Kajsa Ekis Ekman: "Zabrinjavajuće je da se patrijarhat vraća pod krinkom napretka" - Monitor.hr
07.01.2023. (20:00)

Švedska novinarka i autorica knjiga o pravima žena, kapitalizmu i ekonomskoj krizi

Kajsa Ekis Ekman: “Zabrinjavajuće je da se patrijarhat vraća pod krinkom napretka”

O tzv. pravu na roditeljstvo, surogatstvu i srodnim temama u svojoj novoj knjizi „On the Meaning of Sex: Thoughts about the New Definition of Woman“ (O značenju spola: Razmišljanja o novoj definiciji žene) piše švedska autorica i novinarka Kajsa Ekis Ekman: “U međunarodnom pravu ne postoji pravo na roditeljstvo. Ono što postoji u međunarodnom pravu jesu prava djece. Djeca imaju pravo, prema Konvenciji o pravima djeteta, da se o njima brinu njihovi roditelji dokle god je to moguće. Posvajanje bi trebalo uvijek biti u najboljem interesu djeteta, a ne da omogući djecu bogatim ljudima koji ne mogu imati svoju. Više klase bogatih zemalja žele pretvoriti svoje želje u ljudska prava. Pa ako žele novorođenče, samo kliknu mišem i naruče online i to smatraju ‘pravom’, dok majka koja je rodila nema pravo na svoje dijete. To je industrija koja kombinira mnoge nejednakosti: klasnu, spolnu, rasnu, podrijetlo…” Nacional


Slične vijesti

10.05.2023. (20:00)

"Danas se patrijarhat brani argumentima koji zvuče feministički, ali su oteti i korišteni za obranu patrijarhalnih i kapitalističkih institucija

Kajsa Ekis Ekman: Industrija seksa i patrijarhat

KAJSA EKIS EKMAN: 'Zabrinjavajuće je da se patrijarhat vraća pod krinkom napretka' – NACIONAL.HR

  • Moja definicija prostitucije je vrlo jednostavna. To je seks između dvoje ljudi – kada jedna osoba želi seks, a druga ga ne želi. Osoba koja želi seks plaća osobi koja ne želi seks. Prostitucija je jedini način na koji stariji muškarci imaju legalan pristup mladim djevojkama i djevojčicama, budući da su svi drugi načini kriminalizirani.
  • Prostitucija se nalazi na sjecištu sistema dominacije – kapitalizma, patrijarhata, klasizma, kolonijalizma, rasizma. Kupac je u poziciji moći na mnoge načine – on je muškarac, često stariji, bjelji od nje, bogatiji, boljeg društvenog statusa, u braku, zaposlen, ima svoj dom… Ona nema ništa od navedenog. Ona je u bijegu – iz svoga doma u kojemu je zlostavljana, iz svoje zemlje u kojoj je siromašna, od nekog tipa ili općenito iz neke situacije nestabilnosti i siromaštva. Znači, radi se o potpunoj neravnoteži.
  • Sada nam kažu da se prostitucija više ne zove prostitucija jer to zvuči jadno, sada se zove seksualni rad. Taj “seksualni rad” više nije prirodan, već subverzivan. Više ne služi muškarcima, već ženama. Ne služi braku, već uništenju heteronormativnosti. Ne postoji zato što to treba muškarcima, već zato što to žene žele. Prostitutka je dakle prije bila kriminalka, “posrnula žena”, koja nije dobra ni za što drugo. A sada nam govore upravo suprotno: žena u prostituciji, koja je sada seksualna radnica, postala je uzor, ona je osnažena, jaka, oslobođena – sve to je ekstremno suprotno onome što smo slušali prije.
  • Tu dolazimo da bitne poante: premda su argumenti potpuno suprotni, industrija (seksa) je ostala potpuno ista. Uspoređujući rijetka svjedočanstva oprije sto godina s današnjima, vidimo istu industriju – kupci seksa su i dalje oženjeni muškarci, prodavane žene su i dalje siromašne, mlade djevojke koje svodnici namamljuju u prostituciju i krijumčare preko granica; vidimo isto nasilje, isti očaj i iste spolno prenosive bolesti. H-alter