Lokalni izbori u Zagrebu ponovno su otvorili Pandorinu kutiju urbanih želja, s naglaskom na teme koje se svake četiri godine nanovo izvlače iz ladica: priuštivo stanovanje, gradski promet, otpad, vrtići, domovi za starije, garaže i – naravno – tramvaji. Iako su svi kandidati izlistali slične ciljeve, rješenja se kreću od racionalnih do gotovo fantastičnih.
Tramvaj ili metro? Željeznica ili “cug u krug”?
U prometnoj strategiji razlike su izraženije nego kod širenja vrtića. Bernardićev “cug u krug” i gradsko-prigradska željeznica konkuriraju Selak Raspudićinoj verziji integriranog prijevoza, s postojećom infrastrukturom kao temeljom. Tomašević pak računa na HŽ za razvoj novih stanica i intermodalnih veza s biciklima, tramvajima i autobusima.
Lovrić i Jonjić jedini zagovaraju izgradnju metroa, i to u velikom stilu – najmoderniji sustav u regiji, glavna stanica ispod Europskog trga, tri linije u 15 godina. Uz EU novac, naravno. Jonjić, s druge strane, metro vidi kao luksuz koji dolazi tek nakon svih drugih zahvata.
Garaže i parkirališta: uvijek ista pjesma
Od Tuđmanova trga do Dolca, svi predlažu garaže. I svi već godinama. Lokacije su gotovo pa identične: Trg F. Tuđmana, Klaićeva, Maksimir, Borongaj… Jedina je razlika što se o tim projektima govori još od vremena kad su Nokia telefoni imali tipke.
Park & Ride sustavi također su popularni. Svi ih žele, svi ih planiraju, a samo neki navode gdje bi se točno nalazili. Selak Raspudić i Kalinić ne preciziraju lokacije, dok HDZ-ov Herman ima popis koji podsjeća na itinerar ZET-ove linije.
Otpad: sve po starom, ali s (ne)novim rješenjima
Jakuševac je još uvijek problem, a rješenja se dijele na energanu (Bernardić, Kalinić, Herman, možda Tomašević) i sve ostalo (Jonjić, Lovrić, Selak Raspudić).
Jonjić je protiv spaljivanja bilo kakve vrste, Lovrić obećava sortirnicu, kompostanu i obradu koja proizvodi vodik, ali ne zna točno gdje. Kalinić kritizira Resnik, a Herman nudi MBO i pogon u suradnji s HEP-om koji bi otpad pretvarao u energiju.
Tomašević ne obećava ništa bombastično, već dovršetak CGO-a i studiju izvedivosti o isplativosti energane. Umeđuvremenu, kandidati bi ukinuli plave vrećice, vratili kante i redovitije čistili ulice.
Socijalna infrastruktura i ostale humane teme
Vrtići, domovi za starije, studentski domovi i stanovi nisu zanemareni, ali promet i otpad ipak su dominantni. Gotovo svi kandidati obećavaju izgradnju ili proširenje, ali bez previše detalja o tome gdje, kako i s kojim novcem.
Zaključak: Zagreb kao (predizborna) maketa
U naredne četiri godine, barem na papiru, Zagreb bi trebao postati urbani Eldorado – gradilište u kojem se istovremeno podižu stanovi, mostovi, tramvajske pruge, metro, sortirnice, garaže i pametni spremnici koji izbacuju kekse. Faktograf