'The Intern' - "romantična komedija bez ljigave romanse" - Monitor.hr
05.10.2015. (07:41)

‘The Intern’ – "romantična komedija bez ljigave romanse"

‘The Intern’ je jedna ugodna, “feel-good” romantična komedija, što i možemo očekivati od Nancy Meyers, veteranke takvih filmova u smislu produkcije, scenarija i režije. Njeni filmovi, pa tako i ovaj, su primer savršeno pažljive konstrukcije i ušminkanosti eksterijera i enterijera, čist eskapizam i “arhitektonska pornografija” nasuprot realnom i prljavom životu, kako već to biva u romantičnim komedijama kao takvim. Međutim, ovde dolazimo do prve i najveće neobičnosti ovog filma: ovde ono “romantična” ima drugo značenje.

Znači ovde se ne radi o zaljubljivanju i osvajanju osobe suprotnog pola, iako to našem naslovnom stažisti Benu (Robert De Niro, star preko 70 godina, što je valjda i komični “punchline” filma) polazi za rukom relativno lako i bez napora. Izabranica njegovog srca je maserka Fiona (Rene Russo, predivno izgleda sa preko 60 godina, ali je nažalost uludo potrošena u filmu), ali to je tek jedan od sporednih koloseka filma. Nije romantičan ni platonski odnos između Bena i njegove dosta mlađe šefice Jules (Anne Hathaway, koja još jednom dokazuje status Julie Roberts novog milenijuma), niti su toliko romantični njihovi životni nazori. Romantičan je sam stav filma: lagodan, naivan, eskapistički, romantičan je ton rasprave između starih i novih vremena što je centralna tema filma i romantičan je tretman likova.

Prvo se upoznajemo sa Benom za koga se na samom početku čini da je ujedno i naš narator, a ne samo naslovni i glavni lik. On nam priča o sebi, da je udovac, penzioner, bivši menadžer u štampariji telefonskih imenika (vidite li ironiju tu? Ako ne, nema veze – u filmu će se taj štos ponoviti malo previše puta). On svoju penziju provodi lagodno, putuje po svetu, uči jezike i umetnost kuhinje, odlazi na jogu i u povremene posete sinu i njegovoj familiji u San Diegu, ali mu je nesnosno dosadno jer nema one njegove dnevne radne rutine. Zato je odlučio da se javi na konkurs za starijeg stažistu u izuzetno uspešnoj “start up” firmi koja se bavi prodajom odeće preko interneta, iako o internetu i kompjuterima ne zna baš mnogo. Njegova radna etika je savršena i spreman je da uči. A ovaj uvod je zapravo njegovo video-pismo za konkurs.

Naravno, dobio je posao (u suprotnom ne bi bilo filma) i to kao direktni saradnik vlasnice i direktorke Jules. Ona je, pak, tipična zaposlena žena novog milenijuma. Večito je u žurbi i vozi bicikl kroz svoju hipstersku kompaniju, a njen pristup je onako baš mikro-menadžerski, što će reći bavi se baš svim aspektima poslovanja, od dizajna, preko logistike do podrške korisnicima i upravljanja. Ona je zbog toga hronično iscrpljena, pa ne viđa često svoje ukućane: modernog muža Matta (Holm) koji je ostao kod kuće i princezastu kćerkicu Paige (Kushner) o kojoj se tata brine. Zbog obima svog posla, ona je sklona zaboravljanju pojedinosti na poslu (kao što je to program starijih stažista) i na privatnom planu, te u startu slabo prima promenu da pod njom radi starija osoba koja nije hip, moderna i “na ti” sa tehnologijom.

Međutim, Ben će joj se uvući pod kožu zbog svoje radne etike (u stanju je doći ranije i počistiti sto zatrpan kancelarijskim otpadom), integriteta, mudrosti, manira (gospodin je uvek u odelu) i dobre naravi. On će joj postati možda jedini pravi prijatelj i nešto nalik na najidealniju i najpozitivniju moguću očinsku figuru i pomoću njega će ona doneti neke od važnih odluka, kako u vezi svog privatnog života, tako i u vezi firme, poslovanja i situacije sa angažmanom eksternog rukovodioca, što zahtevaju ulagači.

Pored toga što je romantična komedija bez ljigave romanse, ‘The Intern’ revidira i nekoliko drugih, tipskih grešaka u tonu kod savremenih filmova koji se bave generacijskim jazom. Recimo, komedija sličnog naziva, ‘The Internship’ (2013.) bila je pokretna reklama za Google (kao što je ‘The Intern’ tek nešto diskretnija za Apple, ali nema veze), ali je zauzimala ton da je “milenijumska generacija” nesposobna za posao, kao i za ispunjen privatni život jer je ovisna o tehnologiji i permanentno nastanjena u virtuelnom svetu, te joj treba pomoć starijih i iskusnijih kako bi se sa tim nekim temeljnim stvarima nosili. ‘The Intern’ mnogo više poštuje svoje likove, i mlade i stare. Mladi su vredni, kreativni i poslovno sposobni, ali im fali iskustvo i sistem u radu koji se stiče sa godinama, a stariji nisu baš kompletne mule za tehnologiju, nego se mogu naučiti ako imaju volje i takođe nisu dosadna gunđala i dežurni pravednici, nego su sposobni da kad treba i kako treba daju koristan savet mlađima.

Međutim, daleko od toga da je ‘The Intern’ savršen film. Prvi problem je njegova dužina od 2 sata, što je barem za 20 minuta previše. Drugi problem su veoma površno nakačeni dodatni likovi i pod-zapleti, kao što su tri hipstera za Benovim stolom i njihov potpuno blentavi provalnički pohod na kuću Julesine majke da izbrišu mail sa kompjutera. Problematičan je i pod-zaplet sa Julesinim i Mattovim brakom i Mattovom prevarom, ali on bar ima funkciju da u priču ubaci polemiku o feminizmu i kavaljerstvu koja, opet, nije najsrećnije i najrealističnije izvedena, jer nam nisu logične pozicije dvoje protagonista. Sa druge strane, možda je ta rasprava samo sredstvo da se podvuku generacijske razlike prema kojima su “baby boomeri” bili generacija puna ideala i generacija koja se za njih borila, dok su “milenijalci” mnogo skloniji kompromisu ako im je cilj održati zadatu idealnu sliku. Opet, ta tema je mnogo efektnije, a jednako diskretno portretirana u pomalo zaboravljenom i potcenjenom ‘Up in the Air’ (2009.). Konačno, ono što će gledaoci najviše osetiti je i ravan ton koji se proteže kroz ceo film. ‘The Intern’ je zbog toga ispolirano, ali zato savršeno neiskreno i nerealno filmsko delo koje se brzo zaboravlja.

To ne znači da film nije gledljiv, čak i na momente zabavan. Razlog za to su odlične uloge dvoje protagonista. Anne Hathaway je tu u svojoj zoni ugodnosti, živahna, vesela i pozitivna i tu se savršeno snalazi. Iznenađenje u nekom smislu je Robert De Niro. On je bez daljnjeg sjajan glumac, ali je isto tako svoje najbolje uloge ostvario odavno. U poslednje vreme za njega je posebno problematičan izbor filmova u kojima će se pojavljivati. De Niro, naime, uloge ne odbija, čak ni loše napisane likove u lošim filmovima i po količini gluposti koje je snimio se približava Nicolasu Cageu. Za razliku od Cagea, De Niro makar ima dovoljno takta da većinu bezveznih uloga otalja šmekerski i sa stilom, ali se u poslednje vreme za njega teško može reći da se trudi. Poslednji put smo ga u sjajnom izdanju gledali u ‘Silver Linings Playbook’ (2013.), ali njegova uloga tamo je bila relativno mala, ma koliko koloritna bila.

Ovde ima glavnu ulogu i igra je apsolutno savršeno. On ovde nije patetičan starac kakvim se predstavlja u drugim recentnim filmovima, on je ovde gospodin sa dobrom voljom, ali i sa čvrstim stavom. Važnije od svega, on savršeno balansira između komičnog i dramskog i gotovo nikad ne promašuje ton. Pravo ga je zadovoljstvo gledati u jednoj ležernoj, odmerenoj, “low key” ulozi i zbog toga ‘The Intern’ zaslužuje moju laganu preporuku. (6/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

04.03.2022. (12:00)

Čovjek čovjeku vuk

Jane Campion i ‘Šape pasje’ – užasavajuća lakoća zaostalosti i okrutnosti

Zanimljiva analiza filma, Josip Mlakić za Express: Nešto i o tajanstvenom naslovu filma ‘Power of the Dog’. Radi se o izrazu iz biblijskog Psalma 22, 20 koji u engleskom prijevodu glasi: Deliver my soul from the sword; my darling from the power of the dog. U filmu je to prevedeno na sljedeći način: Dušu moju istrgni maču, iz šapa pasjih život moj. (Ovaj Psalam čita glavni lik, Peter u samoj završnici filma.) Od tuda, dakle, ‘Šape pasje’, iako je na hrvatskom možda primjereniji izraz “iz vučjih ralja” ili “od vrata paklenih”. U jednom intervjuu koji je dala povodom filma, Jane Campion je objasnila da je “moć psa simbol dubokih, nekontroliranih poriva koji nas mogu uništiti”. Od prvog dijela filma, svjestan Peterove homoseksualnosti, Phil od kožnih traka plete konop za Petera, znajući da je njegov otac izvršio samoubojstvo vješanjem. Tu možemo govoriti o ljudskoj okrutnosti, ali i o vjerskom puritanizmu, gdje je konop, u krajnjem slučaju, jedino izbavljenje iz “šapa pasjih”.

04.03.2022. (00:00)

Umjetna inteligencija napada

BigBug: SF komedija o ustanku robota

Redatelj Jean-Pierre Jeunet je servirao znanstveno-fantastičnu komediju satiričnog tipa i metaforičnog karaktera koja, nažalost, nije toliko smiješna, a ni posebno pametna. Teleportirani smo u “jeunetovski” koloriranu budućnost ne toliko daleke 2045. godine gdje ljudi maksimalno ovise o tehnologiji, umjetnoj inteligenciji, kućnim i inim robotima, no to im ne smeta jer im omogućava lagodniji život. Jednog dana dolazi do ustanka robota, zatvaraju ukućane i uspostavljaju robo-diktaturu. Slobodna

01.03.2022. (16:46)

Disfunkcionalna radna obitelj

Španjolski film ‘Veliki gazda’ – priča o kapitalizmu na granici od ozbiljnog do komičnog

Kao “prijateljsko lice kapitalističke korupcije” Blanco (Bardem) iza smješka skriva unutrašnjeg Escobara. On zaposlenike naziva svojom djecom i hini da je njihov otac postavljajući se kao nekakva očinska figura, ali nije mu problem dati otkaz toj djeci, tj. donijeti teške odluke za “dobrobit” obitelji koja je disfunkcionalna, bolje reći posla. Predstavljajući se kao dobar šef i moralan čovjek, iako je prilično loš i nemoralan, Blanco propovijeda o “trudu, ravnoteži i odanosti”, riječima ispisanim na zidu njegova skladišta – piše Marko Njegić. Slobodna

18.02.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Janje’ – film o paru koji ne može imati djece pa usvoji dijete s janjećom glavom

Dio je kritike “Janje” žanrovski okarakterizirao kao horor, što baš i nije najtočniji opis. Islandski se film prije može opisati kao smjesa northern gothica, basne, bajke i grčkog mita s motivom hybrisa u središtu. Iz tog žanrovskog miksa islandski je režiser izveo efektnu ekološku parabolu o ljudskoj vrsti koja uzima sve i zato biva kažnjena. Ima nešto u tim ovcama: na koncu, pasli su ih i stari Grci – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

17.02.2022. (21:00)

Novo u kinima

‘Smrt na Nilu’ je napredak u odnosu na ‘Ubojstvo u Orient Expressu’

Vlak je sad zamijenjen parobrodom koji vijuga rijekom, a redatelj Branagh (također glumi Poirota) atraktivno vizualizira krstarenje, kao i sam egzotični Egipat, uspijevajući zamaskirati činjenicu da “Smrt na Nilu” nije snimljena na pravoj lokaciji. Rezultat takvog pristupa je blockbusterska trilerska “grandezza”, eskapistička zabava nalik kriminalističkom putopisu sa staromodno-modernim vizualnim i zvjezdanim sjajem – piše Marko Njegić. Slobodna

15.02.2022. (14:00)

Japanska poetika

‘Drive My Car’ – bliskost nas može izliječiti tamo gdje joj se najmanje nadamo

Japanski film, adaptacija romana Harukija Murakamija, nije samo kandidat za Oscara u kategoriji stranih filmova, nego je i kandidat za Oscara za najbolji film, najbolju režiju i najbolji adaptirani scenarij. Drive My Car je emotivno putovanje u srce bliskosti koja se može ostvariti između ljudi koji su duboko povrijeđeni. I to bez seksa. Film je kompliciran, iritantan i slojevit i ni u jednom trenutku neće pokušati ulizivati se i svidjeti vam se – piše Zrinka Pavlić. T-portal

14.01.2022. (15:00)

Zalomilo se

Osrednji novi Clooneyjev film: Što mu je bilo dok je sjedio u redateljskom stolcu? Je li zaspao?

Memoari Pulitzerom ovjenčanog novinara JR Moehringera poslužili su kao baza Amazonova filma “The Tender Bar”. Načelno zanimljiv lik i zanimljiva storija, pogubili su se u tranziciji na film, tj. od memoara do scenarija, iako je “na papiru” sve slutilo na dobro, računajući ime Georgea Clooneyja u ulozi režisera i Williama Monahana kao scenarista – piše Marko Njegić. Slobodna

13.01.2022. (23:00)

Novo u kinima

‘Licorice Pizza’: Savršeno ukusna kriška filma i života

Za ljubitelje “ranog” Paula Thomasa Andersona, “Licorize Pizza” predstavlja povratak u vrijeme kad su se zaljubili u njegove filmove, a za njega povratak nezavisnjačkim “indie” korijenima devedesetih i mladosti sedamdesetih s, kako se kaže, današnjom pameću. “Licorice Pizza” je divotica od filma, romantična i komična, nostalgična i snolika kao California Dream, mladenački zaigrana i zrela – piše Marko Njegić. Slobodna

07.01.2022. (19:00)

Kad glumica postane redateljica

‘Mračna kći’ otkriva što se dogodi kada žena osjeti da je guše majčinstvo i brak

Glumica Maggie Gyllenhaal se u režiji prvi puta okušala 2020. godine u sklopu Netflixovog projekta “Homemade”, omnibusa 17 kratkih filmova koje su poznati filmaši napravili tijekom pandemije koronavirusa. Već se iduće godine prebacila na dugi metar te za Netflix režirala i scenaristički adaptirala roman Elene Ferrante “Mračna kći”. Film je početkom rujna premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji, gdje je odnio nagradu za najbolji scenarij. Nenad Polimac film ocjenjuje trojkom. Jutarnji