Strategije za vodik (1): Spašavanje žive glave ili nova prilika za naftaše - Monitor.hr
13.02.2023. (17:00)

Prljava industrija

Strategije za vodik (1): Spašavanje žive glave ili nova prilika za naftaše

Optimizam vezan za prvi element periodnog sustava poznat je po tome što se periodično pali i gasi. Neke prognoze za 2023. tako kažu da bi ovo mogla biti godina kada će zeleni vodik iskoračiti iz sfere ideje u realnost, zahvaljujući nizu strategija i najavljenih ulaganja u vodikove tehnologije. Koliko je prljav vodik dobiven iz fosilnih goriva, govori podatak da proizvodnja 90-ak megatona vodika za današnje svjetske potrebe po emisijama premašuje čitav svjetski zračni promet i ide do 900 megatona. Ukratko – na kilogram sivog vodika, dobije se deset puta više kila CO2 i na kraju je prljaviji od paljenja samih fosilnih goriva. Faktograf


Slične vijesti

08.01. (13:00)

Izvor energije kojeg ne nedostaje

Britanci su razvili biogorivo koristeći sadržaj – kanalizacije

Kemičari u laboratoriju u Engleskoj pretvorili su kanalizacijski otpad ljudskog porijekla u kerozin, javio je nedavno BBC. Kemičari su od kanalizacijskog otpada, koje se većinom sastoji od ljudskog izmeta, došli do biokerozina. Proizvedeno gorivo ima 90% manji ugljični otisak od standardnog mlaznog goriva, što je zapanjujući podatak za znanstvenike. Na redu je još nekoliko neovisnih testiranja na DLR Institutu za tehnologiju sagorijevanja, iako njegova eventualna primjena već sada pobuđuje maštu: zamislite npr. da zrakoplovi lete na ljudski izmet. Taj je izvor energije doista neograničen… Revija HAK

04.01. (09:00)

I to ima rok trajanja

I benzin se kvari: Gorivo koje stoji više od 4 tjedna može izazvati probleme u radu vozila

Ako se vaš automobil muči s pokretanjem, paljenjem ili ne ujednačnim radom, moguće je da je razlog staro gorivo u spremniku. Stručnjaci ističu da benzin ima rok trajanja, a neaktivno gorivo može se pokvariti već za četiri tjedna. Pravilnim skladištenjem možete produljiti rok trajanja goriva, no kisik, voda i toplina ostaju glavni neprijatelji. Etanol, dodatak gorivu, može uzrokovati probleme jer privlači vodu, dok olefini koji mogu oksidirati, stvaraju čvrstu tvar poput gume koja može zaglaviti motor. Isparavanje i promjene u sastavu goriva između sezona također mogu pridonijeti problemima. Važno je smanjiti utjecaj ovih faktora kako biste očuvali kvalitetu goriva. (N1, IFL Science)

17.12.2023. (09:00)

Bez chemtrailsa

U Velikoj Britaniji započinje izdvajanje ugljika iz zraka za proizvodnju avionskog goriva

Ovoga tjedna u Velikoj Britaniji svečano je pušten u rad prvi sustav za hvatanje CO2 izravno iz zraka. Preciznije rečeno, u pogon je pušten prvi modul takvog sustava, koji je osmišljen kao modularan i proširiv sve do komercijalno isplativih razina. Energiju za rad dobivaju isključivo iz vlastitih solarnih panela, postavljenih na krov kontejnera. Tako se na “čisti” pogon dobiva ugljik izdvojen iz zraka, bez dodatnih štetnih emisija nastalih tijekom proizvodnje energije. Tvorci kažu da jedan modul može tijekom godinu dana rada izdvojiti do 50 tona CO2 visoke čistoće. Nakon toga, on se koristi kao sirovina u proizvodnji održivog avionskog goriva (SAF), što je u skladu s planovima za dekarbonizaciju avioindustrije. Bug

21.11.2023. (13:00)

Vatra što se strujom pali (i gasi)

Novo gorivo: Ne gori kad je izloženo plamenu, a može ga zapaliti samo struja pod visokim naponom

Prema objavi u časopisu Američkog kemijskog društva, osnova sigurnog goriva je ionska tekućina, koja ima slična svojstva kao i tekuća sol. Slična je soli koju koristimo u kuhinji. Ona koju su koristili za ovaj projekt ima nižu točku taljenja od kuhinjske soli, nizak tlak pare i organska je. Kemijski inženjeri UC Riversidea promijenili su sastav tekućine zamijenivši klor perkloratom. Potom su pokušali zapaliti gorivo iskrom, odnosno upaljačem, što nije uspjelo. Čim su isključili struju, plamen je nestao i mogli smo ponavljati ovaj proces uvijek iznova – primijeniti napon, vidjeti dim, zapaliti dim, a zatim ga ugasiti. Primjenom višeg napona na tekućinu stvara se intenzivniji plamen s većom izlaznom energijom. Ova bi metoda mogla funkcionirati kao sustav u motoru, smatraju. Revija HAK

08.10.2023. (21:00)

Nema jamstva koliko će vas daleko odvesti u praksi

Koliko kilometara mogu prijeći pojedini modeli automobila s uključenom lampicom rezerve?

Slobodna Dalmacija - Evo zašto automobil ne smijete voziti na rezervi, s  mudrim savjetima javio se i jedan Kerum: Reći ću vam što me je naučio  punac...

Istraživanje britanske stranice za usporedbu Compare The Market pokazalo je dokle možete doći sa sadržajem rezervnog spremnika 96 popularnih automobila s benzinskim motorom. Većina vozača misli da mogu prijeći samo 40 kilometara kad se upali lampica, no u praksi je domet u većini slučajeva dvostruko veći. Mnogi moderni automobili danas imaju ugrađeno računalo koje pokazuje koliko daleko još možete voziti kada je vaš automobil dosegao nisku razinu goriva, ali čak i tada često idu puno dalje od prikazanog. VW Passat je postao pobjednik s dometa od najmanje 120,73 kilometara na rezervi. Volvo V40 i Ford Mondeo uslijedili su iza sa 113,6 odnosno 112,68 kilometara, dok je BMW serije 5 bio četvrti s dosegom od 109,96 kilometara. Slijede Toyota Prius (107,2 km), Mercedes E klasa (103 km), Audi Q5 (102,7 km), Range Rover Sport (102 km), Mazda 6 (101,3 km), Audi A6 (99,8 km). HAK

28.09.2023. (14:00)

Previše je to dragocjene love

Perković: Cijena goriva je 1.62 eura. Bez vladina uplitanja bila bi ispod jednog eura

Stvara se dojam da su za visoke cijene goriva krivi pohlepni trgovci, vlasnici rafinerija koji prerađuju naftu i kompanije koje vade sirovu naftu. Takva percepcija je u interesu subjekta koji je zapravo najodgovorniji za visoke cijene goriva, a to je država. Cijena i benzina i dizela bi bila manja od 1 eura po litri da država ne naplaćuje PDV i trošarinu, čak i kada bi trgovci povećali marže. Petinu cijene čini PDV, koji je opći prihod državnog proračuna. Iako je cijena eurosupera ista kao cijena dizela, država na tom gorivu više zaradi zbog većih trošarina. Djelomično je država “pomogla” kada je smanjila trošarine prošle godine, ali to nije bilo dovoljno značajno. Država ne želi ostati bez prihoda od poreza (trošarine su oblik poreza) na gorivo, pa je umjesto toga počela kriviti trgovce za visoke cijene i odlučila fiksirati trgovačke marže. Branimir Perković za Index.

01.09.2023. (18:05)

Koliko je pametno telefonirati prilikom točenja goriva? Opasnost je teoretska

02.07.2023. (13:00)

Nema tih para, zasad

Let na biogoriva: Zeleno mlazno gorivo je tu, ali je neisplativo

Održivo gorivo ili sustainable aviation fuel (SAF) prilično je nova vrsta mlaznoga goriva za zrakoplove na koje se danas mnogi ‘pale‘ jer obećava smanjenje emisija ugljika u prosjeku za 80 posto, ali čini se da ga avioprijevoznici ne prihvaćaju baš najbolje, za što postoje opravdani razlozi. SAF ili biogorivo je drop in gorivo, što znači da se može upotrebljavati u postojećim zrakoplovima uz male ili nikakve izmjene. Modifikacija zrakoplova je minimalna, za razliku od pogona na vodik ili električnog. Međutim, problem nastaje kada se počne pričati o cijeni, jer je trenutačno mnogo skuplje proizvoditi takvo gorivo od običnoga. Lider

26.06.2023. (01:00)

Samo da ne zrači

Ozbiljno se razmišlja o proizvodnji tzv. nuklearnog dizelskog goriva

Pokraj sve prisutnijih električnih vozila, proizvođači goriva gledaju načine kako proizvoditi sintetičke energente za automobile. Ona su klimatski neutralna jer u proizvodnji koriste CO2, no problem je s velikom količinom energije potrebnom za njihovu proizvodnju. Vjetroelektrane i solarne elektrane nisu dovoljne jer je potreban mnogo veći kapacitet. Izgradnja nuklearke može trajati i do 19 godina, zato su se sjetili malih modularnih nuklearnih reaktora. Lako ih je transportirati, ne zauzimaju puno prostora i instalacija je relativno brza. Također, imaju smanjene potrebe za gorivom i mogu se puniti svakih tri do sedam godina. Revija HAK

11.04.2023. (21:00)

Kad ugljen više nije poželjan...

Proizvodnja prvog sintetičkog goriva krenula već u Drugom svjetskom ratu

Nijemci su snagom mišića uspjeli izlobirati da se od 2035. godine mogu prodavati i vozila na sintetičko gorivo u Europskoj uniji, uz vozila bez emisija. Koliko je stara priča o sintetičkom gorivu? Politico se vratio u prošlost, u vrijeme prije Drugog svjetskog rata kada je Njemačka, odnosno Treći Reich imao problem s energentima. Hitler je (kao i njegovi prethodnici) želio učiniti da se Treći Reich manje oslanja na inozemnu naftu američkih i britanskih proizvođača, što bi Njemačku prisililo da troši stranu valutu koju si nije mogla priuštiti. S obzirom na obilje ugljena u Njemačkoj, sintetičko gorivo bilo je očita alternativa. Manje od godinu dana nakon što su nacisti preuzeli vlast, Hitlerova vlada potpisala je sporazum s kemijskim divom I.G. Farben za proizvodnju sintetičkog goriva u velikim razmjerima. Revija HAK