Oscari – jedan kritičarski pogled - Monitor.hr
23.02.2015. (17:02)

Oscari – jedan kritičarski pogled

Ne samo da znamo mi koji pratimo, znaju to i vrapci na grani: noć Oscara je možda najznačajnija noć u godini kada je reč o (američkim) filmovima, ali te noći nisu samo filmovi u fokusu. Ne, ima tu haljina i smokinga, crvenih tepiha, “prijava i odjava” novih / starih partnera, zapravo tog nekog glamura, slavljenja celebrity kulture, materijala koji puni stupce u trač-rubrikama. Ima tu i politike, studijske, estetske, dnevne i globalne, priča se o pravima žena, manjina, obolelih i ugroženih, ispaljuju se politički korektni stavovi u govorancijama. Suština Oscara nisu ni filmski ukusi ni objektivni kvaliteti koliko mišljenje glavonja iz Akademije u kojem pravcu se kreće filmska umetnost (i industrija) i u kojem pravcu bi to trebalo ići.

Stoga su Oscari zanimljivi za argumentirane i neargumentirane rasprave i pljuvačine, svaki potez i svaka nagrada se može staviti u ovaj ili onaj kontekst, kao pobeda nečega nad nečim, umetnosti nad industrijom, relevantnosti nad irelevantnošću, liberalizma nad konzervativizmom i obratno. Znamo već koje su teme koje glavonje vole (rasizam, politička korektnost, bolesti, hendikep, istorijski događaji, stanje u društvu), takve filmove im i veliki i nezavisni studiji serviraju, pitanje je samo kojem će se “privoleti carstvu”. Mi svi imamo svoje emocije i možda čak neki “gut feeling” glede nominiranih filmova i njihovih kvaliteta ili nekvaliteta, ponekad čak i nekakav racio, ali prognozirati je nezahvalno i korisno otprilike kao kladioničarsko filozofiranje. Znanje i praćenje scene i kretanja u sezoni nagrada moža malo pomogne, a možda i odmogne za ovo veliko finale, svaka se nagrada može objasniti ovim ili onim argumentima, kao što je svaki general posle bitke pametan. Da se ne lažemo, moj kladioničarski tiket nije prošao, ispromašivao sam se onako pošteno, ali se zbog toga ne grizem previše. Nema smisla.

Počnimo prvo sa ceremonijom. Pratio sam je na dva televizijska kanala, jednom hrvatskom i jednom slovenskom (bolja varijanta, bez crvenog tepiha i bez komentara), te na internetu i posebno forumima i društvenim mrežama. Odlična vest je da su se na HRT-u odučili od onog užasnog simultanog prevoda, kao i da nije bilo reklama, a loša je da su neprestano torokali i to uglavnom o nevažnim stvarima. No dobro. Sama ceremonija nije iznenadila, bilo je tu mjuzikl tačaka (bog te, kao da je cela ceremonija bila uvod za nastup Lady Gage), zahvalnica, reminiscencija i čitulja, bilo je voditeljskih pošalica, uglavnom neslanih, ali takva nam je sudbina, svetu se ne može ugoditi, jedni bi jedno, drugi drugo.

Ako našeg domaćina, Neila Patricka Harrisa, uporedimo sa njegovih dvoje prethodnika, možemo primetiti da je izabrao srednji put: išao je na jefitini humor Setha MacFarlana, ali nije toliko prostačio i provocirao i zapravo je bio dosadan i smoran kao Ellen DeGeneres, ali ne baš toliko dosadan i smoran. Šale su mu uglavnom bile trule, na granici transfera blama, čak i preko te granice, ali rekoh, takve dodele su gotovo standard. Da se mene pita, ja bih za to zaposlio nekog umerenog komičara sa iskustvom, svaka bi mi dodela izgledala isto, onako ceremonijalno, neutralno i korektno, a više bi se pažnje posvećivalo filmovima. Ne pita me se, pa sam se nekako pomirio sa činjenicom da je noć Oscara za menje šljaka, a ne zadovoljstvo. Problem je, međutim, u tempu i ritmu te šljake, ubrzavanju i usporavanju, gomili praznog hoda i gluposti, pa onda zbrzavanju kategorija u nekoliko minuta. Ova dodela je po tom pitanju bila izuzetno teška i naporna.

Da kažem i koju o filmovima, kad sam već tu zbog toga. Tri filma su obeležila ove Oscare. Prvi i najveće iznenađenje je Whiplash, koji je pored očekivanog trijumfa J.K. Simmonsa u kategoriji sporedne muške uloge, pobedio još u dve kategorije, za najbolji miks zvuka i za najbolju montažu, koja je po mom skromnom mišljenju i bila glavni adut ovog nezavisnog filma. Whiplash je kao pobednik Sundance festivala privukao veliku pažnju kritike, ali meni je to osobno najnaduveniji film godine.

Veliki pobednik je i The Grand Budapest Hotel koji je pokupio 4 kipića, tri u estetskim kategorijama, što će reći za scenografiju (“production design”), šminku i frizuru, kao i za najbolju kostimografiju. Ovaj film je nagrađen i za najbolju originalnu muziku, a pobednik Alexandre Desplat je bio nominovan čak za dva filma.

Apsolutni pobednik u ključnim kategorijama je Birdman. Osim što je proglašen za najbolji film, Alejandro Gonazalez Inarritu je dobio Oscara za režiju, a zajedno sa svojim saradnicima i za najbolji originalni scenari. Pored ta tri kipića, Emanuel Lubezki je osvojio svoj za najbolju fotografiju i to mu je drugi uzastopni Oscar, pošto je prošle godine nagrađen za film Gravity. Zanimljivo je to da Birdman nije nagrađen za najboljeg glumca, pošto je Michael Keaton ipak bio među glavnim adutima filma.

Dodeljivanjem Oscara Eddieju Redmaynu za ulogu Stephena Hawkinga u biografskom filmu The Theory of Everything Akademija je potvrdila da joj je više stalo do fizičke transformacije nego li do kvalitetne glumačke interpretacije. The Theory of Everything je, po mom mišljenju, jedan nezanimljiv film u kojem glavni lik ne dobija niti dovoljno poštovanja, niti aktivan glumački zadatak, i uglavnom je pasivan. Oscar za najbolju žensku ulogu je prema očekivanjima otišao u ruke Julianne Moore za ulogu žene obolele od Alzheimerove bolesti u filmu Still Alice. Zanimljiv podatak na tu temu je da je ovo druga uzastopna godina u kojoj je Alec Baldwin igrao sa glumicama koje će kasnije osvojiti Oscara.

https://www.youtube.com/watch?v=eM14BdfWQVc

Trend koji se nastavlja ove godine je da nema brojčano nadmoćnih trijumfa kakve pamtimo iz 90-ih, kada su Titanic, Forrest Gump i Dances With The Wolves (između ostalih) prosto “počistili” Oscare. Drugi trend koji iz toga proizilazi je da se relativnim gubitnicima dodeljuju “utešni” Oscari. Tako je The Imitation Game svoj jedini kipić uzeo za adaptirani scenario, iako je ove godine konkurencija bila izuzetno slaba. Moj utisak nakon četiri pogledana filma od ukupno pet (Inherent Vice još nisam pogledao, ali baš na temelju adaptacije scenarija imam visoka očekivanja, ali film je loše prošao već na nominacijama, pa nije imao ozbiljnijih šansi) da su ove godine filmovi po originalnom scenariju bili bolji i relevantniji.

Uzdanica američkog patriotskog bloka American Sniper je svoju utešnu nagradu dobio za montažu zvuka. Interstellar, film od kojeg se dosta očekivalo pre premijere, svoju utešnu nagradu je dobio u kategoriji za vizuelne efekte, jednoj od nekoliko (uglavnom tehničkih) u kojima je imao nominacije. U grupu utešno nagrađenih se može svrstati i Selma, film opasno zakinut na nominacijama, jer je film nagrađen za najbolju pesmu Glory. Film je pored toga imao nominaciju samo još za najbolji film, i to bez ikakvih šansi. Kada su razmišljali o utešnim nagradama, gospoda Akademici očito nisu imali u vidu Foxcatcher, koji je na kraju ostao praznih ruku.

Ipak, najveći gubitnik je Boyhood, koji je “izvisio” u svim ključnim kategorijama, a utešnu nagradu je osvojila Patricia Arquette za najbolju žensku sporednu ulogu (konkurencija nije bila baš jaka). Nakon Globusa i Bafti se činilo da je Boyhoodu zacementiran skoro pa apsolutni trijumf, ali očito da su Akademiji ove godine bile bliže nešto lakše teme glumaca u krizi srednjih godina nego američkog društva u dubokoj krizi u kojem je normalno odrastanje u pristojnu osobu poduhvat na nivou podviga. Možemo se samo zavaliti u fotelju i čekati kako će se ova Birdman / Boyhood situacija rasplesti u budućnosti i hoće li se to uzimati kao primer Akademijinih kikseva i nesposobnosti da prepozna film koji će ostati dugo u pamćenju i koji pomera granice filmskog stvaralaštva. Neka druga tumačenja ovakvog ishoda možda zalaze u domene špekulacije da je Akademiji bilo bitnije da opere savest zbog cele one #OscarsSoWhite situacije, pa je to elegantno učinila nagrađujući Inarritua gde god je to bilo moguće, a da joj zapravo nije stalo do temeljnih liberalnih vrednosti i tzv. “americane” na koju je išao Linklater sa Boyhoodom. Ne samo da joj nije stalo, nego mi se čini da nije uspela ni da ih prepozna u filmu koji ne namiguje i ne poentira tako da i poslednjem moronu bude jasno, koji svog junaka smešta u (skromnije) predgrađe, a ne u ghetto, gde nema droge, bandi i vršnjačkog nasilja i gde je pozadina od Harry Pottera do Busha i Obame jednako važna kao i propali brakovi junakove sebične majke i lutanja njegovog nedozrelog oca. Uspeh za Boyhood je već to što je dobar film, a ne spomenar, da ne pominjemo već vrednost projekta i važnost prepoznavanja detalja koji će značiti nešto godinama posle.

https://www.youtube.com/watch?v=8OgqMgJGhro

U kategoriji filma van engleskog govornog područja, pobednik je poljski film Ida. Ida je važila za favorita, zbog vizuelne interesantnosti (crno-bela fotografija u formatu 4:3), zbog uspešne turneje po festivalima i arthouse dvoranama, kao i zbog proste činjenice da je to film koji govori o ističnoevropskom totalitarizmu na Zapadu prihvatljiv i razumljiv način.

Dosta provokativniji i hrabiriji film Leviathan ruskog reditelja Andreya Zvyagintseva je tu ostao kratkih rukava, pa mu osvojeni Zlatni Globus može poslužiti kao uteha. Mišljenja sam da ovu kategoriju treba proširiti na bar desetak naslova, kao i najbolji film, jer izbor pet filmova iz celog sveta nije baš najrealnija slika filmske godine na globalnom planu. Čini se, međutim, da ovu kategoriju Akademija i Amerikanci generalno ne smatraju za naročito važnu, više kao neko nužno zlo.

Za dokumentarni film je nagrađen Citizenfour i razumem politiku iza toga, iako se film meni čini kao ubitačno dosadna samoreklamerska kampanja njegove autorice. O ostalim kandidatima nisam čuo ništa što će me oboriti s nogu, osim u slučaju Last Days in Vietnam koji željno iščekujem. Već samo odsustvo Life Itself, dokumentarnog filma o filmskom kritičaru Rogeru Ebertu, bio mi je dovoljan razlog da se na ovu kategoriju ne obazirem.

Animirane filmove uglavnom ne pratim, dovoljno iznenađenje mi je bilo odsustvo The Lego Movie, koji me se nije naročito dojmio, ali se o njemu makar govorilo u filmskim krugovima.

Bilo kako bilo, pobednik je Big Hero 6. Od kratkometražnih filmova nagrađeni su Crisis Hotline: Veterans Press 1 za dokumentarni, Feast za animirani i The Phone Call za igrani film.

Bilo kako bilo, Oscari su prošli, tako da će se sad malo ohladiti priča o nagradama. Istini za volju, ceo taj “buzz” ove godine nije bio tako naporan kao prethodnih, imali smo tri velika favorita koji su igrali u različitim periodima godine, dva su pokupila nagrade, jedan je ostao praznih ruku. Festivalska sezona već kreće, uskoro ćemo imati i filmove sa festivala u redovnoj distribuciji, kao i standardne repertoarske filmove. Imamo priliku da se malo odmorimo od analiza, predviđanja i klađenja, a verovatno već od Cannesa, da ne pominjemo Veneciju, Toronto i Telluride, kreće nova sezona.

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan.


Slične vijesti

10.12.2024. (23:00)

Da te uhvati jeza od Hugha

Heretik: Hugh Grant, vjera, ateizam i horor u jednom filmu

Radnja je vrlo jednostavna: imamo dvije mormonske misionarke, sestru Barnes (Thatcher) i sestru Paxton (East), tinejdžerice ili tek za nijansu starije djevojke na zadatku „kućnih posjeta”, odnosno „lupanja na vrata” potencijalnim konvertitima, odnosno ljudima koji su za njihovo učenje pokazali ikakav interes. Suočene s podrugivanjem ne-mormonske okolice, sa strogim pravilima ponašanja usmjerenim na vlastitu sigurnost, s promjenama odluka uslijed predomišljanja, kao i s lošim vremenskim uvjetima, one su sretne kada im konačno jedan čovjek otvori vrata svoje kuće na rubu šume u planinskom gradiću, te ih pozove unutra na malo razgovora, objašnjavajući da njegova supruga (jer žena mora biti prisutna u sobi dok misionarke razgovaraju s muškarcem) upravo peče pitu od borovnica. Glumački, sve je na mjestu. Grant ovdje koji prolazi kroz svoju renesansu i bježi u drugu krajnost od tipa uloge „svaka bi ga majka htjela za zeta” (što su role koje su ga proslavile), ali ipak zadržavajući onu dozu finoće baš od tog tipa, pa ju okrećući na nešto mračno. Marko Stojiljković za Lupigu. Forum

25.04.2024. (15:00)

Kad su neki jednakiji od drugih

Veni vidi vici: Film o nedodirljivosti privilegiranih na korak je do remek-djela

U jeku izborne kampanje, 2016. godine, kandidat za predsjednika SAD-a Donald Trump, izjavio je da bi on mogao iz čista mira ustrijeliti čovjeka nasred Pete Avenije u New Yorku, a da zbog toga ne bi izgubio niti jednog jedinog glasača. Tužna istina je da je Trump bio sasvim u pravu: takvo što zapravo savršeno ide uz njegov karakter, ali sama izjava je zapravo tek pojednostavljena parafraza poznatog citata libertarijanske „filozofkinje” i spisateljice Ayn Rand iz njenog romana „Veličanstveni izvor“. Točan citat glasi ovako: „Poanta je, tko će me zaustaviti.”

„Veni Vidi Vici“ počinje jedinom hiper-stiliziranom scenom polo-utakmice koja se završava nesankcioniranim faulom. Taj faul koji je njenoj momčadi donio pobjedu napravila je adolescentica Paula (Goschler), znajući da za njega neće biti sankcionirana, dok po načelima citata živi jedan od članova publike, njen otac Amon Maynard (Rupp). On je ultra-bogataš, multimilijarder, investitor i „serijski donator” koji ima jedan „obično-neobičan” hobi. On, naime, lovi, ali ne životinje, nego ljude: šetače i rekreativce u parku, izletnike, čak i bicikliste na utrci. U možda najsmjelijem „podvigu” vidimo ga kako ustrijeli biciklistu da bi se njegova tijela riješio uz pomoć pobočnika, ukrao mu bicikl, ispalio šalu na temu reciklaže i sam se od srca smijao njoj. Lupiga

04.02.2024. (20:00)

Julia Roberts i Ethan Hawke? Meni dovoljno da se pogleda

Ostavite svijet iza sebe: Više loš negoli dobar „trash” film u produkciji bračnog para Obama

Film je to nastao po hit-romanu Rumaana Alama u režiji Sama Esmaila (poznatog po serijama „Homecoming“ i „Mr Robot“), te u produkciji bračnog para Obama što može biti jedan od faktora za agresivni marketing. Osim što pomalo doslovno adaptira komad literature za mase, redatelj iz petnih žila pokušava pomiriti dva ako ne potpuno isključiva, a onda makar teško spojiva kinematografska pristupa. S jedne strane, imamo mali, komorni „indie” film u kojem likovi kroz razgovor otkrivaju svoje egzistencijalne krize i krizu cijelog čovječanstva kao njihovu implikaciju, dok s druge imamo spektakl koji podrazumijeva akciju i efekte, a prijelazi između njih su dosta nespretni. Marko Stojiljković za Lupigu.

16.12.2023. (21:00)

Zlo je uvijek negdje drugdje

Zona interesa: Jedan od najstrašnijih horor filmova ikada, a bez ijedne eksplicitne scene nasilja

Jonathan Glazer se i u svom prethodnom filmu „Under the Skin“ bavio svjetovima, odnosno upoznavanjem našega svijeta, doduše na apsolutno univerzalnom antropološkom nivou, koristeći „tropu” vanzemaljke poslane na istraživačku misiju kroz koju ona (i mi s njom) upoznajemo ljudsku vrstu. Od tada je prošlo deset godina koje je filmaš potrošio na kratke, namjenske i video-uratke, sve vrijeme istražujući temu Holokausta, njemu – potomku preživjelih – izuzetno blisku. Zapravo je uspio pronaći jedan novi kut kako temi prići i kako ju obraditi na način koji može djelovati hladno, intelektualno i čak proračunato, ali ipak ne bez emocija. U „Zoni interesa“ je apsolutno svaki detalj na mjestu i to je najvjerojatniji razlog zašto je, i bez ijedne eksplicitne scene nasilja, ovo jedan od najstrašnijih horor filmova ikada, kaže Marko Stojiljković za Lupigu. Osvrt ima i Kulturpunkt (Glazer predstavlja “obične ljude” kao utjelovitelje banalnosti zla), a film komentiraju i na Forumu.

06.12.2023. (18:00)

Malo istočne filmografije, za promjenu

Luksemburg, Luksemburg: Usred rata iz Ukrajine stiže topla i iskrena komična drama

Gorko-slatka mješavina komedije i drame sa nijansiranom društvenom kritikom su prirodni autorski habitat ukrajinskog autora jugoslavenskih korijena Antonija Lukiča. To je pokazao u svom predratnom i vrlo dobro prihvaćenom prvijencuMoje su misli tihe“ (2019), a u sličnom registru, ponešto začinjenom apsurdom, utjecajima gangsterske drame i autobiografskim elementima, obitava i njegov najnoviji film. Kada Kolja dobije poziv iz ukrajinskog konzulata u Luksemburgu da mu je otac teško ozlijeđen i da se vjerojatno neće izvući, te da je braći jedina šansa da se oproste s ocem ta da dođu u ovu bogatu zapadnoeuropsku državu, on će to vidjeti kao izlaznu kartu iz bijede svog života. Svakako zabavan film brzog tempa i snažnog ritma u kojem se stapaju humor, drama, sjećanja, apsurdi i različite perspektive koje čine život. Lupiga

30.08.2021. (22:00)

Škola počinje

Marko Stojiljković: Jedan od najboljih hrvatskih filmova u posljednje vrijeme

Okruženje škole Sonja Tarokić izabrala za svoj dugometražni prvijenac „Zbornica“ koji je upravo doživio premijeru u Karlovym Varyma, gdje je i nagrađen posebnim priznanjem žirija. Protagonistica naše priče je Anamarija (Marina Redžepović), školska pedagoginja kojoj je posao u neimenovanoj školi u okolici Zagreba prvi stalni, nakon nekoliko godina provedenih na zamjenama…
Sonja Tarokić drži sve pod kontrolom i time demonstrira svoj izuzetan talent za režiju koji ju izvlači i iz situacije da film ima barem jedan „kraj viška“, kao i situacije da traje preko dva sata. Ta minutaža se zapravo niti ne osjeća: gledatelj ima osjećaj da je na licu mjesta na neodređeni vremenski period. „Zbornica“ je svakako u vrhu hrvatskih filmova koje smo imali prilike vidjeti ove godine. Pitanje je samo je li bolja kao film ili kao pogled u jedan sustav koji melje sve pred sobom i sve u sebi. Ako još u obzir uzmemo da je u pitanju prvijenac, jasno nam je da od Sonje Tarokić možemo dosta očekivati u budućnosti – piše marko Stojiljković za Lupigu.

04.06.2018. (08:22)

Solo: A Star Wars Story nudi malo toga kao solo film

Moram da priznam da franšizni filmovi izrazito testiraju moje strpljenje iz godine u godinu i to se, slutim, neće promeniti u nekom skorijem vremenskom roku. Dobro, Marvel. Hajde i DC koji pokušava da isprati zadati ritam. Pa čak i apsurdi za decu i roditelje poput lego filmova čija se “product placement” filozofija vidi od naslova nadalje. Ali ovaj tempo Star Wars filmova zaista nije human i postaje sve teže uvideti svrhu svemu tome. Biće možda neke poetske pravde u tome da serijal koji je uspostavio franšiznu filozofiju u kinematografiji bude i onaj koji će taj pristup uništiti (ako se to zaista dogodi, to jest), ali sa predominantnom fanovskom kulturom sva je prilika da će pre pucanja balona uslediti dugi period stagnacije. “Fandom” je dijagnoza, rekao bih dugoročna i sa malo šansi za izlečenje.

Kako drugačije opisati situaciju da sada svake godine dobijamo po jedan Star Wars film, neparnih godina filmove iz glavne trilogije, a parnih kvazi-samostalne filmove smeštene u Star Wars svet? Kako objasniti da od prethodnog Star Wars naslova The Last Jedi nije prošlo ni pola godine? I kako objasniti da je producentski tim u međuvremenu uspeo zameniti reditelja (iskusni štancer Ron Howard došao je umesto Phila Lorda i Chrissa Millera) i barem jednog glumca sa značajnom ulogom (Michael Kenneth Williams nije mogao uskladiti rasporede za glasovno snimanje originalno CGI lika Drydena Vosa), te izvesti dosnimavanja u roku za “prequel” o Hanu Solu?

Svakako, u pitanju je pre svega biznis, kreativni kriteriji su u drugom planu, ali prvi rezultati nisu nimalo obećavajući. Otvaranje sa nešto preko 100 miliona dolara zarade (na oko 300 miliona uloženih) smatra se neuspehom. Deo toga se može otpisati na kalendarsko pozicioniranje (iza tri jako velika Marvel filma), ali opet nije teško iščitati da fanovi nisu oduševljeni pristupom reditelja Howarda i tima Disneyevih producenata. Podsetimo se da su i The Force Awakens, Rogue One i The Last Jedi solidno podelili publiku i kritiku, pa možemo zaključiti da ni Star Wars nisu baš tolika “zlatna koka” kao što se činilo iako je baza fanova verovatno dovoljno velika da na kraju neće biti gubitaka, barem ne katastrofalnih.

Dodatna otežavajuća okolnost za Solo: A Star Wars Story je to da je u pitanju pred-nastavak koji je sam po sebi predvidljiv – znamo šta sledi, usamljeni pilot, plaćenik i svemirska baraba Han Solo će se pridružiti pobunjenicima, osvojiti princezu Leiu i na koncu poginuti od ruke njihovog zajedničkog sina, a za nekakvim dubinskim građenjem lika iz svemirske bajke zaista nema preke potrebe. Umesto toga, scenaristi otac i sin Kasdan i reditelj Howard su sebi kao zadatak postavili da odgovore na nekoliko manje ili više konkretnih pitanja:

– Kako je postao tako hladnokrvan i nepoverljiv? Generički odgovor, težak život, vojna obuka, tako ga naučio prvi i jedini mentor Beckett (Harrelson), a i devojka Qi’ra (Clarke) mu je slomila srce.

– Otkud mu prezime Solo? Koga briga, ali ovde je to rešeno kao lagano neuspeli štos.

– Kako je postao pilot? Vojna obuka, logično, pre toga je bio samo lopov koji je znao da vozi ukradena vozila, uostalom to je i prva akcijska scena u filmu.

– Otkud mu Millenium Falcon? Znamo, osvojio ga je na partiji Sabacca (mehanika slična nekoj svemirskoj verziji pokera) od švercera Landa Calrissiana kojeg ovde igra Donald Glover.

– Šta znači obaviti proći Kessel za manje od 12 parseca? “Kessel Run” nam ja takođe poznat pojam, kao što znamo da je parsec mera za dužinu, a ne vreme ili brzinu, ali za to ovde konačno dobijamo suvislo objašnjenje.

– Kako je Han upoznao Chewbacu i kako je dotični dobio nadimak Chewie? E, to je već zanimljivo, ali jednom kada dobijemo odgovor (u prvoj polovini), onda se više na to ne vraćamo, odnosno ne gradi se odnos između čoveka i wookieja dalje od Solovog osećaja za pravdu i prezir prema ropstvu.

Ostatak filma je, dakle, prilično generička “origins” priča koja spaja trivijalne podatke iz Star Wars univerzuma i služi kao vezivno tkivo između mnogih akcionih sekvenci u kojima emocije diktira muzika Johna Powella po motivima standardnog score-a Johna Williamsa. Imamo, dakle, i pljačku vlaka, jurnjavu s automobilima, scene bitke nalik na Prvi svetski rat, svemirsku kockarnicu, svemirsku jahtu, nagoveštaj pobune, malo na silu ubačenog, a svejedno nekako duhovitog socijalno-političkog konteksta gde se droidica L3-37 (glas Phoebe Waller-Bridge) bori za oslobađanje i emancipaciju robota, očekivani “used future” dizajn i ponešto referenci i poveznica sa ostatkom Star Wars sveta.

Kako to izgleda u praksi? Pa, kako šta. Glumački sve štima. Woody Harrelson svoju ulogu može izdeklamirati i u snu, Thandie Newton kao njegova partnerica je zgodno osveženje, baš kao i Jon Favreau kao, avaj, prerano žrtvovani accadianski pilot sa viškom ruku. Emilia Clarke (iz Game of Thrones) donosi mešavinu zavodljivosti, taktilnosti, ranjivosti i sposobnosti preživljavanja kao Qi’ra, u daljem toku filma upletena u kriminalni sindikat koji vodi Vos (Paul Bettany, vrlo dobar). “Show” u principu krade Donald Glover kao Lando, postajući tako nešto nalik na Solo figuru u Solo filmu, a Solo, čini se, nije baš tako solo-frajer da bi nosio ceo film. U tom smislu, Alden Ehrenreich (do sada najpoznatiji po ulozi u Hail Caesar braće Coen) nije loš kao Han Solo, čak i liči na mladog Harrisona Forda i ima nešto malo od tog njegovog frajerskog nastupa, ali njegovo glumačko ostvarenje ne odlazi dalje od imitacije, odnosno teško će nas uveriti da je njegov Han Solo postao baš ONAJ Han Solo.

Sa tehničke i vizuelne strane, film je dosta problematičniji. Režija Rona Howarda je vrlo standardna, da ne kažem pešačka, inspirativna možda u ponekoj sceni ili sekvenci, ali bez osećaja za širu sliku. “Cigla-malter” struktura filma postaje zamorna, a trajanje od preko dva sata izazov. Najveća greška je, međutim, izbor Bradforda Younga za direktora fotografije. Dok je njegovo insistiranje na mraku i senkama smisleno u Arrivalu, da ne govorimo o Ain’t Them Bodies Saints ili A Most Violent Year, ono se ovde nikako ne uklapa, pa Solo postaje najmračniji, najsivlji i najmutniji Star Wars film bez ikakvog jasnog razloga. Film sam, srećom, gledao u 2D varijanti, a o tome kako ta mešavina tamnih i zemljanih boja izgleda u inače tamnijem i mutnijem 3D-u, mogu samo da zamislim.

Kada se podvuče crta, nije da nam je ovo bilo potrebno. A sumnjam da je bilo potrebno i mudrim glavama iz Disneya zaposlenim na “marvelizaciji” Star Wars sveta. Posebno bode oči paradoks da je za neke detalje u filmu potrebno ekstenzivno poznavanje sveta, dok su druge, jednako bitne informacije, redundantne čak i osrednjim poznavaocima. Čini se da su i najzagriženiji fanovi prepoznali lažnjak koji čak i nije toliko loš koliko je usiljen.

Ocjena: 5/10

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan i Twitteru.

29.05.2018. (15:13)

Kritični pogodak

Filmska kritika: ‘The Nile Hilton Incident’ – egipatski noir radi baš onako kako treba

“U svom nagrađivanom filmu ‘The Nile Hilton Incident’ švedsko-egipatski reditelj Tarik Saleh ponudio je odgovor na pitanje kako bi izgledao film noir van zapadnjačkog konteksta… Saleh uspeva u naumu da sprovede detaljnu sondažu egipatskih socijalnih prilika i tako napravi političan film bez pretenzija prema aktivizmu ili istoričnosti” – piše Monitorov Marko Stojiljković o krimiću smještenom u Kairo o ubojstvu elitne prostitutke u što je upleten vrh politike, dok slučaj rješava korumpirani policajac. Monitor.hr

29.05.2018. (15:00)

‘The Nile Hilton Incident’ – pustinjski noir između američkih klišea i skandinavskog socijalnog angažmana

Zanimljivo kako su neki žanrovi transferabilni kroz prostor i kroz vreme samo ako onaj koji ih se hvata zna u kolikoj se meri čega treba držati. Uzmimo primer noira, filmskog žanra sa korenima u američkoj pulp literaturi detektivske sorte, čije je ime ima korene u tehničkim specifikacijama, a ne u sadržini. Nastao u periodu oko Drugog svetskog rata, sniman danju sa tamnim filterima ne bi li dočarao noć, noir je na domaćem terenu u Americi, a posebno u Los Angelesu. U novoholivudskoj reviziji, znojni dani su zamenili lepljive noći, krajem 80-ih i ranih 90-ih često je ubacivana ljigava soft erotika u zaplet, a sa ‘Blade Runnerom’ noir je otišao i u budućnost. U francuski kontekst ušao je nedugo nakon rata i to je učinio izuzetno elegantno – pariški žargon je dostojno zamenio američki “hard boiled” sleng, a policijski inspektori su došli na mesto policijskih ili privatnih detektiva. Na prelazu milenijuma, noir je, prvo u literaturi, a onda i na filmu, zauzeo Skandinaviju, insistirajući na klasnim i socijalnim kontekstima i zloupotrebi moći u naizgled idiličnom društvu. Pitanje svih pitanja bi bilo kako bi izgledao noir van zapadnjačkog konteksta, a švedsko-egipatski reditelj Tarik Saleh je ponudio odgovor u svom nagrađivanom (pobednik Sundance festivala u ne-američkoj konkurenciji) filmu ‘The Nile Hilton Incident’.

Osnovni elementi su više američki negoli skandinavski utoliko koliko “setting” Kaira između bede i glamura, tradicije i modernosti više podseća na “džunglu na asfaltu” Los Angelesa nego na zaleđenu vodu Stockholma ili Kopenhagena ispod koje se mulj tek nazire. Tako imamo žrtvu – pevačicu i high-end prostitutku, svedokinju ilegalnu imigrantkinju i hotelsku čistačicu (Malek), te trojicu muškaraca koji su u ubistvo upleteni. Jedan je poslovno-politički moćnik Shafiq (Ahmed Selim), drugi je njen menadžer i svodnik Nagy (Yacoubi), Tunižanin sa kojim je bila upletena u seriju iznuda, a treći je misteriozni ubica (Dazi), povezan sa jednim ili drugim. To sve treba da razreši prosečno korumpirani (podmitljivi, ali i otvoreno kradljivi) egipatski policajac Noredin Mostafa (Fares Fares, ujedno i jedan od producenata filma) sklon porocima poput lančanog pušenja i kombinacije tableta sa pivom čiji nezadrživi uspon kroz policijsku hijerarhiju potpomaže njegov šef i stric Kammal (Maher). Noir ne bi bio noir bez “fatalke”, i nju imamo u formi žrtvine kolegice i prijateljice, Tunižanke Gine (Amar). Vreme radnje je takođe zanimljivo, predvečerje revolucije koja je odnela korumpirani režim Hosnija Mubaraka, a nezadovoljstvo u zraku se može seći nožem.

Upravo se u egipatskom kontekstu krije puna snaga Salehovog filma. Naime, koristeći se stvarnim, a nepovezanim događajima (ubistvo izvesne libanonske pevačice u hotelu se dogodilo tri godine pre događaja na Tahrir trgu), Saleh uspeva u naumu da sprovede detaljnu sondažu egipatskih socijalnih prilika i tako napravi političan film bez pretenzija prema aktivizmu ili istoričnosti, a samu revoluciju pritom koristi dramaturški vešto kao dimnu zavesu u koju obavija rasplet filma. Iako je snimanje u Egiptu prekinuto nedugo nakon početka (dovršeno je, ironije li, u Casablanci), kamera Pierrea Aima uspeva da uhvati užurbanu, pa čak i divlju svakodnevicu najvećeg arapskog grada i svojevrsnog središta globalne kulture i to ne samo slikajući poznate toponime, već se spuštajući i na ulični nivo. Replika u kojoj jedan policajac kaže drugom da “ovo nije Švicarska i da nema on šta tu tražiti pravdu” možda zvuči kao komadić ‘Chinatowna’ u gunguli ‘Blade Runnera’, ali ju nije teško “kupiti”.

Samu priču Saleh (poznat po dokumentarcu ‘Gitmo’, animirano-igranom filmu ‘Metropia’ i igranom filmu ‘Tommy’) vodi na različite načine u različitim etapama filma. Nakon podastiranja faktografije zločina kao polazne tačke za istragu i uspostavljanja Noredina kao lika (Fares Fares to olakšava svojim nezanemarivim prisustvom na ekranu, lice nam je poznato iz danskog hit-serijala o Q odeljenju, iz ‘Star Wars’ filma ‘Rogue One’ i nekoliko internacionalnih koprodukcija), početak istrage podseća na tipičan procedural a potpisivanje vremena i mesta događaja čak priziva u pamet seriju ‘Law and Order’, da bi se kasnije atmosfera zgušnjavala, a u fokus dolazili elementi noir misterije i političkog trilera.

Iako bi na površini i po pejzažu ‘The Nile Hilton Incident’ bio bliži američkim klasicima, suština filma je više na tragu skandinavskih filmova. Zločin ne postoji u nekom imaginarnom svetu, već u realnom, a socijalne, pa i političke komponente istog moraju završiti pod povećalom. I autor filma i njegov glavni glumac – producent vrlo dobro funkcioniraju u više konteksta, arapskom, skandinavskom i žanrovski-filmskom, pa je tranzicija fluidna, a mešavina prilično opojna. Tako da, ma kako čudno i derivativno u opisu zvučao, skandinavsko-egipatski noir ‘The Nile Hilton Incident’ radi baš onako kako treba. (8/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan i Twitteru.