Rock koncerti - jedina djelatnost u kulturi prepuštena tržištu - Monitor.hr
25.04.2015. (10:36)

Neželjeno čedo

Rock koncerti – jedina djelatnost u kulturi prepuštena tržištu

Koncerti moderne rock glazbe u potpunosti su izostavljeni iz sustava javnog financiranja Republike Hrvatske te je u pitanju jedina djelatnost u kulturi koja je u potpunosti prepuštena tržištu u RH. Jasno je da je daljne insistiranje na takvoj kulturnoj politici neprihvatljivo jer postavlja Hrvatsku kao najzaostaliju, najisključiviju i najrigidniju europsku zemlju po pitanju glazbene kulturne politike, kaže Udruga promo povodom imenovanja Berislava Šipuša za ministra kulture. Monitor


Slične vijesti

29.10.2016. (08:40)

Sve drugo je nekulturno

Promo: Priznajte rock kao kulturu – i Dylan je dobio Nobela!

Vjerujemo da će dodjela Nobelove nagrade za književnost Bob Dylanu konačno u Hrvatskoj osloboditi rock glazbu popularne etikete da se radi o komercijalnoj glazbi te da će je politika priznati kao kulturu, poručuje udruga Promo. Daljnje diskreditiranje rock glazbe kao ne-umjetničke forme od sada će samo diskreditirati onoga tko bude na tome ustrajao, kažu. Monitor

29.10.2016. (10:31)

Promo: Politika još uvijek nije priznala rock kao kulturu

Položaj rock glazbe u kulturnoj politici Republike Hrvatske takav je da nakon mandata bivšeg ministra možemo i dalje samo govoriti o borbi za elementarnim priznavanjem rock glazbe kao kulture. Istovremeno, u svijetu jedan rock autor dobiva najviše priznanje za svoje umjetničko stvaralaštvo.

Kao organizatori koji već godinama omogućuju hrvatskoj publici da posjećuje rock koncerte vjerujemo da će dodjela Nobelove nagrade za književnost Bob Dylanu konačno u Hrvatskoj osloboditi rock glazbu popularne etikete da se radi o komercijalnoj glazbi. Tom etiketom se sustavno i zbog raznih interesnih pobuda diskreditiralo umjetnike i publiku koji su u rock glazbi pronašli svoju artikulaciju. Jasno je da će daljnje diskreditiranje rock glazbe kao ne-umjetničke forme od sada samo diskreditirati onoga tko bude na tome ustrajao. Tom etiketom se poslužio i bivši ministar Hasanbegović kada je destruirao započeto rješavanje višedesetljetnog zapostavljanja rock glazbe kao javne potrebe u hrvatskoj kulturi.

Podsjetimo da je na inicijativu Udruge Promo 2015. godine Ministarstvo kulture uvelo podvijeće “Rock glazba – festivali i klupski programi” za koje je bilo predviđeno 2 milijuna kuna koje je stručno vijeće rasporedilo prema objektivnim i mjerljivim kriterijima koje je postavilo samo ministarstvo kulture (međunarodna relevantnost, tradicija održavanja programa, cjenovna pristupačnost hrvatskoj publici, program sadržan od autorskih bandova od kojih najmanje 30% trebaju biti hrvatski bendovi). Bivši ministar je prepolovio sredstva i samovoljno izbacio programe koji zadovoljavaju sve navedene kriterije Ministarstva, npr. INmusic festival, a upravo je INmusic omogućio jedino gostovanje Bob Dylana u Zagrebu. Nepoštivanjem objektivnih i mjerljivih kriterija, koje je upravo Ministarstvo kulture raspisalo u sklopu javnog poziva, bivši ministar je dokinuo transparentnost u provođenju natječaja za podvijeće “Rock glazba: festivali i klupski programi”, afirmirajući svoju samovolju i u konačnici rezultiralo još jednim primjerom neformalnog povećanja ministrove moći. Nepoštivanjem odluka vijeća koje su se temeljile na mjerljivim i objektivnim kriterijima Ministarstva kulture bivši ministar poručio je javnosti da će podrška programima ovisiti o njegovoj milosti, a ne o tome zadovoljavaju li programi raspisane kriterije ili ne.

Udruga Promo u tom pogledu pozdravlja izbor nove čelne osobe Ministarstva kulture i vjeruje da će nova ministrica kulture ispraviti pogreške svog prethodnika te povećati budžet za rock glazbu i poštovati odluke stručnog vijeća. Gospođa Obuljen Koržinek u svom dosadašnjem radu u struci prepoznata je po kvalitetnim rješenjima koja su pomogla unaprjeđenju raznih djelatnosti u kulturi u Hrvatskoj te vjerujemo da će ministrica Obuljen Koržinek pomoći da rock glazba u Hrvatskoj dobije mjesto koje joj u suvremenom svijetu i pripada.

Konačnim priznavanjam rock glazbe kao kulture od strane Ministarstva kulture, odnosno osiguravanjem barem minimalnog budžeta za rock glazbu i poštivanjem odluka stručnog vijeća od strane nove ministrice kulture, stvoriti će se okvir u kulturnoj politici Republike Hrvatske koji će moći primjenjivati i lokalne uprave i gradski uredi za kulturu na svojim razinama. Udruga Promo očekuje da i pojedini gradski uredi za kulturu prepoznaju važnost ove inicijative te također uvedu programske linije za rock glazbu i približe se kulturnim potrebama svojih stanovnika. Grad Zagreb, Split, Osijek, Rijeka, Varaždin, Pula trebaju biti nositelji u primjeni suvremene kulturne politike koja će podržavati rock glazbu na adekvatan način.

Značaj programa rock glazbe nije samo kulturnoj vrijednosti rock glazbe, on je također prisutan i u gospodarskoj-turističkoj vrijednosti te u društveno-socijalnoj vrijednosti. Festivalski programi rock glazbe generiraju značajne turističke prihode sredinama u kojima se održavaju, a u socijalnom pogledu omogućavaju mladim ljudima realizaciju karijera u glazbenom području. Važno je istaknuti da klupski i festivalski programi podižu kvalitetu života mladih ljudi u Hrvatskoj u pogledu kulture, a podizanje kvalitete života presudan je faktor koji može smanjiti ili zaustaviti iseljavanje mladih iz Hrvatske.

Udruga Promo okuplja organizatore koncerata kvalitetne suvremene autorske glazbe u Hrvatskoj, a ispred ove inicijative udruge stoje i sljedeći koncertni organizatori i glazbeni klubovi: INmusic festival, SuperUho festival, Vintage Industrial Bar, Tvornica kulture, Klub. Zagreb, Močvara, Žedno uho, Pozitivan ritam, Klub Palach, Distune Promotion, Seasplash festival, Multikultura, Outlook festival, Dimensions festival, Attack, Terraneo Festival.

13.05.2016. (12:38)

Udruga Promo: Hoće li ministar sufinancirati programe kad propadnu?

U svojoj reakciji na istup udruge Promo ministar Hasanbegović iznio je niz neistina, stoji u priopćenju udruge, kojim odgovara na izjave ministra.

Za početak, ministar Hasanbegović ustvrdio je da je dezinformacija da su sredstva rock glazbu smanjena za gotovo 50% jer “Ne samo da Ministarstvo kulture nije smanjilo sredstva, već sam ja prvi ministar u Hrvatskoj koji je potpisao i dodijelio sredstva i za programe rock glazbe”.

Odgovor udruge Promo: Informacija je kriva, dodjela je rezultat mjeseci pregovora iz prošle godine. Ministar Hasanbegović je novitet uključivanja rock glazbe u javne potrebe u kulturi naslijedio od svojih prethodnika, ali ju je smanjivanjem predviđenih sredstava za gotovo 50% i svojim uplitanjem u programske ocjene stručnog vijeća i zanemarivanjem usvojenih objektivnih i mjerljivih kriterija samo uzurpirao.

Nadalje, tvrdnja da “Ministarstvo kulture u raspodjeli sredstava neće biti vođeno nikakvim partikularnim i klijetelističkim interesima” u poziciji kada upravo ministar kulture zanemaruje, obezvređuje i u pojedinim slučajevima ignorira programske ocjene nadležnog stručnog vijeća, je paradoksalna, piše udruga.

Upravo zaobilaženjem objektivnih i mjerljivih kriterija propisanih od samog ministarstva, ministar javni natječaj pretvara/otvara klijentelizmu i partikularnim interesima onih koju konačnu odluku donose, upozorava udruga Promo, i dodaje kako su programi rock glazbe tržišni konkurenti koji po logici ne mogu biti navođeni klijentelističkim interesima. “Ukoliko je optužba klijentelizma bila usmjerena na stručno vijeće, što je zabrinjavajuće jer se može okarakterizirati i kao kleveta koja je zakonom kažnjiva, o stručnosti i objektivnosti vijeća najbolje svjedoči činjenica da niti jedan prijavljeni program, odbijeni ili odobreni, nije imao primjedbi na rad i odluke stručnog vijeća”, navodi udruga.

Posebno se osvrću na izjavu “kako Ministarstvo kulture ne može i ne treba financirati komercijalne projekte koji ostvaruju zaradu” jer pokazuje ministrovo nerazumijevanje. Dok svaka kulturna djelatnosti i svi korisnici odobrenih sredstava Ministarstva kulture ne prestanu naplaćivati ulaznice za svoje programe, sva kultura je komercijalna, poručuje udruga. Ističu kako je najveći dio ključnih kulturnih manifestacija ili institucija izdašno sponzorirano od strane komercijalnih sponzora za iste programe za koje uredno i s punim pravom naplaćuju ulaznice svojoj publici.

S druge strane, iako je u službenim kriterijima ministarstva kulture financijska održivost nužni preduvjet za sufinanciranje programa rock glazbe, sada ministar tvrdi da baš programe koji su se održali neće sufinancirati, što je krajnje ciničan stav koji u stvari tvrdi da će sufinancirati one programe koji ne mogu pokriti troškove točnije sufinancirati će programe rock festivala i klubova kad oni propadnu, navodi Promo.

11.05.2016. (09:46)

Kilava pomoć

Ministarstvo smanjilo pomoć rock glazbi s 2 na 1,2 milijuna kuna – "nedovoljno je"

Ministarstvo kulture lani je uvrstilo rock glazbu u program javne potrebe u kulturi te je dogovoreno 2 milijuna kuna pomoći rock programima, uz jasne kriterije. Upravo objavljeni rezultati pokazali su da je svota smanjena na 1,19 milijuna kuna, iako je potprogramu u kojem je rock iznos povećan s 2,6 na 7 milijuna kuna. Iz Udruge Promo poručuju kako je ovo “apsolutno nedostatno” te se žale da je, van kriterija, INmusic izbačen iz programa, a SuperUhu nisu povećana sredstva. Monitor

11.05.2016. (09:24)

Ministarstvo smanjilo pomoć rock glazbi s 2 na 1,2 milijuna kuna – "nedovoljno je"

Udruga Promo prošle godine izborila je uvrštavanje rock glazbe kao programa javne potrebe u kulturi od strane Ministarstva kulture, a Ministarstvo se obvezalo za novu programsku liniju Rock glazba: festivalski i klupski program izdvojiti 2 milijuna kuna. Predstavljeni su kriteriji za dodjelu sredstava te je osnovano stručno vijeće, a 2. svibnja objavljeni su detalji programa za rock glazbu za ovu godinu koji su “višestruko razočaravajući”, kako kažu iz Udruge, jer su sredstava smanjena te su dijeljena mimo kriterija.

Dakle, Ministarstvo je bez objašnjenja smanjilo izdvojena sredstva za rock glazbu na ukupnih 1,195,000 kuna, što je “apsolutno nedostatno da osigura i osnovni minimum za zadovoljavanje javne potrebe u kulturi za rock glazbom tj. za zadovoljavanje potreba za suvremenom autorskom rock glazbom 70% građana koji posjećuju kvalitetne glazbene sadržaje”. Sredstva za vijeće Inovativne umjetničke prakse (pod kojim djeluje potprogramska linija za rock glazbu) u isto vrijeme nisu manjena, nego povećana za 2,6 milijuna kuna (s 4,4 milijuna na 7,01 milijuna kn).

Što se nepoštivanja kriterija tiče Ministarstvo kulture je neke programe koji zadovoljavaju sve propisane kriterije i koje je sukladno tome stručno vijeće ocijenilo najvišim ocjenama izbacilo u potpunosti iz javnih potreba u kulturi (npr. INmusic festival 2016), a nekim programima unatoč zadovoljavanju svih kriterijima i sukladno visokim ocjenama stručnog vijeća nije odobrilo povećanja sredstva o odnosu na prethodne godine (npr. Superuho festival). “Zahvaljujući navedenim intervencijama, Ministarstvo kulture je od natječaja koji je imao sve predispozicije da posluži kao ogledni primjer transparentnog i pošteno provedenog natječaja temeljenog na mjerljivim i jasnim kriterijima, napravilo netrasparentan, nepravedan i nestručan raspored sredstava po kriterijima kojisu samo Ministarstvu kulture znan”, kažu iz Udruge Promo te traže da se iznos poveća, odnosno vrati na 2 milijuna kuna te da se pritom poštuje prihvaćene kriterije.

Kriteriji Ministarstva kulture:
– programi koji promoviraju hrvatske neafirmirane bendove, afirmirane rock skupine i hrvatske rock glazbenike (minimalno 30% programa unutar jedne programske cjeline)
– dostupnost/pristupačnost publici (cijene ulaznica u skladu s hrvatskim standardima; odgovarajući kapacitet prostora)
– međunarodna relevantnost programa
– kontinuitet održavanja programa
– jasno profiliran programski sadržaj s live izvedbama kvalitetnih autora/glazbenika/skupina (predmetnom području ne pripadaju koncerti tzv. cover bendova ni estradne priredbe)
– jasno i detaljno razrađen prijedlog financijske konstrukcije

25.04.2015. (11:41)

Rock koncerti – jedina djelatnost u kulturi prepuštena tržištu

U izjavama koje su se mogle čuti u javnosti, g. premijer Milanović izjavio je da je kultura u Vladi “resor srca”, te “s obzirom da nismo velika nacija, kultura ne može biti postavljena na strogo komercijalnim osnovama, pitanje je može li uopće”. Udruga Promo slaže se premijerom Milanovićem jer organizatori iz svog iskustva i te kako znaju da koncertni program kvalitetne autorske rock glazbe u maloj zemlji ne može biti prepušten tržištu i bazirati se na isključivo komercijalnim osnovama. Razlozi su više nego vidljivi i opravdani. Uz manje publike, kupovna moć u Hrvatskoj je znatno niža od europskih zemlja, pa je i cijena ulaznica za koncerte u klubovima i festivalima znatno niža od europskih cijena. Pored toga, europski klubovi i festivali uživaju značajnu financijsku podršku u javnim sredstvima (njemački i nizozemski klubovi, Kino Šiška u Ljubljani, Exit festival u Novom Sadu, Sziget festival u Budimpešti ili Rock en Seine festival u Parizu, i dr).

Izjava premijera Milanovića doista je artikulirala problem s kojim se suočava javnost zainteresirana za koncerte kvalitetne suvremene autorske rock glazbe sa svim modernim izvedenicama, jer su koncerti takve glazbe u potpunosti izostavljeni iz sustava javnog financiranja Republike Hrvatske te je u pitanju jedina djelatnost u kulturi koja je u potpunosti prepuštena tržištu u Republici Hrvatskoj. Po pitanju glazbene kulturne politike na djelu je situacija koja bi bila usporediva s hipotetskom situacijom u javnom školstvu kada bi se javnim novcem financirale samo gimnazije, ali ne i tehničke škole jer u vijećima za škole sjede samo profesori iz gimnazija koje imenuje također gimnazijski profesor.

Jasno je da je daljne insistiranje na takvoj kulturnoj politici neprihvatljivo jer postavlja Hrvatsku kao najzaostaliju, najisključiviju i najrigidniju europsku zemlju po pitanju glazbene kulturne politike i u tom pogledu činjenični uvid g. Kolmana, glasnogovornika HNS-a, da se glazbeni programi na taj način financiraju već 70 godina, samo dodatno pozivaju na hitnost promjene takve glazbene kulturne politike. Činjenica je i da se svijet u 70 godina promijenio: politički, tehnološki, ali i kulturno, a rock glazba u svom najširem smislu dio je te kulture već 70 godina. U tom smislu ohrabruju izjave g. Kolmana da se o praksi sufinanciranja javnih potreba u kulturi treba raspraviti, s tim da Udruga Promo smatra da to treba učiniti odmah i hitno.

Zbog toga Udruga Promo pozdravlja i najavu budućeg ministra kulture g. Šipuša za izmjenom Nacionalne strategiju u koju bi trebala ući i rock glazba (sa svim modernim izvedenicama) kao i najavu financiranja klubova i festivala po uzoru na digitalizaciju kina. Udruga Promo sudjelovat će u valorizacija i kategorizacija klubova i festivala radi iznalaženja prave mjere u nužnom sufinanciranju.

Gospodin Šipuš će kao ministar kulture imati odgovornost i priliku da promjeni potpuno neprihvatljiv tretman koncerta kvalitetne autorske rock glazbe sa svim modernih izvedenicama (elektronska glazba, hip-hop, alternativna, world music itd…). Mreža klubova i festivala u bivšoj državi omogućila je fenomen tzv. Novog vala. Vrijeme je za stvaranje preduvjeta za razvoj novih talenata te za predstavljanje tih talenta publici. Za tako što neophodna je mreža klubova i festivala te otvorenost prema svijetu i najkvalitetnijim svjetskim glazbenicima.

Udruga koncertnih promotora – Promo okuplja organizatore preko 90 % koncerata kvalitetne autorske rock glazbe u klubovima i festivalima u Hrvatskoj te svojim programima zadovoljava veliku javnu potrebu u kulturi. Podsjetimo 80% građana Hrvatske i Zagreba iskazalo je potrebu za koncertima kvalitetne suvremene autorske rock glazbe.

Zbog toga su suvišne i potpuno nejasne izjave g. Šipuša da Udruga Promo ne predstavlja rock glazbenike, kada je iz imena udruge jasno da Udruga Promo predstavlja organizatore koncerta (mogi su ujedno i glazbenici, no za organizaciju koncerata važnije je da su dobri organizatori). I klasične koncerte mora netko organizirati da bi se uopće dogodili, no ti organizatori su podržani milijunskim javim sredstvima za hladni pogon (npr. Koncertna direkcija Zagreb s 15 milijuna kuna, ili Lisinski s 12 milijuna kuna) te dodatno za programe, a uz sve to su ujedno oslobođenji plaćanja PDV-a.

Neprimjereno je i uvredljivo od g. Šipuša izjednačavanje članova Proma s biznismenima, jer biznismen je po definiciji onaj koji sve radi samo zbog zarade. U organizaciji kvalitetnih autorskih rock koncerta u Hrvatskoj nema niti jednog biznismena, jer bi takvi u suprotnom svoje djelatnosti preselili u puno isplativije glazbene branše poput jeftinih narodnjaka ili diskoteka na otvorenom.

Organizatori kvalitetnih autorskih rock koncerta imaju veliku odgovornost za kvalitetu i održivost programa klubova i festivala te se stoga jedino mogu smatrati menadžerima u kulturi. Smjernice kulturne politike Europske unije navode da se u kulturnim ustanovama treba ojačati i uvesti menadžment u kulturi, stoga bi Ministarstvo kulture u provođenju tih smjernica moglo puno naučiti iz prakse članova Udruge Promo. Ne zaboravimo da i u iznimno teškim uvjetima rada, programi članova Udruge Promo doprinose hrvatskom gospodarstvu u milijunskim iznosima, u realizaciji svojih programa surađuju i osnažuju cijeli spektar hrvatskih tvrtki te zapošljavaju velik broj osoba mlađih od 30 godina jer je u pitanju grana djelatnosti koja uvelike ovisi o kvalitetnoj i ambicioznoj mladoj radnoj snazi koja će nastaviti njegovati vrijednosti suvremene kvalitetne urbane kulture, kaže Promo u svom priopćenju.

16.04.2015. (09:03)

Zrak, voda, hrana, dom, rock

Peticija – nek’ država sufinancira rock koncerte

Udruga Promo pokrenut će online i peticiju na koncertima kojom će se tražiti da država sufinancira rock koncerte, na isti način na koji sufinancira jazz i koncerte klasične glazbe. Peticija će zahtijevati uključivanje koncerata rock glazbe u sufinanciranje putem Vijeća za glazbu Ministarstva kulture i putem Vijeća za glazbu lokalnih zajednica, radi zadovoljavanja javne potrebe u kulturi. Monitor

16.04.2015. (00:03)

"Publiko pomozi! – nek’ država sufinancira koncerte"

Udruga Promo poziva koncertnu publiku da se uključi u inicijativu za prepoznavanje koncerata rock glazbe kao javne potrebe u kulturi

Povodom nedavnih zahtjeva Udruge Promo za pravednim tretmanom rock glazbe putem Vijeća za glazbu Ministarstva kulture i Vijeća za glazbu Ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba koji su polučili veliki javni interes i veliku podršku javnosti, Udruga Promo nastavlja s javnim zagovaranjem promjene tretmana rock glazbe i organizatora klupskih i festivalskih programa u Hrvatskoj.

Temeljem javne podrške, ali i nedostatka konstruktivne komunikacije od strane nadležnih Vijeća za glazbu, Udruga Promo će u nastavku javnog zagovaranja uključiti publiku rock koncerata, festivala i klubova putem online peticije te peticije koja će se provoditi na koncertima koji se održavaju u organizaciji članova Udruge Promo uključenih u javnu akciju. Peticija će zahtijevati uključivanje koncerata rock glazbe u sufinanciranje putem Vijeća za glazbu Ministarstva kulture i putem Vijeća za glazbu lokalnih zajednica, radi zadovoljavanja javne potrebe u kulturi. 
Podsjetimo, istraživanje javne potrebe u glazbi i glazbenih preferencija pokazalo je da 80% građana Republike Hrvatske i Grada Zagreba koji ne slušaju tzv. narodnjake, preferira koncerte rock glazbe.


Suprotno tome, dosadašnja praksa Vijeća za glazbu Ministarstva kulture i Grada Zagreba u raspodjeli javnog novca u potpunosti je isključivala koncerte rock glazbe iz javnog sufinanciranja. Unatoč javnom interesu, Vijeća za glazbu pri Ministarstvu kulture i Gradu Zagrebu nerelevantno sufinanciraju samo klasičnu i jazz glazbu čime ograničavaju pojam glazbe te diskriminiraju kvalitetne suvremene autorske rock glazbene oblike i time ignoriraju javnu koncertnu potrebu. 
Nadalje, predstavnici udruge Promo zalažu se za priznavanje koncerata rock glazbe kao javne potrebe u glazbenoj kulturi koja kao takva evidentno postoji te povezano s time i za uključivanje koncertnih programa suvremene autorske rock glazbe u postojeće sustave sufinanciranja gradske i državne glazbene kulture. U svrhu zadovoljenja javnog interesa nužno je imenovanje novih članova vijeća ili osnivanje podvijeća pri vijećima za glazbu. Također, neophodno je da nova vijeća za glazbu svoje odluke ubuduće javno obrazlažu sukladno pozitivnoj praksi Europske unije.


U demokratskom sustavu koji je dužan putem natječaja za Javne potrebe u kulturi zadovoljiti potrebe svojih građana, postojeće ignoriranje javnih potreba nije i ne može biti prihvatljiva praksa. Iz tog razloga, Udruga Promo u ovu akciju uključuje svoju brojnu publiku, jer se pitanje sufinanciranja glazbenih programa najviše tiče upravo njih kao poreznih obveznika. Publika zaslužuje bolje, mnogobrojnije i raznolikije koncerte u klubovima i na festivalima. Publika zaslužuje proširenje i obnovu mreže klubova diljem Hrvatske što je jedan od strateških ciljeva Udruge Promo i zaslužuje razvoj festivalske scene na europskoj razini.


Nužno je napomenuti da bez javnog sufinanciranja klubovi i festivali koji predstavljaju kvalitetan i međunarodno relevantan program, nisu održivi u postojećim uvjetima međunarodne konkurencije u najbližem susjedstvu – samo u susjednoj Sloveniji, ulaznice za festivale i klupske koncerte su u prosjeku 50% skuplje, a u ostatku Europe i višestruko veće. Vijeća za glazbu pri Ministarstvu kulture i gradskim uredima za kulturu moraju prepoznati da hrvatska koncertna publika zaslužuje i želi biti dio svjetske glazbene scene, a Udruga Promo će ustrajati u svojim aktivnostima sve dok se glas te mnogobrojne publike ne probije do odgovornih ureda i vijeća i dok se problem sufinanciranja rock koncerta ne riješi kao pitanje javnog interesa. Peticija je tek prva od niza javnih aktivnosti koje će pokrenuti Udruga Promo u kontekstu ove inicijative, poručuje Promo u svom priopćenju


Ispred inicijative udruge Promo stoje sljedeći koncertni organizatori i glazbeni klubovi: INmusic festival, Vintage Industrial Bar, Tvornica kulture, Klub.Zagreb, Močvara, Žedno uho, Pozitivan ritam, Klub Palach, Distune Promotion, Seasplash festival, Multikultura, SuperUho festival, Outlook festival, Dimensions festival, Terraneo Festival, Dirty Old Festival, Attack.

05.04.2015. (13:39)

Uvijek preostaje šank

"Rokenrol za kulturni savjet"

“Domaća kulturna elita očito, iz neke konceptualne mitteleuropske pokondirenosti, samoskrivljene lijenosti ili čistog kulturnog rasizma u formi jedvateorijske, adornističke paradigme o popularnoj glazbi kao vječitoj ‘neumjetnosti’ i ‘potrošačkom dobru’, ‘zaboravila’ je rock kao dio popularne kulture 20. stoljeća. U retronacionalističkoj aromi 1990-ih izgubila se, izgleda, povijesna činjenica po kojoj su se u socijalizmu programi rock i pop-glazbe financirali kao javno dobro, logikom omladinskih centara. S propašću takvih centara 1990-ih, pop-rock muzika je konsenzualno prepuštena kapitalizmu tržišta, a za ostale kulturne žanrove je, vidimo, upregnut pogon profesionalaca u obrani javnog statusa”, pišu Novosti o nedavnom istupu udruge koncertnih promotora Promo.

23.03.2015. (12:54)

Zahtjev koncertnih promotora: 50% klasici, 50% rocku

Predstavnici udruge Promo (Udruga koncertnih promotora) javno su danas iskazali nezadovoljstvo i protest protiv nedavno objavljenih skandaloznih rezultata dodjele javnih sredstava za glazbene programe od strane Ureda za kulturu grada Zagreba i Ministarstva kulture Republike Hrvatske, a također i protiv dosadašnje dugogodišnje prakse dodjeljivanja navedenih sredstava istom uskom krugu institucija i organizatora.

Jazzeri i klasičari dijele novce – jazzu i klasici

Predstavnici udruge Promo objasnili su sustav dodjele javnih sredstava u glazbenoj kulturi pri čemu je ključna činjenica da Ured za kulturu Grada Zagreba i Ministarstvo kulture imenuju članove Vijeća koji ocjenjuju predložene glazbene programe na natječaju za Javne potrebe u kulturi. Sastav imenovanih Vijeća za glazbu pokazuje da Ured za kulturu Grada Zagreba i Ministarstvo kulture imenuju isključivo osobe koje se bave reproduktivnom klasičnom glazbom i eventualno jazzom. Pri tome tzv. nominiranje članova Vijeća služi stvaranju privida demokratske procedure. Odgovorne osobe za održavanje ovakvog diskriminatornog sastava kulturnih Vijeća za glazbu su g. Tedi Lušetić, klarinetist, zamjenik pročelnika, ispred Ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba i g. Berislav Šipuš, dirigent, zamjenik ministrice kulture ispred Ministarstva kulture.

80% želi modernu glazbu

Istraživanje glazbenih potreba i preferencija, provedeno od agencije Ipsos Puls u listopadu 2014. na reprezentativnom uzorku, pokazalo je da 80% građana grada Zagreba i Republike Hrvatske kao svoju javnu kulturnu potrebu u glazbi navodi koncerte kvalitetne suvremene autorske glazbe (koja se u širem smislu naziva rock glazbom uz sve moderne izvedenice), no bez obzira na to Vijeća za glazbu pri Ministarstvu kulture i Gradu Zagrebu takve programe i koncerte u potpunosti isključuju iz sustava javnog financiranja glazbene djelatnosti.

Klasičnih koncerata 500, rock – samo 250
Unatoč javnom interesu, Vijeća za glazbu pri Ministarstvu kulture i Gradu Zagrebu nerelevantno sufinanciraju samo klasičnu i jazz glazbu, čime ograničavaju pojam glazbe te diskriminiraju kvalitetne suvremene autorske glazbene oblike. Rezultati takvog sufinanciranja mogu se vidjeti iz objavljenih podataka u Strategiji kulturnog i kreativnog razvitka grada Zagreba, po kojima se vidi da se koncerata klasične glazbe u Zagrebu održi preko 500, dok se koncerata rock glazbe u Zagrebu održi oko 250, iako je potreba javnosti za rock koncertima četverostruko veća od javne potrebe za klasičnim koncertima.
Vijeća za glazbu imaju savjetodavnu ulogu te su nadležne osobe u Uredu za kulturu i Ministarstvu kulture mogle ne prihvatiti njihove prijedloge kada su vidjeli da ne zadovoljavaju javni interes, no ocjene koje nisu u skladu s javnim interesom se prihvaćaju kao ocjene “struke” koje nitko ne bi smio dovoditi u pitanje. Jasno je da se u stvari radi o lobiju koji štiti uske interese, iako se radi o javnim sredstvima namijenjenima zadovoljavanju javnih potreba u kulturi. Ujedno, takva praksa je izrazito nedemokratska, jer zadovoljavanje interesa izrazito malog broja ljudi sredstvima drugih pripada vremenu feudalizma.

Zahtjev za opozivom Vijeća za glazbu

Zbog toga udruga Promo koja okuplja organizatore koncerata kvalitetne suvremene autorske glazbe u Hrvatskoj zahtijeva od premijera g. Zorana Milanovića i ministrice kulture, te od zamjenice gradonačelnika Grada Zagreba gđe. Sandre Švaljek, opoziv navedenih Vijeća za glazbu i njima nadređene javne dužnosnike, g. Berislava Šipuša i g. Tedija Lušetića, jer su najodogovorniji za uzurpaciju javnog novca namijenjenog zadovoljavanju javnih potreba na području glazbe. Udruga Promo svjesna je da premijer i gradonačelnik nisu u mogućnosti imati uvid u sve detalje složenih sustava kojima upravljaju, no nakon javnog upozorenja na nepravilnosti očekujemo da, sukladno svojim odgovornostima, nepravilnosti u sustavu otklone.

Zahtjev za imenovanjem novih članova Vijeća za glazbu koji će brinuti o javnom interesu

Nadalje, predstavnici udruge Promo zalažu se za priznavanje rock glazbe kao javne potrebe u glazbenoj kulturi koja kao takva evidentno postoji te povezano s time i za uključivanje suvremene autorske glazbe u postojeće sustave sufinanciranja gradske i državne glazbene kulture. Da bi javni interes mogao biti zadovoljen u Vijećima za glazbu nužno je imenovanje 6 članova Vijeća od kojih bi 3 člana Vijeća za glazbu bila zadužena za reproduktivnu klasičnu glazbu i jazz te 3 člana koja bi bila zadužena za kvalitetnu suvremenu autorsku glazbu (rock glazbu u širokom smilsu riječi sa svim suvremenim izvedenicama tog pojma). Stručna savjetnica za glazbu pri Uredu za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba, Ivana Mihaljinec također ne može više obavljati tu funkciju jer ju je obavljala krajnje nestručno te bez vođenja računa o javnim interesu. Također, neophodno je da nova Vijeća za glazbu svoje odluke ubuduće obrazlažu sukladno pozitivnoj praksi Europske unije.

50% novca za rock, 50% klasici

Udruga Promo, uz zahtjev za imenovanjem novih članova Vijeća, sukladno javnim potrebama za glazbenom kulturom, traži financijsku raspodjelu javnih sredstava namijenjenih za programsku djelatnost u glazbi u pravednom omjeru i to 50% sredstava za potrebe suvremene autorske rock glazbe te 50% programskih sredstava za potrebe reproduktivne klasične i jazz glazbe.
Pravednijom raspodjelom programskih sredstava javni interes za glazbom biti će bolje zadovoljen i javnost će moći u većoj mjeri uživati u kvalitetnim koncertima suvremene autorske glazbe.
Omjer od 50 % je više nego pravedan, jer uz programska sredstva osiguranima od strane navedenih Vijeća za glazbu kroz natječaje za javne potrebe u kulturi, glazbene ustanove (koje su neosporno od javnog interesa) posebno su podržane i tzv. sredstvima za hladni pogon za što se izdvaja oko 60 milijuna kuna javnog novca samo za tri ustanove u Zagrebu (KD Vatroslav Lisinski, Koncertna direkcija Zagreb i Zagrebačka filharmonija). Tim sredstvima su u potpunosti pokriveni troškovi plaća, dodataka na plaću, režija, i sl. Povrh navedenih financiranja, glazbene ustanove su oslobođene i plaćanja PDV-a na ulaznice, odnosno za ustanove u glazbi PDV na ulaznice je 0%, dok nezavisni organizatori plaćaju 13% PDV-a na ulaznice za koncerte.
Udruga Promo ističe da je istraživanje pokazalo da publika nije isključiva te da je publika rock koncerata, iako u manjoj mjeri, ujedno i publika klasičnih i jazz koncerta, što pokazuje da je suradnja s organizatorima rock koncerta u dugoročnom interesu svih onih koji žele stvarati novu klasičnu i jazz publiku, kao i prestanak ovakvog isključivog ponašanja klasičarsko/jazz lobija koje se manifestira kroz monopolizaciju javnih sredstva za glazbu.

Uključiti rock u Strategiju kulturnog i kreativnog razvitka

Obzirom da je na skupštini Grada Zagreba 26.03. predviđeno glasanje o Strategiji kulturnog i kreativnog razvitka 2015-2022., a kako Strategija definira budućih 8 godina razvoja Grada Zagreba, nedopustivo je da rock glazba bude izostavljena iz Strategije te zbog toga Udruga Promo od zastupnika u skupštini Grada traži da amandmanom u Strategiju uvrste kvalitetnu suvremenu autorsku glazbu. Uključivanje kvalitetne suvremene autorske glazbe u Strategiju kulturnog i kreativnog razvitka zasigurno će doprinijeti i stvaranju uspješne budućnosti grada Zagreba i Republike Hrvatske, promoviranju, osnaživanju i rastu umjetnosti, kulture i kreativnih industrija te obogaćivanju kulturne i turističke ponude što su hvalevrijedni ciljevi Strategije.

Ispred inicijative udruge Promo stoje sljedeći koncertni organizatori i glazbeni klubovi: INmusic festival, Vintage Industrial Bar, Tvornica kulture, Klub.Zagreb, Močvara, Žedno uho, Pozitivan ritam, Klub Palach, Distune Promotion, Seasplash festival, Multikultura, SuperUho festival, Outlook festival, Dimensions festival, Terraneo Festival, Dirty Old Festival.