Skriveni troškovi za struju moraju biti jasno naznačeni
Skriveni troškovi, naknade, porezi moraju jasno naznačiti na računima, svakom korisniku mora se jasno objasniti koje su opcije i koja su njegova prava, mora se dati usporedbu s još minimalno jednim energetskim opskrbljivačem – stoji u dokumentu o zaštiti potrošača na energetskom tržištu Europske unije, kojeg je danas izglasao Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta, a kojeg je u ime socijalista i demokrata ispregovarala hrvatska europaralamentarka Biljana Borzan.
U cijeloj je Europi postotak prebacivanja usluge energetskih dobavljača vrlo nizak, prvenstveno zbog skupe naknade za prebacivanje. Europska udruga za zaštitu potrošača tvrdi da je razlog tome i dugo razdoblje potrebno da se potrošač prebaci. U Italiji primjerice, potrošač mora čekati rekordnih 78 dana da ga se priključi na drugu mrežu, a u većini zemalja EU čeka se dulje od mjesec dana.
U takvoj situaciji, smatraju europarlamnetarci, potrošači ne mogu uživati u prednostima tržišnog natjecanja. Tražili su i da se poveća učestalost energetskih računa u EU.
“Europska komisija je objavila procjenu da bi prosječno kućanstvo samo na grijanju i hlađenju uštedio od 10-30 posto kada bi u svakom trenutku mogli znati koliko troše. U velikom dijelu EU računi dolaze kvartalno, ili čak na godišnjoj razini, tako da potrošač ne može znati do siječnja iduće godine koliko će ga koštati režije”, objašnjava Borzan.
U nekim državama EU, uštede su već stvarnost. U Estoniji i skandinavskim zemljama potrošači mogu pristupiti online obračunu potrošnje u realnom vremenu i štede predviđenih 30 posto.
“U ime Kluba socijalista i demokrata smatram da nitko ne bi trebao birati između struje, grijanja, vode ili zdravstvenih usluga ili obrazovanja. Valja imati na umu da većina energetski ugroženih građana nije aktivna na energetskom tržištu i zato socijalne tarife ne trebamo samo omogućiti već i promovirati”, kazala je Borzan.