Kako je drug Tito zabranio predstavu - Monitor.hr
15.05.2015. (06:59)

Kako je drug Tito zabranio predstavu

Bio jednom jedan mlad i nadobudan kazališni režiser, napredan omladinac i drug pred kojim je bila budućnost. Po završetku akademije napisao je on tako mali satirični komadić koji se činio zabavnim, ali drugovi nisu bili baš sigurni je li sve ostalo na liniji… pa odlučiše upitati druga Tita.

Dadoše mu scenarij i smjerno sjedoše, srčući kavice i čekajući da Maršal pročita i procijeni djelo, jer tko će bolje znati od njega?

U jednom trenutku, tamo negdje na prvoj trećini skripte, drug Tito se namršti: “Uhhhh…”. Vidjevši ga mrka, drugovi se odmah rastrče telefonirati: jedan otkazuje premijeru, drugi zove milicijsku stanicu, treći redakcijama glasila diktira kojim frazama sutra trebaju oblatiti i djelo i autora.

Izvršivši sve potrebne radnje, te se uvjerivši da je reakcionarni element već u milicijskoj marici i na putu prema Golom otoku, drugovi se vratiše Maršalu da ga izvijeste kako je narodni neprijatelj već neutraliziran. No, prije nego su uspjeli išta reći, Maršal ih upita: “Dobar je mali, kad ste rekli da je predstava?”

Drugovi se pogledaše.

“Pa, ovaj… mi smo ga već uhapsili, druže Tito…”

“A zašto, bogamu?!”, upita Maršal.

“Vidjeli smo da si se namrštio i onako… nešto rekao sebi u bradu, pa smo mi zaključili da je tekst loš, reakcionarski…”

“A, to… ma, to sam se ja samo slučajno ugrizao za jezik dok sam čitao.”

Pokojni bi najveći sin naših naroda i narodnosti zacijelo bio vrlo zadovoljan kad bi bio u prilici vidjeti da refleks, intenzivno utrljavan u svijest članova partije, još uvijek živi, četvrt stoljeća nakon smrti organizma za kojeg je stvoren!

Došao nam je izvjesni Francuz, pisac neki. Nitko i ništa, zapravo – jer sve donedavno, malo je tko u Hrvatskoj znao tko je Michel Houellebecq, a na cesti ga ne bi ni pogledali. Svi su Francuzi ionako isti, a svi su pisci jednako odrpani.

Nagrađivani francuski novelist, ruku na srce, nije pitomo biće: samosvjestan i provokativan, poznat je po nemanju dlake na jeziku i posljedičnim izjavama (i) o Islamu koje ga ne čine pretjerano popularnim u dijelovima svijeta što se smatraju sretnicima koji ne obitavaju u Dar al-Harbu. Nema veze što je isto to rekao i za Amerikance, a ni o Bibliji se nije pretjerano pozitivno izrazio, cijenivši nad sadržajem više židovski smisao za lijep izričaj. Nema veze ni što ga smatraju frankofobom. On je kontroverzni moderni pisac, jake naravi i britka pera, odiše provokativnošću i političkom nekorektnošću.

Takav nam, dakle, dolazi na Dubrovačke ljetne igre. Nije to saznanje od jučer, da se razumijemo, te se manifestacije ozbiljno i dugotrajno pripremaju. No, kako nam objašnjava ravnateljica Ljetnih igara, dogodio se pritisak “odozgo” da se Houellebecqova predstava otkaže iz sigurnosnih razloga.

U nedostatku najvećeg sina naših naroda i narodnosti, ovaj put je – čini se – županov zamjenik prvi osjetio spontano buđenje famoznog refleksa, da bi sam župan od policije tražio procjenu sigurnosnog rizika; policija je procijenila da se nije s tim za zajebavati, pa je to mišljenje proslijedila na najnižu razinu, gdje su organizatorovi pravnici potvrdili da se nije s tim za zajebavati, pa je tako predstava ukinuta – partijskom linijom, s kojom se nije za zajebavati.

Malo je u tome bilo promišljanja o dubljim implikacijama događaja, a baš nimalo instinktivnog protivljenja autoritetu, osobini koja krasi upravo kulturnjake. Bilo je dovoljno da se županovom zamjeniku ne svidi lik i djelo nagrađivanog francuskog novelista koji je u životu postigao više nego što će županov zamjenik, župan i svi djelatnici u županiji zajedno postići, pa da se nepogrešivim refleksnim radnjama, a na sramotu cijele nacije, otkaže predstava koja, kukavna, za oca ima kontroverznog pisca bez dlake na jeziku. Možda je novelist velika faca, ali neka to bude izvan nečijeg malog gumna.

Sve pod izlikom opasnosti od terorističkog napada na Dubrovnik ili neko drugo mjesto u Hrvatskoj, izvede li se njegova predstava.

Izlika je posve glupa, ali postoji jedan moment u njoj koji u meni izaziva strah: policija je priznala da nije u stanju osigurati građane. I da je zato bolje otkazati predstavu nego riskirati da netko pogine, ili da nam se krenu svetiti samodizanjem u zrak s kolateralnim žrtvama.

Terorizam je gadna stvar, i uistinu je teško boriti se protiv protivnika koji je odlučan žrtvovati baš sve radi nekog svog višeg cilja. No, znači li to da trebamo prestati disati? Trebamo li pognutih glava hodati ulicom, da ne bismo slučajno isprovocirali nekog lika i da se on, u vatri pravovjerja, ne raznese nasred ulice? Ili nam samo diskretno odrubi glave?

Žalosno je kad policija nije u stanju osigurati niti jednu predstavu. Posebno je žalosno kad se za vlastitu nesposobnost izvlači navodeći fiktivne islamske teroriste kojih možda ima, ali ih možda niti nema. Najzad, činjenica jest da Hrvatska ima vrlo dobre odnose sa Islamskim zajednicama, što domaćom, što stranima: i ma kakvi bili, mi nemamo status “Velikog Zla” i poželjne mete.

A nije da u tome nemamo iskustva: prije dvadeset godina u Rijeci je izveden teroristički čin kojeg je organizirala Al-Gama al-Islamia zbog toga što smo uhvatili njihovog visoko pozicioniranog člana i ekspresno ga isporučili… pogodite kome.

Taj vrlo konkretan teroristički čin srećom nije imao ozbiljne posljedice, ali bio je izazvan vrlo konkretnom državnom akcijom koja je daleko, daleko ozbiljnije naravi od prikazivanja predstave francuskog pisca ćosava jezika.

Ne sjećam se je li tad itko pričao kako možda ne bismo trebali isporučivati islamiste jer policija nije u stanju osigurati sigurnost građana. Dapače, prije dvadeset godina bili smo izrazito kurčeviti, jer smo izveli državnu otmicu islamističkog lidera na našem teritoriju, uz znanje i pomoć Amerikanaca, u čijim je rukama dotični na kraju i završio.

Kako to da se sad plašimo jedne obične predstave, koja čak niti nema veze s kritikom Islama?

Nije tu riječ o istinskom strahu, pa i susjedne vehabije zazivamo samo kao dobrodošlu ispriku, pokriće za nešto drugo.

A to nešto drugo zapravo je ono isto, ono staro: politički kontrolirano mišljenje.

Županovu se zamjeniku nije svidio pisac. Tako je počelo. Dalje se nastavilo dobro uvježbanom inercijom, refleksom koji je preživio i raspad Jugoslavije i tranziciju iz socijalizma u državni-intervencionizam-formerly-known-as-capitalism, te se udomaćio u novim strankama i novim poslušnicima.

Živ je Tito, umro nije!

Autor je jedan od vodećih domaćih informatičara i ekspert za slobodni softver, informatički novinar, bivši stručni savjetnik za informatiku u poglavarstvu Grada Zagreba i vlasnik tvrtke Operacijski sustavi. Jedan je od 25 najboljih IT konzultanata u Hrvatskoj, prema izboru korisnika tih usluga. Autor je i SF knjige ‘Umišljena inteligencija’, koju u obliku e-booka možete besplatno skinuti na svoj Android uređaj s Google Play.


Slične vijesti

18.05. (16:00)

Prvo su došli po pjevače, nismo se bunili

Sloboda govora u SAD-u je na vrlo niskim granama, Trumpove poruke Springsteenu i Taylor Swift su zastrašujuće

Političari su često bili meta protestnih muzičara, bilo da je riječ o pjesmama ili o komentarima i zapravo su vrlo nevoljko odgovarali na uglavnom opravdane prozivke. Teško se sjetiti bilo kog od njih da je onako zaprijetio nekom od svojih kritičara kako je to učinio Donald Trump Bruceu Springsteenu.

Situacija je mnogo dramatičnija: ako Trump i njegova koalicija besprizornih doista uspije ušutkati Springsteena, kao što su do sada već uspjeli s nepoćudnim nevladinim udrugama, sucima i medijima, onda imamo crno na bijelo da je najmoćnija svjetska država i službeno prešla na fašizam. I službeno, s Ruskom Federacijom imat će više sličnosti nego razlika. Ušutkivanje Springsteena je poruka da pravo slobodnog izražavanja mišljenja više ne vrijedi, a ako ga svejedno odlučite iznijeti, pobrinite se bar da se svidi vladajućima. Ravno do dna

15.03. (23:00)

Istina? Samo ona koja im puni džepove

Postnikov: SAD oligarhija će nam diktirati kako izgleda sloboda? Evo kako je sami prakticiraju

Sva je prilika da će nam američka oligarhija američku slobodu govora i američku slobodu tržišta narednih godina utjerivati u kosti, pa nije naodmet da provjerimo kako ta sloboda izgleda u praksi. Ako netko pritom ima bilo kakvih iluzija, osnivač Amazona Jeff Bezos brzo će ih raspršiti. Njegova sloboda govora, kao što smo vidjeli, počiva na zabrani da se o slobodi govori bilo što osim onoga što misli vlasnik ogledno uglednih novina.Marku Zuckerbergu je dugo bila kriva država za cenzuru na Facebooku, a sada za provjeru istine kopira Muskov X.

A Bivši Twitter, odranije poznat kao toksična medijska naprava, u međuvremenu je – bez većeg spora i otpora – postao dezinformacijski horror show mržnje i uvreda. Tako nekako, u osnovnim crtama, izgleda putanja medijskog biznisa koji danas propisuje što je sloboda, a što pod slobodu ne spada. Boris Postnikov za Novosti.

01.02.2024. (23:00)

No pasaran

Vučetić: Politička korupcija novinarstvu želi oduzeti riječ i djelo

Istinsko novinarstvo je stvarateljska aktivnost, ono usavršava svijet, čini ga boljim. Ovo nije idealizirani prikaz novinarstva, ono ili pripada stvaranju novog, savršenijeg i poželjnijeg ljudskog svijeta ili, naprotiv, nije riječ o novinarstvu. Novinari napad na novinarstvo doživljavaju kao napad na sebe, zato se bune kada ih se pokušava ušutkati. Prosvjed u Zagrebu je prosvjed protiv pokušaja ušutkavanja ove stvarateljske profesije. U fazi pokušaja ušutkavanja još uvijek postoji šansa da novinarstvo, kao javna stvar, odnosno kao svojevrsni dnevnički zapis dostojanstvenog javnog uma, vlastitim snagama sebe obrani.

To je prosvjed za novinarstvo bez brnjice, odnosno to je otpor prema namjeri političkih nasilnika da novinare pretvore u poslušnike koruptivnih struktura. Politička korupcija nema mjere, ona teži prema tome da zahvati sve segmente stvarnosti, pa tako i istinu. Marko Vučetić za Autograf.

17.12.2023. (15:00)

(Ne)sretna nacija

U Kini se na internetu počeo cenzurirati i pesimizam

Samo između 2021. i 2022. u Kini je ugašeno 10.500 internetskih stranica, izbrisano je 1,35 milijardi računa te je izbrisano 76 milijuna poruka, zbog kršenja kineskih suludih internetskih zakona. Ovaj novi pokušaj kontrole na društvenim mrežama usmjeren je na posrnulo gospodarstvo zemlje, a mladi, pretežito generacija Z, svoje nezadovoljstvo upravo iskazuju online. Posrnulo gospodarstvo posebno je utjecalo na mlade Kineze, a podaci pokazuju da je nezaposlenost mladih u Kini na rekordnim razinama, a na proljeće je iznosila 20 posto. Brojke su bile toliko loše da ih je vlada odlučila jednostavno prestati dijeliti, a u kolovozu je juan pao na najnižu razinu u 16 godina u odnosu na dolar. Lider

06.09.2023. (21:00)

To su ti ljudi koji kvare današnju mladež. A ovim drugima želim da i dalje pjevaju

Današnje zabrane svirki uglavnom su iz političkih razloga, iako uglavnom proizvode kontraefekt

Završni dio feljtona u fokus stavlja zabranjivanje nastupa uživo koji su, kada se doslovce sve zbroji postali glavna cenzorska aktivnost upravo vremena u kojem živimo. Zabranjeni koncerti prije su bili teška ekskluziva. Tko ih je imao na početku karijere, poslije se mogao neumjereno hvaliti kako je nekad bio pravednički buntovan, nepokolebljiv u borbi protiv sistema, šikaniran i progonjen, a nakon svega zabranjen jer ga nisu mogli drugačije ušutkati. Zabrana je prvoklasan materijal za besplatnu reklamu. Kod nas u Hrvatskoj i blizu nas u BiH zabrane koncerata u 2023. postale su česte skoro kao vremenske nepogode. U njima nema vanjskih faktora kakve nalazimo u ukrajinskom fajlu, gdje su zabranili Laibach zbog izjava o proxy ratu. Dok su na meti uglavnom pjevači narodnjaka, otkazivanje su na svojoj koži doživjeli i Let 3, ali i Jimmy Stanić kojem je nakon ulaska u Domovinski pokret otkazan koncert u Sisku, u kojem stoluje SDP. Ravno do dna

28.08.2023. (16:00)

Mangupi vam kvare dijete

Besmisleni kriteriji za cenzuriranje glazbe: Jugoslavenstvo, rock na ekavici, bilo što što podsjeća na terorizam…

Peti dio feljtona govori o hrvatskoj medijskoj direktivi uklanjaju tragova panjugoslavenskog kulturnog identiteta tijekom devedesetih i kasnije, MTV-ijevoj rasnoj diskriminaciji, američkim praksama žestoke cenzure nakon terorističnog napada na WTC, kao i nemogućnostima uvođenja cenzure u današnji internetski prostor. U ratnom režimu HRT-a među nepoželjnim sadržajima nije bila samo muzika od tamo nego i ona od prije, ako bi se posumnjalo u političku podobnost autora. Stranački medijski djelatnici raspoređeni na HRT dobili su direktivu da s ekrana uklanjaju tragove panjugoslavenskog kulturnog identiteta i na tome su radili doista udarnički, svakog dana u tri smjene. Tako su zabranjivani i Haustor i Azra. Nadalje, pad MTV-a počeo je čim su mu rijalitiji postali važniji od muzike, a ubrzan je nezaustavljivom ekspanzijom novih medija. Ravno do dna

21.08.2023. (21:00)

Punk može, rat ne može

Feljton: Hoćemo cenzuru! (4. dio) – Tamo gdje je Buldožer utro put punku, soundtrack ‘Bitka na Neretvi’ nije mogao proći

Četvrti dio feljtona osvjetljava okolnosti za tadašnje društvo problematičnog soundtrack albuma ‘Bitka na Neretvi’, kao što razjašnjava okolnosti kako je slovenski Buldožer uspio izigrati tadašnje cenzore i prokrčiti put prvom valu jugoslavenskih punk rock bendova: Dok je zapadni svijet bio prepun slučajeva stroge uredničke cenzure, kod nas ništa uznemirujuće nije prijavljeno sve do pojave Buldožera. Rani Buldožder je izravni prethodnik svake pankerske i novovalne subverzije u ovim krajevima, makar svoju inspiraciju vuče iz starijeg kontrakulturnog undergrounda. U jesen 1976. krenuli su na snimanje drugog albuma „Zabranjeno plakatirati“ i suočio se s neviđenom cenzurom kojoj je maltene svaka pjesma bila zbog nečega sumnjiva. Zabranjen je uvoz brojnih drugih današnjih punk i rock klasika, no posebno je zanimljivo prešućivanje soundtracka Bitke na Neretvi. Za naručitelja je bila jako problematična Hermannova tema „Chetnick’s March“. U ono vrijeme nitko se ne bi usudio plasirati ploču s tim naslovom na domaće tržište. Ravno do dna

15.08.2023. (00:00)

Sex, droga i folklor

Feljton: Hoćemo cenzuru! (3. dio) – jugoslavenski Zakon protiv šunda i porno folk

Treći dio feljtona Ravno do dna pojašnjava čemu je uistinu služio Zakon protiv šunda u bivšoj državi, ali se bavi i odgovorom na njega od strane najžilavije balkanske scene: Zakonima o porezu na promet bilo je regulirano da se poreza oslobađaju proizvodi „od posebne društvene i kulturne vrijednosti“. Međutim, na proizvod kojem bi nadležna komisija osporila kulturnu vrijednost i proglasila ga šundom primjenjivala se kombinirana stopa saveznog i republičkog poreza, što je značilo da će u maloprodaji biti barem 50% skuplji. Zakon protiv šunda najprije je ciljao petparačku literaturu, popularne ljubiće, krimiće i roto stripove koji su preplavili novinske kioske početkom 1970-ih. Sljedeća velika meta bila je novokomponovana narodna muzika. To je samo pojačalo “kafansku subkulturu”, koja je imala jednostavan kod zapisan negdje u stihovima bećarca „volim popit, volim zagalamit, da ga vidim ko će mi zabranit“. U kafani nitko nije skupljao političke poene, a milicija je upadala samo ako je trebalo prekinuti neku krvavu tučnjavu.

07.08.2023. (18:00)

No pasaran!

Feljton: Hoćemo cenzuru! (2. dio) – Ma šta mi uradili…

Drugi dio šestodjelnog feljtona dolazi do osamdesetih i devedesetih godina XX stoljeća: Čuvena afera Zabranjenog pušenja “Crk’o Maršal” iskonstruirana u siječnju 1985. isprva je također imala elemente sistemskog progona, od potpunog izbacivanja njihovih pjesama iz programa sarajevske i titogradske radiotelevizije do pozivanja na informativne razgovore i naprasnih otkazivanja nekih koncerata. Zatim, policijska opsada Kulušića prije koncerta KUD Idijota 1994. bila je znak da novi sistem ne zna kako postupiti prema starim crvenim pankerima koji još uvijek pjevaju „Bella Ciao“ i „Bandiera Rossa“. U stereotipnoj podjeli ratnih uloga na naše i njihove nisu se nigdje uklapali. Koncert pod opsadom ipak je održan, ali to je bio samo početak višegodišnjeg tlačenja KUD Idijota. U proljeće 1998. najavljen je veliki ljubljanski koncert ex-Yu bendova Igra rokenrol cela Jugoslavija u Tivoliju. Događaj nije imao političkih obilježja nego je organizator želio što bolje unovčiti jugonostalgiju. Od hrvatskih su bendova tražili da ne sudjeluju, no neki su se odvažili kontra HGU-a. Progonitelji su definitivno odustali tek 2000. godine, nakon promjene vlasti i društvene klime. Ravno do dna

02.08.2023. (12:00)

Can't stop the rock!

Feljton: Povijest glazbene cenzure (1. dio)

Duboko zabrinut zbog širenja novih parovnih plesova, od tanga i foxtrota do jazza, u kojima je vidio prijetnju katoličkom moralu i djevojačkoj čednosti, blaženi Ivan Merz jednim je tekstom pozvao na suzbijanje opasne salonske mode prije nego što postane masovna. U njegovo doba bilo je malo gramofona i premalo ploča, Radio Zagreb tek je počinjao s emitiranjem, a atraktivni novi ritmovi mogli su se najprije čuti u plesnim salonima. Zato je Merzova agitacija protiv amoralnih plesova upotpunjena zahtjevom za zabranu štetnih muzičkih sadržaja. No, njegovu inicijativu nisu podržali. U odmjeravanju snaga starog poretka i novih ideja zapadnjačka popularna plesna muzika iz 1920-ih nikako nije mogla predstavljati realnu prijetnju ovdje kod nas, na periferiji zapadnog svijeta. Međutim, Merz je ispravno procijenio kako će ona imati dalekosežan utjecaj na buduće društvene odnose. Tridesetak godina kasnije čikaški kardinal Samuel Stritch zabranio je rock’n’roll u katoličkim školama svoje nadbiskupije. Početak feljtona iz pera Ravno do dna