Trebamo osamnaest lovaca i nove vojne baze - Monitor.hr
21.02.2016. (16:25)

Stihijska kupovina

Trebamo osamnaest lovaca i nove vojne baze

Godina 2016. trebala bi biti sudbonosna za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo. Minimalan broj aviona koje Hrvatska treba je 18: šest lovaca za dežurno borbeno djelovanje, četiri do pet na održavanju i sedam do osam za obuku. Mogao bi se tada ponuditi ‘air policing’ susjednim zemljama od čega se može i dobro zaraditi. Jutarnji


Slične vijesti

13.06. (17:00)

Dreamliner? Više kao Nightmareliner

Boeingove nesreće: miriši na sustavnu grešku, ne i na slučajnost

Boeing se suočava s nizom ozbiljnih incidenata, od fatalnih nesreća uzrokovanih MCAS sustavom do požara litij-ionskih baterija u Dreamlineru. Uz tehničke propuste, slab nadzor regulatora i upravljačku nekompetenciju, sve to ukazuje na duboko ukorijenjene sustavne probleme, a ne na izolirane slučajnosti. Smrti zviždača dodatno bacaju sjenu sumnje na korporativnu etiku. Iako uzroci najnovije nesreće još nisu poznati, Boeing je odavno istrošio kredit povjerenja – previše je dokaza da ne govorimo o nesreći, već o obrascu. Drago Galić za Bug

06.06. (14:00)

Ponesi samo gaće i nadu – sve ostalo naplaćuju

Zrakoplovne kompanije sve češće naplaćuju i predanu i ručnu prtljagu

Što izaziva frustracije putnika. Od pionira FlyBe 2006. godine do globalnog standarda, “junk fees” danas donose milijarde dolara prihoda. Putnici, u pokušaju uštede, masovno kupuju male kofere koji stanu pod sjedalo. Potrošačke udruge traže intervenciju EU, no propisi ostaju nejasni. Istovremeno, društvene mreže promoviraju minimalističko pakiranje, a rijetke kompanije poput indijskog IndiGo pokazuju da je i drugačiji model moguć – bez naplate, bez rasprava, bez redova. tportal

05.11.2024. (13:00)

U treptaj oka

Kineska tvrtka razvila je rekordni nadzvučni zrakoplov koji je u testovima dosegao brzinu od 4 Macha, dvostruko brže od Concordea

Kažu Kinezi da će zrakoplov krenuti u proizvodnju za nekoliko godina i da će putovanje od Pekinga do New Yorka trajati dva sata. Tvrtka Space Transportation tvrdi da je razvila zrakoplov koji je postigao revolucionarnu brzinu od 4 Macha. Nadzvučni avion Concorde dosegao je 2.23 Macha. Dakle, kineski avion je išao skoro dvostruko brže od klasičnog Concordea.

Prototip komercijalnog nadzvučnog zrakoplova nedavno je završio probni let u kojem je zrakoplov letio brzinom od oko 4900 kilometara na sat, prema South China Morning Postu. Zrakoplov je dizajniran za polijetanje i slijetanje okomito, a očekuje se da će dosegnuti visinu veću od 20.000 metara. Novo testiranje motora planirano je za studeni ove godine. Revija HAK

07.08.2024. (18:56)

Stroži propisi za tekućine ponovno će usporiti protok putnika u zračnim lukama

01.07.2024. (14:00)

Obično se malo zatreseš, ali dalje je sve ok

Što su turbulencije, kako utječu na letove zrakoplovima te mogu li se predvidjeti?

Turbulencija je kaotično kretanje čestica zraka u relativno malom području i relativno kratkom vremenu. Ponekad je samo neugodna pojava koja uzrokuje trešnju zrakoplova, a ponekad je puno jača i opasnija pa može izazvati i propadanje, pa čak i rušenje, prvenstveno manjih zrakoplova. Najčešće se pojavljuje u oblacima i u njihovoj blizini, pogotovo u grmljavinskim oblacima i olujama. Na formiranje turbulencija u vedrom zraku utječe nekoliko čimbenika, kao što su mlazne struje, temperaturni gradijenti, planinski valovi… Nepredvidive turbulencije razlog su i zašto posade putničkih zrakoplova preporučuju putnicima da u svojim sjedalima budu vezani tijekom čitavog leta, a ne samo dok je uključen znak koji ih na to obvezuje. Bug usput skreće pozornost na servis Turbli. Na njemu je moguće vidjeti aktualne karte svijeta i pojedinih regija, s “toplinskim” mapama vjerojatnosti za pojavu turbulencija.

26.11.2023. (12:00)

Ultrafanovi okoliša

Rolls-Royce je proizveo najveći mlazni motor na svijetu i pokreće ga održivim gorivom

Zrakoplovstvo je jedan od glavnih uzročnika onečišćenja zraka. Imajući to na umu, Rolls-Royce je napravio svoj najsnažniji mlazni motor kompatibilnim s održivim gorivom. Motor ima promjer 3,556 metara s titanskim lopaticama i 25% je učinkovitiji u odnosu na prvu generaciju Rolls-Royceovih Trent motora. Održivo gorivo koje se trenutno koristi u komercijalnom zrakoplovstvu smanjuje emisiju CO2 do 80%. Može se proizvesti iz brojnih izvora, uključujući otpadna ulja i masti, zeleni i komunalni otpad te neprehrambene usjeve. No, trenutni zakon ograničava njegovu upotrebu. Revija HAK

08.11.2023. (13:00)

Vodik kao gorivo: Rješenje za emisije CO2 koje proizvode zrakoplovi

Turizam se oporavlja nakon sušnih korona-godina. Najbolji pokazatelj za to je boom avio-prometa. Nebo je opet puno letjelica, a što je više aviona u zraku, više se troši kerozina, a više je i emisije CO2. Avioni su veliki zagađivači, zato stručnjaci rade na razvoju alternativnih pogona. Jedan tim iz Slovenije bi mogao revolucionirati avio-branšu. Za njihove su motore zaintereisrane velike kompanije poput Airbusa, a prva vozila trebala bi biti usavršena u roku dvije godine. DW

02.07.2023. (13:00)

Nema tih para, zasad

Let na biogoriva: Zeleno mlazno gorivo je tu, ali je neisplativo

Održivo gorivo ili sustainable aviation fuel (SAF) prilično je nova vrsta mlaznoga goriva za zrakoplove na koje se danas mnogi ‘pale‘ jer obećava smanjenje emisija ugljika u prosjeku za 80 posto, ali čini se da ga avioprijevoznici ne prihvaćaju baš najbolje, za što postoje opravdani razlozi. SAF ili biogorivo je drop in gorivo, što znači da se može upotrebljavati u postojećim zrakoplovima uz male ili nikakve izmjene. Modifikacija zrakoplova je minimalna, za razliku od pogona na vodik ili električnog. Međutim, problem nastaje kada se počne pričati o cijeni, jer je trenutačno mnogo skuplje proizvoditi takvo gorivo od običnoga. Lider

28.07.2022. (19:00)

Brzo i ekološki prihvatljivo

Revolucionarni Hyperloop u Kanadi: Prevozit će putnike brzinom od 1000 km/h

FluxJet je naziv novog hyperloop projekta, koji može prevesti do 54 putnika brzinom od 1000 km/h, što je brže i od mlažnjaka. Ovo električno vozilo u vakuumskoj cijevi razvio je TransPod sa sjedištem u Torontu, u suradnji s raznim drugim institucijama i međunarodnim partnerima. Tvrtka planira izgraditi revolucionarni mrežni sustav pod nazivom TransPod Line, koji će povezivati gradove Calgary i Edmonton u Kanadi. Tvrdi da se razlikuje od bilo kojeg drugog sustava vlakova s vakuumskim cijevima jer se temelji na takozvanoj pametnoj infrastrukturi koja značajno smanjuje troškove rada i održavanja. Zbog toga će putnici plaćati 44% manje u usporedbi s avionskim kartama za istu rutu, pridonijeli bi smanjenju emisija CO2 od preko 600.000 tona godišnje te bi stigli na odredište puno brže – s FluxJet cijevima koji bi trebale polaziti svake 2 minute. Revija HAK

09.01.2022. (23:00)

Zrakoplovni mod za 5G tehnologiju

Dogovor oko 5G mreža u SAD-u: oko zračnih luka bit će isključene

Zbog mogućih interferencija 5G mreže u C-bandu (frekvencijskom području između 3,7 i 4,2 GHz) s radarskim visinomjerima komercijalnih zrakoplova postignut je kompromis. Krajem tjedna AT&T i Verizon pristali su na to da svoje 5G mreže, prema zahtjevima vladajućih, uključe 19. siječnja, a FAA je izdala detaljne upute o tome kako će se ove mobilne mreže nove generacije morati ponašati u blizini zračnih luka. Operateri su to prihvatili, a FAA je potom objavila i finalni popis od 50 zračnih luka oko kojih će 5G mreže morati imati tzv. “buffer” zone tijekom narednih šest mjeseci. One će pokrivati područje koje zrakoplovi mogu preletjeti u 20 sekundi leta oko zračne luke. Zrakoplovi koji slijeću u uvjetima loše vidljivosti, moraju se oslanjati na radarski visinomjer i time riskiraju interferenciju od 5G mreže. Bug