'Djevojka u magli' - korektno bauljanje kroz maglu misterioznog zločina - Monitor.hr
15.05.2018. (06:08)

‘Djevojka u magli’ – korektno bauljanje kroz maglu misterioznog zločina

Nestala (devojka), Devojka na vlaku, Devojka u magli… Nastavi niz. Sva tri su romani, dobro prodavani, koji su dobili svoje filmske adaptacije. Sva tri uključuju devojku koja nestaje / gine i predgradsku / malogradsku / seosku zajednicu na koju to utiče i koja skriva neke svoje tajne. Razlika je, međutim, u ambicijama i dometima dotičnih filmskih adaptacija: Gone Girl beše vrlo dobar film vrhunske produkcije, The Girl on the Train je pokušaj šlepanja na Gone Girl koji je otišao kvragu, a The Girl in the Fog je od početka do kraja u suštini televizijski film koji bi bilo moguće premontirati na dvodelni vikend-format ili trodelnu mini-seriju, a autor Donato Carrisi je čak i ostavio upute televizijskim realizatorima gde ubaciti reklame u vidu onih intermezza sa maketom planinskog sela.

Zapravo, to i ne treba da čudi imajući u vidu autorovo dvojno poreklo. Sa jedne strane, on je romanopisac i The Girl in the Fog je njegov roman koji je on, kako kaže, manje striktno adaptirao u filmski scenario. Drugi medij sa kojeg Carrisi dolazi je upravo televizija gde je pisao scenarije za jedan TV film i seriju Anti-Drug Squad. The Girl in the Fog mu je debitantska režija i za to je već kasirao nacionalnu nagradu David, dok se za scenario morao zadovoljiti samo sa nominacijom.

Ceo film je ispričan kroz seriju flashbacka za vreme seanse policijskog inspektora Vogela (Servillo) sa psihijatrom Floresom (Reno) u malom, nekada turističkom selu u Južnom Tirolu. U pitanju je epilog događaja oko istrage povodom nestanka lokalne devojke Anne Lou Kastner koja je jedne večeri krenula u crkvu ali tamo nikada nije stigla. Ona inače važi za dobru devojku koja je istaknuti član lokalne turbo-katoličke sekte, život joj se svodi na kuću, školu i crkvu gde je upravo postala veroučiteljica za decu, u mobilnom telefonu ima ukupno pet-šest brojeva i jedino što voli više od Isusa su mačke.

Vogel je, pak, prekaljeni policijski inspektor sa vrlo neobičnim metodama koje se svode na to da svaki slučaj pretvori u medijski cirkus, pa da njegov posao zapravo rade (tabloidni) novinari koji su po pravilu agilniji od policijskih službi. Dok to u ranoj fazi savršeno ima smisla (jer će policija poslati pojačanje, forenzičke timove i ostalo u zabito selo tek kad slučaj dospe u medije), kasnije će se pokazati ne samo kao teret u smislu lažnih informacija i krivih tragova, već će zapravo stajati na putu istine. Ekonomska logika je jasna i nemilosrdna: kolika god bila, sredstva su ograničena i lakše je krojiti istragu prema jednom prigodnom osumnjičenom nego tražiti novog.

U ovom slučaju, pak, prvi osumnjičeni, momak koji je tek došao u grad i još se nije snašao, ali ima hobi da sve, a naročito curu koja mu se sviđa (to jest Annu Lou) snima kamerom, brzo otpada, pa se fokus istrage preusmerava na beli terenac sa snimaka i njegovog vlasnika, profesora Martinija (Boni), takođe recentnog došljaka koji je u tu nedođiju došao da sa familijom počne život ispočetka iz ne baš jasnih razloga. Martiniju situacija ne ide u prilog pre svega zbog toga što nije najspretniji u socijalnim situacijama pa svojim učenicama nudi privatne časove glume, a i zbog toga što ima običaj da se nađe u krivo vreme na krivom mestu. Takođe, povreda zarađena na planinarenju baca sumnju na njega.

U istragu se brzo uključuje novinarka iz velike medijske kuće Stella Honer (Renzi), te advokat koji Vogela “proganja” još od prethodnog slučaja, Levi (Gerardi), pa je inspektor primoran da slučaj što pre nekako zaključi. Druga novinarka (Scacchi), pak, postavlja slabo proverenu teoriju da je u tom kraju ranije harao serijski ubica zvani Čovek iz magle koji je ubijao riđokose srednjoškolke i da je Anna Lou njegova žrtva.

Logički preskoci i nedokuhani obrati pred kraj filma kao da su postali standard u žanru kriminalističkog trilera, tako da toga imamo i ovde. Verziraniji gledaoci će, naravno, pretpostaviti rasplet dosta pre kraja filma, što je pouzdan znak za šprancu kao osnovnu ideju vodilju u konstrukciji priče i snimanju filma. Takođe, ideja o serijskim ubicama i/ili strašnim zločinima u maloj sredini ima veze s pameću kada se ispituje čudaštvo i pokvarenjaštvo te male sredine kao što je bio slučaj sa Calvary Johna Michaela McDonagha ili Three Billboards Outside Ebbing, Missouri Martina McDonagha, čega ovde ima tek u tragovima jer sektaši vrlo rano ispadaju iz fokusa. Posebna dubioza je to da u malom mestu u kojem je poenta da svako zna sve o svakome uopšte može operirati serijski ubica, a da nije istaknuti član zajednice. No, dobro, “setting” planinskog sela je iskorišten kako namig prema skandinavskim snežnim trilerima i donekle Fargu braće Coen, a ne kao bilo kakav korak u pravcu realizma.

Ne treba gubiti iz vida ni činjenicu da je ovo adaptacija pulp literarnog dela, pa se tom logikom mora i voditi, kao ni činjenicu da u pitanju nije naročito raskošna produkcija. To u prevodu znači da akcije kao takve i spektakla (osim ako se u to ne računa par masovnih scena sa puno statista i pokušaj inkorporiranja različitih formata snimki) neće biti, pa će se sve manje ili više dešavati kroz razgovore, monologe, rekapitulacije i glasna razmišljanja. Zgodno je to za laku literaturu, ali na filmu tako nešto poprima teatralno-drvenu notu i na kušnju stavlja glumce.

Oni su, pak, dovoljno jaki igrači da iz toga nekako isplivaju bez afektiranja i tikova. Jean Reno svesno igra stranca, akcenat mu je osetan, ali ne i prenaglašen. Sorrentinov “kućni glumac” Toni Servillo ima pomalo teatralan nastup, ali takav mu je i lik, dok Martini u interpretaciji Alessija Bonija ima onu jezivu notu smotanosti kao Walter Finch, lik kojeg igra Robin Williams u Nolanovom remake-u Insomnije. Opet, to nije dovoljno da film izdigne iznad njegovih određenih okvira. The Girl in the Fog je korektan uradak koji u bioskope može dospeti samo u mršavoj sezoni poput ove. (6/10)

Filmski kritičar Marko Stojiljković porijeklom je iz Beograda, a živi i radi u Sloveniji. Pratite ga i na blogu Film na dan i Twitteru.


Slične vijesti

22.09. (20:30)

Nije samo još jedna akcijska heroina

Recenzija filma ‘Kate’: Umri ženski izubijana u prijevodu krvavih i bolnih akcijskih sekvencija

Pretrpanost filmskog tržišta akcijskim trilerima o ženama-atentatoricama moglo bi se obiti o glavu Netflixovoj “Kate”. No inscenacija akcije, vizualni stil i propisno uživljena glavna glumica Mary Elizabeth Winstead spašavaju film od momentalnog zaborava, daju mu mrvu vlastita identiteta i čine ga gledljivim, pa i uzbudljivim. Slobodna

26.08. (18:30)

Prevelika očekivanja

Reminiscence: Zanimljiva atmosfera i ideja, ali pripovijedanje je konfuzno

SF noir “Reminiscence” debitantski je kino naslov redateljice i scenaristice Lise Joy, žene koja je zajedno sa suprugom Jonathanom Nolanom (inače, scenaristom “Mementa”) kreirala uspjelu TV seriju “Westworld”. I ovaj se film zbiva u bliskoj, distopijskoj budućnosti. Bavi se temama sjećanja i zaborava. I ovdje je ključan motiv distopijska eskapistička zabava. Ima tu, ukratko, puno ideja koje su sjajne, makar i nisu baš sasvim originalne autoričine. Ali, upravo zbog te hrpe dobrih ideja šteta je što je “Putovanje kroz sjećanja” izveden loše – loše scenaristički, a dijelom i loše režijski – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

30.07. (19:30)

Mali žanrovski biser

‘Rust Creek’ politički osjetljivo skicira sudar dvije klase – onih koji imaju sve i onih na dnu

Kad u prvoj roli akcijskog filma naivna djevojka pogrešno skrene s ceste i zabasa među prijeteće brđane, iskusni će filmofil vjerojatno zakolutati očima. Taj motiv vjerojatno je najotrcanija premisa žanrovskog filma, no da se iz nje još uvijek može iscijediti svježeg soka, pokazuje nezavisni triler “Rust Creek” (Potok rđe) američki redateljice Jen McGowan – piše Jurica Pavičić. Jutarnji

29.07. (15:30)

O tartufima i ljudima

‘Svinja’ – Nicolas Cage vraća se ulogama kakve je igrao prije nego što je postao akcijski junak

Redatelj i scenarist Michael Sarnoski bavi se pitanjem: Je li bolje voljeti i izgubiti (onoga koga si volio) ili je bolje nikada uopće ne voljeti? Nije to ono što biste očekivali od ovoga filma, pogotovo ako ste vidjeli foršpane u kojima u kosu zarastao i sav krvav Nicolas Cage baulja svijetom ozbiljnog i prijetećeg izraza na licu. Ali upravo je to ono čime se film bavi. Ljubavlju i gubitkom – piše Zrinka Pavlić. T-portal

29.07. (00:30)

Novo u kinima

‘Metak i milkshake’: Napitak od akcije s okusom feminizma

Nekoliko generacija akcijskih glumica i/li feminističkih ikona igra u filmu, od Michelle Yeoh (“Tigar i zmaj”) i Angele Basset (“Čudni dani”) preko Lene Headey do Karen Gillan kao potencijalne predstavnice nove garde. Ona je plaćeni ubojica, radi za misterioznu organizaciju ‘The Firm’, a priča je postavljena u Knjižnicu, u kojoj knjige skrivaju razno oružje i služe kao šifre za tipove pištolja. To je prilično jebeno dobar milkshake, rekao bi Travolta u “Paklenom šundu” – piše Marko Njegić. Slobodna

28.07. (19:30)

Kao Ralje novog doba

‘Old’ – plaža na kojoj se stari u režiji M. Night Shyamalana

Obitelj na godišnjem odmoru zaluta u nadnaravnu noćnu moru izazvanu neobjašnjivim i rapidnim fizičkim starenjem. Nimalo neobična radnja ako znamo da je riječ o novom filmu M. Night Shyamalana. Iako zabavan i dobro odglumljen, film nije ni do koljena njegovom najboljem filmu The Village. Umjesto da pusti da se radnja sporo razvija Shyamalan se odlučio za seriju jeftinih uzbuđenja, piše Indiewire.

16.07. (16:30)

Čudovišta osjetljiva na zvukove

‘Mjesto tišine 2’ prava je blockbusterska poslastica, ali nedostaje joj one fine napetosti

John Krasinski i ovdje se pokazao kao dobar redatelj jer skroz fino barata lunapark-sekvencama jurnjave u autu na rikverc i drugim naganjanjima sa zlim došljacima iz svemira, a ide mu i kombiniranje tih brzih akcijskih scena s anksioznim, tihim i sporijim prizorima kakvi su od prvog filma učinili fenomen. No iako će se film svidjeti svim ljubiteljima dinamike, akcije i trzajnih ozljeda vrata u fotelji multipleksa – meni nekako fali tiha i spora tjeskoba prvoga filma. Ono je bio veći kunst, ovo je samo sjajno odrađen blockbusterizam – piše Zrinka Pavlić. T-portal

01.07. (20:30)

Eva u crvenom

‘Posljednji plijen’: Kad Crvenkapica pokaže srednji prst vuku, horor i bajka se sudaraju u ‘girl power’ filmu

Potentni “survival movie” na temu kako preživjeti u divljini s ubojicama za petama. Film povremeno pati od neujednačenog tona da bi dobio veću ocjenu, nećkajući se između jeftinog eksploatacijskog (“I Spit On Your Grave”) i podtekstualno bogatog primordijalno-mitskog horora (“Revenge”) – piše Marko Njegić za Slobodnu.