Nakon mračnog i prilično žestokog klupskog koncerta u Tvornici ranije ove godine, Laibach se vraća u Zagreb sa simfonijskim djelom “Alamut”, prema romanu slovenskog književnika. Središnji lik je heretik Hasan ibn Saba, karizmatični vjerski i politički vođa Ismaelita i osnivač misteriozne islamske sekte Asasina – ili Hash‘shasina – , čije se ime i danas izgovara sa strahopoštovanjem. U “Alamutu” ideje radikalnog političkog i religijskog nihilizma isprepliću se s klasičnom perzijskom poezijom. Projekt je stvoren u suradnji s iranskim skladateljima i mnogim drugim suradnicima. Roman je objavljen 1938. godine i sarkastično je posvećen Benitu Mussoliniju – temelji na nijekanju svih učenja i tradicija te izražava najradikalniji filozofski skepticizam, nihilizam i cinizam. Taj se slogan u romanu više puta eksplicitno ponavlja i Bartol ga koristi kao središnji moto knjige. U svjetlu kaotičnih vrijednosti i poplave proturječnih informacija koje se vrte u svijetu medija, te degradirajuće diktature društvenih medija i agresivnih destruktivnih ratova koji sve više guše naše vrijeme, ovaj moto možda nikada nije bio relevantniji nego danas. Ravno do dna
Nakon otkazivanja koncerta u Kijevu zbog navodnih nekih izjava iz prošlosti, Index je porazgovarao s članovima slovenske grupe: smatramo da se u kontekstu ukrajinskog rata ne događa samo agresija Rusije na tu državu, već da bi po svoj prilici taj konflikt mogao također biti dio realizacije dugoročne strategije koju je u svojoj knjizi The Grand Chessboard: American Primacy And Its Geostrategic Imperatives, objavljenoj 1977. godine, opisao američki diplomat poljskog podrijetla Zbigniew Brzezinski. Osnovna ideja mu je bila “nahuškati” Sovjetski Savez da upadne u zamku vlastitog Vijetnama (ratom u Afganistanu), koji je SSSR trebao vojno i ekonomski iscrpiti i dovesti do njegovog slabljenja ili raspada. U tome je Brzezinski i uspio, a znamo i kakve su bile posljedice tog rata za Afganistan i cijelu regiju Bliskog istoka. Ukrajinci, naravno, u ovom trenutku ne žele čuti ništa o tome osim da se radi o čistoj ruskoj agresiji. Za njih je svako drugačije objašnjenje širenje “antiukrajinskog narativa”.
Organizatori su koncert u Kijevu naprasno otkazali. Kako tvrde iz Laibacha, tražili su od njih da se izjasne i to tako da kažu da su “svi Rusi loši kao i da je ruska kultura bezvrijedna”, na što oni nisu željeli pristati. Priča se zakotrljala nakon njihovih izjava za britanski Guardian u kojima nisu rekli ništa više od onoga što ponavljaju već godinama: “Umjetnost i kultura odlučno trebaju nastupiti kao faktor povezivanja i prevladavanja glupih predrasuda. Ne smijemo dopustiti da cinizam rata ili cinizam strateških interesa kapitala u potpunosti pretvori naše živote u izvanredno stanje”. Niti proglas ukrajinskom narodu nazvan “Nismo vas željeli uvrijediti”, uz pozdrav “Slava Ukrajini” nije bio dovoljan da se Laibachu dopusti nastup u Kijevu nakon što su priznali da i danas vole “Dostojevskog, Bulgakova, Čajkovskog, Skrjabina, Majakovskog, Tatlina.” Novosti
Od trbovljanskih skromnih rudara do današnjih kauboja je prošao veliki tranzicijski ciklus. Mrzili su kapitaliste i izrabljivače, kleli se u komunizam i jedinstvo sakrivajući se iza kojekakvih političkih paravana, subverzivnih art koncepata i programa manipulirajući trendovima, te s prethodnim albumom “Vir sind das Volk”, naizgled prestali sa švrljanjem, ali ne dugo. Ostavili su odavno krampove, lopate i pijukove, osnovicu radničke klase i industrije, te na ovih nešto manje od 40-ak minuta nabacili mamuze, šešire i zajahali alpske ždrepce i ždrebice. Nema se što filozofirati, opet su se prostituirali na lagodan način, Mute Records stoji iza njih, nije bitan sadržaj, koliko biznis i vješti marketinški trik koji ovdje proklamirano zbori o nekakvim svemirskim odisejama o odašiljanju posljednjih Zemljana na Mars kroz lukavo režiranu i zanimljivu crnu psihodeličnu komediju. Terapija
Najbolji art rock bend regije Laibach održao je spektakularan koncert u garaži Muzeja suvremene umjetnosti. Podijeljen u dva dijela s projekcijama filmova, koncert je oduševio fanove. “Da mi je netko prije više od trideset i pet godina – kad sam “dilao” fanzin s prvom kazetom Laibacha što je tada bilo barem prekršajno, ako ne i kazneno djelo zbog kojeg sam mogao guliti šestomjesečnu kaznu u nekom maloljetničkom zatvoru – rekao da će Laibach 2019. godine biti klasični pop sastav čiji “ideolog” na koncert dolazi u crvenim bermudama i lanenoj košulji svijetle boje, ne bih mu vjerovao”, piše Aleksandar Dragaš za Jutarnji. Tportal
To što se događa sad po Europi sa ovim ekstremnim političkim formacijama, to nije bezazleno. Ali generalno mislim kako ne treba strahovati da će Europa tek tako raspasti. Ne vjerujem u to.
“Danas je ljevica isključivo u domeni intelektualnih masturbatora i kvazimarksističkih filozofa, koji imaju više zajedničkog s pomodarskim yuppiejima. Većina ih promovira same sebe i bjesomučno mrzi ostale. Posljednja zdrava ljevica, u stanju udružiti široke mase, izrasla je iz krize u Grčkoj, ali i brzo klonula. Danas ipak postoji mogućnost da na jedrima Trumpovih poteza u SAD-u ojača građanski lijevi pokret, uglavnom okupljen oko Sandersa. Ako to uspije, ta će se energija preseliti i u Europu”, poručuje Laibach u intervjuu za Express.
Avangardni slovenski industrial bend Laibach 9. će svibnja održati koncert u zagrebačkoj dvorani Lisinski, zajedno sa Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije, pa će na pozornici Lisinskog biti oko 90 ljudi što je najveći i najzahtjevniji Laibachov koncert u Hrvatskoj. Imaju novi album, novu polusatnu suitu napravljenu po Prešernovom epu i stare hitove… Monitor
Avangardni slovenski industrial bend Laibach 9. će svibnja održati koncert u zagrebačkoj dvorani Lisinski, zajedno sa Simfonijskim orkestrom RTV Slovenije, pa će na pozornici Lisinskog biti oko 90 ljudi što je najveći i najzahtjevniji Laibachov koncert u Hrvatskoj te jedna od najvećih produkcija postavljenih na scenu zagrebačke koncertne dvorane.
Bend dolazi s programom ‘Naše pjesme, vaši snovi’, koji su već bili izveli jesenas u ljubljanskim Križankama. Dakle, može se očekivati novu pjesmu ‘Resistance Is Futile’ s aktualnog albumu ‘Spectre’. U Križankama su bili izveli novi autorski rad, 30-minutnu suitu inspiriranu motivima epa ‘Krst pri Savici’, najvećeg slovenskog pjesnika, Franca Prešerna, koja govori o pokrštavanju alpskih Slovenaca (Karantanaca) u 8. stoljeću. Ova pjesma predstavljena je u korelaciji s Laibachovim tumačenjem odlomka iz Griegove nedovršene opere ‘Olav Tryggvason’, koja se bavi sličnom tematikom krvavog rođenja kršćanstva u Norveškoj i Švedskoj.
U drugom dijelu to koncerta grupa je s orkestrom odsvirala niz svojih poznatijih pjesama kao što su ‘Smrt za smrt’, ‘Eurovision’, ‘Now You Will Pay’, ‘Whistleblowers’, ‘We Are Millions And Millions Are One’, ‘Resistance Is Futile’, ‘Opus Dei / Leben heisst Leben’ i mnoge druge. Aranžmani za orkestar rezultat su suradnje između mladog slovenskog kompozitora Anžeta Rožmana i grupe Laibach, a orkestrom će u Zagrebu dirigirati Simon Dvoršak.
Atmosferu oko novog gostovanja Laibach dodatno je podigla premijera dokumentarnog filma ‘Liberation Day’ koji prati njihovo gostovanje u Sjevernoj Koreji.
Ulaznice po cijenama od 190, 220 i 250 kn u prodaju kreću u četvrtak, 2. veljače u 9:00. Kupiti se mogu na prodajnim mjestima i online servisima Ulaznice.hr i Eventim.