Ljušture rakova mogle bi sadržavati u sebi ključ za jeftinije automobile na struju - Monitor.hr
22.09. (11:00)

Samo da ih se ne krene masovno izlovljavati

Ljušture rakova mogle bi sadržavati u sebi ključ za jeftinije automobile na struju

žGrupa inženjera sa Sveučilišta Maryland (SAD) testirala je ljušture rakova i hitin, koji sadrže, kao zamjenu za vrlo skupi litij u baterijama za električne automobile. Ne treba zaboraviti da ekstrakcija litija ima znatnu i destruktivnu cijenu za okoliš. Nadalje, litij-ionske baterije nije lako razgraditi ili reciklirati. Cijena litija na tržištu se popela na ogromne vrijednosti. Rusko-ukrajinski rat također je bio jedan od okidača, budući da je Rusija najveći izvoznik litija na svijetu, a zbog međunarodnih embarga nametnutih Putinu izvoz je zaustavljen. Među različitim materijalima, znanstavnici sa Sveučilišta Maryland otkrili su da je kitozan odlična opcija za budućnost baterija za vozila s nultom emisijom. Još jedna od velikih prednosti hitina je njegova cijena. Hitozan košta samo oko 1,75 USD po gramu. Revija HAK


Slične vijesti

Petak (22:00)

Samo da se istom brzinom ne prazni

Uspjeli napuniti bateriju za električne automobile u samo 72 sekunde

Nova tehnologija baterija koju je razvio švicarski startup Morand mogla bi omogućiti punjenje baterija električnih vozila (EV) u kraćem vremenu nego što je potrebno za punjenje vozila s motorom s unutarnjim sagorijevanjem na benzinskoj postaji. Nova tehnologija hibridni je sustav koji koristi tehnologiju tradicionalnih baterija i ultrakondenzatora. Prosječno vrijeme koje je vlasniku benzinca ili dizelaša potrebno da napuni spremnik je više od jedne minute. Novi električni hibridni baterijski sustav, nazvan eTechnology, navodno je na toj razini ili ispod toga. Startup objašnjava da se tijekom testiranja prototip njegovog rješenja eTechnology mogao napuniti do 80 posto u samo 72 sekunde, 98 posto u 120 sekundi i 100 posto u 2,5 minute do 900 A/360 kW. Revija HAK

18.11. (09:00)

Ahilova peta

Zbog jednog ugriza glodavca cijeli električni automobil može biti otpisan

Ugrizi glodavaca stvaraju velike probleme vlasnicima automobila, a to se dogodilo i autoru članka iz Revije HAK. Prije desetak godina neko neidentificirano stvorenje (miš, štakor, kuna…, ili možda čak mačka) pregrizlo je kabel letve volana i lambda sonde na obiteljskom Mitsubishi Coltu. U ovlaštenom servisu ponuda za popravak iznosila je čak 13.000 kuna. Tako je s jednim benzincem, na kojem se kabeli mogu lokalizirano zamijeniti, a što ako glodavci pregrizu jedan, jedini kabel na električnom automobilu, negdje u blizini baterije ili motora? Situacija je mnogo složenija. Čak i ako je oštećen samo jedan kabel, obično se mora zamijeniti cijela struktura. Dobra vijest je da glodavcima nije tako lako ući u motorni prostor električnog automobila kako bi pregrizli kabele. Većina električnih automobila potpuno je obložena, a visokonaponski kabeli zaštićeni su debelom izolacijom.

17.11. (14:00)

Bye bye dizel

Španjolska i Francuska zabranit će prodaju automobila na fosilna goriva

U egipatskom gradu Šarm el-Šeiku, gdje se održava UN-ova konferencija o klimi (COP27), dvije su europske države dale obećanje da će zabraniti vozila na fosilna goriva. Tako su se našle na popisu potpisnika Deklaracije o vozilima s nultom emisijom (ZEVD), koja je pokrenuta još na prošlogodišnjoj konferenciji u Glasgowu. Na španjolskim i francuskim ulicama tako uskoro nećemo viđati klasične automobile na dizel i benzil. Kako javlja Reuters, potpisnici spomenute Deklaracije, među kojima se nalaze države, lokalne zajednice i tvrtke, obvezali su se na 100 posto prodaju vozila s nultom emisijom do 2035. godina na vodećim tržištima, ali i do 2040. godine diljem svijeta. Green

11.11. (15:00)

Eto ti sad na, Kino!

Litij za baterije električnih automobila mogao bi se dobivati iz morske vode

Bez litija neme baterije, a bez baterija nema industrije električnih automobila. Rudnici litija uglavnom su pod kontrolom Kine i zahtijevaju proizvodnju koja nema pretjerane veze s ekologijom. No čini se da postoje i drugi izvori. Znanstveni tim iz Saarbrückena u Njemačkoj razvio je proces ekstrakcije litija iz morske vode. Proces bi trebao biti posebno niskoenergetski, a u isto vrijeme vrlo isplativ. Tom se metodom, koja je još u povojima, postiže čistoća od 93,5 posto. Testovi u malom pilot postrojenju pokazali su da jedan četvorni metar aparata može izdvojiti oko 18 kilograma litija iz morske vode u roku od godinu dana. To nije mnogo, ali ako se postrojenje proširi… Revija HAK

17.10. (20:00)

Opet "Made in China"

Kineski elektro-automobili osvajaju Europu

Njemačka rent-a-car kompanija Sixt nedavno je najavila spektakularan posao. Ta velika firma za iznajmljivanje automobila sa sjedištem u Münchenu naručuje 100.000 električnih automobila od kineskog proizvođača BYD do 2028. godine. Prvi stižu već ove godine. Za BYD je to važan korak ka Europi. Oni su već sada jedan od najvećih proizvođača baterija u svijetu, a srednjoročno bi mogli postati i najveći proizvođač električnih automobila i tako zbaciti Teslu s vrha. Prednost im je to što proizvode različite klase električnih vozila, dok veliki europski proizvođači, uključujući i njemačke, obično nude samo električna vozila skuplje klase. Oni ujedno, zbog problema u lancima opskrbe, nemaju dovoljno dijelova, pa ni čipova, što dovodi do zastoja u proizvodnji. DW

17.10. (14:00)

Auto ko svemirski brod

NASA: Punjenje električnog automobila za pet minuta moguće uz pomoć svemirske tehnologije

Tehnologija je namijenjena za hlađenje opreme u svemiru, ali bi se mogla koristiti i za hlađenje kabela tijekom punjenja baterija električnih vozila. Vrijeme punjenja bi stoga bilo manje od pet minuta. Tehnika hlađenja, koju su razvili znanstvenici sa Sveučilišta Purdue uz financiranje NASA-e, mogla bi povećati količinu električne struje iz punjača za električne automobile na oko 1400 ampera. Sada Teslin Supercharger postiže maksimalnih 180 ampera, dok standardni punjači obično ne mogu podnijeti ni 150 ampera. Purdueov kabel za punjenje čak je mogao ići do 2400 ampera tijekom eksperimenata, mnogo više od 1400 ampera potrebnih da se vrijeme punjenja smanji na pet minuta. Znanstvenici su uspjeli isporučiti 4,6 puta više energije od najbržeg kabela danas zahvaljujući novoj tehnologiji hlađenja koja može ukloniti do 24,22 kilovata topline. Revija HAK

19.09. (18:00)

Bolje rudariti kriptovalute

Punjenje električnog auta na kućnu utičnicu je neisplativo, gubici su preveliki

Njemački autoklub ADAC proveo je eksperiment s četiri električna automobila. Renault Zoe, Fiat 500e, Tesla Model 3 i VW ID.3 uspoređeni su pri punjenju na kućnu utičnicu i na zidnu kutiju. Rezultat je bio jasan: kod punjenja iz kućne utičnice najveći su gubici. Kod Renaulta Zoeija nestalo je dobrih 24 posto električne energije, a kod Tesle Model 3 15,2 posto, slijede VW ID.3 (13,6 posto) i Fiat 500e (12,7 posto). Gubici su se značajno smanjili kod punjenja na zidnoj kutiji s 11 kWh. Kod Renaulta Zoe odlijev energije pao je na 9,7 posto, kod Tesle na 7,7 posto, kod VW-a na 9 posto, a kod Fiata na 6,3 posto. Jedan od glavnih razloga gubitka energije je pretvaranje izmjenične struje (kada izlazi iz utičnice) u istosmjernu struju baterija. Revija HAK

08.09. (21:00)

Pa se ti vozi na baterije

Zbog velikih vrućina u Kaliforniji vlasnicima električnih automobila savjetuju da ih ne pune

Američka savezna država Kalifornija planira od 2035. godine zabraniti prodaju novih automobila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem. To je lijepo, ali potrebno je osigurati infrastrukturu, koje zasad nema. Odnosno, čini se da u cijelu ovu energetsku jednadžbu nije uvedena varijabla klimatskih promjena. Kalifornija se već tjednima prži na temperaturama koje idu i do 44 stupnja, potrošnja energije je povećana zbog klima-uređaja, a proizvodnja struje smanjena jer u hidroelektranama nema dovoljno vode. Broj električnih automobila u Kaliforniji raste, a s njima se javlja i potreba za električnom energijom, koje isto nema, odnosno, ako se nastave ovakva ljeta, neće je biti dovoljno… Revija HAK

05.08. (21:00)

Punionice postaju zabavni parkovi

Dok čekate da se vaš automobil puni, osvježite se – u bazenu

Jedan od razloga zašto ljudi izbjegavaju kupnju električnog vozila je dugo vrijeme čekanja da se baterija napuni. Tesla je to priznala i sada ulaže u sadržaje oko svojih punionica. Tesla je počela kreativno razmišljati o vremenu provedenom u tzv. Superchargerima. Tesla je započela partnerstvo s tvrtkom bk World za izgradnju salona opremljenih automatiziranim automatima za prodaju kave, hrane, pića, toaleta pa čak i neke elektronike. No ne staju na tome, već je postavljen i prijenosni bazen u Hildenu u Njemačkoj. Samo četiri osobe mogu dijeliti bazen u isto vrijeme i ne duže od 10 minuta. Dakle, dok obučete kupaći kostim, malo se osvježite, pa se presvučete i osušite, baterija bi vam trebala biti potpuno napunjena. Revija HAK

11.07. (22:00)

Auto na baterije, a struja iz termoelektrane

Fact check: Što će se dogoditi kad električni automobili u gužvi ostanu bez struje?

Skoro tisuću i pol puta na Facebooku je podijeljena objava u kojoj se električni automobili neutemeljeno proglašavaju prevarom. Za početak, zadesit će ga ista sudbina kao automobile s pogonom na benzinsko ili dizelsko gorivo, tj. ostat će bez energije potrebne za vožnju. Ovim pitanjem već su se bavili brojni fact-checking portali jer se ovakav tip objave ranije širio među korisnicima društvenih mreža engleskog govornog područja (1, 2, 3). Interes za električnim automobilima u porastu je na globalnoj razini, ali i u Hrvatskoj. Iako ekološki povoljniji, električna vozila ipak ostavljaju otisak, koji ovisi o nekoliko faktora. Električna vozila nemaju emisije iz ispušnih cijevi, ali proizvodnja električne energije koja se koristi za punjenje električnih vozila može dovesti do zagađenja ugljikom. Ta količina zagađenja varira ovisno o načinu proizvodnje lokalne energije. Faktograf