Što rade djeca kad roditelji odu na jedrenje i nestanu? - Monitor.hr
17.11.2015. (12:55)

Što rade djeca kad roditelji odu na jedrenje i nestanu?

Ovogodišnje izdanje ZFF-a se u terminu poklapa s ljubljanskim LIFFE-om, i to je dobro za oba festivala i za publiku: kroz tesnu saradnju oba festivala na sitnoj geografskoj udaljenosti mogu uvrstiti aktuelnije filmove i pozvati više gostiju. Od novinara i kritičara koji bi ispratili oba festivala, to, međutim, iziskuje opsežniju organizaciju i kalkulaciju šta gde gledati. Moj raspored se svodi na vikende u Ljubljani i radne dane u Zagrebu, pa kako bude. Cilj je pogledati što više filmova.

Tako mi, recimo, stalno “beži” ovogodišnji pobednik Sundance Festivala, ‘Me and Earl and The Dying Girl’, nisam ga “ulovio” ni u Beču, ali siguran sam da će film s takvom reputacijom već doći u distribuciju. S druge strane, novu filmsku izvedbu Shakespearovog ‘Macbetha’ sam uhvatio u Ljubljani, pa ne bi bilo etički da nadugačko i naširoko pišem o njoj u svom izveštaju iz Zagreba. Reći ću samo da je film visceralan, urađen u maniru Nicolasa Windinga Refna i svojim vizuelnim identitetom i lokacijama posebno u sećanje priziva njegov film ‘Valhalla Rising’ (2009.). Ovakva izvedba je potpuno u duhu izvornog materijala, jedne od najmračnijih i najkompleksnijih Shakespearovih tragedija, a pitanja ‘Macbetha’ su itekako aktuelna i u današnjem svetu.

Međutim, nekom suludom organizacijskom logikom, rešio sam da moj prvi film u Zagrebu bude film slovenskog autora, Olmo Omerzua. Njegov ‘Family Film’ nije baš slovenski film, snimljen je u širokoj koprodukciji i smešten u Prag, gde je Omerzu studirao i gde i dalje bazira svoj rad, toliko da ga Česi smatraju svojim autorom.

Neka vas naslov ne zavara, ovo neće biti nikakav “obiteljski film”, čak ni parodija, niti subverzija žanra, iako je u centru priče familija i odnosi među njenim članovima. Omerzuov pristup je antropološki: on propituje uloge članova dotične praške boljestojeće familije, njihovo ponašanje i međusobne odnose u trenutku velike krize koja će otvoriti neke brižno čuvane tajne i koja može eskalirati u tragediju.

Naime, majka i otac, skloni liberalnom odgoju dece, odlaze na dugo jedrenje po tropskim predelima i na put vode i psa. Maloletni sin i tek punoletna kćerka će im se pridružiti kasnije, kad počne raspust. Za klince je to varijanta “živela sloboda!”, oni dovode društvo, žuraju, igraju igrice… Prvi problem leži u tome što je sin rešio da batali školu i uživa u neodgovornosti i u “zovu hormona”. Drugi, mnogo veći, stupa na scenu kad roditelji prestanu da se javljaju… Kako se, realno gledano, mulci mogu nositi s time? Uporedo sa scenama iz njihovog života, gledamo psa koji se iskrcao na pustom otoku i koji je prepušten sam sebi. Na scenu stupaju prirodni zakoni i borba za opstanak…

Omerzu te dve priče vešto vodi (uz pomoć ko-scenariste Nebojše Pop Tasića) i režira zapanjujuće lakom rukom, bez ikakve pretencioznosti. Glumci su redom izuzetno raspoloženi i svoje uloge nose vrlo dobro, bez očekivanih grešaka, s mladalačkom hrabrošću i ležernošću. Utisak lagano kvari melodramatični obrat u trećem činu, ali i on ima svoju funkciju koja se pokazuje na samom kraju. Sve u svemu, jedan ‘Family Film’ je jedno vrlo solidno delo sa kojim Omerzu pokazuje potencijal da u budućnosti postane jedno od vodećih evropskih imena.

Dok ‘Family Film’ pokazuje da je njegov autor tačno znao šta želi i kamo ide, to nije slučaj s još jednim filmom koji se bavi odnosima unutar familije, ovog puta nakon tragedije. ‘Louder Than Bombs’ je prvi film Joachima Triera na engleskom jeziku. Autor koji se proslavio svojom suptilnošću s filmovima ‘Reprise’ (2006.) i ‘Oslo, August 31st’ (2011.) pokušava da s ‘Louder Than Bombs’ na sličan način postigne isti efekat emocionalne rezonance. U nekim trenucima uspeva, ali se dosta često gubi u praznom hodu i pokušaju da uhvati “ono nešto”. ‘Louder Than Bombs’ nipošto nije loš film, ima svoje momente i nekoliko zaista impozantnih glumačkih ostvarenja (prednjače Isabelle Huppert i Jesse Eisenberg, a sledi im mladi Devin Druid), ali je istovremeno i previše ambiciozan i previše utišan za svoje dobro.

Ovde imamo oca, bivšeg glumca i srednješkolskog profesora Genea (Gabriel Byrne) i njegova dva sina, starijeg Jonaha (Jesse Eisenberg) i mlađeg Conrada (Devin Druid) koji se moraju nositi sa smrću žene, odnosno majke. Isabelle (Huppert) je bila izuzetna žena, cenjeni ratni fotograf i ponos svoje struke i poginula je u prometnoj nesreći kada se povukla iz posla. Tri godine kasnije, Gene i dalje ne zna šta bi sa sobom, a problem postaje izrazito čudno ponašanje mlađeg sina Conrada koji s ocem odbija komunikaciju. Njima u posetu dolazi Jonah, univerzitetski profesor i sveži otac s kupom svojih problema o kojima ne komunicira, ali može poslužiti kao nekakva spona između druge dvojice. Direktna pretnja je članak koji piše Isabellin kolega i prijatelj, a koji će obelodaniti da je njena nesreća više bilo samoubistvo uzrokovano depresijom i nesnalaženjem u običnom, mirnom svetu.

Trier uspeva da sagleda i nama pruži uvid u svakog od njih trojice ponaosob, uz još nekoliko epizodnih likova koji su na ovaj ili na onaj način povezani s njima, ali to ne uspeva da poveže u koherentnu celinu, odnosno uspeva jako retko. Dok su unutarnji monolozi, scene snova i flashback momenti često dovoljno efikasni, to se ne može reći za mnoštvo pozajmljenih motiva iz drugih filmova. U ‘Louder Than Bombs’ ćete naći odjeke raznih filmova koji su se bavili odnosima unutar disfunkcionalnih familija, od ‘American Beauty’ do ‘We Need To Talk About Kevin’. Naravno, tu je i nešto Trierovog autorskog glasa, ali nedovoljno da bi to odjeknulo kao u njegovim ranijim filmovima.

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

10.11.2024. (11:00)

Prošao još jedan tjedan u znaku kokica

‘Julie je odlučila šutjeti’ dobitnik glavne nagrade ovogodišnjeg ZFF-a

Glavna filmska nagrada ide zrelom, odmjerenom i precizno kalibriranom dugometražnom prvijencu koji odaje zavidno vladanje tonom, strukturom i tempom. Psihološka drama i unutarnja napetost prekrasno su obrađene, obogaćene stilskim dodacima i ponavljanjima, što polako pojačava unutarnji nemir lika impresivnom suzdržanošću i složenošću – pojašnjenje je žirija za dobitnika glavne nagrade. Film je o tenisačici koja jedina ne odluči progovoriti o slučaju suspendiranog trenera. U kategoriji kratkometražnog igranog filma Zlatna kolica osvojio je film ‘Jelen’ tajlanskog redatelja An Chua, dok je španjolski ‘Ideja otoka’, u režiji Carmen Pedrero nominiran za Europsku filmsku nagradu. Zlatna kolica za najbolji hrvatski film u programu Kockice osvojila je Sara Alavanić s filmom ‘Fleka’. Nagradu Kinokino za najbolji film u dječjoj konkurenciji osvaja slovenski redatelj Klemen Dvornik za film Blok 5. Detaljnije na tportalu. HRT

08.11.2024. (20:00)

Tjedan u kojem se svaki dan jedu kokice

Pavičić o ZFF-u: Program “Kockice” nametnuo se kao najprestižnija premijerna platforma za hrvatske kratke igrane filmove, ali ove godine…

Pavičić za Jutarnji opisuje najbolje što se prikazivalo jučer, u četvrtak, a dotaknuo se i programa Kockica, za kratke domaće filmove: ZFF je mjesto gdje su se posljednjih godina mogli vidjeti neki od važnijih domaćih kratkih naslova. Nažalost, ovogodišnje “Kockice” nisu ni približno na razini na kakvoj obično budu. Natjecateljski program domaćih kratkih filmova na ovogodišnjem ZFF-u imao je samo osam naslova, a dojam je da u nekim ranijim i jačim izdanjima ni jedan ovogodišnji ne bi dobio nagradu. Koji je razlog tome? Jedan može biti naprosto slabija produkcija. Drugi mogući razlog je i taj što je nekoliko hrvatskih kratkih filmova doživjelo međunarodni uspjeh, pa su na njegovu valu premijerno prikazani još ljetos. ZFF se prati i na Forumu.

03.11.2024. (14:00)

Uskoro se ponovno vozamo u zlatnim kolicima

Osnivač ZFF-a: Na našim je projekcijama uvijek navijačka atmosfera

Ove godine smo imali najviše prijava do sada – po nekoliko stotina filmova u svakoj od kategorija – pa je proces selekcije bio dug, ali smo jako zadovoljni odabranim. I u dugometražnoj i kratkometražnoj konkurenciji prikazujemo po deset filmova, od kojih je film zatvaranja izvan konkurencije. Izbor je prilično šarolik i publika će moći pogledati po našem sudu izvrsne filmove iz svih krajeva svijeta – od Tajlanda preko Litve do Srbije – koji se razlikuju po odabranim temama i redateljskim pristupima. Prikazat ćemo i feel good filmove i zanimljive obiteljske drame, naslove koji se bave odrastanjem i one koji se bave određenim povijesnim periodom. Uz Glavni program, tu su i stalni programi – natjecateljski “Ponovno s nama”, u kojem se autori čije smo prve ili druge filmove prikazali na prijašnjim izdanjima festivala bore za nagradu Zlatni bicikl. Tu je i “Velikih 5”, u kojem prikazujemo uratke iz pet najvećih europskih zemalja, “Kino Kino”, program za najmlađe, a imamo i novi-stari “Program plus”, koji je namijenjen srednjoškolcima i malo starijima od njih. Kaže Boris T. Matić za Novosti.

01.11.2024. (10:00)

Od pankerskog štosa do prestižne scene

ZFF je od ove godine kandidacijski festival za Europsku filmsku nagradu

ZFF i ove godine donosi vrhunsku filmsku selekciju, uključujući prvi put filmove kandidirane za Europsku filmsku nagradu. Festivalska publika može očekivati intrigantne naslove poput “Santosh”, snažnu priču o detektivki u patrijarhalnom društvu, te litvanske favorite “Vikendica” i “Toksično”. Osim u Zagrebu, filmovi će biti dostupni u gradovima diljem Hrvatske, od Rijeke do Korčule. Festivalski duh prenosit će se i kroz zabave uz sjajnu glazbu, a povoljnije ulaznice prodane u pretprodaji već su obradovale vjerne filmofile. tportal Festival kreće 4.11. a traje do 10. studenog. Program

13.09.2024. (19:00)

Dobra godina za filmofile

Ovogodišnji ZFF otvara film Proslava, laureat ovogodišnje Pule

Zagreb Film Festival, sinonim za kvalitetnu filmsku ponudu, iz godine u godinu predstavlja najzanimljiviju recentnu svjetsku produkciju, a ususret 22. izdanju, koje će se održati od 4. do 10. studenoga, otkriva i prve naslove iz ovogodišnjeg programa. Debitantski dugometražni film Bruna Ankovića, Proslava, imat će zagrebačku premijeru na otvorenju 22. ZFF-a. Ljubitelje crnog i pomaknutog humora mogla bi razveseliti dva filma. Švedsko-norveški Hypnosis, u režiji Ernsta de Geera i nizozemsko-belgijski Three Days of Fish redatelja Petera Hoogendoorna, koji je humorna kronika kompleksnog odnosa oca i sina. Natjecateljski program ZFF-a prvi put uključuje i jedan animirani film – hvaljeni Flow latvijskog autora Gintsa Zilbalodisa (Away, 2019). tportal

12.11.2023. (18:00)

Mladi i nezavisni

Pobjednički film 21. ZFF-a je ‘Kako se poseksati’, a Festival zatvorili ‘Čuvari formule’ Dragana Bjelogrlića

Na ovogodišnjem festivalu prikazano je 115 ostvarenja, a za nagrade Zlatna kolica natjecalo se 26 filmova od čega 8 u dugometražnoj i nacionalnoj kratkometražnoj konkurenciji Kockice te 10 u međunarodnoj kratkometražnoj konkurenciji. Pobjednik je britanski film How to have Sex. U sedam dana na pet gradskih lokacija i tri online adrese svoje filmove prestavilo je niz filmaša iz regije i svijeta. Dok je službeni dio gotov, filmski program se nastavlja i u nedjelju, a Čuvari formule 16. studenog kreću u pohod na hrvatske kinoblagajne. Ravno do dna

07.11.2023. (10:00)

Filmska svetkovina u naše gradu

Otvoren 21. Zagreb Film Festival

Producentica Selma Mehadžić rekla je da će se prikazati preko stotinu filmova u SC-u, Kinoteci i MSU, gdje su već udomaćili, a od ove godine, zbog sanacije kina Tuškanac, glavni program ide na novoj festivalskoj lokaciji, u Cinestaru Branimir. ‘U konkurenciji za Zlatna kolica je 26 filmova u kategorijama međunarodnog dugometražnog i međunarodnog kratkometražnog filma te nacionalnog kratkometražnog programa Kockice. Za nagradu Zlatni bicikl konkuriraju filmovi u programu Ponovno s nama, a publika odlučuje o najboljem filmu u programu Mreža festivala Jadranske regije’. Tportal

07.10.2021. (14:00)

Kikiriki i kokice

Zagreb film festival održat će se od 14. do 21. studenog

Dio glavnog programa ovogodišnjeg ZFF-a bit će prvi tuniski film nominiran za Oscara, Čovjek koji je prodao svoju kožu redateljice Kaouther Ben Hanie, ljubavna priča o mladom sirijskom izbjeglici koji, želeći se ponovno
sastati s voljenom ženom, završava kao eksponat u europskim muzejima. Održat će se i hrvatska premijera Zbornice, dugoočekivanog prvijenca Sonje Tarokić, te novi film Joachima Lafossea, moćna belgijska drama Nemirni. ZFF

13.11.2020. (23:57)

Maske i distanca

U šumi – prvi hrvatski film na temu pandemije koronavirusa

‘U šumi’ se zbiva dan nakon potresa u Zagrebu. Gradom hara virus, sprema se zabrana putovanja, pa mladi par (Lana Meniga, Josip Ledina) putuje vlakom u Gorski kotar u vikendicu. Tijekom 17 minuta filma veza se dvoje mladih urušava – ali, ne smiju nikamo i zatočeni su tu gdje jesu. Film je prikazan u programu Kockice ZFF-a i rad je studentice ADU Sare Grgurić. Jutarnji