Završeni Marulićevi dani, naj predstava 'Kabaret tamne zvijezde' - Monitor.hr
29.04.2016. (11:50)

Završeni Marulićevi dani, naj predstava ‘Kabaret tamne zvijezde’

Uručivanjem festivalskih nagrada sinoć je na sceni Hrvatskog narodnog kazališta Split završio festival hrvatske drame 26. Marulićevi dani koji su se održavali od 21 – 28. travnja.

Festival je zatvoren predstavom Leda u izvedbi ansambla kazališta Činoherní klub iz Praga.

Nagrade Marul 26. Marulićevih dana dobili su:

– za suvremeni dramski tekst drama Kašeta brokava (ili Mali Lear iz Veloga Varoša) Elvisa Bošnjaka u režiji Nenni Delmestre i izvedbi glumačkog ansambla Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu;

– za dramaturgiju predstave Jasna Žmak i Goran Ferčec za predstavu Mi smo kraljevi a ne ljudi u režiji Matije Ferlina i koprodukciji Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu i Kunstenfestivaldesarts, Bruxelles.

– za predstavu u cjelini predstava Kaberet tamne zvijezde Zlatka Burića u režiji grupe autora.

– za režiju Nenni Delmestre za režiju predstave Kašeta brokava Elvisa Bošnjaka, u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu.

– za glumačka ostvarenja Mia Biondić za ulogu u predstavi Kabaret tamne zvijezde i Goran Marković za ulogu Tome u predstavi Kašeta brokava.

– za umjetničko ostvarenje Umjetnička organizacija Četveroruka i Plesni centar Puls za autentično promišljanje ambijentalnog teatra u izvedbi projekta Od terora. Od borbe. Od boli. RASPLITANJE.

O nagradama Marul odlučivao je Ocjenjivački sud u sastavu: Viktoria Franić Tomić, teatrologinja; Belmondo Miliša, glumac i prevoditelj; Mislav Brumec, dramski pisac; Davor Mojaš, novinar i redatelj; te, Katja Pegan, redateljica.

Dodijeljena JE i nagrada žirija dnevnog lista Slobodna Dalmacija, generalnog medijskog pokrovitelja Festivala, koji je kao najbolje glumačko ostvarenje 26. Marulićevih dana izdvojio ono Urše Raukar u autorskom projektu Od terora. Od borbe. Od boli. RASPLITANJE. O ovoj je nagradi odlučio žiri čitatelja u sastavu: Željko Fržop, Marin Popović, Maja Proso, Boška Krstulović i Miranda Vidović.

Gledatelji 26. Marulićevih dana najvišu prosječnu ocjenu dali su predstavi Sveto S. u izvedbi Bosanskog narodnog pozorišta iz Zenice.

Obrazloženje ocjenjivačkog suda nagrade Marul

Kašeta brokava (ili Mali Lear iz Veloga Varoša): Posežući za klasičnim djelom najvećega svjetskog dramatičara autor je u vrlo duhovitoj i sjetnoj čakavštini poveo dobrohotni ali i razorni dijalog s prethodnicima literarne splićanistike kao i s plošnim predodžbama i konstrukcijama o Splitu i pripadajućem mu mentalitetu. U svojem Oproštaju ovaj tankoćutni autor dramatično dokida infantilizaciju dalmatinskoga prostora povezujući u svom dramskom pismu staro i novo, svjetsko i domaće, pučko i metafizičko. Najveća vrijednost Bošnjakovog teksta koja je vidljiva u ovoj predstavi a biti će i u svim budućim njegov je pirandelovski humorizam koji je ostvaren najuvjerljivijim dramaturškim i stilskim sredstvima mediteranske tragikomedije.

Mi smo kraljevi a ne ljudi: Suptilnim odabirom i slijedom izvornih rečenica koje su izgovorila djeca, dramaturgija gradi začudnu i značenjski slojevitu konstrukciju predstave koja uspijeva pomaknuti granice upotrebe jezika u kazalištu te pomoći glumačkom ansamblu u ostvarivanju izuzetno sugestivnih uloga.

Kaberet tamne zvijezde: Ovaj multidisciplinarni projekt predstavlja pravi primjer kazališta koje spaja ludičku nepredvidivost i discipliniranu promišljenost. Autorski rukopis kultnog Kugla glumišta uspješno je prilagođen današnjem vremenu ne gubeći nekadašnju cirkusku sjetu unatoč disonantnim tonovima ovovremene stvarnosti. Čitav ansambl predstave jedinstven je u razumijevanju i dosljednjom provođenju šarolikih scenskih zadataka u igri destrukcije koja ne plaši već razgaljuje.

Nagrada Nenni Delmestre: Predstava je uspješno naglasila sve i komične i dramske elemente koje je ponudio dramski predložak. Sigurnim vođenjem predanog ansambla te dobrim korištenjem bogate scenografije, redateljica je poigravanjem planovima kao i efektnim kombiniranjem realizma i nadrealističkih momenata, uspjela oživotvoriti svojevrsnu odu gradu Splitu, kakav je bio nekad i kakav je danas.

Nagrade za glumačka ostvarenja: Mia Biondić u Kabaretu tamne zvijezde zadivljuje glumačkom fleksibilnošću koja joj omogućuje da od minimalističko dokumentarnog glumačkog stila, trenutaka u kojima gotovo ukida kazališnu iluziju, spretno i neosjetno prelazi u registre kabaretske artificijelnosti. Goran Marković u ulozi Tome ostvaruje duboko dirljivu gotovo arhetipsku sliku mediteranskog osobenjaka, koji je ujedno glas istine, nadvremena proročka luda. Uz minimalna vanjska sredstva svoju scensku prezentnost Marković postiže najzahtjevnijim glumačkim sredstvom – stapanjem s likom i impostiranjem njegove osnovne note iz koje gradi svaku scensku radnju.

Nagrada Marul za umjetničko ostvarenje dodjeljuje: Ambijentalna predstava koja, ciljano odabranim napuštenim i ostavljenim prostorima koji pamte ljudske usude, svoje drugačije noći i dane bolje upitne prošlosti, otvara kronologije sudbina izgubljenih u svijetu iznuđene tišine i osuđene samoće. Autorica i redateljica Marina Petković Liker, sa suradnicima i okupljenim akterima, stvara novu, neponovlju autentičnu verziju dogođenih priča i svjedočenja tamnih tonova, izgubljenih iluzija i bolnih posljedica. Dramu oprosta, samoće, odustajanja i tišine. One sasvim drugačije od derutnih enterijera bivše ambulante splitskog Brodogradlišta gdje je Rasplitanje, na trenutak, bilo zaustavljeno.


Slične vijesti

05.06. (07:00)

Gdje komedija počinje, stvarnost se ogleda

Srpski redatelj udahnuo je novi život legendarnim komičarima i stvorio političko kazalište koje se istodobno smije i reže

Juha braće Marx Kokana Mladenovića, čija je premijera bila 2. lipnja u zagrebačkom kazalištu Komediji, upravo je takva predstava: strukturiran poput živahnog mehanizma iz nijemog filma ali s jasno osmišljenim ritmom i intonacijom, prvi autorski projekt poznatog srpskog redatelja u teatru na Kaptolu provokativan je hommage nadrealnom humoru slavne braće Marx, patchwork slapsticka, vodvilja, kabaretskog gega, groteske i lucidnog humora koji neugodnom lakoćom razobličuje naš politički i društveni trenutak uz eksploziju bučne glumačke energije koja pršti kreativnošću. Kokan Mladenović doista zna kako stvoriti subverziju u svijetu u kojem ništa stvarno ne boli. tportal

03.06. (19:00)

Kerempuh ne prašta – ni političarima, ni tabuzima, ni publici koja se samo smješka

Smijeh kao oružje: Dani satire ponovno seciraju društvo

Satiričko kazalište Kerempuh domaćin je 49. Dana satire Fadila Hadžića, koje je ove godine selektirala Vedrana Klepica. Od 3. do 17. lipnja publiku očekuje 11 predstava iz regije koje ironično i kritički progovaraju o rodnim pitanjima, nasilju, licemjerju i drugim društvenim neuralgijama. Otvara ih suvremena adaptacija Aristofanove komedije Žene na vlasti, a festival ističe da satira, iako duhovita, mora zadirati duboko – tamo gdje inače šutimo. tportal

29.03. (21:00)

Svaki uloženi euro u kulturu dvostruko ti se vrati

Kazalište za mnoge mlade postaje luksuz koji si sve teže mogu priuštiti

Inflacija i rast cijena posljednjih godina prožimaju sve aspekte života, a iz toga nije izuzeta ni kultura. Jedno od područja kulture u kojem se posebno osjeti promjena su kazališta. Kulturpunkt ukazuje na to kako su cijene ulaznica za kazališne predstave s godinama postajale sve skuplje, što za mnoge koji ih inače žele posjećivati postaje sve veći teret. Premda većina kazališta nude popuste za studente i učenike, ni one nisu više toliko pristupačne koliko su bile. Kažu, s inflacijom i poskupljenjem svega došlo je i do većih troškova u produkciji. No, uzevši u obzir studentski budžet uz rad i eventualne stipendije u odnosu na životne i druge troškove, ni cijene s popustom nisu pretjerano značajne.

29.09.2024. (22:00)

Reci mi to predstavom

Oliver Frljić: Pravom domoljubu neprijatelja nikada dosta

U predstavi “Inkubator”, kojom ću se nakon dugo vremena vratiti u Slovensko mladinsko gledališče, spojit ću jednu vrlo osobnu priču o mojoj sestri, koja je rođena kao nedonošče, i sliku iz bolnice u Al-Shiffi, gdje su djeca izvađena iz inkubatora, nakon što su agregati prestali raditi, i složena jedno pored drugog, kako bi se mogla grijati, kaže redatelj Oliver Frljić za Novosti, dotaknuvši se i srodnih tema kojima se bavi. “Proces” je roman koji govori o mehanizmima normalizacije i prihvaćanja abnormalnog. Hrvatsko društvo je u tom procesu već 30 godina. Sama ova više nego kafkijanska priča s pozdravom “Za dom – spremni!” i HOS-om – gdje na početku rata jedna paravojna formacija, duboko inspirirana NDH-om, njezinom ikonografijom i “martirima”, od svih zamislivih uzima upravo ovaj pozdrav, koji svoj ekvivalent pronalazi u nacističkom “Sieg heil!”, da bi kasnijom sofističkom intervencijom države isti bio legaliziran – pokazuje šizofreni model koji je HDZ ugradio u temelje države. 

16.09.2024. (09:00)

Milijuni na računu, ali i dalje premalo koliko košta psihičko zdravlje

Nova predstava Montažstroja ‘Jezik kopačke’ bavi se temom mentalnog zdravlja nogometaša

A i bliži se 35 godina Montažstroja. Predstava otvara pitanja koja idu izvan sportskih terena, propitujući suvremeni nogomet, depresiju i kapitalizam, te poziva na promjenu percepcije mentalnog zdravlja. Iako su visoko plaćeni, nogometaši se suočavaju s nevjerojatno kratkim vijekom karijere – prosječno svega osam godina. Tijekom tog razdoblja izloženi su ogromnom pritisku za učinkovitost i uspjeh, a uz to dolazi i visoki rizik od ozljeda. Prema statistikama, profesionalni nogometaši u ligama petice pretrpe u prosjeku 1,3 do dvije ozljede godišnje, što dodatno povećava nesigurnost njihovih karijera.

Unatoč velikim zaradama, njihov status može se usporediti s prekarnim radnicima – žive u svijetu visoke nesigurnosti jer se cijeli njihov život i egzistencija temelje na vrlo kratkom vremenskom okviru. Uz fizičke ozljede, prisutan je i ogroman psihološki stres, koji može dovesti do problema s mentalnim zdravljem poput anksioznosti i depresije. Društvo često zanemaruje te “skrivene troškove” nogometa, usredotočujući se na glamur i zaradu. Ova predstava pokušava otvoriti dijalog o tom nevidljivom svijetu nogometa, koji je usko povezan s kapitalističkom logikom učinkovitosti i profita te s osobnim i psihološkim posljedicama koje takav sustav ostavlja na pojedince. Kaže Borut Šeparović za Nacional.

27.05.2024. (19:00)

Sretno u penziji!

Zlatko Vitez svečanom izvedbom kabareta “Arsen + Vitez iliti Što je glumac bez slobode”, proslavio 55 godina umjetničkog djelovanja

Riječ je o zaista iznimnom kazališnom doživljaju u kojem Zlatko Vitez odaje počast svojem prijatelju Arsenu Dediću i desetljećima koja su proveli zajedno u druženju i stvaranju kazališta. Bila je to naime ne samo posljednja izvedba tog kabareta nego i posljednje pojavljivanje Zlatka Viteza na daskama koje život znače.

Odigrali smo stotine i stotine predstava u najzabitijim dijelovima i kutcima naše lijepe domovine, a u kazalištu sam se bavio uglavnom Krležom. Režirao sam četiri Krležina djela, nešto i u DK Gavelli, pa u Histionima, a što se tiče mojih uloga svugdje me je bilo – u Gavelli, u HNK, i u Zagrebu i Osijeku i Varaždinu… Teško mi se opredijeliti baš za nešto posebno. Dobio sam i mnoge nagrade, pa i Nazora za životno djelo 2010. godine, a meni je najdraža nagrada baš nagrada Fonda Miroslav Krleža. Ja sam posvećenik Krleže, na neki način sam posve akritičan prema djelu velikog našeg pisca, zaključio je. HRT

03.03.2024. (14:00)

Umjetnica blogerica

Glumica za Večernji otkriva kako funkcionira nezavisna kazališna scena

Stupivši na kazališnu scenu kao akademska glumica 2006, toj ulozi sam u narednim godinama dodala uloge producentice, redateljice, spisateljice i pedagoginje. U svim tim ulogama djelujem i danas. Jedna sam od osnivača koprivničkog Ludens teatra, a 2015. pokrećem zagrebačke Tragače, kazališnu družinu koju vodim i poslovno i umjetnički. Želja mi je podijeliti svoje znanje i iskustvo kako bih mladim i budućim kulturnim poduzetnicima skratila i olakšala put do uspjeha. Nadam se da ćemo svi zajedničkim djelovanjem jačati našu kulturnu scenu, razvijati i osnaživati našu publiku te se kvalitetom oduprijeti sve jačem imperativu tržišta za komercijalizacijom i bagatelizacijom našeg umjetničkog djelovanja. Dobili ste ideju. Želite napraviti neku predstavu / film / izložbu / koncert / performans… Često u startu nismo svjesni koliko će nam provedba nekog projekta uzeti vremena i resursa – Odmah vam kažem – i entuzijazam i energija se troše po putu, pogotovo kad se projekt neplanirano razvuče, i dobro planiranje projekta spasit će vas ako – ili bolje reći kad – nešto zaškripi po putu. Jelena Hadži-Manev za Večernji pokreće seriju tekstova.

04.09.2023. (01:00)

Jedna od najvećih dramskih primadona s ovih prostora

Mira Stupica – stup jugoslavenskog glumišta

Vek od rođenja glumice Mire Stupice

Jedna u aleji najvećih dramskih primadona s ovih prostora beziznimno je i Mira Stupica (17. 8. 1923. – 19.8. 2016.), kojoj je upravo mimo nas, na našu sramotu, posve neprimjetno minuo njezin 100. rođendan. Dva su njezina starija brata preminula u dječjoj dobi, dok je najmlađi preživio i danas svi znamo za njega: bio je to veliki, veliki glumac Bora Todorović. Nakon rata Mira će pod vodstvom svojega supruga, redatelja Bojana Stupice u Jugoslavenskom dramskom pozorištu nanizati već na samom početku karijere kultne uloge poput Petrunjele u “Dundu Maroju” Marina Držića, Mirandoline u “Krčmarici Mirandolini” Carla Goldonija ili Vasilise u komadu “Na dnu” Maksima Gorkog. Godine 1955. oboje dolaze u HNK Zagreb. Igrat će, naravno, glavne role u antologijskim dramama i Brechta i Goldonija i Shawa; međutim, i nju osobno i historiografiju hrvatske teatrologije općenito, obilježit će praizvedba drame “Glorija” Ranka Marinkovića, 29. prosinca 1955. Ovaj “mirakl u šest čina” do danas je ostao prvorazrednim kulturnim i kazališnim događajem, kao i čudesna Mirina interpretacija naslovne junakinje Magdalene-Glorije… Novosti

 

16.04.2023. (09:05)

Zanimljivo mi je da u Kini prosječan građanin uopće ne zna imena političara, osim predsjednika

Suzana Nikolić: U kineskoj metropoli od 28 milijuna ljudi živjela sam anonimni život

Zagrebačka glumica o stanju u Šangaju: Samo da mi je doći doma - Index.hr

Drago mi je da sam nakon tri godine izbivanja došla doma. Međutim, puno se toga kod nas promijenilo, što zbog pandemije što zbog ovog besmislenog rata u Ukrajini… Kao da se krećemo, kako kaže Miroslav Radman, kroz neku ljepljivu masu koja nam otežava i usporava kretanje naprijed, više nego prije. Tako da, s ovom distancom života negdje drugdje, gdje je postojala lakoća življenja, doma intenzivno osjećam težinu življenja. Ipak, život u Kini, u potpuno drugoj kulturi, toliko različitoj od zapadne, bio je prilično izazovan. Zahtijevao je različite prilagodbe, kako u svakodnevnom tako i u profesionalnom životu. Sigurno da je takav proces utjecao na mene kao osobu u mnogim stvarima. Živjela sam anonimni, privilegirani život koji se odvijao polako, bez žurbe, dan po dan, pa to pokušavam primijeniti i ovdje, doma, iako nije sasvim lako. Apsurd je da mi je to pošlo za rukom u stranom gradu od 28 milijuna stanovnika, ali ne i u poznatoj sredini, u gradu od niti milijun stanovnika, kaže kazališna redateljica i profesorica na Akademiji dramskih umjetnosti Suzana Nikolić. Express

 

25.03.2023. (19:00)

"Slomi nogu!"

Kazališno praznovjerje: Nevjerojatno koja sve “pravila protiv uroka” vrijede već stoljećima

Kazalište.hr

U kazalištu ima mnogo praznovjerja – razlikuju se od zemlje do zemlje, neki od tih “običaja” navodno vuku korijene iz drevne Grčke. Tako se svuda u kazališnom svijetu nerado spominje drama “Macbeth”. Shakespeareova tragedija – osobito je to uvriježeno u Britaniji – u kazalištima se spominje kao “škotska drama”, naslovni lik kao “škotski kralj”, a njegova žena kao “lady M”. Mnogi teatri nikada nisu ni postavili tu dramu zbog straha da će im donijeti nesreću. Od praizvedbe, kažu, ovu predstavu prate nevolje. Bilo je požara na pozornicama, smrtnih slučajeva, urušavanja scenografije, stradavali su i glumci i publika. Također, u kazalištima se nikada ne zviždi. Naime, nekoć su scenografije su bile teške te su se dizale i spuštale ručno, konopcima, a kao scenski radnici često su radili bivši mornari. Oni su bili naučili komunicirali zvižducima, a pogrešan zvižduk mogao je značiti pad teške kulise na nekoga tko slučajno prolazi pozornicom. Slobodna