Vodik je gorivo budućnosti, u Hrvatskoj je u tijeku probna proizvodnja, ali zasad nema planova za njegovu potrošnju - Monitor.hr
02.04. (07:00)

Znamo da ga je dobro imati svojeg, ali ne znamo što bismo s njim

Vodik je gorivo budućnosti, u Hrvatskoj je u tijeku probna proizvodnja, ali zasad nema planova za njegovu potrošnju

Zelena transformacija prepoznala je vodik kao gorivo budućnosti. Dva su načina na koji bi on mogao pomoći u dekarbonizaciji gospodarstva. U prometnom sektoru desetljećima je poznat kao gorivo u tehnologiji gorivih ćelija. U procesu obrnutom od elektrolize u gorivim ćelijama spajaju se vodik i kisik te nastaje električna energija i voda. Dobivena struja zatim pokreće elektromotore u vozilima koja na taj način postaju male elektrane. Drugi je način korištenje vodika u industrijskim procesima kao sirovine umjesto plina, poput proizvodnje kemikalija i gnojiva, te u opskrbi zgrada toplinskom i električnom energijom. U Hrvatskoj je u tijeku pokusni projekt za proizvodnju zelenog vodika. Međutim, industrijske potražnje za njim nema, tako da zasad preostaje proizvodnja za izvoz. Lider


Slične vijesti

15.04. (22:00)

Broj jedan u periodnom sustavu elemenata, ne gledaj dalje

Vodikova turbina iz europskog projekta FLEX4H2 radikalno mijenja čistu i održivu proizvodnju energije

Princip rada je stvaranje reakcija izgaranja vodika s kisikom u komori za izgaranje, dok se nastali plinovi brzo šire i usmjeravaju prema lopaticama turbine. Njegovo rotacijsko gibanje se pretvara u mehaničku energiju koja se može koristiti izravno za pogon električnog generatora spojenog na osovinu turbine koja pretvara mehaničku energiju u električnu energiju. Jedina emisija izgaranja vodika je vodena para, što vodikove turbine čini ekološki prihvatljivom opcijom bez ugljika. Ovaj projekt nastoji odgovoriti na izazove povezane s integracijom proizvodnje vodika u sustave obnovljive energije te poboljšati učinkovitost i smanjiti troškove proizvodnje vodika. Revija HAK

05.02. (21:00)

Plovi morem na plin

U Hrvatskoj će biti projektiran i izrađen putnički brod na vodik, koji će ploviti Jadranskim morem

Riječka tvrtka Lürssen Design Center Kvarner, objavila je da će, zajedno s još 14 partnera iz Austrije, Grčke, Hrvatske, Norveške, Njemačke, Slovenije i Španjolske, u iduće će četiri godine projektirati i izgraditi putnički brod pogonjen vodikom. Taj brod će potom ploviti Jadranskim morem – sve u okviru novog projekta ZEAS (Zero-Emission Adriatic Ship). Stručnjaci iz sedam EU zemalja radit će na procjeni razine emisija, studiji učinka na okoliš, procjeni rizika i sigurnosti novog sustava kako bi se odredile najbolje ekološke prakse za brodove na vodikov pogon, ali i utvrdio utjecaj takvih brodova na okoliš. Bug

16.11.2023. (21:00)

Napredna fizika

Rimac razvija veliku bateriju i hvata Teslu, ali neki eksperti kažu: To nije zeleno, trebamo vodik

Ako je vjerovati najavama, Rimac Technology bi mogao inovirati tržište za veliku i industrijsku pohranu energije gdje trenutno kolo vodi američka kompanija Tesla sa svojim Megapack baterijskim sustavom. Zvuči senzacionalno, pa i pomalo nevjerojatno, tim više što se domaća javnost već neko vrijeme pita što se zbiva s robotaksijima koje, preko tvrtke Project 3 Mobility, Mate Rimac razvija s partnerima te uz državnu potporu. Energetska gustoća najavljene Rimčeve baterije navodno iznosi 280 kilovatsati po četvornom metru, što je više od Tesline, a to u Rimac Energy nisu demantirali. Energetski stručnjaci pak kažu kako su baterije kratkoročno i alternativno rješenje, istaknuvši kako bi se trebali okrenuti vodiku. Forbes

08.11.2023. (13:00)

Vodik kao gorivo: Rješenje za emisije CO2 koje proizvode zrakoplovi

Turizam se oporavlja nakon sušnih korona-godina. Najbolji pokazatelj za to je boom avio-prometa. Nebo je opet puno letjelica, a što je više aviona u zraku, više se troši kerozina, a više je i emisije CO2. Avioni su veliki zagađivači, zato stručnjaci rade na razvoju alternativnih pogona. Jedan tim iz Slovenije bi mogao revolucionirati avio-branšu. Za njihove su motore zaintereisrane velike kompanije poput Airbusa, a prva vozila trebala bi biti usavršena u roku dvije godine. DW

18.10.2023. (10:00)

Žele se ukrcati na solarni vlak

I to je moguće: zeleno vodikovo gorivo bez korištenja ugljika

Da bi im to uspjelo, istraživači s MIT-a osmislili su novi sustav reaktora poput vlaka koji pokreće isključivo sunce. U studiji koju objavljuje Solar Energy Journal oni su izložili konceptualni dizajn sustava koji može učinkovito proizvoditi “solarni termokemijski vodik” (STCH). Sustav koristi sunčevu toplinu za izravno razdvajanje vode i stvaranje vodika — čistog goriva koje može pokretati kamione, brodove i avione na dugim relacijama, a pritom ne ispušta stakleničke plinove. Problem je bio u tome što su postojeći STCH dizajni imali ograničenu učinkovitost, samo 7 posto, dok bi novi sustav mogao proizvoditi čak 40 posto sunčeve topline. Bug

12.07.2023. (21:00)

Ipak auto na baterije

Vodik kao alternativa u brodskom i zračnom prometu

Uz električne automobile vodik se dugo činio kao jedna od alternativa automobilima na benzin i dizel. No čini se da on polako ispada iz utrke. Neki proizvođači automobila koji su imali velike planove s vodikom više ga ne spominju, a energetski div British Petroleum sada je najavio da ne vidi taj plin kao releventnu zamjenu za benzince i dizelaše u periodu do 2050. godine. Prema BP-u, više od 70 posto automobila u svijetu bilo bi do sredine stoljeća na električni pogon. Ostatak će se i dalje primarno opskrbljivati ​​naftnim derivatima, uz manje količine biogoriva i prirodnog plina. Revija HAK

18.04.2023. (10:00)

U početku bijaše vodik

Raos: Vodikova ekonomija

Vodik je visokoenergetsko gorivo, koje višestruko nadmašuje fosilna goriva. Obnovljiv izvor energije jer od njega gorenjem ne nastaje ništa osim vode, a može se koristiti umjesto ugljena ili prirodnog plina za dobivanje željeza i obojenih metala jer je izvrsno reduktivno sredstvo. No kako to u tehnici i tehnologiji obično biva, za primjenu su ključne mane, a ne vrline. Ni najčišća energija, ona zasnovana na vodiku ne može biti sasvim čista. No koja je alternativa? Vodik se ponajviše proizvodi reakcijom metana i vodene pare, pri čemu kao nusproizvod nastaje 9 do 12 kg CO2 po kilogramu vodika, što je daleko više od proizvodnje vodika korištenjem obnovljivih izvora energije. No, ipak se isplati, kaže Nenad Raos za Bug.

24.02.2023. (17:00)

Čisti vodik i još kisika

Znanstvenici proizveli čisto vodikovo gorivo iz morske vode

Kako bi proizveli zeleni vodik bez prethodne obrade, kemijski inženjeri uspjeli su razdvojiti morsku vodu! Riječ je o pokusu razdvajanja prirodne morske vode na kisik i vodik, kako bi elektrolizom proizveli zeleni vodik, koristeći jeftini katalizator u komercijalnom elektrolizeru. Naime, morska voda odličan je resurs jer je beskonačna, a smatra se i prirodnim izvornim elektrolitom, što bi bilo vrlo praktično za regije s dugim obalama i obiljem sunčeve svjetlosti. Elektroliza morske vode još je u ranom razvoju u usporedbi s elektrolizom čiste vode zbog popratnih reakcija na elektrodama i korozije koja proizlazi iz složenosti korištenja morske vode. No, tim će i dalje raditi na skaliranju sustava korištenjem većeg elektrolizera kako bi se mogao koristiti u komercijalnim procesima. Green

16.02.2023. (17:00)

Rat lobija

Strategije za vodik (2): Plavi vodik – tranzicijska pljačka

Vodik jest idealan jer njegovo gorenje ne zagađuje atmosferu; proizvodi samo vodu. No to se ne može reći za trenutnu proizvodnju. Zagovornici fosilnih goriva pa i vodika iz fosilnih goriva su oni koji sada imaju ekstraprofite. U njih ubrajamo i SAD. Oni itekako imaju utjecaja na EU pa zato (zbog trenutne situacije) koriste priliku da uprljaju zeleni vodik. No, ratovi oko energije tek su počeli i za Hrvatsku je od presudne važnosti da pokrene vlastitu industriju OIE i vodika. Neki stručnjaci odbacuju kritike da za vodik nemamo vremena, navodeći da se radi o izlikama, jer je elektroliza danas visokoučinkovita, komercijalna tehnologija. Poziva i na iskorištavanje trenutka u zadnjim godinama odlučujućeg desetljeća za okretanje od fosilnih goriva. Treba razmišljati o odnosima ulaganja u atomsku fisiju i fuziju i u obnovljive izvore energije. Faktograf

13.02.2023. (18:00)

Prljava industrija

Strategije za vodik (1): Spašavanje žive glave ili nova prilika za naftaše

Optimizam vezan za prvi element periodnog sustava poznat je po tome što se periodično pali i gasi. Neke prognoze za 2023. tako kažu da bi ovo mogla biti godina kada će zeleni vodik iskoračiti iz sfere ideje u realnost, zahvaljujući nizu strategija i najavljenih ulaganja u vodikove tehnologije. Koliko je prljav vodik dobiven iz fosilnih goriva, govori podatak da proizvodnja 90-ak megatona vodika za današnje svjetske potrebe po emisijama premašuje čitav svjetski zračni promet i ide do 900 megatona. Ukratko – na kilogram sivog vodika, dobije se deset puta više kila CO2 i na kraju je prljaviji od paljenja samih fosilnih goriva. Faktograf