Fact check: Što će se dogoditi kad električni automobili u gužvi ostanu bez struje? - Monitor.hr
11.07.2022. (20:00)

Auto na baterije, a struja iz termoelektrane

Fact check: Što će se dogoditi kad električni automobili u gužvi ostanu bez struje?

Skoro tisuću i pol puta na Facebooku je podijeljena objava u kojoj se električni automobili neutemeljeno proglašavaju prevarom. Za početak, zadesit će ga ista sudbina kao automobile s pogonom na benzinsko ili dizelsko gorivo, tj. ostat će bez energije potrebne za vožnju. Ovim pitanjem već su se bavili brojni fact-checking portali jer se ovakav tip objave ranije širio među korisnicima društvenih mreža engleskog govornog područja (1, 2, 3). Interes za električnim automobilima u porastu je na globalnoj razini, ali i u Hrvatskoj. Iako ekološki povoljniji, električna vozila ipak ostavljaju otisak, koji ovisi o nekoliko faktora. Električna vozila nemaju emisije iz ispušnih cijevi, ali proizvodnja električne energije koja se koristi za punjenje električnih vozila može dovesti do zagađenja ugljikom. Ta količina zagađenja varira ovisno o načinu proizvodnje lokalne energije. Faktograf


Slične vijesti

20.09. (23:00)

Što brže vozimo, to nam Kinezi bliže

Europski parlament na mukama s električnim automobilima: Nisu svi za zabranu dizelaša i benzinaca, ali žele zaštititi europsku proizvodnju od Kineza

Automobilska industrija, koja zapošljava 14 milijuna ljudi i čini preko 7% BDP-a EU-a, suočava se s izazovima zbog sporije prodaje električnih vozila i konkurencije kineskih EV proizvođača. Europski zastupnici imaju podijeljena mišljenja o Zelenom planu: neki, poput Hildegard Bentele, traže fleksibilnost u smanjenju CO2, dok Sara Matthieu kritizira autoindustriju zbog nevoljkosti da zabrani motore s unutarnjim izgaranjem do 2035. Većina parlamentaraca ipak se slaže da je nužno zaštititi europsku industriju od subvencionirane strane konkurencije. Revija HAK

19.08. (22:00)

Auto za proljeće i jesen

Koliko pada domet električnih automobila na vrućini: Nije kao zimi, ali nije ni malo…

Na temperaturi od 24 °C baterije automobila još ne gube domet, ali već kod 27 °C počinje se postupno topiti. Uz blagi gubitak dometa koji iznosi 2,8% u početku, zatim 3,5% na 29 °C. Dakle do ispod 30 °C to je još uvijek razumno, a vjerojatno i ne toliko upadljivo jer bi se, primjerice, domet od 450 km smanjio na 434 km na 29 °C. Kada se krene dalje od toga, stvari se pogoršavaju, a raspon djelovanja električnog automobila pada sve oštrije. Tako bi gubitak na 32°C iznosio 5%, porastao bi na 15% na 35°C i do 31% na 38°C! To znači, da od početnih 450 km dometa automobil sada prelazi 310 km. Toplina utječe na domet električnih automobila, a čini se da je incidencija još uvijek niža ljeti nego zimi. Revija HAK

16.08. (01:00)

Bolje, brže, jače (evo sad će)

Kineska tvrtka tvrdi da je proizvela najbrže punjive baterije za električne automobile

Iz tvrtke kažu da se njihove nadograđene baterije mogu napuniti od 10 posto do 80 posto kapaciteta u 10 i pol minuta pomoću svojih ultrabrzih stanica za punjenje, objavio je BBC.  +Usporedbe radi, Tesla kaže da punjenje od 15 minuta omogućuje njihovom Modelu 3 da prijeđe 175 milja (282 km), malo manje od polovice punog dometa automobila. Zeekrova limuzina 2025 007, koja će biti dostupna od sljedećeg tjedna, bit će prvo vozilo koje će imati tu novu bateriju. Baterija radi dobro čak i po hladnom vremenu puneći se od 10 posto do 80 posto svog kapaciteta za manje od pola sata na temperaturama nižim od -10 celzijevih stupnjeva, također je rekla tvrtka. Lider

03.08. (16:00)

Tko ima resurse, taj ima moć

Kina proizvodi čak 70 posto rijetkih metala za električne automobile, Japan želi ukinuti njihov monopol

Odgovor je na udaljenom pacifičkom otoku gdje je ogromno ležište manganskih nodula koje sadrži 610.000 tona kobalta, dovoljno da zadovolji japansku potražnju za tim metalom za više od 75 godina, i 740.000 tona nikla, dovoljno da zadovolji potražnju za više od 11 godina. Znanstvenici iz Zaklade Nippon i Sveučilišta u Tokiju otkrili su ogromno polje manganskih nodula bogatih rijetkim metalima poput kobalta i nikla, koji su ključni za izradu baterija za električne automobile i pametne telefone. Proizvodnjom i taljenjem ovih metala trenutno dominiraju Kina i afričke zemlje, a Japan gotovo u potpunosti ovisi o uvozu ovih resursa. U tom kontekstu, Sjedinjene Države surađuju s Kanadom, Australijom i Japanom kako bi mogle povećati svoju domaću proizvodnju ključnih minerala i rijetkih metala kako bi smanjile ovisnost o Kini. Revija HAK

16.07. (11:00)

Čisti i pristupačni

Cijene električnih automobila izjednačavaju se s benzincima, kažu iz Bloomberga

Padaju cijene litija na svjetskim tržištima, potražnja za električnim automobilima nije velika, a kapaciteti tvornica baterije uvelike premašuju interes tržišta. Prema predviđanjima analitičara, napori na Zapadu da se razviju kapaciteti proizvodnje baterija koji bi odgovarali Kini, samo će produbiti problem prekomjernog kapaciteta. To je dobra vijest za potrošače, javlja BloombergNEF-a, koji računa da će se niže cijene odraziti na jeftinije modele električnih automobila čija je proizvodnja planirana za sljedećih nekoliko godina. Revija HAK

14.07. (22:00)

U rezervi

Tijekom nestanka struje u Australiji 16 električnih automobila ciljano je iskorišteno za napajanje domaćinstava

Bili su opremljeni sustavom za vraćanje električne energije u mrežu. U veljači je australska prijestolnica Canberra pretrpjela nestanak struje tijekom velike oluje. Znanstvenici na Australskom nacionalnom sveučilištu tada su bili u pripravnosti sa šesnaest automobila. Električni automobili na jednom su lokalitetu omogućili transfer električne energije, ali da bi se pokrile potrebe cijelog grada, bilo bi potrebno 100.000 električnih automobila. Revija HAK

13.07. (22:00)

Ekološki auto, prljava industrija

Industrija baterija: Nastaju kemijski spojevi opasni za životinje, a utjecaj na ljude još nije poznat

Upotreba polifluoroalkila (PFAS) u litij-ionskim baterijama i njihovoj proizvodnji potencijalni izvor zagađenja u zraku i vodi. Ispitivanje istraživačkog tima otkrilo je da ti PFAS-i, nazvani i bis-perfluoroalkil sulfonimidi (bis-FASI), pokazuju postojanost u okolišu i eko toksičnost usporedivu sa starijim zloglasnim spojevima poput perfluorooktanske kiseline (PFOA). Litij-ionske baterije ključni su dio rastuće infrastrukture čiste energije, s upotrebom u električnim automobilima i elektronici, a očekuje se da će potražnja eksponencijalno rasti tijekom sljedećeg desetljeća. Smanjenje emisija ugljičnog dioksida s inovacijama poput električnih automobila ključno je, ali ne bi trebalo doći s nuspojavom povećanja zagađenja. Moramo olakšati tehnologije, kontrolu proizvodnje i rješenja za recikliranje koja se mogu boriti protiv klimatske krize bez ispuštanja onečišćujućih tvari – rekli su istraživači. Revija HAK

09.07. (23:00)

Uz gumu, dobro dođe i rezervna baterija

Nova vrsta lakog gradskog električnog vozila ima baterije koje se mogu brzo i lako puniti, ali i zamijeniti

Acciona je lansirala NanoCar Silence S04, lagano i 100% električno vozilo s dva sjedala koje se u potpunosti proizvodi u Španjolskoj. Ovaj električni mikroautomobil sada je dostupan u Silence Flagship trgovinama u Madridu i Barceloni te se može kupiti u uobičajenoj prodajnoj mreži marke u Europi. Svi imaju isti sustav baterija koje je moguće mijenjati. Njegove dvije baterije, dizajnirane za prijevoz na kolicima, mogu se puniti u bilo kojoj kućnoj utičnici ili zamijeniti na jednoj od 120 baterijskih postaja s 1200 mjesta za izmjenu koje marka ima u glavnim španjolskim gradovima. Ovaj sustav omogućuje zamjenu baterija napunjenih za manje od 30 sekundi. Revija HAK

02.06. (14:00)

I baterije doživljavaju "željezno" doba

Razvili novu vrstu katodnog materijala od željeza za izradu litij-ionskih baterija

To bi zamijenilo skuplje i rijetke metale poput kobalta i nikla i otvorilo put za jeftinije, sigurnije i održivije baterije s većom gustoćom energije. S obzirom na to da koristimo željezo, čija cijena može biti manja od jednog dolara po kilogramu te male frakcije nikla i kobalta, koji su nezamjenjivi u trenutnim visokoenergetskim litij-ionskim baterijama, cijena naših baterija potencijalno je mnogo niža. Ova promjena ne mijenja osnovni rad baterija, na primjer, tijekom pražnjenja, litijevi ioni kreću se kroz elektrolit od anode do katode na bazi željeza i obrću tijekom ponovnog punjenja. Katoda na bazi željeza obećava veću gustoću energije, veću sigurnost (stabilnija je) i nižu cijenu. Revija HAK