'Bolje bez cipela, nego bez knjige' - poslovica s otoka na kojem svaki deseti stanovnik napiše barem jednu knjigu - Monitor.hr
02.02. (15:30)

Pametni knjiški ljudi

‘Bolje bez cipela, nego bez knjige’ – poslovica s otoka na kojem svaki deseti stanovnik napiše barem jednu knjigu

Za Island se kaže da jedna polovica stanovnika čita ono – što druga polovica napiše. Konkretno, svaki deseti stanovnik Islanda u životu – napiše i objavi barem jednu knjigu. Svjetski gospodarski forum u Davosu objavio je da je to treća zemlja na svijetu po broju opismenjenih stanovnika. Kažu da je prosječan Islanđanin razočaran ako za Božić ne dobije na dar knjigu, a islandska narodna poslovica kaže da je „bolje bez cipela, nego bez knjige“. Al Jazeera



Slične vijesti

19.05. (18:30)

Eurovizijski konc-logor

Islanđani izveli skandal na Eurosongu: Ako se pokrene istraga, neće smjeti napustiti Izrael, prijeti im zatvor

Kad se već činilo da će Eurosong u Izraelu završiti bez skandala, Islanđani su iskoristili priliku dok su bili u kadru televizijske kamere te su raširili palestinsku zastavu što je izazvalo zvižduke u dvorani, navodno su u zrak letjeli i neki predmeti, a do glazbenika je u trenu došlo osiguranje koje je tražilo da predaju zastave koje su imali. Kako pišu izraelski mediji, ovakve se provokacije mogu tumačiti kao akt neprijateljstva prema državi Izrael što za sobom povlači mogućnost, ne samo novčane, nego i zatvorske kazne. Hatari je i najavio da u Izrael stiže poslati poruku podrške narodu Palestine, piše tportal

01.01. (19:30)

Kad nemaju pametnijeg posla - djeca rade probleme

Kako su islandski tinejdžeri prestali piti

Prije 20 godina islandski tinejdžeri pili su alkohol najviše od svih europskih klinaca – ugrubo svaki drugi bio je pijan bar jednom mjesečno. Edukativne mjere nisu davale ploda pa su psiholozi analizirali djecu koja nisu pila i pokazalo se da su roditelji te djece provodili više vremena s njima, a i ta su djeca redovito pohađala vanškolske aktivnosti. Tad država uvodi sufinanciranje pohađanja sportskih, plesnih i umjetničkih klubova – oko 1.600 kuna godišnje po djetetu, a škole su počele zagovarati zajedničko provođenje vremena roditelja i djece. Broj pijane i djece koja puše otada je drastično pao, statistički su najbolji u Europi.

14.11.2018. (23:00)

Island: Zaposleno skoro 70 posto 17-godišnjaka. Ali i 13 posto 13-godišnjaka, 21 posto 14-godišnjaka, 45 posto 15-godišnjaka…

29.05.2018. (11:53)

Hladne cijevi

Island: Svaka treća osoba ima oružje, a nitko nikoga nije upucao od 2007.

Svaka treća osoba na Islandu (ima ih 330 tisuća) posjeduje vatreno oružje, za kupovinu manje puške ili sačmarice čega se godinu dana, na pištolj tri do četiri godine, dok su poluautomatske puške gotovo pa zabranjene. Oružje se većinom koristi za lov i natjecateljsko pucanje, a zločini su toliko rijetki da nitko ne kupuje oružje za samoobranu, posljednji put je netko nekoga ubio 2007. Islandska policija nije naoružana, a od svog je osnivanja 1803. godine do danas upucala samo jednu osobu, piše NBC koji uspoređuje Island i SAD – 40% Amerikanaca posjeduje oružje ili živi u kućanstvu gdje ima oružja, pri čemu na 100 stanovnika dolazi 90 komada oružja, što znači da oni koji imaju oružje posjeduju u prosjeku 2 komada, a godišnje ondje od vatrenog oružja pogine 11.000 ljudi! Jutarnji

18.04.2018. (17:51)

Zašto svi vole snimati na Islandu?

Island je do nedavno bio nepriuštiva destinacija, ne samo finansijski, već i u neku ruku logistički gledano. Direktnih letova je bilo relativno malo i bili su skupi, što se promenilo tek u poslednjih osam godina, skurilno, neposredno posle erupcije vulkana Eyafjallajökull 2010, istog koji je tokom šest dana aprila paralizovao zračni saobraćaj i Zapadne i Istočne Europe. Od izolovane otočke sredine, Island je u svega nekoliko godina mutirao u turistički kotao, pretvorivši svoj glavni grad Reykjavik u operativni centar nema-šta- nema organizovanih tura po čitavom kopnu i po oceanu u hajci na kitove ili puffine.

Tek kada iz aviona Island smotri u čitavoj svojoj van-zemaljskoj lepoti koja mu iz grla izmami sve verzije guturalnog divljenja, putniku postane jasno šta je staro- i srednjevekovne skalde motivisalo na poeziju koja se ne da oteti tom području. Takođe se iskristališe zbog čega je Island postao neverovatno popularna sredina za snimanje filmova. Među blockbusterima koji su tu makar delimično nastali, nalaze se „Noah“ Darrena Aronofskog (2014), „Interstellar“ (2014) Christophera Nolana, „Thor: The Dark World“ Alana Taylora, „Captain America: Civil War“ (2016) Joa & Anthonya Russoa, „Rogue One: The Star Wars Story“ (2016) Garetha Edwardsa, „Prometheus“ (2012) Ridleya Scotta, „Flags Of Our Fathers“ (2006) Clinta Eastwooda, „Tajni Život Waltera Mittya“ (2013) Bena Stillera, da ne pominjemo mnogobrojne epizode popularne HBO serije „Game of Thrones“ koja je, razumljivo, postala razlog za (organizovano) hodočašće mnogih fanova do skrivenih kutaka Islanda uz cene od kojih otpadaju uši. Jedna od najcitiranijih rečenica iz serije – „The winter is coming Jon Snow“ je ovde pronašla svoj pravi dom, u zemlji u kojoj je leto godišnje doba kad se umesto bunde ogrne vuneni džemper. Svome vanzemaljskom izgledu – crnoj ili zagasito crvenoj zemlji, jezerima i lagunama, vulkanskim stenama, džombastim izraslinama obraslim travom, čudnovato glatkim brdima, vodopadima koji se pojavjuju niotkuda i mnogobrojnim prirodnim termalnim izvorima, Island duguje popularnost za setting naučno-fantastičnih i akcionih filmova. Tome dodajte 25% zagarantovanog povratka produkcijskih troškova tokom snimanja na Islandu, „bele dane“ od polovine Maja do Avgusta sa prosečno 21-časovnim svetlom i lokalne kompanije specijalizovane za produkcijske usluge, lokacije, vizuelne efekte i animaciju, i dobija se dobitna kombinacija.

Na Film Location Summit-u održanom na Stockfish filmskom festivalu u Reykjaviku početkom Marta, nekoliko profesionalaca je govorilo o prednostima snimanja na Islandu: Emma Pill, location manager iz Londona, Einar Tómasson iz „Film in Iceland“, Einar Þórðarson iz „Pegasus Pictures“, Þór Kjartansson iz tvrtke za produkciju i event management „True North“, Steinarr Logi Nesheim iz „Sagafilma“ i Gunnar Sigurðsson iz „Promote Iceland“ dotakli su različite aspekte čitavog procesa.

Pill, čija se biografija čita kao neprekidna serija kino uspeha, uz fantastičan lov na lokacije za filmove poput „Blade Runner 2049“ (2017) Denisa Villeneuva, James Bond filma „Spectre“ (2015) Sama Mendesa, „Cinderella“ (2015) Kennetha Branagha, Spielbergovog „Municha“ (2005), „Finding Neverland“ (2004) Marka Fostera, „Closer“ (2004) Mika Nicholsa, „Bournov Ultimatum“ (2007) Paula Greengrassa, „Mamma Mia!“ (2008) Phyllide Lloyd, „The Wolfman“ (2010) Joa Johnstona, Burtonove „Alice in Wonderland“ (2010), Nolanovog „Inception“ (2010), da ne nabrajamo, govorila je o adutu koji je Island izdvojio iznad drugih zemalja sa bajkovitim krajolicima – profesionalnost lokalnih eksperata. „Postoje ljudi koji tačno znaju šta je potrebno za nastanak jednog filma i koji će to stvoriti.

Usred nedođije će nići smeštaj za čitavu ekipu, da li u vidu kampera, da li u vidu improvizovanog naselja, nikada se ne desi da nam zafali adekvatan prevoz ljudi i opreme, catering radi kao sat“, rekla je, između ostalog, na panelu dodavši da je blizina Lodonu i najvećim gradovima USA takođe od velike relevantnosti. „To su sve relativno kratki, direktni letovi, što je neprocenjiva ušteda na energiji i vremenu“. Einar Þórðarson, čovek sa velikim iskustvom ne samo u location managementu već i u marketinškim i produkcijskim uslugama, jedan je od eksperata kuće Pegasus za kojom posežu ljudi zainteresovani za snimanje na Islandu, što je bio slučaj kod dve velike HBO serije „Game of Thrones“ (II, III & IV serijal) i „Fortitude“, kao i kod filmskih produkcija od kojih nije zgoreg pomenuti „The Tree of Life“ (2011) Terrenca Malicka, „Judge Dredd“ (1995) Dannya Cannona i „Girl in the Cafe“ (2005) Davida Yatesa. Na panelu je objasnio da je poznavanje terena alfa i omega posla, ali takođe i pravi kontakti u lokalnim upravama. „Nekada je bitno osluškivati i pričati sa pravim ljudima koji ti otkriju nove mogućnosti“, rekao je, naglasivši da je neophodno skupljati sve informacije od naglih vremenskih promena, geoloških detalja, infrastrukture mesta i pristupačnosti, radi nabavljanja odgovarajućih vozila. „Ne sme se zaboraviti ni to da je dosta površina na Islandu pod zaštitom i mora se obratiti pažnja na to da se ne oskrnavi priroda“, podvukao je na kraju. Zaista, Island je zemlja osetljive prirode i njena lepota nije samo data, već je i pažljivo čuvana.

Producent i supervising location manager verovatno najuspešnije islandske tvrtke za produkcijske usluge „True North“ Þór Kjartansson govorio je upravo o ovakvim problemima pri snimanju velikobudžetnih filmova. „Nekada morate praviti zaobilaznice, iako se čini da je lokacija ’tu‘. Znači sve je stvar u jako dobrom planiranju, zato što nema gore stvari za jedan film od ekstra troškova. Svako odlaganje, svako pomeranje rasporeda je skupo. Također nam je dužnost informirati sve članove ekipe o pravilima glede ponašanja u prirodi. To zna biti komplicirano ako surađujete sa više stotina ljudi, iako se možemo pohvaliti da do sada nije došlo ni do kakvih povreda životne okolice.“ „True North“ na svome spisku ima vrlo impresivnu klijentelu od kojih pominjemo samo neke: Columbia Pictures/ Warner Bros („Blade Runner 2049“ Ridleya Scotta), Universal („Fast 8: The Fate of the Furious“ Gray/Razatos), Paramount Pictures („Downsizing“ Alexandra Peyna, „Lara Croft: Tomb Rider“ Simona Westa i „Transformers: The Last Knight“ Michaela Baya), Columbia Sony („After Earth“ M. Night Shyamalan), Warner Bros („Batman Begins“ Christophera Nolana), EON Productions (James Bond: Die Another Day“ Vica Armstronga)…

Marina D. Richter je filmska kritičarka i novinarka iz Beograda koja već dvadeset godina živi i radi u Beču. Od 2004. je specijalni dopisnik beogradskog dnevnog lista Politika za rubriku kulture. Redovno surađuje s austrijskim portalom Artmagazine.cc, a piše i za razne austrijske publikacije kao slobodni novinar.

15.02.2018. (10:17)

Vikinzi u novom osvajačkom pohodu

Petina Islanđana želi na SP u Rusiju

Islandski nogometaši prvi put u povijesti zaigrat će na Svjetskom prvenstvu, a skoro 70 tisuća Islanđana želi tome uživo svjedočiti. Island je jedna od najmanjih država svijeta po broju stanovnika, ima ih svega 350 tisuća, a svi su zaluđeni nogometom. Na prošlom Euru u Francuskoj islandski navijači bili su pravi hit, a njihov poseban stil navijanja i vikinški pokliči ušli su u povijest – video. Tako je za SP u Rusiji zainteresirano 70 tisuća Islanđana ili petina stanovništva. Index, Sputnik news

15.11.2017. (07:32)

Kako je počela trezvenost na tom otoku

Island imao problem s opijanjem djece, sad više ne, napravili su 5 stvari

Island je imao veliki problem s pušenjem, pijenjem i drogiranjem tinejdžera, ali sad više tako velikih problema nema. Što su učinili? Dakle, 1998. njih 42% se opijalo, što je bilo najlošije u Europi, a danas je takvih 5%, po čemu su sad najbolji u Europi. Napravili su 5 stvari: uveli su nešto kao policijski sat – djeca moraju biti u zatvorenome iza 10 navečer; skupine roditelja potpisuju obavezu da neće davati djeci alkohol i da će provoditi više vremena s njima; djeca su zauzeta – svako dijete dobije vaučer u vrijednosti 3.200 kuna godišnje za bavljenje izvanškolskim aktivnostima; svake godine provode istraživanje među djecom i ako se negdje pojavi problem zajednicu se upozorava; angažirali se i političari…. BBC

28.10.2017. (19:26)

Island:"Lebdeća" zebra za usporavanje prometa

08.10.2017. (14:07)

Prepreka vozačima

Island postavio 3D zebre

Islandsko mjesto Isafjordur našlo je zanimljiv način kako osigurati da se vozači drže propisa i stanu kako bi propustili pješake na zebri. Naime, napravili su posebnu 3D zebru koja vozačima izgleda kao da se kreću prema velikoj prepreci tako da automatski koče. VideoBlic, Iceland Magazine