Intervju: Varaždin nije barokni grad - Monitor.hr
06.11.2017. (18:19)

Ili nije samo

Intervju: Varaždin nije barokni grad

“Kao i mnogi drugi gradovi s vrijednom baštinom, tako i Varažin ima problem s balastom ‘povijesnog’ identiteta. Pojam ‘baroknog’ postao je ne samo sinonim za bilo koji povijesni stil ili ‘starinski’ izraz, već i mjerilo vrijednosti nečega: ako je staro onda je barokno i vrijedno, ako je novo onda je moderno i bezvrijedno. To je izraz nepoznavanja razvoja, povijesti i kulture Varaždina, grada kao fenomena uopće”, kaže u intervjuu za Vizkulturu arhitekt Filip Kobzinek, jedan od grupe mladih koji žele promijeniti tu sliku grada.


Slične vijesti

Jučer (23:00)

Kad ti građevinski materijal ostane od doručka

Festival među vinogradima: arhitektura od slame, svjetla i tišine

Ženy Víno Funk Festival u slovačkom Pezinku spaja glazbu, vino i održivu arhitekturu. Studio Jakub Kolarovič Architects osmislio je nenametljiva rješenja koja poštuju krajolik vinograda, koristeći prirodne materijale poput slame, drva i polikarbonata. Prostorne zone prate topografiju terena, dok se Arena, građena od slamnatih bala, ističe akustikom i ekološkom efikasnošću. Ulazni toranj od zrcalnog polikarbonata i trajni Secret Stage dodatno podcrtavaju spoj funkcionalnosti i estetike. Festival dokazuje da se arhitektura može stopiti s prirodom – bez betona, buke i suvišnog kiča. Haus

12.06. (01:00)

Tlocrtno savršeno, prostorno priznato

Udruženje hrvatskih arhitekata: Proglašeni najbolji arhitektonski projekti u prošloj godini, izložba na Savskom nasipu

Sinoć je na Savskom nasipu otvorena Godišnja izložba ostvarenja hrvatskih arhitektica i arhitekata (GIO) u 2024. godini, a nagrađeni su najbolji projekti. Među njima su Proizvodno-poslovna zgrada Dubrovčan, Double Villa Bukovac u Zagrebu, Kuća 3R u Lovranu, Edicija dobrolet u kategoriji publicistike na području arhitekture. Nagradu Vikor Kovačić za životno djelo primio je Krešimir Ivaniš (više o njemu ovdje). Izložba će biti otvorena do 22. lipnja. Haus

08.06. (01:00)

Kad neboder želi biti i luna park i Kip slobode u isto vrijeme

The Torch: novi njujorški neboder u obliku baklje s hotelom, vidikovcem i adrenalinskom vožnjom

The Torch, futuristički neboder u obliku baklje, niče na Manhattanu kao hibrid hotela, vidikovca i zabavnog parka. Arhitektonska ekstravagancija uključuje spiralne oblike, staklene podove i adrenalinsku vožnju kroz prozirne cijevi. Dok ga jedni nazivaju kičem i arhitektonskim “trikom”, drugi ga vide kao nastavak tradicije Times Squarea – prostora spektakla i turizma. Kritike se uglavnom odnose na zanemarivanje društvenih i kulturnih vrijednosti u korist atrakcija za turiste. Haus

31.05. (18:00)

I to u gradu koji polako tone

Ovogodišnje Venecijansko bijenale u jeku klimatskih promjena, ali i tehnologije

Stavlja se snažan fokus na temu održivog stanovanja u budućnosti, istražujući kako se arhitektura, tehnologija i društvo mogu udružiti kako bi odgovorili na izazove klimatskih promjena, urbanizacije i socijalne nejednakosti. Održivo stanovanje više nije samo pitanje “zelenih zgrada”, već cijelog sustava življenja – od načina na koji proizvodimo i trošimo energiju, preko načina gradnje, do društvenih odnosa unutar zajednica. Cilj bijenala je proširiti ulogu arhitekture u suočavanju društva u krizi. DW

29.05. (09:00)

Retke zverke bez snova o apartmanizaciji

Planinski azili u našoj regiji s dušom: arhitektura koja ne betonira prirodu

Usred Srbije, u zbrci divlje gradnje i betonizacije planina poput Zlatibora, poneki arhitektonski biseri nude dašak nade. Projekti poput kuće na Kosmaju, Vile Pavlović i kuće RI pokazuju kako se može graditi u skladu s prirodom – diskretno, funkcionalno i estetski osjetljivo. Arhitekti koriste lokalne materijale, uklapaju objekte u teren i štede šumu, umjesto da je poravnaju. To su rijetki primjeri gdje planina nije samo kulisa za zaradu, već suživot s pejzažom. Haus

27.05. (19:00)

Trg koji je trebao biti san, da bi postao garnizon

Krešimirac: od perivoja do vojne zone i natrag

Trg je ovo ime dobio još davne 1928, da bi se nakon rata prvo zvao Staljinov trg, a od 1950 Lenjinov trg. Originalno ime mu je vraćeno 1990. (Vintage Zagreb). Monografija Krešimirac autorâ Dine Igreca i Sonje Leboš donosi interdisciplinarni pogled na genezu, povijest i društvenu ulogu Trga kralja Petra Krešimira IV. kroz arhitektonsku, urbanističku i kulturnu prizmu. Knjiga, s grafičkim dizajnom u nijansama zelene, bilježi razvoj trga od regulacijskih planova nakon potresa 1880., preko vrhunca modernističkog urbanizma 1930-ih, pa do njegovog kasnijeg militariziranog karaktera. Ipak, autori i autorica osvrta, Marina Pavković, zazivaju povratak izvornoj namjeni: društvenom, otvorenom, inkluzivnom prostoru. Monografija nije ni nostalgija ni pasivno bilježenje — nego manifest za novu (re)aktivaciju jednog od najljepših, a zanemarenih zagrebačkih trgova. Ideje

27.05. (12:00)

Visokogradnja na toner

Izgrađen najviši 3D isprintani toranj, nalazi se u Švicarskoj, visok je 30 metara

U švicarskom selu Mulegns dovršen je Tor Alva, najviša 3D-printana građevina na svijetu. Djelo arhitekata Michaela Hansmeyera i Benjamina Dillenburgera sastoji se od 32 šuplja, nosiva betonska stupa izrađena bez oplate uz pomoć robota. Ova 30-metarska struktura kombinira inovativnu tehnologiju s umjetničkom funkcijom — u kupoli se nalazi kazalište za 32 posjetitelja. Projekt pokazuje kako 3D printanje betona može smanjiti otpad i potrošnju materijala, ali i omogućiti arhitektonski raskoš koji je dosad bio preskup ili tehnički neizvediv. Haus

19.05. (15:00)

Živim u turbini – može se reći da mi je život turbulentan

Što s otpadom vjetroelektrana? Neki ga pretvaraju u kuće, parkove i klupe

Prvoj generaciji vjetroturbina približava se kraj radnog vijeka, a s njima dolazi i problem zbrinjavanja ogromnih količina otpada, posebno teško reciklabilnih lopatica. Nizozemska tvrtka Blade Made nudi kreativna rješenja – prenamjenjuju dijelove turbina u urbani namještaj, igrališta, pa čak i mikro-kuće. Umjesto da završe na deponiju, stare lopatice postaju klupe, autobusne stanice i stambeni prostori, promovirajući cirkularnu ekonomiju i održiv dizajn. Haus

18.05. (22:00)

Paviljon koji je zaboravio da nije vila

Banánka: obiteljska kuća koja raste poput grane u krajoliku

Na rubu slovačkog sela Banka smjestila se Banánka – prizemna obiteljska kuća u obliku slova Y, djelo arhitekata Paulíny Hovorka. Tri krila pod kutem od 120° šire se iz središnjeg dnevnog prostora, odvajajući privatne i zajedničke zone. Velike ostakljene stijene brišu granicu s prirodom, dok kombinacija betona, drveta i lomljenog kamena stvara čvrstu, ali toplu atmosferu. Kuća se organski uklapa u pejzaž, bez sječe drveća, i nudi pogled na ribnjak, šumu i potok, s ljetnom kuhinjom, saunom i bazenom kao bonusima. Haus