'Nerazuman čovjek' - klasični Woody Allen sa dozom Hitchcocka - Monitor.hr
20.08.2015. (06:35)

‘Nerazuman čovjek’ – klasični Woody Allen sa dozom Hitchcocka

Woody Allen ima novi film. To više nije ni vest jer se ponavlja svake godine u slično vreme, u Cannesu ili eventualno tokom leta. Neki u tome vide nekakvu zaveru ili makar ambiciju starog čoveka da se večito reciklira i tako ostane večito mlad. Drugi u tome vide kreativnost i potrebu za komunikacijom i ispoljavanjem. Oboje su u pravu jer je Woodija Allena nemoguće odvojiti od njegovog tipičnog lika, nervoznog i nesigurnog logoreičnog muškarca večito u problemu, iako se, uzgred budi rečeno, taj „woodyallenovski“ lik uglavnom više ne pojavljuje u filmovima Woodija Allena.

O filmovima Woodija Allena, kao i o njegovom stvaralaštvu uopšte, u principu imamo stav i pre nego što partikularni film pogledamo. Njega ili volimo ili ne podnosimo, i to se prenosi na svaki njegov film.

Sredine uglavnom nema. Zato na ovom mestu moram reći da je po mojim gledalačkim, ali i kritičarskim standardima svaki Allenov film poput komada pice: i kad je loš, zapravo je probavljiv, čak i dobar i u njemu ću, makar u delovima, uživati. Tako sam uživao u delovima one konstrukcije zvane Blue Jasmin, pre svega u glumi Cate Blanchett, i u delovima one kostimirane reciklaže zvane Magic in the Moonlight, iako sam se zabrinuo da je jedan od autora koje smatram izuzetnom bitnim definitivno ostao bez inspiracije i počeo da stvara na silu. Ovogodišnji Irrational Man, koji ćete nakon Cannesa i Sarajeva sigurno imati prilike da pogledate u bliskoj budućnosti, iako ne savršen, bolji je film od Allenova prethodna dva i neće biti samo brojka u njegovoj dugoj karijeri.

Teme su, hajdemo reći, tipično „woodijevske“: strah i nesigurnost muškarca koji stari i shvata da nema više izazova i da polako gubi volju za životom. Razlika od tipične postavke je u tome da je taj muškarac pravi filozof, a ne kućni ili kafanski filozof-amater, i da od svog mudrovanja živi. On je Abe (Phoenix), nekada briljantni mislilac i hrabar aktivista, a sada profesor na jednom univerzitetu u Newportu, savezna država Rhode Island. To mu je novo radno mesto, verovatno najniža tačka u karijeri, i svakako prekretnica: da li će utonuti u čamotinju, dosadu i bezvoljnost ili će naći novi „drive“ koji će ga ispuniti snagom i povesti u novu mladost. Njegova „škola“ je egzistencijalizam i na tome insistira na svojim predavanjima.

Abe nije samo protagonista, nego i jedan od naratora. Druga naratorica i takođe aktivna junakinja filma je Jill (Stone), njegova studentica i sušta suprotnost: mlada, energična, pronicljiva, bez strukture, ali sa sjajnim instinktom. Kako to obično biva, ona će razviti fascinaciju sa svojim profesorom, i to će odvesti u zaljubljivanje, iako ona ima veoma dragog dečka (Blackley). Profesor isprva ne želi ni da se upušta u aferu iz dva razloga – petlja sa koleginicom Ritom (Posey), fakultetskom nimfomankom sa odeljenja za hemiju, a i svestan je što nemoralnosti, što klišea odnosa između profesora i studentice, ali svejedno rado provodi vreme sa mladom i energičnom Jill i verovatno je gleda sa suzom u oku.

Naravno, znamo kamo to dalje vodi, gledali smo filmove i naučili svaki kliše, ali Allenova genijalna intervencija leži drugde. Prava pitanja su „Kako?“ i „Zašto?“ Štos je u tome da naš cenjeni profesor neće pronaći „drive“ u pojavi te klinke i njene mladosti, nego u jednom sasvim slučajnom razgovoru koji je prečuo i koji ga je potaknuo na akciju i na ostvarenje svojih višedecenijskih dilema. Kako je to ubiti čoveka? Lošeg čoveka koji nikome neće nedostajati i bez koga će svet biti bolje mesto, korumpiranog sudiju koji maltretira samohranu majku dvoje dece samo zato što je prijatelj sa advokatom njenog muža.

Na tom mestu Irrational Man odstupa od žanrovske matrice romantične komedije i egzistencijalističke drame podvučene egzistencijalističkim humorom i paradoksima i kreće u sasvim novom pravcu. Odlazi u moralnu dilemu, a kada se sa reči pređe na delo i na teritoriju klasičnog „hitchcockovskog“ trilera, misterije i mozgolomke za detektive – amatere. Biću obziran, pa ću tu prestati, već sam se izlajao i više nego što treba. Ali verujte mi na reč, zabavno je. I više od toga, ovaj film ćete gledati i glasno se smejati.

Razlog tome su veoma vešto prožeti žanrovi i vešto izvedeni prelazi. Woody Allen, pisac, ovde je u savršenom dosluhu sa Woodijem Allenom, redateljem. Replike su možda ponekad tipično seratorske i kao da su nameštene za citiranje, ali to nam ne smeta, već u njima uživamo. Likovi su možda tipski, ali su u osnovi dovoljno ćaknuti i neobični, pa nam drže pažnju i daju dovoljno mogućnosti glumcima da briljiraju.

Joaquin Phoenix svoju priliku koristi, a nismo ništa manje očekivali, on je prosto takav glumac. Isto važi i za Parker Posey koji čini čuda od svoje male uloge očajne domaćice i koja je u svakom trenutku karikaturalna baš koliko treba. Emma Stone možda nije memorabilna kao u Birdmanu, ali sasvim solidno popunjava kliše mlade „reakcionarne malograđanke“, kako Jill kaže sama za sebe. Jamie Blackley je predivno iritantan kao njen dečko, mladi snob Roy.

Reakcije kritike i publike su, očekivano, bile podeljene. Jedni su Allenu zamerili reciklažu, drugi nepažljivu izvedbu, nalazivši tačke spasa u atraktivnoj fotografiji i atraktivnim lokacijama, generalnoj gledljivosti i momentima čiste zabave. Film je bolji od toga, iako neće ne znam kako promeniti ni kinematografiju, a ni Woodijevo stvaralaštvo. Jednostavno, prijatan je, glatko izveden, inteligentno postavljen i režiran (dva naratora su možda redundantna, ali su pun pogodak za unutrašnje monologe), predivno odglumljen i jednostavno zabavan. Irrational Man je pravi letnji film koji treba gledati na otvorenom. Možda me je zavela atmosfera na HT Eronet Open Airu, odnosno sarajevskom „Metalcu“, ali Woody Allen me ni u kom slučaju nije razočarao. Preporuka, dabome. (8/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

26.09.2024. (18:00)

Pasivne kuće koje gube tlo pod nogama

Ironija održivosti u seriji “Kletva”: Flipanje zajednice bez izlaza

Serija Kletva (2023) prati fiktivnu produkciju reality emisije Flip-lantrophy o renoviranju kuća u malom gradu Española. Protagonisti Whitney i Asher žele gentrificirati zajednicu izgradnjom pasivnih kuća, pod krinkom održivosti i filantropije. Ipak, kontradikcije njihovog projekta naglašavaju ironiju kasnog kapitalizma: “nevidljive” kuće reflektiraju sumornu stvarnost i raseljavaju lokalno stanovništvo. Dok serija balansira na rubu apsurda, prikazuje kako se arhitektura koristi kao alat za zarobljavanje, gdje je svaka mogućnost izlaza tek nova zamka – s fatalnim posljedicama. Kulturpunkt

02.02.2024. (18:00)

Smiju li muškarci snimati feminističke filmove?

Usporedba glavnih ženskih likova u Barbie i Ubogim stvorenjima: Fantastična utopija zvana Barbie Land politički je progresivnije mjesto od ispraznih viktorijanskih kulisa

Lanthimosovo ostvarenje je mastan vic na koji se najglasnije smiju djeca koja ga nimalo ne razumiju. Tvrdnje da je uloga Emme Stone feministička, da su Uboga stvorenja feministički film, potvrđuju samo činjenicu da je filmska industrija Mojo Dojo Casa House: hrpa konja i muškaraca. Počast odajemo Yorgosu Lanthimosu, a ne Greti Gerwig zato što žene smiju biti lutke, ali samo ako se njima igraju muškarci. Ono što je u knjizi tek usput spomenuto, gotovo nebitno, grčki je redatelj stavio u samo središte radnje. Bella Baxter emancipira se isključivo seksualno. O životu i samoj sebi uči od niza groznih muškaraca. Barbie je, iako ne cilja na visoku umjetnost i u suštini je ljetni blockbuster hit, ipak oštra feministička kritika patrijarhata, što je i bilo za očekivati, jer Gerwig razumije žene i razumije popularnu kulturu. A to znanje o ženama i onome što one žele malo se cijeni. Asja Bakić za Kulturpunkt.

22.01.2024. (15:00)

Hollywoodska priča iz grčke kuhinje smještena u viktorijansko doba

Poor Things: Čudna Barbie u Frankensteinovu svijetu, Emma Stone sjaji kao kreacija ludog doktora

“Pristojno društvo” viktorijanskog doba može se shvatiti kao ovo današnje, preopterećeno političkom korektnosti ili ga bar Lanthimos tako shvaća i ironizira pomoću Belle, koja se usuđuje poljuljati društvena pravila. Redatelj se nadovezuje na “Dogtooth” (razbijanje nametnutih okova, slobodna volja, buđenje i oslobađanje), no stvara jednako poseban film. Jasno, Lanthimosova inspiracija je i klasik “Frankenstein” Mary Shelley, tj. “Frankensteinova nevjesta”, pa i opskurni “Frankenhooker” (Bella će istraživati seksualnost i u pariškom bordelu), ali on je koristi da napravi feministički “twist” i udahne novi život poznatoj priči o reanimaciji i igranju (muškog) boga. Marko Njegić za Slobodnu. Pogledajte komentare na Forumu.

17.01.2024. (18:00)

Počela Oscar sezona

U kina stiže Poor Things, novi hvaljeni film Yorgosa Lanthimosa

Uboga stvorenja je ekranizacija istoimenog romana iz 1992. škotskog pisca Alasdaira Graya kojeg su kritike nazvale “veličanstveno žustar, smiješan, prljav i pametan“. Vizualni identitet filma je priča za sebe – kao jedan predivan san, i zaslužuje da se doživi na velikom ekranu. Ona najškakljivija, a ujedno i najbitnija stvar oko ovog filma bila je da se knjiga prema kojoj je sniman film vjerno prenese na filmsko platno. To osim priče o feminizmu znači i mnogo golotinje i seksa kojom izvorni materijal obiluje. Kao što to inače biva, ovdje seks i golotinja nisu samo zato da jednostavno postoje, već su integralni dio priče i putovanja glavnog lika gdje time upoznaje sebe i svijet koji ju okružuje. Ni Stone niti Lanthimos nisu željeli iznevjeriti književnog lika Belle Baxter te se ona i na filmu uputila na jedno emotivno i seksualno putovanje ka emancipaciji. Kino film, Ravno do dna

20.09.2017. (13:34)

Stephen Colbert i Emma Stone vrlo ugodno razgovaraju o anksioznosti i kako im nastupanje na pozornici pomaže u tome

18.08.2017. (08:31)

Unosna godina

Emma Stone – najbolje plaćena glumica u 2017.

Emma Stone je sa zarađenih 26 milijuna dolara najbolje plaćena holivudska glumica u 2017., objavio je časopis Forbes. Jennifer Lawrence, koja je predvodila listu prošle godine, ove je godine treća sa zarađenih 24 milijuna dolara. Na drugom mjestu je Jennifer Anniston sa 25,5 milijuna dolara, no ona je uglavnom novac zaradila od reklama, a ne od filma.

16.08.2017. (23:20)

Emma Stone preskočila Jennifer Lawrence kao glumica s najvećom zaradom u prošloj godini – Stone zaradila 26 milijuna dolara, uglavnom zahvaljujući ‘La la land’, druga je Jennifer Aniston s 25,5 milijuna dok je Lawrence, koja je dvije godine za redom bila prva, sad treća s 24 milijuna

22.04.2017. (15:09)

Sjajne, a zaboravljene uloge Emme Stone

09.04.2017. (12:32)

Video: Vrlo slatko i vrlo đentlmenski – momak pozvao glumicu Emmu Stone na maturalnu večer, prepjevao onaj song s početka ‘La la Land’

01.09.2016. (08:54)

Uz pjesmu i ples

Filmom ‘La La Land’ otvorena 73. Mostra

Međunarodni filmski festival u Veneciji, 73. Mostra, otvoren je sinoć retro jazz mjuziklom Damiena Chazellea La La Land (trailer, kritike) u kojem su glavne uloge odigrali Ryan Gosling i Emma Stone. Film je rađen po svim klišejima koje ljudi imaju o Los Angelesu, ali također pokazuje poetiku grada kojoj pridonose ljudi sa svojim nerealnim snovima. Novi list