Vodik je gorivo budućnosti, u Hrvatskoj je u tijeku probna proizvodnja, ali zasad nema planova za njegovu potrošnju - Monitor.hr
02.04. (07:00)

Znamo da ga je dobro imati svojeg, ali ne znamo što bismo s njim

Vodik je gorivo budućnosti, u Hrvatskoj je u tijeku probna proizvodnja, ali zasad nema planova za njegovu potrošnju

Zelena transformacija prepoznala je vodik kao gorivo budućnosti. Dva su načina na koji bi on mogao pomoći u dekarbonizaciji gospodarstva. U prometnom sektoru desetljećima je poznat kao gorivo u tehnologiji gorivih ćelija. U procesu obrnutom od elektrolize u gorivim ćelijama spajaju se vodik i kisik te nastaje električna energija i voda. Dobivena struja zatim pokreće elektromotore u vozilima koja na taj način postaju male elektrane. Drugi je način korištenje vodika u industrijskim procesima kao sirovine umjesto plina, poput proizvodnje kemikalija i gnojiva, te u opskrbi zgrada toplinskom i električnom energijom. U Hrvatskoj je u tijeku pokusni projekt za proizvodnju zelenog vodika. Međutim, industrijske potražnje za njim nema, tako da zasad preostaje proizvodnja za izvoz. Lider


Slične vijesti

Jučer (22:00)

Ajde ubzrajte malo i te eksperimente, klima će vam biti zahvalna

Umjesto iridija, za proizvodnju vodika mogli bi koristiti puno jeftiniji mangan

Znanstvenici su otkrili da mangan može biti i više nego adekvatna zamjena, omogućujući smanjenje do 95% potrebnog sadržaja iridija. S novim katalizatorom, proizvodnja vodika bila je moguća neprekidno više od 3000 sati (oko četiri mjeseca) uz 82% učinkovitosti, bez degradacije. Tim znanstvenika je već započeo suradnju s industrijskim partnerima koji su poboljšali izvorni iridij-manganski katalizator. Zajedno namjeravaju nastaviti s proučavanjem kemijske interakcije između iridija i manganovog oksida kako bi dodatno smanjili potrebnu količinu iridija. Revija HAK

Prekjučer (00:00)

Čišći komunalci

Predstavljena prva hrvatska čistilica na vodik: Jedini nusprodukt korištenja je voda

Kalinovačka tvrtka Rasco pored Đurđevca koja se bavi proizvodnjom komunalne opreme predstavila je u ponedjeljak u Münchenu prvo hrvatsko komercijalno vozilo na vodik. Riječ je o čistilici za ceste Lynx H2 5000. Rasco s vodikom cilja na strana tržišta, s obzirom da u Hrvatskoj još uvijek nema niti jedne industrijske ili javne punionice za vozila na vodik. Lynx pokreću elektromotori, ali energiju ne dobivaju iz baterija, nego ih gorivih vodikovih ćelija. Jedini nusproizvod pretvaranja vodika u struju je voda. Forbes

01.05. (16:00)

Velika ušteda

Trajekti na vodik smanjuju emisije koju godišnje proizvede 13 tisuća automobila

Norveška transportna tvrtka Torghatten Nord službeno je odabrala brodogradilište koje će graditi dva trajekta na vodik koji će postati najveći brodovi na svijetu koji koriste tu energiju. Svaki će brod biti dugačak 120 metara i dovoljno velik da preveze 599 putnika i 120 automobila. Oni će do 85% vremena raditi na lokalno proizvedeni zeleni vodik (minimalni uvjet prema ugovoru s Upravom za javne ceste), a preostalo vrijeme koristiti biogorivo. Postavljeni su za smanjenje emisija CO2 za 26.500 tona godišnje, u usporedbi s postojećim trajektima koji prometuju na ovoj ruti (koji su također nedavno preuređeni za pogon LNG-om), a to je navodno ekvivalent godišnjim emisijama 13.000 automobila. Revija HAK

16.04. (00:00)

Broj jedan u periodnom sustavu elemenata, ne gledaj dalje

Vodikova turbina iz europskog projekta FLEX4H2 radikalno mijenja čistu i održivu proizvodnju energije

Princip rada je stvaranje reakcija izgaranja vodika s kisikom u komori za izgaranje, dok se nastali plinovi brzo šire i usmjeravaju prema lopaticama turbine. Njegovo rotacijsko gibanje se pretvara u mehaničku energiju koja se može koristiti izravno za pogon električnog generatora spojenog na osovinu turbine koja pretvara mehaničku energiju u električnu energiju. Jedina emisija izgaranja vodika je vodena para, što vodikove turbine čini ekološki prihvatljivom opcijom bez ugljika. Ovaj projekt nastoji odgovoriti na izazove povezane s integracijom proizvodnje vodika u sustave obnovljive energije te poboljšati učinkovitost i smanjiti troškove proizvodnje vodika. Revija HAK

05.02. (21:00)

Plovi morem na plin

U Hrvatskoj će biti projektiran i izrađen putnički brod na vodik, koji će ploviti Jadranskim morem

Riječka tvrtka Lürssen Design Center Kvarner, objavila je da će, zajedno s još 14 partnera iz Austrije, Grčke, Hrvatske, Norveške, Njemačke, Slovenije i Španjolske, u iduće će četiri godine projektirati i izgraditi putnički brod pogonjen vodikom. Taj brod će potom ploviti Jadranskim morem – sve u okviru novog projekta ZEAS (Zero-Emission Adriatic Ship). Stručnjaci iz sedam EU zemalja radit će na procjeni razine emisija, studiji učinka na okoliš, procjeni rizika i sigurnosti novog sustava kako bi se odredile najbolje ekološke prakse za brodove na vodikov pogon, ali i utvrdio utjecaj takvih brodova na okoliš. Bug

16.11.2023. (21:00)

Napredna fizika

Rimac razvija veliku bateriju i hvata Teslu, ali neki eksperti kažu: To nije zeleno, trebamo vodik

Ako je vjerovati najavama, Rimac Technology bi mogao inovirati tržište za veliku i industrijsku pohranu energije gdje trenutno kolo vodi američka kompanija Tesla sa svojim Megapack baterijskim sustavom. Zvuči senzacionalno, pa i pomalo nevjerojatno, tim više što se domaća javnost već neko vrijeme pita što se zbiva s robotaksijima koje, preko tvrtke Project 3 Mobility, Mate Rimac razvija s partnerima te uz državnu potporu. Energetska gustoća najavljene Rimčeve baterije navodno iznosi 280 kilovatsati po četvornom metru, što je više od Tesline, a to u Rimac Energy nisu demantirali. Energetski stručnjaci pak kažu kako su baterije kratkoročno i alternativno rješenje, istaknuvši kako bi se trebali okrenuti vodiku. Forbes

08.11.2023. (13:00)

Vodik kao gorivo: Rješenje za emisije CO2 koje proizvode zrakoplovi

Turizam se oporavlja nakon sušnih korona-godina. Najbolji pokazatelj za to je boom avio-prometa. Nebo je opet puno letjelica, a što je više aviona u zraku, više se troši kerozina, a više je i emisije CO2. Avioni su veliki zagađivači, zato stručnjaci rade na razvoju alternativnih pogona. Jedan tim iz Slovenije bi mogao revolucionirati avio-branšu. Za njihove su motore zaintereisrane velike kompanije poput Airbusa, a prva vozila trebala bi biti usavršena u roku dvije godine. DW

18.10.2023. (10:00)

Žele se ukrcati na solarni vlak

I to je moguće: zeleno vodikovo gorivo bez korištenja ugljika

Da bi im to uspjelo, istraživači s MIT-a osmislili su novi sustav reaktora poput vlaka koji pokreće isključivo sunce. U studiji koju objavljuje Solar Energy Journal oni su izložili konceptualni dizajn sustava koji može učinkovito proizvoditi “solarni termokemijski vodik” (STCH). Sustav koristi sunčevu toplinu za izravno razdvajanje vode i stvaranje vodika — čistog goriva koje može pokretati kamione, brodove i avione na dugim relacijama, a pritom ne ispušta stakleničke plinove. Problem je bio u tome što su postojeći STCH dizajni imali ograničenu učinkovitost, samo 7 posto, dok bi novi sustav mogao proizvoditi čak 40 posto sunčeve topline. Bug

12.07.2023. (21:00)

Ipak auto na baterije

Vodik kao alternativa u brodskom i zračnom prometu

Uz električne automobile vodik se dugo činio kao jedna od alternativa automobilima na benzin i dizel. No čini se da on polako ispada iz utrke. Neki proizvođači automobila koji su imali velike planove s vodikom više ga ne spominju, a energetski div British Petroleum sada je najavio da ne vidi taj plin kao releventnu zamjenu za benzince i dizelaše u periodu do 2050. godine. Prema BP-u, više od 70 posto automobila u svijetu bilo bi do sredine stoljeća na električni pogon. Ostatak će se i dalje primarno opskrbljivati ​​naftnim derivatima, uz manje količine biogoriva i prirodnog plina. Revija HAK

18.04.2023. (10:00)

U početku bijaše vodik

Raos: Vodikova ekonomija

Vodik je visokoenergetsko gorivo, koje višestruko nadmašuje fosilna goriva. Obnovljiv izvor energije jer od njega gorenjem ne nastaje ništa osim vode, a može se koristiti umjesto ugljena ili prirodnog plina za dobivanje željeza i obojenih metala jer je izvrsno reduktivno sredstvo. No kako to u tehnici i tehnologiji obično biva, za primjenu su ključne mane, a ne vrline. Ni najčišća energija, ona zasnovana na vodiku ne može biti sasvim čista. No koja je alternativa? Vodik se ponajviše proizvodi reakcijom metana i vodene pare, pri čemu kao nusproizvod nastaje 9 do 12 kg CO2 po kilogramu vodika, što je daleko više od proizvodnje vodika korištenjem obnovljivih izvora energije. No, ipak se isplati, kaže Nenad Raos za Bug.