, situiranog i uspešnog u životu, na tri prelomna trenutka odrastanja (data u tri asimetrična poglavlja): traumatično detinjstvo sa psihički obolelom majkom i grubim ocem, jedan čin iznimne hladnoratovske hrabrosti i čovečnosti i prvu pravu studentsku ljubav sa šesnaestogodišnjom “femme fatale” Esther.

Ako vam se imena učine poznatim, na dobrom ste tragu: njihov raspad veze smo već imali prilike gledati u ‘My Sex Life or How I Got into an Argument’ (1996.), filmu koji je proslavio Arnauda Desplechina. Autor se ponovo vraća svojim likovima, a u trećem, najdužem poglavlju kontekst njihove veze proširuje sa Paulove moralne dileme na anatomiju uspona i pada, tako tipičnu za sve mlade ljubavi, od flerta i zavođenja, preko obostranog rasta i razvoja kroz vezu do gušenja, dilema i raspada. Ako i ne znamo celu priču iz ranijeg, vrlo uspelog filma, možemo ju pretpostaviti, svako iz svog iskustva. Prve prave ljubavi su takve.

Zašto bi se Arnaud Desplachine vraćao jednoj priči koju je već delimično ispričao? Možda zato što je u određenoj meri autobiografska (uostalom, nisu li svi intimno intonirani filmovi takvi?), a možda zato što je nije do kraja ispričao. Kut gledanja ostaje Paulov (u mladosti ga sa žarom igra Quentin Dolmaire) i jasno nam je da se on trudio postupati ispravno, koliko to može mladić pun ideala i ambicija, sa manjkom iskustva, i da je i u zreloj dobi čuvao uspomenu i ostao veran svojoj idealnoj ljubavi. Međutim, treba naglasiti da je i Esther (Lou Roy-Lecollinet) dosta kompleksniji lik od tipične lepe, nesigurne i hirovite ženske kakve obično srećemo po takvim filmovima i po svojim uspomenama.

Desplachine svoju priču sjajno priča i svoj film daje u konačnom, doteranom i ispoliranom obliku. Možete prepoznati poneki kliše art i festivalskog filma (autor je ipak jedan od miljenika Cannesa, gde po pravilu ima premijere), ali svaki od njih ima svoje “zašto”, i to je ono što ‘My Golden Days’ čini sjajnim filmom, uz njegovu toplinu i iskrenost.

Kad smo već kod festivalskih ciklusa, ako već više nismo na temi mladosti, na ZFF-u je prikazan i venecijanski pobednik ‘From Afar’ venecuelanskog autora Lorenza Vigasa, kojem je ovo prvi dugometražni film. Scenario je napisao sam Vigas po priči na kojoj je sarađivao sa Guilermom Arriagom, scenaristom prva tri “hyperlink” filma Alejandra Gonzaleza Inarritua. Reći ću odmah da nisam impresioniran ovim komadom festivalske filmske konfekcije, kao što nikad nisam bio impresioniran ni Arriaginim, a ni Inarrituovim radovima (‘Birdman’ je tu možda iznimka, a možda i – nadam se – prekretnica).

Kao što smo to već navikli, u pitanju je teška priča sporog ritma, zapravo više karakterna studija emocionalno (i drugačije) hendikepiranih ljudi, ovog puta smeštena u vreli, nasilni i klasnim razlikama podeljeni Caracas. Za ovakvu priču okruženje može biti bukvalno bilo koje. Prvo upoznajemo Armanda, sredovečnog, neoženjenog, solidno stojećeg, ali skromno živućeg zubnog tehničara. O njegovoj pozadini imamo samo šture informacije: ima sestru i ima oca “koji se vraća” i kojeg ne podnosi. Međutim, to nije bitno, jer Armando ima dve tajne: prvo, gay je, što i nije neka naročita tajna, a drugo, ne podnosi dodir i zato skuplja ulične momke i plaća im da mu poziraju dok masturbira. Jedan od takvih koje je pokupio je i ultra-nasilni i nesigurni mladi beskućnik Elder, koji će ga prilikom prvog susreta udariti i opljačkati. Odnos između njih dvojice se menja, naročito kada Armando spasi život Elderu…

U gustoj, neprijatnoj atmosferi, ‘From Afar’ se bavi pitanjima emotivnih ožiljaka, resocijalizacije i ponajviše ljudskog kontakta i potrebe za bliskošću. Problem je, međutim, u tome što ovaj film svakim svojim kadrom deluje neiskreno, iskonstruirano i u konačnici lažno. Možda mogu razumeti logiku nagrađivanja takvih filmova (oni prosto “vrište” koliko su novi i važni), ali to još uvek ne znači da nisu pretenciozni i samodopadni. Kao da su namenski pravljeni za te nagrade.

Ipak, radiću na svojoj pozitivnosti i duže pamtiti bolje filmske momente, a razočaranja će ishlapiti do sledećeg dana i sledećeg seta filmova. Festivalski život nije toliko dug da ga valja trošiti na to. Čitamo se i sutra.

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

10.11.2024. (11:00)

Prošao još jedan tjedan u znaku kokica

‘Julie je odlučila šutjeti’ dobitnik glavne nagrade ovogodišnjeg ZFF-a

Glavna filmska nagrada ide zrelom, odmjerenom i precizno kalibriranom dugometražnom prvijencu koji odaje zavidno vladanje tonom, strukturom i tempom. Psihološka drama i unutarnja napetost prekrasno su obrađene, obogaćene stilskim dodacima i ponavljanjima, što polako pojačava unutarnji nemir lika impresivnom suzdržanošću i složenošću – pojašnjenje je žirija za dobitnika glavne nagrade. Film je o tenisačici koja jedina ne odluči progovoriti o slučaju suspendiranog trenera. U kategoriji kratkometražnog igranog filma Zlatna kolica osvojio je film ‘Jelen’ tajlanskog redatelja An Chua, dok je španjolski ‘Ideja otoka’, u režiji Carmen Pedrero nominiran za Europsku filmsku nagradu. Zlatna kolica za najbolji hrvatski film u programu Kockice osvojila je Sara Alavanić s filmom ‘Fleka’. Nagradu Kinokino za najbolji film u dječjoj konkurenciji osvaja slovenski redatelj Klemen Dvornik za film Blok 5. Detaljnije na tportalu. HRT

08.11.2024. (20:00)

Tjedan u kojem se svaki dan jedu kokice

Pavičić o ZFF-u: Program “Kockice” nametnuo se kao najprestižnija premijerna platforma za hrvatske kratke igrane filmove, ali ove godine…

Pavičić za Jutarnji opisuje najbolje što se prikazivalo jučer, u četvrtak, a dotaknuo se i programa Kockica, za kratke domaće filmove: ZFF je mjesto gdje su se posljednjih godina mogli vidjeti neki od važnijih domaćih kratkih naslova. Nažalost, ovogodišnje “Kockice” nisu ni približno na razini na kakvoj obično budu. Natjecateljski program domaćih kratkih filmova na ovogodišnjem ZFF-u imao je samo osam naslova, a dojam je da u nekim ranijim i jačim izdanjima ni jedan ovogodišnji ne bi dobio nagradu. Koji je razlog tome? Jedan može biti naprosto slabija produkcija. Drugi mogući razlog je i taj što je nekoliko hrvatskih kratkih filmova doživjelo međunarodni uspjeh, pa su na njegovu valu premijerno prikazani još ljetos. ZFF se prati i na Forumu.

03.11.2024. (14:00)

Uskoro se ponovno vozamo u zlatnim kolicima

Osnivač ZFF-a: Na našim je projekcijama uvijek navijačka atmosfera

Ove godine smo imali najviše prijava do sada – po nekoliko stotina filmova u svakoj od kategorija – pa je proces selekcije bio dug, ali smo jako zadovoljni odabranim. I u dugometražnoj i kratkometražnoj konkurenciji prikazujemo po deset filmova, od kojih je film zatvaranja izvan konkurencije. Izbor je prilično šarolik i publika će moći pogledati po našem sudu izvrsne filmove iz svih krajeva svijeta – od Tajlanda preko Litve do Srbije – koji se razlikuju po odabranim temama i redateljskim pristupima. Prikazat ćemo i feel good filmove i zanimljive obiteljske drame, naslove koji se bave odrastanjem i one koji se bave određenim povijesnim periodom. Uz Glavni program, tu su i stalni programi – natjecateljski “Ponovno s nama”, u kojem se autori čije smo prve ili druge filmove prikazali na prijašnjim izdanjima festivala bore za nagradu Zlatni bicikl. Tu je i “Velikih 5”, u kojem prikazujemo uratke iz pet najvećih europskih zemalja, “Kino Kino”, program za najmlađe, a imamo i novi-stari “Program plus”, koji je namijenjen srednjoškolcima i malo starijima od njih. Kaže Boris T. Matić za Novosti.

01.11.2024. (10:00)

Od pankerskog štosa do prestižne scene

ZFF je od ove godine kandidacijski festival za Europsku filmsku nagradu

ZFF i ove godine donosi vrhunsku filmsku selekciju, uključujući prvi put filmove kandidirane za Europsku filmsku nagradu. Festivalska publika može očekivati intrigantne naslove poput “Santosh”, snažnu priču o detektivki u patrijarhalnom društvu, te litvanske favorite “Vikendica” i “Toksično”. Osim u Zagrebu, filmovi će biti dostupni u gradovima diljem Hrvatske, od Rijeke do Korčule. Festivalski duh prenosit će se i kroz zabave uz sjajnu glazbu, a povoljnije ulaznice prodane u pretprodaji već su obradovale vjerne filmofile. tportal Festival kreće 4.11. a traje do 10. studenog. Program

13.09.2024. (19:00)

Dobra godina za filmofile

Ovogodišnji ZFF otvara film Proslava, laureat ovogodišnje Pule

Zagreb Film Festival, sinonim za kvalitetnu filmsku ponudu, iz godine u godinu predstavlja najzanimljiviju recentnu svjetsku produkciju, a ususret 22. izdanju, koje će se održati od 4. do 10. studenoga, otkriva i prve naslove iz ovogodišnjeg programa. Debitantski dugometražni film Bruna Ankovića, Proslava, imat će zagrebačku premijeru na otvorenju 22. ZFF-a. Ljubitelje crnog i pomaknutog humora mogla bi razveseliti dva filma. Švedsko-norveški Hypnosis, u režiji Ernsta de Geera i nizozemsko-belgijski Three Days of Fish redatelja Petera Hoogendoorna, koji je humorna kronika kompleksnog odnosa oca i sina. Natjecateljski program ZFF-a prvi put uključuje i jedan animirani film – hvaljeni Flow latvijskog autora Gintsa Zilbalodisa (Away, 2019). tportal

12.11.2023. (18:00)

Mladi i nezavisni

Pobjednički film 21. ZFF-a je ‘Kako se poseksati’, a Festival zatvorili ‘Čuvari formule’ Dragana Bjelogrlića

Na ovogodišnjem festivalu prikazano je 115 ostvarenja, a za nagrade Zlatna kolica natjecalo se 26 filmova od čega 8 u dugometražnoj i nacionalnoj kratkometražnoj konkurenciji Kockice te 10 u međunarodnoj kratkometražnoj konkurenciji. Pobjednik je britanski film How to have Sex. U sedam dana na pet gradskih lokacija i tri online adrese svoje filmove prestavilo je niz filmaša iz regije i svijeta. Dok je službeni dio gotov, filmski program se nastavlja i u nedjelju, a Čuvari formule 16. studenog kreću u pohod na hrvatske kinoblagajne. Ravno do dna

07.11.2023. (10:00)

Filmska svetkovina u naše gradu

Otvoren 21. Zagreb Film Festival

Producentica Selma Mehadžić rekla je da će se prikazati preko stotinu filmova u SC-u, Kinoteci i MSU, gdje su već udomaćili, a od ove godine, zbog sanacije kina Tuškanac, glavni program ide na novoj festivalskoj lokaciji, u Cinestaru Branimir. ‘U konkurenciji za Zlatna kolica je 26 filmova u kategorijama međunarodnog dugometražnog i međunarodnog kratkometražnog filma te nacionalnog kratkometražnog programa Kockice. Za nagradu Zlatni bicikl konkuriraju filmovi u programu Ponovno s nama, a publika odlučuje o najboljem filmu u programu Mreža festivala Jadranske regije’. Tportal

07.10.2021. (14:00)

Kikiriki i kokice

Zagreb film festival održat će se od 14. do 21. studenog

Dio glavnog programa ovogodišnjeg ZFF-a bit će prvi tuniski film nominiran za Oscara, Čovjek koji je prodao svoju kožu redateljice Kaouther Ben Hanie, ljubavna priča o mladom sirijskom izbjeglici koji, želeći se ponovno
sastati s voljenom ženom, završava kao eksponat u europskim muzejima. Održat će se i hrvatska premijera Zbornice, dugoočekivanog prvijenca Sonje Tarokić, te novi film Joachima Lafossea, moćna belgijska drama Nemirni. ZFF

13.11.2020. (23:57)

Maske i distanca

U šumi – prvi hrvatski film na temu pandemije koronavirusa

‘U šumi’ se zbiva dan nakon potresa u Zagrebu. Gradom hara virus, sprema se zabrana putovanja, pa mladi par (Lana Meniga, Josip Ledina) putuje vlakom u Gorski kotar u vikendicu. Tijekom 17 minuta filma veza se dvoje mladih urušava – ali, ne smiju nikamo i zatočeni su tu gdje jesu. Film je prikazan u programu Kockice ZFF-a i rad je studentice ADU Sare Grgurić. Jutarnji