Radnička fronta podržava radnike Jadrolinije: Štrajk usred sezone udarac je kapitalizmu - Monitor.hr
15.06.2015. (12:35)

Radnička fronta podržava radnike Jadrolinije: Štrajk usred sezone udarac je kapitalizmu

Radnička fronta pozdravlja prosvjedni skup i s velikim žarom prati razvoj situacije oko Jadrolinije čiji su radnici poduzeli akciju zbog neprestanog kršenja radničkih prava, malih plaća i općenitog ignoriranja, kako od strane uprave tako i od strane države. Radnici su održali prosvjedni skup 09.06. kako bi dali do znanja upravi i državi da su spremni stupiti u štrajk krajem srpnja i početkom kolovoza, ako se ne ispune njihovi zahtjevi.

Radnička fronta čvrsto stoji uz radnike Jadrolinije i nudi im svaku pomoć vezanu za ostvarivanje njihovih zahtjeva kao i pomoć za sva moguća sredstva kojima bi se taj cilj trebao ostvariti.
U ovoj situaciji, koja nam se čini vrlo značajnom za aktualni radnički pokret u Hrvatskoj, uočava se pet momenata. Promatrani zasebno oni gube svoju važnost, ali ako ih shvatimo kao cjelinu, unutar koje svaki od njih ima svoju ulogu – tada se nazire potencijalna moć koju ovi radnici imaju u svojim rukama.

Radnici Jadrolinije upravo su, djelomično svjesno a djelomično nesvjesno, stavljanjem ovih momenata na dnevni red pokazali put kojim naš radnički pokret treba krenuti.
Dakle, ljudi su s vremenom prepoznali vrlo bitnu stvar, da svoje probleme ne mogu riješiti razgovorom i lijepim riječima. Mogli su čekati da stvari budu još gore, da prođe još vremena, ali time bi još više izgubili. I to ne samo svoja materijalna prava kao radnici, nego i svoj položaj kao klasa. A prvi korak da se to spriječi jest spoznaja da se spomenuti problemi rješavaju jedino kad je (potencijalna) sila blizak saveznik. Ovo je poruka ostalim radnicima koji čekaju mjesecima, pa i godinama da se nešto promijeni – a glasi: ‘Pokrenite se! Pobunite se!’

Dodatni značaj daje i organizacija prosvjednog skupa naših radnika u četiri grada istovremeno, u Zadru, Rijeci, Dubrovniku i Splitu. Bez obzira što ovdje nisu bili svi radnici, skup ovako koordiniran pokazao je da se ovdje ne radi samo o skupini radnika iz pojedinog grada, nego da je ovdje problem upravo u cijelom poduzeću. Ovdje su lokalni interesi podređeni interesima radnika Jadrolinije u cjelini. I to nije mala stvar! Upravo je jedna od taktika kapitala da radnike razjedini tako što podilazi jednima, a šteti drugima. Ali sada uprava, koja radi za kapitalističku državu, ne može dati Riječanima ili Zadranima, a na štetu Splićana ili Dubrovčana. Oni su zajedno u toj borbi.

Radnička fronta će u gradovima u kojima ima svoje lokalne organizacije, u Splitu i Rijeci, ponuditi svoju pomoć na bilo koji način.

Najvažniji moment ove radničke akcije jest prijetnja (i to vrlo lako ostvariva) štrajkom u ‘srcu’ turističke sezone. Hrvatska privreda koja ima polukolonijalni karakter, kao zemlja na periferiji europskog kapitalizma, strukturirana je uvoznički i uslužno. Turizam je najznačajnija uslužna grana, iako suštinski izvoznička. Stoga je on izuzetno bitan kapitalističkoj državi zbog osiguravanja deviza, sezonske zaposlenosti, povećanja privredne aktivnosti i time BDP-a. Upravo je brodski promet najaktivniji u vrijeme turizma i njegovo ometanje značilo bi veliki udarac kapitalizmu. To je ta poluga koju radnici Jadrolinije imaju u svojim rukama i koje su, naposljetku, svjesni. Jedino treba upozoriti da je i vlada svjesna kakvu to štetu može imati stoga će nastojati učiniti sve da je minimizira, odnosno onemogući. Pritom treba imati na umu da će u početku htjeti gurati po svome (dakle, ignorirati radnike) i osigurati regularan prijevoz turista. Zbog toga radnici Jadrolinije u ovome ne smiju ostati sami jer će taj sukob s obzirom na ulog, biti intenzivan. To što radnici imaju značajnu polugu ne znači i da će vlada automatski pristati na sve njihove zahtjeve. Poluga ovdje znači samo instrument, a kako će se on iskoristiti – ovisi o komunikaciji radnika Jadrolinije prije svega s ostalim radnicima, a onda i s lokalnim stanovništvom.

Bitan moment dogodio se kad je predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić došao podržati radnike. Iako ovo u početku može biti simbolička podrška, mi vidimo ogroman potencijal u njoj. Naime, Stanić je predstavnik radnika cestovnog prometa, odnosno predstavnik radnika drugog od četiri osnovne vrste transporta. Dakle, uz morski i cestovni tu su još zračni i željeznički. Ova bitna činjenica od velikog je značaja jer u sebi sadrži mogućnost budućeg povezivanja radnika transportne industrije. Jučer su bili strojovođe u štrajku, danas bi to mogli biti brodari, a sutra bi se kao upozorenje mogle ograničiti zračne i cestovne linije.

Paraliza transporta u ‘srcu’ turističke sezone nanijela bi ogromnu štetu sistemu stoga bi on bio prisiljen ostvariti većinu zahtjeva prosvjednika. Ali pod jednim uvjetom – da su prosvjednici dobro organizirani.
Radnička fronta pozdravlja podršku Nezavisnog sindikata Hrvatske i njegovog predsjednika Severa. Što više sindikalnih predstavnika izrazi podršku to će biti veća mogućnost solidariziranja i povezivanja unutar radničkog pokreta. Razumije se, ta podrška ne bi smjela ostati na simboličkoj razini.

Posljednji moment jest solidariziranje ostalih radnika i organizacija štrajka. Ovaj moment su radnici Jadrolinije tek nagovijestili, što znači da će se on dalje razvijati ovisno o situaciji u idućih mjesec, mjesec i pol dana. Disperziranost radničkog pokreta i, posljedično, izolacija pobunjenih radnika vrlo lako može poništiti njihova nastojanja da ostvare postavljene zahtjeve te ih u očima javnosti učiniti glavnim krivcima za ekonomske gubitke u turizmu. Zbog toga je vrlo važno da radnici brodskog prijevoza već sada počnu međusobno komunicirati, te da počnu komunicirati i s radnicima zračnog, cestovnog i željezničkog prijevoza. Zbog toga je vrlo važno da radnici zajednički (nipošto ne izolirano!) počnu pojašnjavati lokalnom dijelu stanovništvu svoje zahtjeve i ciljeve. U tome im mogu pomoći ostali radnici.

U tome će im pomoći Radnička fronta, završavaju u svom priopćenju.


Slične vijesti

31.08.2017. (19:16)

Dobri duh Jadrolinije

Odlazi Ante Mrvica, dobri duh splitske trajektne luke

“Što god trebate, ja sam tu za vas”, gotovo svaki razgovor s putnicima i novinarima koordinator Jadrolinije za splitsko područje Ante Mrvica završavao je ovom rečenicom. Dobri duh splitske Jadrolinije danas je završio svoj posljednji radni dan i odlazi u mirovinu. Nakon 45 godina radnog staža došlo je vrijeme da kapetan napusti brod i da dođu neki drugi ljudi. “Čovjek nikada ne smije stati. Ja sam od onih ljudi koji ne vole gubiti vrijeme, pa ako odem u ribe i uhvatim barem jednu lignju, nešto sam taj dan napravio”, kaže Mrvica koji je mnoštvo putnika Jadrolinije, pogotovo otočana, znao i osobno, a njihove relacije prepoznavao je po stvarima koje su nosili. Index

13.08.2017. (16:03)

Rekvijem za plovidbu

Pavičić o Jadroliniji: 70 godina tvrtke koja nas uči da društvo ipak postoji

“A ta Jadrolinija, pomorsko društvo koje je desetljećima imalo zadaću spajati jadranske škoje i kopno, ove je godine proslavila sedamdesetu godišnjicu. Nastala je tvrtka čiji je logo sastavni dio imaginarija Jadrana, čije je brodove slikao Vojo Radoičić, o čijim su vaporima pjevali pjesnici poput Jakše Fiamenga. Ti brodovi nekad su imali jedan, uvijek isti logotip, logotip koji je bio metonimija države: Jadrolinija. Danas nije tako, a svaki će dan biti manje. Dvadeseto stoljeće je prošlo, a s njim i doba jedne, brižne i jake države, te jednog – njenog – brodara. I na hrvatske škoje, gatove i đige pristao je vrli novi svijet. Ostaje vidjeti hoće li nam se svidjeti”, piše Jurica Pavičić. Jutarnji

01.06.2017. (19:07)

Sezona je počela, ako se trajekte pita

Od sutra ljetni režim vožnje trajekata, nove linije, cijene 20% veće

Od sutra Jadrolinija prelazi na sezonski red plovidbe što znači dodatne trajetke i katamarane, nove linije i više cijene. Od preksutra (subota) kreće nova katamaranska linija Pula-Unije-Susak-Mali Lošinj-Ilovik-Silba-Zadar, a od 9.6. kreće sezonska katamaranska linija Dubrovnik–Korčula–Hvar–Bol–Split. Od 18.5. Jadrolinija je počela prometovati između Barija (Italija) i Bara (Crna Gora), brodom Dubrovnik koji također održava liniju Dubrovnik – Bari sve do mjeseca prosinca. E sezoni cijene rastu za 20% u odnosu na vansezonsku tarifu. Poslovni

21.04.2017. (16:43)

Suradnja dvaju najstarijih putničkih brodara na Jadranu: Jadrolinija počinje povezivati obalu Crne Gore s Italijom – Bar i Bari spajat će brod Dubrovnik

06.02.2017. (08:30)

Ministarstvo mora potvrdilo je da će obnoviti dužobalnu trajektnu liniju Rijeka-Split-Dubrovnik, ukinutu prije nekoliko godina zbog nerentabilnosti, prvi put ove godine bit će raspisan međunarodni natječaj za sve dužobalne i priobalne linije, u Jadrolinija smatraju da bi od Rijeke do Dubrovnika trebali ploviti luksuzni brodovi

17.10.2016. (11:30)

Punim jedrima!

Jadrolinija se sprema za konkurenciju: Kupuje 26 brodova za 2 milijarde kuna

Jadrolinija je u posljednjih 11 godina svojoj floti priključila 18 novih brodova, a do 2027. planira u obnovu flote investirati 281 milijun eura te nabaviti još 26 novih brodova, pri čemu će naglasak biti na brodovima većeg kapaciteta. Pripremaju se tako za punu liberalizaciju tržišta koja omogućuje i brodarima pod drugim zastavama da prevoze putnike po Jadranu, a koja nastupa 1. siječnja 2017. T-Portal

12.09.2016. (08:32)

Svačije more

Liberalizacija: Jadroliniji od 1. siječnja stiže konkurencija iz Grčke i Italije

1. siječnja 2017. svim dosadašnjim koncesionarima pomorskog prometa istječu ugovori za koncesije u domaćem linijskom prometu, a za koncesije su već interes pokazali Grci, Talijani, Skandinavci, a upita ima i iz Beograda. Koncesije će se dodjeljivati po principu tko ponudi više, ima prednost, a Slobodna kao preduvjet spominje samo da će članovi posade morati govoriti hrvatski.